
- Vad säger det egentligen om landet Norge?
Vet inte norrmännen hur bra de egentligen har det, spør Expressens kommentator.
- At hver femte nordmann stemmer på Fremskrittspartiet medfører at den norske stats turistbyrå har flere markedsføringsproblemer enn den norske kronen.
Dette skriver Expressens valgkommentator Eric Erfors om valget i dag.
- Hva sier dette egentlig om Norge, spør han.
- Vet ikke nordmennene hvor bra de egentlig har det?
- Jeg begynner å lure på om oljedoping er bra for samarbeidsklimaet, fortsetter han.
Erfors mener det er rettferdig at de rød-grønne for fortsette, selv om de mangler en klar politikk. Det borgerlige alternativet ville medført splittelser og kaos, og det ville ikke vært noe bra alternativ, hevder han.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Tor Løken
15. september 2009 - 7:13
ABC Nyheter spar møkk .... igjen
Hva i all verden betyr denne meningsløse setningen annet enn at både Expressen og Korneliussen fortsatt ønsker å spre edder og galde om FrP. Turistbyrået i Norge er interessert i å fortelle om et vakkert land som turister kan se dersom de kan kjøre rundt på trygge og gode veier. Slike veier ville turistene få dersom FrP fikk bestemme. Og at Norge har en sterk krone irriterer selvsagt Expressen og svenskene, men hvorfor la FrP unngjelde for det.
ÆRLIG TALT ABC Nyheter: Hvis dere ikke kan oppdrive bedre og mer sannferdige skribenter enn dette, så bør dere stenge butikken. Det er ikke bare hedoniske målsettinger som bør være en ledetråd, men også et minimum av redaksjonell ærlighet og sannhet.
Robin Kristiansen
15. september 2009 - 10:56
Paranoia.
Du kan godt kritisere eller være uenig med artikkelen i den svense Expressen. Det kan være bare piss eller helt riktig.
Men de har nå skrevet dette i Sverige. Det er nyheter.
Og ABCnyheter bare gir oss opplysning om at de har skrevet dette i Sverige. Akkurat som norsk media skal skrive om hva utenlandsk media skriver om valgresultatet i Norge.
Hvorfor tro at alle er "ute etter" Frp når de kommer med kritikk?
Ingar Nilsen
15. september 2009 - 7:31
Unnskyld at jeg spør.
Hva en ubetydelig og totalt unteressant journalist i Sverige mener, er vel for de fleste totalt likegyldig.
Er det ikke det da?
Dette er slett journalistikk, Korneliussen - meget slett.
Men, desverre, dette bare understreker hva jeg før har spurt om gjentatte ganger:
Er journalistikk et lavkasteyrke?
Jeg bare spør.
Ingar O.
Turid gerd sætre Eng
15. september 2009 - 7:36
Jeg er så enig med Tor
Børge Øgård
15. september 2009 - 7:59
Demokrati i praksis
Tor Løken
15. september 2009 - 8:13
Du misser poenget Børge
Men det er jo ikke sant i det hele tatt: Det er en eller annen journalist i Svenske Expressen som sier dette. Ser du ikke forskjellen på at en eller annen (sannsynligvis sosialist-) journalist sier det og at svenskene sier det?? Det er en usannhet, og fordi ABC Nyheter VET at det er en usannhet, så er det også en løgn. Og du er vel ikke tilhenger at spredning av løgner?
Børge Øgård
15. september 2009 - 10:33
Poenget som forsvant
Men det var ikke det som var mitt poeng, ei heller ABC sin tolkning av den svenske artikkelen. Hvorfor skriver du "sannsynligvis sosialist-"? Du vet ikke om journalisten er sosialist, men du tolker det dithen ut fra ditt ståsted. Hvem er det som "VET" hva ut fra hvilke kriterier? En nyhetsformidler tolker utfra ulike kriterier. Det som forpurrer er ofte kravet om synlighet. Synlighet er viktig for salg. I salgsøyemed blir nyanser ofte utelatt.
I et demokrati brukes argumenter, sammenstillinger, ideologiske prinsipper, moralske prinsipper osv. I et demokrati ber en aldri en meningsmotstander om å holde kjeft inntil meningsmotstanderen endrer sitt synspunkt. Det er det motsatte av demokrati!
Yngvar Spone
19. september 2009 - 13:10
Merkelig at du skulle si akkurat dét, Børge.
FrPs tilhengere står overfor det samme problemet representantene gjør, nemlig at de først må forsvare seg mot all nedrig og usaklig kritikk, for så å forsøke å fremlegge hva partiet egentlig står for. Dette tar dobbelt så langt tid, og er vanskelig å forholde seg til all den tid andre partier slipper unna med selv det å utdype egen politikk. De er som regel mer opptatt med å angripe FrPs politiske løsninger, som de vet inderlig godt kan gjøre dem arbeidsløse med tid. Derfor er det viktig for FrPs motstandere å markere avstand, nettopp fordi de frykter konsekvensene av de løsningsorienterte alternativene FrP fremmer.
OLE TILREM
15. september 2009 - 7:39
Demokrati
Til tross for borgerlig flertall når det gjelder absolutte stemmer, får de rødgrønne flere mandater på Stortinget (86 mot 83).
Hovedårsaken er selvfølgelig at stemmene har ulik verdi alt ettersom hvor i landet man bor. I grisgrendte strøk som Finnmark og Sogn og Fjordane teller stemmene mer enn i sentrale strøk som Oslo. For Finnmark gir dessuten "areal-faktoren" ekstra effekt.
Folket har talt, men det gjelper så lite.
Håvard Solberg
15. september 2009 - 7:58
Enig
Sindre Rudshaug
15. september 2009 - 8:28
Det svenske Aftonbladet
http://israelisoldiersmother.blogspot.com/2009/08/blood-libel-of-21st-century.html
Sindre Rudshaug, Oslo
Knut Ring
15. september 2009 - 8:33
Litt sår muligens?
Gunnar Melstveit
15. september 2009 - 9:26
valg
Så for vi håpe at populistbølgen som har blåst over Europa snart tar slutt. Det er jo nesten som man vil håpe det blir dårligere tider, da vil vinden trolig snu. Det er jo egoismens kamp mot samholdet og solidariteten.
Hans-Erik Christensen
15. september 2009 - 8:38
Aftonbladet
De har ikke engang nerver til å ta oppgjør med sin høyest medgjørelige / vennlige Nazi fortid !!!
Steinar Stigum Olsen
15. september 2009 - 9:23
VI VET IKKE HVOR GODT VI HAR DET!
Sindre Rudshaug
15. september 2009 - 9:30
Vi FrPere er strålende fornøyde
Sindre Rudshaug, Oslo
Trond Løkken
15. september 2009 - 9:52
Gravende journalistikk??