
Dropper israelsk selskap
Det israelske selskapet Elbit Systems Ltd. utelukkes fra Statens pensjonsfond – Utland.
Selskapet leverer et overvåkningssystem som er et sentralt bidrag til Israels bygging av separasjonsbarrieren som går over okkupert område, ifølge Etikkrådet for fondet.
– Vi ønsker ikke å finansiere selskaper som på en slik direkte måte bidrar til brudd med den internasjonale humanitærretten, sier finansminister Kristin Halvorsen.
Thales inne i varmen
Samtidig som det israelske selskapet blir ekskludert, kommer selskapene Thales SA og DRD Gold Limited tilbake i varmen. Bakgrunnen er at selskapene har sluttet med henholdsvis produksjon av klasevåpen og ødeleggende gruvedrift.
Torsdag inviterte Halvorsen til pressekonferanse angående beslutningen i Finansdepartementet i Oslo.
Der understreket hun at beslutningen ikke hadde noe med å gjøre at selskapet var fra Israel.
- SVs baby
- Dette ville vi ha gjort uansett om selskapet var fra Frankrike eller USA, sier Halvorsen. Hun leder et parti som har programfestet en handelsboikott av Israel.
- Hvorfor er det så viktig for deg å understreke at dette ikke er SV-politikk?
- De etiske retningslinjene er SV-politikk. Det er vår baby. Men dette må ikke omfattes som en del av en boikott. Det er viktig for meg å understreke, sier Halvorsen.
Elbit Systems er ikke det eneste selskapet som har hatt jobber i tilknytning til den israelske muren. Grunnen til at selskapet havner på oljefondets svarteliste er at utstyret selskapet leverer utstyr som utelukkende brukes i forbindelse med overvåkning på muren.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Høytlesning gir skoleflinke barn
Lesernes kommentarer
Oddgeir Andersen
3. september 2009 - 10:43
Kristin Halvorsens våte drøm.
3. september 2009 - 11:49
Boikott alt
Kjell Grønbeck
3. september 2009 - 16:04
Snart kvitt'a
Bjørn H. Bråthen
3. september 2009 - 17:44
Jødeutryddelsen.
At en generasjon opplæres til å hate jøder og at Israel skal slettes fra kartet er det i tråd med SV sin politikk ??????????
Per Kåre Kjønsvik
3. september 2009 - 18:19
Jøder er ingen truet art
Hvis jødene begynner å oppføre seg som folk har ikke jeg noe problem med dem, men på lik linje med alle andre som oppfører seg dårlig, vil jeg ikke gi dem noen slakk før de begynner å skjerpe seg.
.
Hyle ut om antisemittisme bare noen er uenig med måten de driver business på der nede. Makan til hån mot resten av verden. "De utvalgte"? Ja, midt i ryggen!
Bjørn H. Bråthen
3. september 2009 - 18:48
Dobbeltmoral.
Nå har ikke jeg nevnt eller hylt ut om antisemittisme slik du gjør, men det er mulig du er av den oppfatning at terrororganisasjoner skal tas på med silkehansker. Jeg er av en annen oppfatning, terror og terrororganisasjoner er vel neppe de som respekterer menneskerettigheter og internasjonale lover og regler. Dette er pr. idag en trussel mot land over hele verden. Hvem håner en hel verden, neppe jødene, men et utall muslimske terrororganisasjoner.
Per Kåre Kjønsvik
3. september 2009 - 19:06
Neida
Og, all den tid Israel fortsetter å bygge ut landet sitt på okkupert mark, gir jeg min støtte til palestinerne.
Så er det mange som hevder at palestinerne ikke er et folk, at de ikke har noe land, at det bodde en jøde i palestina for femti tusen år siden og at palestinerne derfor ikke har rett til å bo der osv. osv. Til det sier jeg bare tullprat!
Det er akkurat på samme måte med ALLE nasjoner i hele verden. Et folk var på reisefot, fant et sted og slo seg ned. Så vokste en nasjon frem. Det som er annerledes i denne saken er at FN fant på å dumpe staten Israel ned midt blant alle andre. Og det uten å spørre om det var greit først. Og skal jeg være helt ærlig, så er jeg litt enig med de som mener at dette var en smule rått gjort.
Bjørn H. Bråthen
3. september 2009 - 19:32
Sivile.
Det som også er endel av bildet er at Hamas blir forsynt med våpen og sprengstoff fra et land som Iran. Iran ser ut for å utvikle atomvåpen og med et religiøst/diktatorisk prestestyre slik som jeg ser det Iranske " demokrati" kan midtøsten stå foran et ragnarokk.
Håpet må jo være en tostatsløsning. Enig med deg at Israel må stoppe utbygging på vestbredden. Men terrororganisasjonen Hamas må også erkjenne staten Israels rett til å eksistere. Israel ligger der, og jødene har utviklet et demokrati, langt fremme teknologisk og et blomstrende jordbruk. Dette i sterk kontrast til naboene i Gaza som lever av bistand fra giverland. Det som kommer den vanlige mann, kvinne og barn tilgode da. Arafat hadde ved sin død en formue på ca. 9 milliarder kr. i diverse banker verden rundt.
Per Kåre Kjønsvik
3. september 2009 - 19:43
Øh? Så det er greit å drepe sivile?
Ja det er jo en kjent oppfatning av hva som er rett og galt.
Når det gjelder Israels landbruk er jeg helt enig med deg. Det blomstrer. Og hvor får de vannet sitt fra? Jo, mye av det vannet som tidligere rant over og under bakken gjennom Palestina er nå stanset på israelsk side og rasjoneres ut til palestinerne. Derfor er Israel mye frodigere enn Palestina. Palestina var et frodig land før Israel knep igjen vanntilførselen.
Israel blokkerer også muligheten for Palestina til å drive handel. Israel blokkerer mulighetene for Palestina til å opprette en egen havn. Osv. osv. osv. Ikke så rart at Palestina er nødt til å leve på støtte utenfra så lenge Israel opererer på denne måten.
Bjørn H. Bråthen
3. september 2009 - 20:46
Tusla rundt.
Muligens er dine kunnskaper om 2 verdenskrig noe mangelfulle. Da det for meg virker som du tar relativt lett på den tragedien som fant sted og de grusomheter som ble begått av nazi-tyskland og deres medløpere.
Det kan vel også sies at de tiltak Israel har satt iverk ihh. til kontrolltiltak er på grunn av årelang terror mot Israel og sivile jøder, slik sett virker dette nå meget bra da selvmordsbombere nesten er stoppet helt opp. Derimot er det rakettutskytingen som nå rammer Israel.
Synes du det er greit at sivile jøder blir drept ???????????
Per Kåre Kjønsvik
3. september 2009 - 20:57
Nei over hode ikke
Skal ikke diskutere høna og egget med deg Bråthen, men du er veldig lite nyansert i ditt syn på denne konflikten selv og får også svar deretter. Jeg forakter alle som bruker vold for å oppnå sine mål. Men jeg kan forstå det i enkelte tilfeller når desperasjonen blir sterk nok.
Bjørn H. Bråthen
4. september 2009 - 8:14
Krig.
Israel har vel følt den desperasjonen helt siden 1948 og jødene har kjempet for sin eksistens.
Jeg liker heller ikke å se at sivile blir drept i konflikter, men det er neppe til å unngå, særlig ikke hvis terroristorganisasjoner bevist gjemmer seg bak sivile, kvinner og barn.
Hva med Sri Lanka og nedkjempelsen av tamiltigrene, langt mere brutalt, langt flere drepte sivile, men det ser ut for å bety lite. Det er jødene som må boikottes.
Når Norge i tillegg gir betydelig økonomisk støtte til en terroristorganisasjon, UTEN Å STILLE KRAV, dette er dobbeltmoral. Men det er SV sitt program og SV sin politikk for en ny verdensordning. At AP og SP er med på denne ferden er meg uforståelig.
Ernst Cato Strandmoen
3. september 2009 - 18:58
Boikott Jødene
I år skal du få min stemme.