
Siv har ingenting å frykte
De store redaksjonene er i ferd med å lade opp til presentasjonen av Frps hundredagers-program. Dersom de følger Aftenpostens oppskrift, kan Siv Jensen ta det med ro.
STORTINGSVALG 2009
ABC Nyheter følger valgkampen helt fram til resultatet er klart.
Hold deg oppdatert på vår valgsentral: abcnyheter.no/stortingsvalg2009
Valgtjenesten gir deg fordelingen i Stortinget - basert på siste meningsmåling.
Her vil du også kunne følge resultatene gjennom hele valgnatta.
Vil du ha analyse? Vår kommentator, Aslak Bonde, gir deg et nytt perspektiv -hver dag.
Vil du ha enda mer?ABC Startsiden gir deg oversikten og hjelp til å velge.

I løpet av denne uken skal Fremskrittspartiets ledelse fortelle velgerne hva partiet vil starte med å gjøre dersom det får regjeringsmakt. I en hundre-dagers plan kommer partiet til å plukke ut de delene av partiprogrammet som er relativt lett gjennomførbare og populære. I de fleste politiske redaksjoner arbeides det derfor med å lage kritiske reportasjer – man skal fortelle velgerne om baksiden av medaljen.
Fremskrittspartiets sympatisører vil se det som et utslag av at det stort sett er venstreradikalere blant de politiske journalistene, men årsaken er heller, etter denne kommentators mening, at journalistene vil være gode nyhetsjournalister. De vil ikke være mikrofonstativ for Siv Jensen – som de heller ikke vil være det for Jens Stoltenberg. Grunnen til at journalistene ser så mye mer kritiske ut i forhold til Jensen enn til Jens, er at sistnevnte har hatt makt så lenge at det ikke lenger ligger noen nyhetsverdi i å fortelle om alt det han ikke får til. Når Stoltenberg lover nye varme hender i helse- og omsorg, kommer det alltid reportasjer i avisene og på fjernsyn om de store udekkede behovene innen eldreomsorgen og om de viktige forbeholdene i Stoltenbergs løfter, men det er sjelden oppsiktsvekkende nok til at det kommer på førstesiden. Det er business as usual.
Dårlig nyhetsjournalistikk
Derfor mistenker jeg heller ikke Aftenposten for å ha politiske motiver når avisen i dag bruker forsiden til å advare mot Fremskrittspartiets kriminalitetspolitikk. Når avisen fastslår at Frps politikk vil føre til «mer kriminalitet, flere henleggelser, overfylte fengsler og lange soningskøer», er det fordi den anser det som nyhetsmessig interessant. Velgerne bør få vite at et partis politikk har andre konsekvenser enn det partiet selv hevder.
Aftenpostens oppslag er imidlertid fundert på dårlig nyhetsjournalistikk. De negative konsekvensene er i følge en av landets ledende politiske redaksjoner «ekspertenes dom». Inne i avisen fremstår det at ekspertene er to fagforeningsledere og fire forskere. Det er flere kilder enn journalistene pleier å ha, men de seks intervjuobjektene snakker om hvert sitt tema, ikke på et eneste område har Aftenposten forsøkt å få flere kilder til å vurdere samme sakskompleks. Norges nest største avis har heller ikke bedt noen forskere om å vurdere hvor mye mindre kriminalitet det kan bli av at Fremskrittspartiet vil gi mer penger til politiet og føre en strengere innvandrings- og integreringspolitikk.
Lykkelig i Frp
Konklusjonen er at et relativt dårlig fundert nyhetsoppslag fremstår som reinspikka politikk. Fremskrittspartiets strateger er sikkert lykkelig over at de har fått enda et eksempel på at elitene i Oslo er ute etter å ta dem. Oppslaget i Aftenposten er ekstra velkomment, fordi avisen fortsatt av en del lesere ganske uriktig kobles til den politiske høyresiden. Dermed kan avisforsiden tjene som en illustrasjon på at deler av Høyre lever i en annen tid, og er mer opptatt av å bekjempe Frp enn av å løse samfunnsproblemer.
Forhåpentligvis blir den kritiske journalistikken mot Fremskrittspartiet bedre enn dette i ukene frem mot valget. Det er gode grunner til å kreve av de politiske redaksjonene at de gransker Fremskrittspartiet program og praksis med lupe. De bør også bruke mye mer ressurser på Siv Jensen og hennes folk enn på de andre partiene. Årsaken er selvfølgelig at Fremskrittspartiet kan få makt og at det aldri har hatt det før. Når det gjelder alle andre realistiske makthavere ved vi stort sett hva de står for. Når vi hører deres ledere fortelle om de gode sidene av deres politikk, vet de fleste av oss hva som er de negative konsekvensene. Slik er det ikke for Fremskrittspartiet. Derfor bør de politiske journalistene fortsette å stå på. Men de må gjøre det skikkelig og redelig.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Høytlesning gir skoleflinke barn
Lesernes kommentarer
24. august 2009 - 10:07
Journalister er venstreorienterte i 98 % tilfellene ...
Siv Jensen er en dyktig politiker - hun egner seg ypperlig som statsminister - og det er på høy tid at FrP får makt - dette er det eneste partiet som ennå ikke har fått prøvd seg...
Willy Wiksaas
Kjell Helander
24. august 2009 - 10:35
Motsigelser.
Siv Jensen er en dyktig politiker - hun egner seg ypperlig som statsminister - og det er på høy tid at FrP får makt - dette er det eneste partiet som ennå ikke har fått prøvd seg...
Ypperlig som statsminister? hvordan vet DU det? ......som du skriver har hun aldri forsøkt seg!
Frp er partiet fremfor noen som det mest intresanne er alt de ikke sier, men det er stort sett slik for alle.
Nei, de kommer til å bli avslørt etterhvert, akkurat som SV når de kom i posisjon.
Frp MÅ slutte å klandre alle andre for politikken de fører og begynne å fortelle i detalj hvordan de har tenkt å løse kjernesakene sine, ikke minst hvordan de har tenkt å finansiere dem.
NOEN MÅ JO FÅ MINDRE FOR AT ANDRE SKAL FÅ MER !
Spørsmålet blir hver som får mindre og hvenm som skal betale kalaset!
24. august 2009 - 11:31
En utmerket statsminister - vår nye Landsmoder...
Ingen sykehus kø - mere politi i gatene - mindre kriminalitet - bedre- og nye veier - dette er viktige saker man bør legge seg på sinnet - fordi dette er hverdagssaker som gjelder oss alle - at vi også kan komme ned på Svensk/Dansk avgiftsnivå jfr. matvarer - har undertegnede slett ikke noe imot... spørsmålet er bare om velgerne lar henne komme til makten - det få vi inderlig håpe...!
Willy Wiksaas
Terje Johannessen
24. august 2009 - 12:35
Willy Wiksaas er, som man
At Siv Jensen er dyktig hersker det nok mye tvil om. Hvem som helst kan føle på folkemeningene og snakke almuen etter kjeften. Det kunne også undertegnede gjøre. Han har heller ikke vært i styringsposisjon. Om virkelig folk tror på mer velstand oppå nåværende velstand tror jeg jammen regnekunsten må finnes opp på nytt. Men det skal Siv ha. Hun har moderert seg betydelig på flere fronter den siste tiden i håp om å skrape til seg flere godtroende velgere. Det greier hun nok.
Ingen sykehuskøer? Mer politi i gatene? Mindre kriminalitet? Bedre og nye veier?
Og bensin til kr. 9 pr liter? Regnestykket? Hvor mye vil bare de nevnte postene koste?
Hva vil i tillegg andre gode formål koste? Hvem skal betale?
FRP ble startet for å avskaffe skatter og avgifter.
For de fleste av oss kan nok drømmen om FRP-styre bli et FRP-mareritt for de fleste. Holmenkollen er jo ingen drøm lenger dessverre. Det var en drøm som ble til et virkelig mareritt
Susie Trøen
24. august 2009 - 13:19
Motsigelser
Terje Johannessen
24. august 2009 - 13:36
DU tar nok feil Susie. Alle
FRP`s trenger jo noe drahjelp da. Siden de forteller svært lite om egen politikk.Men ellers har FRPrett og slett ikke gjort noe som helst. Mens de rødgrønne faktisk har , inntil videre, reddet Norge ut av nedgangstider og økonomisk kaos. Nettopp fordi vi er så heldige å ha hatt ledelse i dette landet som har hatt vett til å sette av penger til dårlige tider. FRP ville jo selge inntektene Norge skulle leve av.
Gunn Kragh Eckell
25. august 2009 - 20:21
TAR FEIL???
Ja det er riktig at de fleste partier snakker om hva FRP sin politikk består av og det er nesten som bibelen ting/ord blir fortolket.
FRP har ikke sitti med makten på Stortinget så man kan ikke sitte å si HVA HAR DE GJORT.??
En positiv ting som jeg vet at FRP har gjort er; De fikk stoppet økning på egenandelen til 3000,. i 2006 og det var det Alvheim som klarte å stoppe.
Pr dato / år 2009 er egenandelen 1780,- kroner.
Hva hadde den vært om de rødgrønne hadde fått viljen sin.
Er det riktig at de aller rikeste skal bli subsidiert med sine barn i barnehagen??
Ted Otterbekk
25. august 2009 - 16:42
Journalister er venstre orienterte?
Aina Grønnerud
24. august 2009 - 10:22
FRP
Og jeg håper og tror at det er flere med meg !
Jan-erik Lepsøe
24. august 2009 - 10:29
medias makt
På sikt vil nok alle partier få sitt,men før valget venter jeg spent på hvilke utspill,som kommer og rammer noen få partier.
Det sitter vel også strateger i alle partier med stoff de håper på å få avisene til å skrive om, nå før valget.
litt sånn amerikanske tilstander,hvor det graves i privatliv osv.
Det gjelder bare å ikke sluke alt rått.
For meg kan de skrive hva de vil,siden jeg har forhåndstemt.
Terje Viken
24. august 2009 - 10:40
Vær glad for at Frp ikke har fått prøvd seg..
Ser at flere på denne siden er mer og mindre hjernevasket med Frp politikk. De er som regel ressurssvake..og de vil få store problemer med Frp politikk i praksis..
Godt valg.
Morten Hustad
24. august 2009 - 10:45
Usikkerhet ang. valget.
Har du stoppet opp og lest partiprogrammet til FRP?
Hvis vi kun skal høre på media og ta en beslutning på hvilket parti vi bør stemme ut fra hva de skriver blir det et lite "objektivt" valg ut fra egen overbevisning.
Media har en tendens å ta ting ut fra sin sammenheng og farge det til egen interesse. Vi vet at majoriteten av journalister er røde / sosialistiske / dels. venstreorienterte og da er det ikke til å undres over at de andre partiene har få ubesmittede talsmenn ut til folket.
Hadde alle i pressen vært like profesjonell som professor Frank Aarebrot hadde partiprogrammets politikk vært mer fokusert på partiprogrammet og ikke hvor "vinden fører oss i dag".
Fremskrittpartiet har en fornuftig og farbar politikk, selv om det ikke betyr at jeg heller er enig i absolutt alle punkter i programmet. Er det noen velgere der ute som er helt enig i alt AP, Sosialistisk Venstreparti eller Rødt? Håper ikke det.
Den sittende regjering bør kalles "alle brutte løfters mor". De gikk ut og hånet den forrige regjeringen. kan ikke si jeg er særlig imponert over de som styrer nå heller. De har møtt seg selv i døra og skulle abdisert eller bedt folket om nåde.
Godt valg. Tiden er for lengst moden for en FRP epoke.
Terje Johannessen
24. august 2009 - 12:44
Kanskje det er nettopp det
Brutte løfter. Tja. Hva kan man forvente etetr fire år, og i krisetider? Vi har sluppet utrolig bra fra krise. Foreløpig. Vi kan være glad vi har Statens oljeintekter som høyrekreftene ville selge i sin tid.
Forøvrig så er jo FRP`s løfter satt på vent til over valget. Jajamensann.
Susie Trøen
24. august 2009 - 13:25
til etter valget.
Terje Johannessen
24. august 2009 - 13:31
Mange husker nok
Det var nok ikke helt gunstig å være uenig med Karl Ivar den gangen.
Det hadde vært hyggelig om en eller annen av de uglesette kunne skrevet ei bok om hva som skjedde.
Det hadde blitt hyggelig lesestoff.
Harald Nybråten
24. august 2009 - 10:49
Dårlig nyhetsjournalistikk ??
Jeg for min del tror ikke på veldig mye av det jeg leser hverken her eller i avisene. Grunne til dette er at jeg har hørt utspill og påstander, for deretter å lese disse gjengitt i media på en måte som mildt sagt kan karakteriseres som "fritt gjengitt" eller som de feste ville sagt her på bygda "løgn".
Jeg tror heller ikke at Siv Jensen behøver å sove dårlig, å grunne til dette er ikke rabiate journalister eller faren for å bli utstøtt av sentrum eller venstre siden i norsk politikk. Der har de alltid harselert med Fremskrittspartiets tanker og meninger, hvilket for oss på utsiden virker helt forkastelig ettersom det tross alt er ca 1/3 av befolkningen som stemmer og mener dette er en riktig politikk for landet.
Denne utålelige arrogansen som blir vist fra venstre siden og også sentrumspartiene kommer til å slå tilbake på dem selv, kanskje på dette valget, om ikke garantert på neste.
Tro meg, jeg tror det norske folk og dets nye statsborgere har fått nok av Storberget, Halvorsen og Giske mfl. forpeste tv kvelden vår med hovne og nedlatende opptredener. Nei Siv Jensen kan sovet trygt, for vi har heller ikke glemt den forrige regjeringa med " I " i spissen og Valgjerd i alle hjørner.
Jeg håper allikevel at noen stemmer Høyre da jeg føler at disse nok har en noe mer jordnær pengesans ;-)
24. august 2009 - 10:51
Kansje.
Dei 4åra med raud-grønt har ikkje dei borgelige fått gjort nokon ting.Dei blir kontant stoppa av eliten til AP
Eg minnast Gerhardsens ord i den tid AP sat med fleital.Han sa at det er ein plikt å sleppe til også dei andre partia for å beholde demokratiet,men dei borgelige har og eit ansvar.
Demokratiet er svekka i denne 4års perioden dei andre partia blir holdt nede av ein politikk som disperat held seg til fortida og er redd for kva framtida vil bringe.
Johan Langved
24. august 2009 - 11:11
FRP
Det ville i såfall være et stort tilbakeskritt for Norge.
Erlend Hammern
24. august 2009 - 11:32
Hvem er oss?
Jeg forstår at mange er uenig med FRP, de er kontroversielle i mange saker. Det jeg savner er derimot litt ydmykhet for at andre mennesker kan ha evner til å se ting i et annet lys men likevel nå de samme mål. Enhver leder må være ydmyk, målene må være klare men veien frem til målene kan være alt fra "krunglete krøttersti til rett firefelts motorvei". Det er her ydmykheten kommer inn, i jakten på denne "firefelts motorveien" må man la andre som mener de har en god plan, få vise at deres plan fungerer bedre, eller ikke fungerer bedre. Alle vil vel være enig i at dagens regjering ikke er optimal? I alle fall burde alle forstå det om de skulle være aldri så "rød-grønn". Man trenger ikke å være fanatisk, uansett hvilket parti man stemmer på, man stemmer på de man tror har mest fornuftig å fare med.
Erlend Hammern
24. august 2009 - 11:18
Man må huske på.
Hans Arne Valentinsen
24. august 2009 - 12:04
NOEN MÅ JO FÅ MINDRE FOR AT ANDRE SKAL FÅ MER !
Staten skal få mindre til og spella på børs og mindre til og dela med diktatorer
og en god del mindre pappir flyttere i stat og kommune.
Jorunn Lauvstad
24. august 2009 - 12:25
FRP og Høyre vil selge ut
Ungdomspolitikerne i FRP og Høyre vil også redusere dagpengene fra to år til ett, kutte i sykelønnsordningen,innføre to karensdager og redusere utbetalingen til 80% av lønnen etter dette. Moderpartiene har ikke benektet at dette vil bli politikken.
Jeg tror det sier seg selv hvem som har interesse av slike tiltak.
Terje Johannessen
24. august 2009 - 12:47
Nettopp. Det er slik
Jeg er redd det går mot sju magre år i Norge.
Tom Egil Kolstad
24. august 2009 - 13:59
Kommentar til Terje Vigen
Kunne kanskje vært en ide om AP of FRP slo seg sammen, de samarbeider ganske bra når kameraene er slått av. Da fikk vi sakelighet og trausthet i tillegg til litt galskap og nytenking.
Terje Johannessen
24. august 2009 - 17:45
Og den styringa med
Nå hopper du også enkelt over at det var markedliberalismen som fikk den første dominobrikken til å velte. FRP er for salg, slik at private investorer ender opp med inntektene , som nå istedet for havner hos det norske folk .Så ikke glem hvor skapet skal stå. Hittil ser det ut til at FRP med sin politikk nok hadde hatt nok med å feie gulvet i pølsebua.
De aller fleste av oss har nok godt både nær- og fjernminne. Derfor stemmer vi som vi gjør.
Per-arne Olsen
24. august 2009 - 14:00
Ønske om forandring!
24. august 2009 - 15:08
FRP og de andre.....eller retter sagt, de andre og FRP !!
********
http://veggavisen.origo.no/-/bulletin/show/401077_flytter-fra-norge-hvis-de-f-aring-r-makten
*******
Jeg kopierer inn begge mine kommentarer, for at venstresidens fanatiske egoisme kanskje gidder å lese.
******* ********** ****** ********* ********
Du verden !! Dette var en underlig artikkel fra en nøytral nettavise…
Men elementær psykolgi er tydeligvis ikke mediens sterke side i måten de fremmer sitt egen og andres politiske ståsted på..
De rødgrønnes manipulerende måte å deffinere en FRP`er på, er så gjennomsiktig og røpende, at det er skremmende å lese nordmenns totale uvitenhet om sitt eget samfunn, gjennom at så mange ikke vet hvem er gjennomsnittlig FRP`er er.
Grovt sortert ville 75-80 % av alle FRP`ere aller helst ha stemt på et Arbeiderparti…
Problemet er at Norge ikke lenger har et Arbeiderparti, men et parti som i falskhetens navn har beholdt arbeidernavnet, men ikke tradisjonene med å forsvare og legge samfunnet til rette for de fattige, de syke, de eldre og de resurssvake blandt oss..
I stedet har AP, etter at spesielt Gro tok over, bestemt seg for å ta opp kampen med SV om å trekke til seg den stadig økende intellektuelle og lønnsledende overklassen i Norge..
I dag er det velgerne og grunnfjellet til SV som er de desidert rikeste i gjennomsnitt i Norge. Dette mens “rikinger” avskyr SV`s politiske grunnsyn. For å avlede sannheten finner SV`lederne disse “rikingene” som de manipulerende angriper med medienes hjelp. Så godt som 100% av SV velgere kommer fra det offentlige, eller er 100% avhengig av offentlig styring. Eks, innen utdanning, forlagsindustrien og innen kunstnerne står SV sterkt, men konkurrerer litt med AP innen andre grupper i det offentlige. For å være SV`er må man føle seg vellykket, eller passer man ikke inn..
De nest rikeste og noen av de aller rikeste velgerne i Norge i dag, er grunnfjellet til Arbeiderpartiet. Samlet styrer disse det offentlige Norge, det statlige næringslivet og mange av de har langt høyere lønn enn statsministeren. Elles fylles AP opp av vellykkede godt betalte nordmenn som arbeider i det offentlige og som langt på vei aldri har prøvd livet på kroppen. Altså for å være en AP`er, må man som med en SV`er føle seg vellykket..
Dvs at deres politiske forbilder har lagt samfunnet spesielt godt til rette for disse. Men igjen, man må ikke glemme at dette er mennesker som enda ikke har fått føle samfunnets baksider på kroppen…
Sykelønn derimot vil disse vellykkede AP`erne og SV`erne i 2009 muligens passere uføretrygdens busjett i kostnad for sammfunnet totalt.
Utgiftene til sykelønn har gjennom to-tre tiår halt innpå utgiftene til de uføre, og vil kanskje i år, men helt sikkert neste år bli høyere. Dette er det ikke mange som er klar over, men tallene finner man hos SSB..
Høyres velgere og grunnfjell er igjenomsnitt de med lavest inntekt. De gamle damene med pels og minstepensjon på Oslo vestkant er i ferd med å dø ut i takt med at Høyre stadig taper terreng.. Høyrefolk, alt etter ståsted, kan utmerket godt passe inn både hos AP og FRP…
Senterpartiets velgere er vel heller ingen lønnselite, men har andre politiske ståsted som gjør de til SP`ere. Egentlig overlever SP på samfunnets grønne nåde til ei så lenge…
KRF trenger ingen forklaring, mens jeg ærlig må tilstå at jeg aner ikke hva som må klikke for å bli en venstrevelger.
Da sitter vi igjen med de som samfunnets vellykede mer tydelig enn noen gang har vist at de hater.
Disse stemmer FRP, disse er grunnfjellet i FRP.
Disse er det som er så farlige at man må danne noe så kvalmt som “Kunstnere mot FRP” Altså de organiserer seg for å vise avsky for sammfunnets svakeste, samfunnets tapere, de syke, de eldre og samfunnets lavest utdannede….
Den som ikke har sett dette, men lar seg manipulere synes jeg synd den dagen noe skjer de selv eller med noen i familien. Da blir nemlig veien til å stemme FRP kortere og kortere… og de vil gjøre etter et år eller to dersom ikke alt ordner seg i løpet av forholdsvis kort tid, og ikke familiens eller personens økonomi og status i samfunnet er skadet..
******* ******* ****** *******
Ser mange av skribentene er irritert på Nettavisen med grunnlag i den artikkelen vi kommenterer her…
Det er denne manipulerte totale “hjernedøden” som skaffer flest stemmer til FRP.
Når man har hørt på det man skulle tru var ansvarlige politikkere, ansvarlige organisasjoner og ansvarlige enkeltpersoner, er det mer enn tydelig den type velgere/intelligens som her har sluppet til er 100% poltisk og samfunns-hjernevasket. Deres uttalelser kan ikke tolkes annerledes.
Utdannelse, jo høyere den er, kan faktisk tyde på at skylappene kleber seg dønn fast i pannen, og dekker både syn og rasjonelle tanker hos disse.
Slik at evnen til å danne seg sitt eget politiske selvbilde er manipulert bort, til fordel for mennesker man har mer en god nok grunn å stille spørsmål ved habiliteten til.
Man ser også den samme altzheimer light innen klimahysteriet. Jo høyere utdannelse, jo lavere evne viser de til å sette seg inn i problematikken, for så å tenke selvstendige tanker.
Mediene har begynt å bruke kommunisten og forfatteren Magnus Marsdal for å rakke ned på FRP-velgere. Dette trur faktisk mediene fungerer. Så igjen ser vi avstandene i dagens samfunn, der dagens journalister faktisk ikke fatter bæra av at det er taperne i samfunnet som danner grunnfjellet i FRP.
Defor er det FRP som alltid har store fordeler av bli omtalt negativt av samfunnets egoistiske elite..
Vi hører hele tiden Folketrygdens aksellererde utgifter til uføretrygd. Her benytter samfunnets topper, og samfunnets største egoister, enhver sjanse til å igjen å rakke ned på taperne gjennom landets største medier…
Dessuten er også dette faktisk manipulerende galt. Av alle offentlige utgifter de siste årene, er det ugiftene til uføretrygd som øker minst…
Men dette passer det best å holde kjeft om !!
Hvorfor?… Jo, pga av at utgiftene til syketrygd under de rødgrønne nærmest har eksplodert. Øker lønningene med 7 %, så øker syketrygden også med 7 %..
Med pensjonene fungerer det anneledes. Der har jeg inntrykk av at man tenker på et tall som skal være vesentlig mindre enn den generelle lønnsøkningen. Gjennomsnittstallet blir økningen i pensjonene inneværende år. Det som forundrer meg er at pensjonistenes forhandlere alltid godtar tallet ??
Utgiftene til syketrygd for de “friske” aksellerer så raskt at den øker med mer enn det doble av utgiftene til uføretrygd, og vil muligens i år, i 2009, passere utgiftene til uføretrygd, som vil være ca 50 milliarder.
Man kan skjekke tallene hos SSB, men da må man vite hva man skal lete etter. Det vil blandt annet si at man må ta med arbeidsgiverens utgifter til syketrygd de 16 første sykedagene, inkl arbeidsgiveravgift de samme dagene. De “friske” forbruker også andre av samfunnets goder i forbindelse med syketrygd som de uføre ikke forbruker..
Når FRP skal karakteriseres, har mediene all makt til å holde sannheten borte fra velgerne/folket, i enhver debatt. Defor må de svakeste i samfunnet være langt med oppegående i å lære samfunnet å kjenne, enn den egoistiske eliten som hele tiden går til dekket bord, uten å se at maten er fordervet der denne virker styrkende på egoismens utvitenhet…
Hans Thomassen
24. august 2009 - 16:37
Hallo!
Men tilbake til dagens Aftenposten; hva vil være galt med FrP's kriminalpolitikk? Har vi belegg for å si at kriminaliteten vil øke dersom forbrytere sitter inne den tid de er dømt til? Hvorfor er ikke et år et år? Er det noen gode tanker bak dette eller bare synsing. De fleste av oss mener vel at en som dømmes til f.eks 12 års fengsel skal sitte inne i 12 år. Hvorfor skal man ellers dømmes til 12 år? Prøveløslatelse under oppsyn etter f.eks 10 år bør være greit for de fleste. Men ikke alle.
Når Aftenposten mener at det blir for dyrt å la forbrytere sone sine dommer, som de vitterlig er i dømt, da brister logikken. Vi har også problemer med å forstå at fangene ved det nye fengselet i Halden må ha enormt bedre rom og tilgang til aktiviteter enn folk i aldersboliger o.l.
Vi må da til enhver tid sørge for å ha tilstrekkelig med fengselsplasser. Og forresten, kutt ut betegnelsen "Kriminalomsorgen" og innfør "Fengselsvesenet".
Yngvar Spone
24. august 2009 - 17:06
Bensin til kr. 9,- pr. liter?
Terje Johannessen
24. august 2009 - 17:29
Jaja Yngvar. Det neste blir
Lommeboka til FRP er ikke annerledes enn andres.