
Frp klager på angrep - og angriper andre selv
Frp-general Geir A. Mo er forbitret over at andre partier angriper Frp i stedet for å fortelle om egen politikk. Selv spanderer han stor annonse for å henge ut Kristin Halvorsen.

Sprik i Fremskrittspartiets utspill i dag?
«Valgkampen ser ut til å bli som Frp trodde. Den handler ikke lenger om politikk, men om hvordan mediene og Ap spesielt, elsker å angripe Frp.»
Denne anklagen fremmer Fremskrittspartiets generalsekretær Geir A. Mo i en kronikk i dagens Aftenposten.
«Mens vi har vært opptatt av å fortelle om vår politikk, hvordan vi vil løse problemene i samfunnet, har Ap konsekvent snakket om alt annet enn sin egen politikk. Det forteller meg at Raymond Johansen har tatt opp arven etter Martin Kolberg.», skriver Mo.
Lært av Ap-Kolberg?
Samme dag Kolberg skriver dette, rykker Fremskrittspartiet inn en stor annonse i VG der SV-leder Kristin Halvorsen henges ut.
På et blodrødt bilde av datostemples Halvorsen med:
Utgått på dato.
Her smeller Frp til med en liste over løftebrudd fra Kristin Halvorsen, og spør:
«Unnskyld, lovet ikke du...»
(Artikkelen fortsetter under faksimilen)

- Det er noe annet
- Slår du deg ikke på kjeften når du i en kronikk klager over en valgkamp der andre partier angriper dere i stedet for å presentere egen politikk, og dere selv rykker inn en slik annonse?
- Nei, hvordan kan du si noe sånt? sier Mo.
Han ser angrep på Frp som en stygg arv fra Arbeiderpartiets avgåtte generalsekretær Martin Kolberg.
I november i fjor diskuterte nettopp disse to, Mo og Kolberg, partibygging på et møte arrangert av forskerne Bernt Hagtvet og Anders Ravnik Jupskås.
Der fortalte Mo at Kolberg er hans store forbilde i det faget.
Ikke angrep, men regjerings-fakta
- Nei, dette er ikke angrep på Kristin Halvorsen, hevder Mo om annonsen Frp har rykket inn mot Kristin Halvorsen.
- Men vi påpeker løftebrudd. Løftebrudd hun har innrømmet selv og til og med bedt om unnskyldning for, framholder Frp-generalen.
- Så budskapet ditt i Aftenposten går ikke imot angrep på andre partier, bare angrep på feilaktig grunnlag?
- Ja, det er ganske åpenbart. Budskapet er like mye å fokusere på medias rolle. Jeg konstaterer som et faktum at valgkampen går som vi forutsatte: At de aller fleste kom til å snakke om Fremskrittspartiets politikk.
- Ap forsøpler valgkampen
Regjeringspartiene kan ikke angripe oss for noe vi ikke har gjort. For det er ikke vi som styrer dette landet.
I tillegg til å anklage Ap for å forsøple valgkampen med sine angrep på Frp, setter Mo i kronikken søkelys på hvordan VG arbeider.
- De er mer opptatt av spill og fanteri og utenompolitiske ting, enn politiske saker, sier han om organet partiet hans bruker til å annonsere mot Kristin Halvorsen i.
- Jeg har ikke problem med at politiske partier påpeker løftebrudd hos andre. I annonsen peker vi på løftebrudd og forteller om vår politikk og hva vi vil gjøre. Når du sitter med flertallsregjering i fire år og hadde så konkrete løfter, er det ikke noen negativ valgkamp å påpeke hvilke løfter som ikke er innfridd, slår Geir A. Mo fast overfor ABC Nyheter.
Ulikt for regjering og opposisjon
- Poenget er at vi som opposisjonsparti må påpeke hva en flertallsregjering i posisjon gjør eller ikke gjør. Det er noe annet enn om jeg skulle hamre løs på KrF eller et annet parti, sier Mo og slår fast:
- Regjeringspartiene kan ikke angripe oss for noe vi ikke har gjort. For det er ikke vi som har styrt dette landet.

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
4. september 2009 - 11:58
Svar på tiltale
Jan-erik Lepsøe
4. september 2009 - 12:04
Forsvarer seg
Det er dumt av andre partier å få FRP til å fremstå,som et offer.Der har du kansje FRP koden.
Alle partier har svin på skogen,så de måkke komme her å komme her.
Bård Ovenstad
4. september 2009 - 13:59
HAHA, jeg ler meg flat !!
Det er for eksempel fryktelig vanskelig å vite når det skal være "å", og når det skal være "og".
Jeg synes det bør stilles krav til norskkunnskaper for å få stemmerett!
Hvordan forstår de hva politikerne snakker om?
Vi ender opp med ett forpestet og egoistisk molbosamfunn.
Jeg er så MØKK lei av klagingen og sytingen til frp hvert eneste valgår.
Åååå - det er såå synd på oss! Alle de andre er så dumme og slemme... buuuhuuu!
Dere må stemme på oss, så skal vi ta igjen! Da skal de faen meg få.
Merkelig at Norge går så bra, når det finnes så mange idioter der som mener det motsatte ?!
Leif Eriksen
4. september 2009 - 14:32
Rettskriving
Er forresten ikke på noen måte tilhenger av Frps egoistpolitikk.
Jan A Skaug
4. september 2009 - 15:44
Dysteleksi
Leif Eriksen
4. september 2009 - 16:29
Dysleksi
Tror forresten ikke at det er så mange med skrive- og lesevansker i Norge som disse spaltene gir inntrykk av, her er det nok heller snakk om hvor mye arbeid man gidder å legge i skrivingen.
4. september 2009 - 14:59
Rettskriving
Terje Johannessen
4. september 2009 - 15:57
På hvilken bunn befinner de
Ingen reformer og ingen erfaringer. At skoleverket og lærere er så dårlige er svada av en annen verden.
Man må nok plassere ansvar for eventuell udugelighet på et helt annet sted. På foreldrene og elevene sjøl.
Såvidt jeg vet har ikke alfabetet endret seg særlig siden jeg gikk på skolen. Heller ikke de fire regnemåtene.
O Korsnes
8. september 2009 - 11:23
Bunn nivå
Og hvordan kan du forvente at foreldrene er bedre når de ikke vil innse at deres "lille uskyldige"kan være en bråkebøtte og tulling.Kommer en elev hjem idag og sier at læreren kjeftet på dem,så får jo ofte læreren telefon fra en sint forelder som skjeller læreren ut istedenfor,idioti spør du meg.man ser raskt hvem av ungdommene som kommer fra hjem der det er litt grensesetting og ikke,det kan man ofte høre på hvordan de snakker til voksne enten det er lærer eller andre voksne
Og du burde også vite at alfabetet ikke har noe med oppførsel og måte å lære på,håper hvertfall det
Yngvar Spone
4. september 2009 - 15:50
Først må jeg påpeke at du slenger ut ubegrunnede påstander, Ole.
Først og fremst klarer du å skrive navnet på partiet med liten "f", noe som selvfølgelig er helt feil. Det heter FrP, Ole. Så kunne du med hell spare inn på den ene "t", der det holder fint med "et" forpestet og egoistisk molbo-samfunn, om man ikke søker å peke ut ETT bestemt, da. Vil tro at bindestrek mellom MOLBO og SAMFUNN er på sin plass også. Men ikke norsktimene, dét fungerer greit som ETT ord. MØKK lei er ikke helt etter boka heller, Ole, for her burde du skrevet det i ETT ord: MØKKALEI....
Så før du ler deg "flat", burde du tenke på hva jeg hadde funnet av åpenbare feil om du hadde formulert flere setninger.
Merkelig at Norge går så bra, når det finnes så mange idioter som mener det motsatte. En motsetning der, Ole, men la oss la dét ligge....
Per Kåre Kjønsvik
4. september 2009 - 19:33
Og hva med deg Yngvar Spone?
Problemet for FrP er sånne som deg. For gjennom å skrive så mye piss om alle andre, blir din og mange med deg sin fremferd stående som eksempler på den mennesketypen FrP samler rundt seg. Ditt menneskesyn blir synonymt med FrP sitt menneskesyn og det tror jeg ikke FrP tjener noe særlig på.
.
I en tråd her om dagen gikk du også ut og sa at du egentlig var høyremann. Det finner jeg noe falskt i og med at du gjennom hele valgkampen KUN har frontet FrP og kun i bisetninger har nevnt Høyre. Er du flau over å være FrP mann, eller har du problemer med å komme ut av skapet? Skammer du deg over å stemme FrP?
.
Målet ditt var kanskje å hjelpe partiet ditt frem, mens det du har oppnådd, er å skape forakt og mistro til alt det du og dine står for.
Yngvar Spone
4. september 2009 - 20:08
Hva er det insinuerer?
Selv misliker jeg sterkt FrPs holdning og ensidig støtte til én part i Midt-Østen konflikten. Dette i tillegg til noen få andre saker gjør at jeg ikke vil gi min stemme til partiet, hvilket sikkert er en akseptabel forklaring for deg, Per Kåre. Tviler ellers på at jeg ved mine innlegg har fått folk til å avstå fra å stemme FrP., skal nok mye mer til dét. Kanskje Per Fugelli klarer den jobben littebittegranne bedre enn meg?
Skjønner at du er frustrert over min inntreden i debatter, men anser det kun som bevis på at jeg klarer å provosere deg i tilstrekkelig grad. Dermed funderer på om det ikke egentlig er slik at jeg faktisk kun irriterer slike innbitte FrP-hatere som deg, Per Kåre, og at det på ingen måte er slik at FrP taper velgere p.g.a. meg. I dine våte drømmerier, kanskje? Det siste du skribler er i så måte meget avslørende.
Håper på en anstendig avslutning på denne valgkampen. Nedrige karakteristikker gagner ikke debatten, men kan iblant illustrere hva man prøver å formidle. Trekk derfor opp nisselua di og fjern skylappene. For jeg håper virkelig at du i demokratisk ånd aksepterer fullt ut det sluttresultatet som foreligger den 15. september. Ha et godt valg, men for all del ikke kast bort stemmen din på Venstre!
Per Kåre Kjønsvik
4. september 2009 - 20:25
Jeg hater ikke FrP Spone
Jeg er forholdsvis tykkhudet Yngvar og tåler å bli kalt nisse av deg. Det at karakteristikken kommer fra nettopp DEG, gjør den enda mer komisk og forteller egentlig bare hvor liten du egentlig er.
.
Når det gjelder min stemme, er den allerede levert, og jeg er overbevist om at valget er godt. Ellers hadde jeg jo ikke stemt på dem. Og nei, jeg stemte ikke Venstre. Når det gjelder anstendighet kan du jo starte ditt eget lille bidrag til anstendighet med å legge om språkbruken din.
Yngvar Spone
4. september 2009 - 20:53
Så du er uenig i politikken og menneskesynet?
Det er selve retningen jeg om mine meningsfeller ønsker å forandre på. Om borgerlige partier grenser til det sosialistiske, slik Venstre gjør, så tiltrekker både de og Høyre ganske forskjellige type velgere. Alt fra folk i blådress til den vanlige arbeider stemmer Høyre, og det er like mange motiver for å stemme partiet som det er fargekombinasjoner til AUDI.
Hva menneskesyn angår, så var FrP tidlig ute med å skulle integrere innvandrere. Uansett hva du måtte mene, så ville FrP sørge for at våre nye landsmenn på best mulig måte fikk tilhørlighet i samfunnet. Men Carl I. Hagen ble kalt rasist og fremmedfientlig, helt uten grunn. Etter hvert har det gått opp for Blitzera og de andre i politikken at FrPs linje var den rette å føre, noe som har resultert i at den type politikk som nå praktiseres av Arbeiderpartiet ville blitt karakterisert like rasistisk for tjue år siden. Så kom ikke drassende med at menneskesynet til FrP er så forferdelig, da det ikke er store forskjellen på mennesker her til lands. Har venner på Facebook som stemmer Arbeiderpartiet, men ble ytterst rasistiske da de to homsene blr antastet på Grønland av en muslim. Skjønner du at SV-ere også kan snu på flisa iblant? For dét har jeg opplevd. Derfor skal du og andre bedrevitere være littegranne forsiktig med å stemple alt og alle knyttet til FrP som "sånne folk".
Der har du igjen en smakebit på hvorfor jeg engasjerer med mot uvettige og nedlatende angrep på et lovlig parti i Norge. Selv stemmer jeg Høyre, noe som er velkjent i mine kretser.
4. september 2009 - 15:53
Helt enig
Du vil sikkert ha en mann en stemme også, dermed ville østlandet dominere enda mere resten av landet.
Forstår at du ikke liker Frp, regner med at du mest sannsynlig stemmer SV ettersom du har så stor akademisk bakgrunn.
Frp aksepterer alle, det gjør tydeligvis ikke du og dine, så kan du være uenig eller ikke, men de fleste som stemmer Frp godtar andres mening og mener at alle har rett til å ha sin egen mening.
Din side godtar ikke det, der er det SV som skal bestemme tankegangen, og deres felles venner ute i den såkalte sosiale verden, som tidligere Sovjet, Kina og Cuba.
Hugo Morgan Frøyheim
4. september 2009 - 18:47
Æ du:::::::
Ronny Hagen
4. september 2009 - 19:01
-_-
Oddgeir Andersen
5. september 2009 - 8:31
Er du blind, Olesen?
Den som ikke ser at Frp blir angrepet av absolutt alle parter, må være blind. De rødgrønne har støtte og daglige artikler i avisene fra kulturarbeidere, fagforbundene, akademia, miljøvernorganisajonene og journalister. Alle disse betales av den rødgrønne regjeringen. Det var morsomt å se hvor forulempet de rødgrønne ble da kristenfolket.no ble lansert. En samling av kristne som anbefaler de kristne til å stemme Krf eller Frp. De rødgrønne tålte ikke et eneste lite pip fra en organisert motstand mot dem selv. Patetisk.
Olaf Roalkvam
4. september 2009 - 14:01
Politikk
4. september 2009 - 12:14
Possisjon v.s opposisjon
Tom Olav Fagerbach
4. september 2009 - 12:17
"Bortskjemtkulturens" fanebærer - FrP!
Regjeringen la i sin tid fram den regjeringserklæring "Soria Moria" som kanskje er det mest omfattende og også det mest visjonære regjeringsprogram i moderne tid. At regjeringen har realisert opp til 70% (?) er intet mindre enn formidabelt.
Så får vi inderlig håpe at de rødgrønne får fortsette og ta enda sterkere grep i å bekjempe fattigdom og ulikheter i samfunnet (mellom individer og mellom by og land) samt fortsette god og trygg forvaltning og utvikling av landet vårt.
Jeg ønsker Norge det aller beste forut kommende Stortingsvalg og det er en fortsatt rød-grønn regjering.
Men dette gir seg ikke selv, - nå får godtfolk komme seg til stemmeurnene og vise for all verden hva de er laget av!
Kai Stick
4. september 2009 - 12:35
Ja da får vi vel samma
Løftebrudd på løftebrudd, avgifter på avgifter, trenering og sendrektighet i sykehusbygging, veibygging og asylsaker. Nei takke meg til du.......
Stig Andreassen
4. september 2009 - 12:45
Så enig, så enig
Ove Hauge
4. september 2009 - 14:23
Liker måten du legger frem
"Og så er det litt merksnodig og litt trist at de ikke innser at bort i mot 75-80% av velgerne mener deres politikk er en farlig utvikling for våres velferdsstat, og for vår tilstedeværelse i verden forøvrig. og det synes jeg de skal ta til etterretning..."
Da kan man vel også si at det er ca. 70 % som mener at AP sin politikk er en farlig utvikling for våres velferdsstat!?!
Per Martin Gjærde
4. september 2009 - 12:27
Problemet for SV er at de er
Problemet med FrP er at de bryter sine egne løfter allerede under valgkampen.
På forsommeren lovet Siv Jensen at FrP ville gå inn for en likelønnespott for kvinneyrker ved de sentrale tariffoppgjørene. Så ble det stille om den saken, inntil FrP vedtok et program der det står at FrP vil fjerne de samme tariffoppgjørene. I stedet vil de ha en ordning der hver enkelt arbeidstaker skal forhandle direkte med arbeidsgiveren om lønns- og arbeidsvilkår.
Jeg kan ikke se hvordan dette skulle bidra til likelønn.
Det samme landsmøtet vedtok at FrP ville arbeide for aktiv dødshjelp.
Etter noen dager med helslakt fra kristenfolket gikk så Siv Jensen ut og sa at vedtaket på landsmøtet (partiets høyeste organ!) ikke var "aktuell politikk".
Nylig gikk FrPs nestformann, Per Sandberg, ut og og sa at partiet ville gå inn for at skolelever skulle bruke enten nynorsk eller bokmål. Dermed ville alle elever i nynorskkommuner og -fylker bli tvunget til å skrive nynorsk, mens bokmålet ville få monopol i de andre.
Samme dag (!) kom Siv Jensen på banen og sa at dette ikke var partiets politikk.
Skulle man ha samlet alle rundkastene til FrP i en VG-annonse, er jeg redd den ville bli dyr.
Men den ville ha vist krystallklart hvorfor ingen andre vil samarbeide med Siv Jensen.
Lorentz Hanssen
4. september 2009 - 12:50
Du sier..
Saken er vel slik at ALLE partier sier,..."HVIS VI KOMMER I REGJERING",...så skal de sørge for ditt og datt!!
Altså,...løftebrudd""
Per Martin Gjærde
4. september 2009 - 13:43
Den enkleste måten å få
ALLE partier ønsker seg dette, ikke minst FrP.
ALLE partier går ut med sine merkesaker i valgkampen.
ALLE går inn for å vinne valget, uansett hvor realistisk det er at de får flertall alene.
Den andre måten er å alliere seg med andre partier for å danne en koalisjonsregjering, helst med flertall i Stortinget bak seg.
Problemet er at ingen partier i en slik regjering kan trumfe igjennom sine merkesaker mot de andres vilje.
Gjorde de det, ville regjeringen gå i oppløsning.
Godtar du ikke disse uskrevne reglene, godtar du heller ikke parlamentarismen som politisk system.
Det er ikke mange alternativer igjen. Ett av dem er diktatur.
Ellers merker jeg meg at du ikke motsier meg på noen av eksemplene jeg nevner om FrPs løftebrudd.
Ida Hagen
4. september 2009 - 12:28
DE RØDGRØNNE HAR ALDRI LOVET VARM SKOLEMAT
Hugo Morgan Frøyheim
4. september 2009 - 18:57
STÅ FREM:::::::::::
Jon Johansen
4. september 2009 - 12:50
DET ER SYND PÅ FRP
Det var ikke lenge siden Frp`s nestleder Per Sandberg gikk høyt på banen og forkynte at partiet ville åpne for salg av øl og brennevin ved landets bensinstasjoner. Uttalelsen vakte selvsagt mye motbør. Siv Jensen fant det da opportunt å formidle at dette ikke var Frp`s vedtatte politikk og at det ikke var nedfelt i partiets partiprogram.
Partiet var også høyt på banen med kravet om aktiv dødshjelp. Også her møtte partiet stor motbør. Igjen valgte Siv Jensen å reversere uttalelsen med å si at heller ikke dette var nedfelt i partiets partiprogram og dermed ikke hadde aktualitet. Landsmøtet måtte ta stilling til om dette eventuelt skulle prioriteres senere.
Frp`s finanspolitiske talsmann, Gjermund Hagesæter, forespeilte for det norske folk en skattelette på 50 milliarder kroner. Ved konfrontasjoner har Siv Jensen redusert utsagnet til 29 milliarder. En liten intern uenighet på 21 milliarder.
Frp`s Chrristian Tybring Gjedde har ved flere anledninger vært ute og karakterisert de kollektive arbeidsavtalene og forhandlingsretten som reinspikka idioti. Igjen har Siv Jensen måttte helle malurt i begeret og forklart at Frp ikke har noen intensjoner om å oppheve denne retten.
En velkjent og avslørende Frp-retorikk er å forklare uheldige utsagn med at budskap ikke blir oppfattet slik de er formidlet eller ment. Og slik frasier partiet seg ethvert ansvar for egne sleivspark.
Lista over angrep på andre partier og enkeltpersoner er lang som et vondt år. Og det kan man leve med. Men å frasi seg at dette skjer og har skjedd til det kjedsommelige er ikke bare komisk, men nærmest sykelig.
Kanskje burde Frp foreta en selvransaking og spørre seg selv om hvorfor alle andre partier betakker seg for å inngå i et konstitusjonelt samarbeid med dem. Er svaret fordi en samlet presse, TV-kanalene og de øvrige partiene ikke har skjønt politikken og heller ikke har oppdaget deres selvpålagte beskjedenhet og rause vennlighet. Det er vanskelig å se den vinklingen.