
Solid rødgrønt flertall
En fersk meningsmåling gir den rødgrønne regjeringen 88 mandater, noe som ville gitt klart flertall på Stortinget.
Rødt er i tillegg inne med to mandater.
Meningsmålingen er utført av Synovate for Dagbladet og NRK og viser at de tre regjeringspartiene til sammen får 88 mandater på Stortinget.
Arbeiderpartiet får en oppslutning på 32,8 prosent, som er en framgang på 0,5 prosentpoeng. SV går tilbake 2,5 prosentpoeng til 7,9 prosent, mens Senterpartiet får 7,5 prosent, en framgang på 1,8 prosentpoeng.
- Det blir jevnt
I tillegg får partiet Rødt en oppslutning på 3,2 prosent (fram 0,9 prosentpoeng), hvilket ville gitt to plasser på Stortinget.
– Målingene spriker, og det blir fryktelig jevnt. Vi må stå på med en skikkelig spurt, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap).
Ifølge målingen ville de borgerlige partiene fått 79 representanter til sammen. Det kreves 85 representanter for å få flertall.
Fremskrittspartiet går fram 0,1 prosentpoeng til 22,2 prosent. Stabiliteten gleder Frp-leder Siv Jensen.
- Propagandaen virker ikke
– Det er bra at vi holder stand. Det viser at propagandaen mot Frp ikke påvirker velgerne, sier Jensen.
Til tross for flere gode målinger den siste tiden, faller Høyre 1,6 prosentpoeng til 13,4 prosent.
Venstre får en oppslutning på 4,8 prosent, fram 0,1 prosentpoeng, mens Kristelig Folkeparti går fram 0,9 prosentpoeng til 6,6 prosent.
1,4 prosent oppgir at de vil stemme på andre partier, en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra forrige måling.

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
To fjellklatrere funnet omkommet
Lesernes kommentarer
Harald Svingerud
5. september 2009 - 7:32
Rød grønt
Tom Tvetmarken
5. september 2009 - 8:11
Vent og se
Terje Edmund Mathiassen
5. september 2009 - 9:33
Ja, bare vent og se!
Sjansen for en borgerlig samlingsregjering, eller koalisjon mellom eks. Høyre og Fr.P. (om de mot all formodning skulle kunne danne flertall sammen), er vel somden berømte snøballen i helvete. . .
Det største problemet er Fr.P. selv, siden de er lite innstilt på kompromisser eller annet som handler om å moderere en del av alle disse løftene som de ikke engang har penger til å gjennomføre!
Hele partiet er tuftet på én ting: meg selv først og mest! Partiet frir til griskheten og grådigheten i oss her i overflodssamfunnet, på en måte som sier relativt mye om den enkelte som stemmer på dette partiet!
Men: Godt valg! Selv gjør jeg som alltid: jeg tar det som det kommer!
Susie Trøen
5. september 2009 - 13:14
Snøballen
Hilde Ediassen
5. september 2009 - 12:10
Hva med det Høyre og Frp
Kjell Berglund
5. september 2009 - 8:14
virus, eller ..
Å skylde på at folk er syke bare fordi de ikke vil stemme FrP er jo tidenes dummeste argument.
Harald Svingerud
5. september 2009 - 12:04
virus,eller
Jarle Greva
5. september 2009 - 12:19
leste nok riktig han ja.
Stian Karlsen
5. september 2009 - 8:14
Gått av skaftet?
Susie Trøen
5. september 2009 - 13:17
bikker mot venstre?
Oddgeir Andersen
5. september 2009 - 8:18
Liten tiltro til Nrk, ingen til Dagbladet!
Terje Edmund Mathiassen
5. september 2009 - 9:05
Rødt eller blått.
Om det norske folket har gått av skaftet eller ikke, vil ikke jeg ha sagt. Men den "eliten" som styrer dette landet lurer jeg virkelig på om har gått helt av skaftet, - fra Stoltenberg til Jensen.
Ellers husker jeg lenger tilbake enn Soria Moria-erklæringen. Tross brutte løfter, så har det likevel skjedd mer positivt i denne perioden for folk flest, enn jeg tror ville vært tilfelle om vi hadde fått en regjering til etter to perioder med Bondevik.
At politikere lover og lyver foran hvert valg, er da ikke noe nytt. Jeg skjønner ikke hva Svingerud hadde forventet seg om det hadde vært borgerlig styring i disse 4 årene som er gått?
Ingen finanskrise, alt på hjul, ingen skatter og paradisiske tilstander over hele linja? Eller er du bare så utrolig naiv?
Enhver stemmer etter et eller annet referansepunkt. For meg er det nok å se fjeset til Siv Jensen og Jens Stoltenberg for å begripe at her står det to dønn uærlige maktmennesker, som preker pølsevev stort sett.
Så det blir et valg mellom onder. Eller goder. Det blir som en oppfatter det!
For meg er det mer et spørsmål om dårskap enn mangel på vett, når så store deler av folket er blitt så egoistiske og politisk blinde at de er villig til å gi stemmen til Fr.P. For meg er dét mer sjokkerende enn de rødgrønnes brutte valgløfter!
Christian Nymark
5. september 2009 - 7:51
men frp er størst alene
Tom Tvetmarken
5. september 2009 - 8:06
Hva jubler du for?
Stortingsflertall og et demokratisk styringsalternativ handler om mer enn ett partis representasjon og oppslutning. Uten et sterkt Høyre blir det ikke noen borgerlig regjering.
Hvis FRP mener noe som helst med å ønske å skifte ut dagens regjering må de invitere alle de moderere seg og sørge for at Krf og venstre vil sitte i samme regjering. Venstre er på gli, Høyre har sagt ja, men uten Krf blir det ikke borgerlig flertall slik det ser ut i dag. Hvis Frp tør å moderere seg litt på noen områder vil det være mulig..............
Tom Tvetmarken
5. september 2009 - 8:29
Meningsmålinger og pålitelighet
http://www.abcnyheter.no/node/95128
Jeg velger å forholde meg til den første. Hvis ett mandats overvekt er et solid flertall, så har begrepet "solid" fått en helt ny betydning.
Den norske velgermassen er nå i bevegelse mot Høyre og sentrum. Mange flykter inn mot sentrum og partiet Høyre fordi de ser at det er der løsningen for et styringsdyktig regjeringsalternativ ligger. Et sterkt Høyre er det eneste reelle alternativet når det rødgrønne flertallet svikter. AP alene er også et alternativ, men det vil i så fall måtte bli med støtte fra de andre partiene, og også da er Høyre det partiet som har best forutsetning for å oppnå reell makt. Hvis FRP ønsker reell makt er de totalt avhengige av et sterkt Høyre.
Et godt valg for Høyre er derfor hoved-nøkkelen til et regjeringsskifte som kan gi en reell forandring de neste fire årene!
Øystein Haug
5. september 2009 - 8:30
Hvis nordmenn er så dumme
Nordmenn byttes sakte men sikkert ut av velgerkveg fra andre nasjoner. I Oslo er det stammeledere i Pakistan som avgjør valget. Er det slik vi vil et demokrati skal fungere? Skal andre partier også hente sine stemmer fra utlandet som de rødgrønne gjør?
Hvis nordmenn er så dumme at de prioriterer "billige barnehager" fremfor et trygt norskt samfunn der du kan ha tingene dine i fred og gå på gaten uten å bli ranet fortjener vi å lide under de rødgrønnes korrupte vanstyre.
Magnar Are
5. september 2009 - 8:32
I artikelen står det at
det er merklig hvor lett menesker glemmer. Alle burde kunne huske Bondevikregjeringen 2001-2005. Oppfylgte dei alle sine løfter, fekk dei slutt på fattigdomen, var det full barnehagedekning da. Neida. Hvem husker alle nedskjeringene i kommunene. Verktøykassen vår er tom fikk vi vite. Var det så mye bedre da
Svein Båtstrand
5. september 2009 - 9:06
Gledelig!
Mona Hjertås
5. september 2009 - 9:18
Rød/Grønt
Susie Trøen
5. september 2009 - 13:24
USA
Mona Hjertås
5. september 2009 - 14:37
Rød/Grønt
Arne Byrkjeflot
5. september 2009 - 9:34
Rødt nærmer seg sperregrensa
Arne Byrkjeflot
Arild Iversen
5. september 2009 - 9:45
Gledelig ?
I Norge sammenligner vi situasjonen med Spanias gullalder og advarer mot de feilprioriteringene som da ble gjort....Men Spanjolene sitter i det minste igjen med med flotte byer og prangende bygninger som vitner om storhetstiden. Om noen år når oljen er slutt og vi atter sitter der med silden og poteta vår..eller,silden har vi vel alt spist opp? så kunne vi da i det minste hatt noen pent og se på og noen bra veier,men neida...Vi sparer oss til fant..dessuten blir jo pengene borte underveis.Det vi gjør i Norge er å prøve å utsette den dagen velferden vår kolapser,i stedet for å satse pengene på utvikling av landet og bedrifter slik at vi ikke behøver å spare lenger.sparepenger varer bare så og så lenge uansett !
Atle Staal
5. september 2009 - 10:27
Rødgrønt.
Mye kunne vert gjort annerledes, enig med Arild som skriver at vi sparer oss til fant , de kan godt " Feie for egen dør først " før de skal redde verden alene som det kan virke som noen ganger.
Er ikke enig i alt som de rødgrønne gjør, men alternativet er verre for vanlige Ola og Kari Nordmann som er i arbeid , da får vi ihvertfall opprettholdt de godene vi har.
Det blå alternativet vil ha flere karensdager ved permitering/arb.løshet , mindre sykepenger , mindre ledighetstrygd , mere bruk av midlertidig annsettelse , mere bruk av private sykeforsikringer ( som i USA ) , ikke fratrekk for fagforeningskontigent på selvangivelsen ( men arbeidsgiverne skal fortsatt ha fratrekk for sin kontigent ).
Helt sikkert mye mere å ta med , men dette er nok det som for mange er viktig, alle vil vel ha en fast jobb å gå til , ikke bare en kontrakt på 3 , 4 , 5 , 6 måneder. Hvordan skal en få lån til f.eks bolig hvis en ikke har fast jobb men bare kontrakt på noen måneder av gangen.
( helt sikkert noen skrivefeil her , gidder ikke å henge meg opp i kkverulantene som hele tiden kommer med usaklige kommentarer om det )
Øystein Haug
5. september 2009 - 11:26
Du har helt rett idette, men
Atle Staal
5. september 2009 - 16:13
delvis enig.
Lykke til med valget alle sammen , viktig og bruke stemmeretten ihvertfall :-)
5. september 2009 - 10:30
De rødgrønne har i praksis
fra å øke skattene. De bevilget riktignok noen kroner for å demme opp for finanskrisen,
men det etter kraftig trykk fra opposisjoneen.
Men nå står de frem i media og forteller at de nærmest skal endevende sin egen politikk.
Hvis det blir rødgrønn regjering etter valget, kommer de til å fremstå i keiserens nye klær.
SV får fortsatt ha sin lille regjering i regjeringen, og vil holde frem med å være bremsekloss
for all utvikling. AP med store vyer for det norske folk denne gangen også som det aldri
blir noe av (les luftslott), og SP diltende etter.
Og arbeidsfolk må knuge enda hardere for å skaffe penger i statskassa slik at pampene
kan kjøpe seg goodvill på sine reiser til utlandet.
Per Jan Langerud
5. september 2009 - 10:36
Manipulert måling
Vi har idag sett nok en manipulert måling i Aftenposten, hvor de skriver at Høyrevelgerne vil at Høyre skal samarbeide med Venstre og Krf, men bare for noen få dager siden viste en annen måling at tre av fire Høyrevelgere ville at Høyre skulle samarbeide med Frp. Vi vet jo at dette tallet er nærmere virkeligheten.
Denne siste målingen er et bestillingsverk av den nye redaktøren i Aftenposten som kommer fra AKP-ml.
En regjering med Høyre-Venstre- Krf er en umulighet da den vil bli blokkert av FrP. Vanlig praksis er at hvis det blir borgelig flertall så er det det største borgelige partiet som får i oppdrag og danne regjering, og de får også statsministeren. Mitt tips er at FrP får mellom 25 og 30 % som valgresultat. Høyre kommer til å tape ytterlige oppslutning hvis de prøver å få til et samarbeide med mellompartiene. Den norske befolkningen er ikke så dum at den vil la de rødgrønne fortsette.
Børge Øgård
5. september 2009 - 11:23
Allsang for frustrerte FRePpere
Noen følger etter meg
kan kjenne pusten dems i nakken
og hvis jeg ikke kjapper meg nå
så tar'em meg igjen neri bakken
Jeg begynner å løpe
Hva er det dem vil meg
Jeg prøver å snu meg
det er ingen der....det er ingen der
Refreng:
Jeg er så paranoid (han er så paranoid)
Jeg er så Paranoid
Refrenget kan gjentas i det uendelig.
Einar Thormodsæter
5. september 2009 - 18:14
Heldigvis...