
Bare 80 bønder igjen på Vestlandet
I 2020 blir det igjen 80 av dagens bonde-årsverk på Vestlandet. I hele Nord-Norge blir det igjen 90 - dersom Frp får gjennom sin landbrukspolitikk.

OSLO (ABC Nyheter): I år 2020 vil det være igjen 90 årsverk av dagens 6150 årsverk i nordnorsk landbruk, 80 av dagens 5130 årsverk på Vestlandet, dersom Fremskrittspartiets program blir gjennomført.

Hvis Høyre kommer i førersetet, vil det være igjen 3850 bonde-årsverk i Nord-Norge og 2060 på Vestlandet.
Dette var noe av fasiten som framkommer i et notat forsker Klaus Mittenzwei ved Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF) la fram i dag om hvordan de ulike stortingspartienes programmer vil slå ut for norsk landbruk.
Les også:
Ap og Høyre vil like Frp-revolusjon i landbruket.
Høyre mener Frp driver useriøs landbrukspolitikk.
Lysest med sentrumspartier og SV

Lysest framtid for sysselsetting i Nord-Norges jordbruk er det hvis Venstres (6040 årsverk) og Senterpartiets (5710) politikk blir gjennomført.
For Vestlandets del ville Senterpartiets politikk oppretthold mest, 4820 årsverk, med SV på annenplass: 4640.
I hele landet er det nå 55.530 årsverk.
I 2020 vil det være igjen så mange etter hver av partienes landbrukspolitikk å dømme:
Fremskrittspartiet: 31.070
Høyre: 34.900
Venstre: 42.280
Kristelig Folkeparti: 50.670
Sentepartiet: 61.310
Arbeiderpartiet: 44.670
SV: 60.900
Her kan du lese NILF-notatet Potensielle effekter for jordbruket av partiers partiprogrammer foran Stortingsvalget 2009.
Tror Frp og H beholder tollvernet
På et seminar i regi av NILF og Landbrukets Utredningskontor kom det fram at tallene er beregnet ut fra at Frp ønsker å halvere støtten til landbruket over statsbudsjettet, mens Høyre ønsker å redusere noe mindre.
Forsker Klaus Mittenzwei utreder ut fra at Frp og H vil beholde full norsk landbrukstoll. Foto: Thomas Vermes
Den kraftige nedgangen i sysselsettingen og reduksjonen i produksjon som NILF-forsker Klaus Mittenzwei har beregnet, forutsetter at Høyre og Fremskrittspartiet beholder så høy toll som Norges forpliktelser i Verdens handelsorganisasjon (WTO) tillater.
Dermed vil Fremskrittspartiets politikk ifølge vurderingen Mittenzwei legger fram, medføre at Fremskrittspartiet vil øke matprisene innad i Norge langt mer enn andre partier.
- Rapporten tilslører
Handlingsprogrammet til Frp for kommende stortingsperiode sier derimot følgende:
«Frihandel er den beste form for global arbeidsdeling med gjensidige fordeler av samhandel. Norge bør derfor snarest bygge ned handelsbarrierene mot utlandet.»
Dette får leder Nils T. Bjørke i Norges Bondelag til å reagere mot NILF-utredningen:
- Rapporten tilslører de faktiske forskjellene i partienes landbrukspolitikk framfor å klargjøre forskjellene, sier han.
- Når rapporten i strid med Frps politikk viser at prisene på kjøtt øker med 37 prosent, blir det meningsløst, sier han og konkluderer:
- På tross av at det i rapporten bare er lagt inn halvparten av Frps politikk, altså redusert budsjettstøtte, men ikke lavere priser og svekket importvern, kommer NILF fram til at antall bruk bli mer enn halvert.
- Kutt statlige bevilgninger til NILF!
Etter at denne artikkelen ble publisert, rykker bonde Dag Fossen i Kongsberg, som i mange år har vært profilert i landbruks-debatten, ut med flengende kritikk av forskningen som er gjort:
- Det er behov for kostnadsjakt både i staten og landbrukets organisasjoner. Staten kan med fordel redusere sine overføringer til NILF for å fjerne årsverkene som driver med bare tull, slik som dette, sier Fossen til ABC Nyheter.
- I jordbruket kan vi legge ned hele Landbrukets Utredningskontor, som finner på å bruke penger på å arrangere noe slikt, legger han til.
«Ikke over natta»
Vil berge Vestlandet og Nord-Norge: Hans Frode Asmyhr
- Vi kommer ikke til å fjerne tollvernet over natta, forsikrer landbrukspolitisk talsmann Hans Frode Asmyhr overfor ABC Nyheter.
- Vi vil redusere tollvernet, men da som ledd i en internasjonal avtale der alle land gjør det. Ensidige norske tollkutt vil vi bare gjøre i forhold til u-land, sier Asmyhr, men presiserer:
- Da vil vi ikke definere et avansert land som Brasil som et u-land.
Vil verne Vestlandet
- Er NILFs beregninger av nedgangen i antall bruk som følge av Frps politikk sannsynlig, Frp-politiker Hans Frode Asmyhr?
- De er sannsynlige på landsbasis. Men fordelingen på regioner er mer uviss.
- Ingen regjering vil føre en politikk hvor det er igjen bare 80 årsverk på Vestlandet, sier Asmyhr.
- Skulle vi se en sånn utvikling, vil Frp ta tiltak.
- Er nedgangen i sysselsetting i jordbruket en ønsket utvikling?
- Vi mener landbruket må avgi en del årsverk framover hvis vi skal få løst andre oppgaver i samfunnet. Strukturendringene vi ønsker oss, vil automatisk føre til færre årsverk, sier Asmyhr.
Lurer du på hva politikerne vil med landbruket? Landbrukets Utredningskontor har intervjuet 500 stortingskandidater om ders syn på landbrukspolitikk.
Også Norges Bondelag har kartlagt politikernes holdninger til viktige spørsmål for bøndene.
Artikkelen er oppdatert med kommentar fra Dag Fossen.

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Arild Iversen
25. august 2009 - 12:37
Er det mulig ?
Virker som om det eneste de bryr seg om å formidle er dritt om frp. er,og det flere ganger om dagen.
Lyser hat og desperasjon lang vei her.
Thomas Vermes / ABC Nyheter
25. august 2009 - 12:46
Er det mulig?
Vi ser gjerne en debatt om innholdet i landbrukspolitikken til de forskjellige partiene, inkludert fakta og analyser som er enig eller uenig med NILFs konklusjon.
25. august 2009 - 13:35
Drive lønnsomt....
Geir Toften
25. august 2009 - 16:45
Vet du hva bonden får for melka Ronny????
Nå er det forskjell på bønder. En kornbonde på østlandet får mye mer enn melkebonden i nord. I støtte.,
Han kan leie vår onn entreprenører tiøl våronna. Om sommeren går han og promper på åkerkanten, og ser at det vokser. På høsten leier han leietresking, og det eneste han trenger å gjøre selv er å levere kornet på mølla. Der kan det gjerne kuttes, men disse kornbøndene har kort vei til tinget, og vet å prate sin sak.
25. august 2009 - 17:15
Akkurat Geir.....
Geir Toften
30. august 2009 - 9:13
Du skjønte det ikke ...Neivel.
DET ER FORSKJELL PÅ BØNDENE.
Det er ikke det samme å ha melkekyr i Nordnorge, og skal stelle dem HVER ENESTE DAG, hele året, Som det er å drive med korn på flatbygdene.
Arbeidsbyrden for en klassisk melkebonde er enorm. Han bruker hele livet sitt på gården, og har lite igjen for det. Til gjengjeld, er det denne bonden som gir mest positive ringvirkninger i sitt nærmiljø. Det er også denne typen bønder det blir færre av.
Kornbøndene rundt Oslo med 1500 dekar korn, har det jævlig godt i forhold. Og det er de som mottar den største delen av landbruksstøtten, og trenger minst.
Det å skulle presse melkebøndene til å ha større bruk er lite gjennomtenkt. Det går direkte ut over dyrevelferden. dessuten er dette bruk i distriktene som ar tildels begrenset med mulighet til å utvide.
Nils Tore Molvik
26. august 2009 - 9:28
drive lønnsomt
Einar Thormodsæter
25. august 2009 - 18:50
Helt enig Vermes
Kjell Berglund
25. august 2009 - 12:53
dritt?
Lyser paranoid lang vei...
Arild Iversen
25. august 2009 - 18:21
Dritt?
Sveinung Lunestad
25. august 2009 - 12:59
Tydeligvis mulig.
Skjønner ikke hva folk ser i Frp, folk sier at nå er det Frp sin tur å prøve å gjøre det bedre?
Vist folk flest føler at Norge er et dårleg land å bo i, skjønner eg hvorfor vi ikke hører om feks, Afrika og dei 1000vis som dør av sult vær dag i nyhetene. Folk i Norge vet ikke hva vondt er, vent til dere sitter uten mat pga, EU eller noe skal styre alt. Da er det forsent å stemme noe nytt på neste valg, for da har vi ikke mer valg. Eneste vi kommer til å velge visst vi kommer i EU er ny president vært 2.5år. Bruk heller kroner på å gjøre Norge selvstendig når det gjelde strøm, mat, og ellers alt vi klarer.
Norge kommer til å miste all selvbestemmelsene vi har i dag, visst vi stemmer for EU.
Edvard Oker
25. august 2009 - 13:02
Frp-velgere
Nils Tore Molvik
27. august 2009 - 16:56
FRP-velgere
Jarl Grønbeck
25. august 2009 - 13:27
Ja d har du helt rett i
Men... Når værden blir for varm til grønsaksproduksjon, vil antakelig forholdene i Norge bli ok for slik prod. Derfor kan d være smart å ta vare på landbruket samtidig som monopolet (salgslaget og tine) og byråkratiet innenfor landbruket, får mindre inflytelse.
ha1fin-dag
Thor Johnsen
25. august 2009 - 13:28
Dritt?
Jan Magne Hovde
25. august 2009 - 12:42
Noe må skje.
X Bonde.
Odd Johannessen
25. august 2009 - 12:44
Logikk fra Erasmus Montanus.
En sten er kald.
Ergo er mor Nille en sten!
Kenneth Vare
25. august 2009 - 13:03
Pressestøtte!!!!
Thomas Vermes / ABC Nyheter
25. august 2009 - 13:46
Pressestøtte!!!!
Lorentz Hanssen
25. august 2009 - 14:19
Morsomt å se at en av
Ikke særlig seriøst å ta slik på vei,...selv om det var en liten avsporing fra selve temaet i artikkelen!
Da vedkomende antydet noe om "pressestøtte", så klarte ivertfall jeg..og sikkert de andre debatantene også, å oppfatte innsigelsen som et hint om at det faktisk ER mye hets mot Frp i DENNE avisen!!
Det var kun en av avisens artikkelforfattere som ikke skjønte det, men tok seg grundig nær av antydningen,...jaja :)
Harald Linde-Nielsen
25. august 2009 - 13:06
Er det denne forskeren som ikke fant FRP-koden?
2. Forventer forskningsmiljøene å få økte statlig og privat støtte i form av penger, når slike undersøkelser kan fremstilles som en sannhet. Ikke en gang FRPs motstandere tør å bruke slik forskning, da den opplagt inneholder en rekke svakheter og mangler for å kunne brukes.
Erik Strandhus
25. august 2009 - 13:07
Frp.
Harald Linde-Nielsen
25. august 2009 - 13:08
FRP-Velgere?
Stein Kristiansen
25. august 2009 - 13:10
NILF og forskning
Norsk landbruk vil ikke bli radert ut hverken av FRP eller andre politikere. Forskerene har her glemt at det er noe som heter marked, så dette står til stryk!. Markedet vil nok fortsatt et godt stykke inn i fremtiden etterspørre ferske landbruksvarer. Norske jordbær vil sannsynligvis være bedre i smak en belgiske fortsatt en stund til. Det samme tilfelle gjelder og en rekke andre landbruksprodukter i tillegg.
Det NILF her har produsert er ren propaganda mot et politisk parti som støttes av ca 25% i Norge. Denne type forskning vil jeg som skattebetaler (om jeg kunne) nektet plent å finansiere, jeg er absolutt ikke motstander av forskning og bruk av skattepenger til dette. Å bruke skattepenger på produkjon av makkverk vil jeg ha meg frabedt.
Lorang Hansen
25. august 2009 - 13:34
Landbruksstøtte
Geir Toften
30. august 2009 - 9:17
En STOR brorpart av disse pengene blir borte undervegs
Dessuten et lite tips. Disse pengene havner ikke nødvendigvis hos bøndene. I Tromsø har kommunen brukt av disse midlene til å bygge turstier og veger for hyttefolk.
Stig Andreassen
25. august 2009 - 13:38
Dette er det verste jeg har
Jan-erik Lepsøe
25. august 2009 - 13:40
mye frp kjør her nå
Når det gjelder maten,så er det mye jeg kan dyrke på min egen tomt !,2 mål.
Vil nok uansett ikke være enig med frp,når det gjelder å legge ned gårder,men tror dette er tatt ut av sin kontekst.og som sagt har det vært en negativ utvikling her i en årrekke,noe som ikke frp v kan få skylden for.
Slik det er nå vil etter hvert arbeidsinnvandere ta over småbruk,slik de er i ferd med å gjøre i byggebransjen,da blir også maten billigere.Er ikke det fint da?
Kåre Sivesand
25. august 2009 - 13:56
FRP er bare logiske
Fjern disse,.. og legg det til rette for de som er levedyktige.
Davil vi få enda bedre kvalitet og lavere priser.
Geir Toften
31. august 2009 - 18:30
Det handler ikke bare om å produsere