
Ap sier ja til EU - holder tett overfor velgerne
Vet ikke. Vil ikke svare. Det sier Eva Kristin Hansen og Arbeiderpartiets øvrige stortingskandidater på spørsmål om EUs omstridte helsedirektiv. I regjering har Ap allerede meddelt EU at Norge er positiv.

Det viser en opptelling ABC Nyheter har gjort på spørsmål om stortingskandidatene vil nedlegge veto mot EUs omstridte helsedirektiv i kommende stortingsperiode.
Svarene framgår i en spørreundersøkelse Nei til EU har gjennomført blant alle aktuelle stortingskandidater i landet.
Norge sa fra i juli
Mens Ap's stortingspolitikere nekter å klargjøre sitt syn for velgerne før valget, har Ap's statssekretær Rigmor Aasrud allerede meddelt EU at Norge er positiv til direktivet.
Det skjedde på EUs helseministermøte i Jönköping i juli. Der slo Aasrud fast at Norge i hovedsak er positiv til EU-kommisjonens utkast til direktiv, og la fram forslag til justeringer.
Fri flyt vekker LO-uro
Fri flyt av helsetjenester ble i sin tid tatt ut av EUs tjenestedirektiv fordi det var så kontroversielt at det hindret tjenestedirektivet fra å bli vedtatt. Deretter ble selve tjenestedirektivet vedtatt av EU. Umiddelbart etterpå startet EU-kommisjonen arbeidet med dette egne tjenestedirektivet for helse.
Utsiktene til et helsedirektiv vekker uro i fagbevegelsen, og LO-kongressen vedtok en advarsel om at Norge må vurdere veto.
- Ikke behandlet i stortingsgruppa
ABC Nyheter møtte stortingsrepresentant Eva Kristin Hansen da hun stilte på et valgkampmøte i fagbevegelsen i Trondheim onsdag,
- Hvorfor svarte du ikke på spørsmålet om veto mot helsedirektivet, og hva menerr du?
- Det kan jeg ikke si. Vi har ikke hatt denne saken til behandling, svarer Eva Kristin Hansen.
I ABC Nyheter i går oppfordret NTL-leder Turid Lilleheie Ap til å informere velgerne om sitt syn i viktige saker.
- Det får stå for hennes regning
- Du sier at du som stortingspolitiker ikke har behandlet saken. Men Arbeiderpartiets statssekretær Aasrud har allerede tonet flagg overfor EU?
- Det får stå for hennes regning, svarer Hansen.
- For hennes regning? Representanter for regjeringen snakker vel på vegne av Norge?
- Arbeiderpartiets stortingsgruppe har ikke behandlet denne saken, sier Eva Kristin Hansen til det.
Statsrådene vet heller ikke
Ikke engang statsrådene i regjeringen som burde kjenne regjeringens syn i saken, har tonet flagg.
Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre, Dag Terje Andersen, Knut Storberget, Anne-Grete Strøm-Erichsen vil ikke svare.
Anniken Huitfeldt og Trond Giske vet ikke hva de skal mene ifølge spørreundersøkelsen. Det vet heller ikke AUF-leder Martin Henriksen.
De eneste seks av 84 Ap-politikere som gjør som politikere i andre partier, svarer, deler seg i to:
Stine Renate Håheim, Torstein Tvedt Solberg og Lillian Hansen går inn for norsk veto mot å ta inn helsedirektivet i EØS-avtalen.
Espen Johnsen, Kari Henriksen og Jorodd Asphjell gjør klart at de ikke vil nedlegge veto.

Ringsaker-lærer sjokkerer med Breivik-støtte
Northug dropper barneskirenn
Lesernes kommentarer
Bjørn Nøstvold
20. august 2009 - 16:28
De fleste partier ønsker alle direktiver velkommen.
Borgerlige partier, samt Ap vil ha Norge inn i et slikt system.
Vil du være del av dette?
Det finnes heldigvis enkelte partier som tar et klart Nei standpunkt til dette, og her får Kystpartiet min stemme.
Fagforbundet er en part som motarbeider dette direktivet samen med bl.a. Nei til EU. Dette direktivet sammen med en mengde andre saker som er negativt for majoriteten av Norske borgere burde få Roar Flåthen til å legge press på Ap for å endre Ap sin praksis i dets EU tilnerming.
Sveinung Lunestad
22. august 2009 - 10:05
Mer en helt enig
Og nå skal dei lage grunnlov, ser dere ikke hva som skjer, tror dere at det bare kom ettervert nei dette var planen fra start og lage en Super Nasjon som USA, Klart AP er for EU det pga Jens Stoltenberg går i møter med dei som holder på å lage en "ny verdensordning" (bilderberg) og det gjør Siv og.
Så om noen år er vi under en annen stat, som et fylke det blir kult og staten vår er bare et lokalt postkontor.
Er det det dere EU folkene vil?
Bjørn Nøstvold
23. august 2009 - 14:02
Det kan fort gå slik Sveinung.
Men kanskje vi får en ny dato å feire. Datoen når vi blir EU medlem. Det kan vi få ved hjelp av Ja til EU partiene på tinget, som har tyvstartet hele prosessen for lenge siden.
Til den som ikke ønsker et slikt fremtidsbilde - det er på tide og mobilisere for at så ikke skjer.
Engasjer dere i saken, og gi deres politiske stemme til partier dere vet er trygge å stemme på i så måte.
Olaf Roalkvam
23. august 2009 - 15:37
Taushet!
Sveinung Lunestad
25. august 2009 - 10:19
Aldri
EU er bare en av mangen, Sør Amerika Union laget 2008, Africa Union, Pacific Union, snart Nord Amerika Union, og når alle land er under en Union er det bare til å slå sammen dei Unionene til "one world goverment".
Og da har dei klart det Hitler, Romerriket, PersiskeRiket, British Empire, Alexander den Store har prøvd på siden tidenes morning, å samle alle under ett. Og det uten motstand, alle diktatorer lærer av vær andre.
I 6000år har dei prøvd å ta over verden, hvorfor tror folk at dei ikke prøver på det i dag? pga vi har teknologi og pga det er vi som lever i dag, og dei før oss var ikke så smarte? Det er vi som ikke er så smarte lenger , kutt strømmen, telefonnettet, og folk i Norge hadde ikke hatt det kult, men dei som ikke er vandt med teknologi hadde ikke tenkt på det.
Walter Langøen
20. august 2009 - 16:13
APene er seg selv lik.
Får vi Frp angrep nå når AP gjør det samme?
Og dette er partiet som til alle tider har gått inn og ut av regjeringskontorene etter svingdør-prinsippet.
Folk stemmer dem faktisk inn igjen og igjen. Skal de aldri lære?
Bjørn Nøstvold
20. august 2009 - 17:20
Følg folkets røst, men flagg gjerne meninger.
Walter Langøen
20. august 2009 - 19:34
Re: Følg
EU er altså en ømtålelig sak med innebygde stridigheter som kan gå langt forbi diskusjoner om for eller imot.
Siden det er folket som skal avgjøre og ikke politikerne, synes jeg det er renhårig at et politisk parti sier ifra om at slik har Stortinget bestemt, og slik skal det bli. "Min personlige mening betry derfor ingenting" er meget bedre enn at politikere skal presse på folk sine private meninger.
Det er svært lite som er ukjent for oss når det gjelder EU idag. Og det er ingen vansker i vår IT-tid å få svar på ting vi lurer på. Spør du en politiker, må du regne med å fa hans/hennes versjon. Og den er som kjent avhengig av denne politikerens private standpunkt/partiets standpunkt.
Jeg foretrekker Frps stilling til denne svære saken.
Bjørn Nøstvold
21. august 2009 - 15:18
Folket skal bestemme
Leif Jørgensen
20. august 2009 - 16:15
Ærlighet varer lengst?
Bent Wehler
20. august 2009 - 16:51
Rørende solidaritet innad i RG
UT med bremseklossene SV og Sp!
Kristian Brauteset Henning
20. august 2009 - 17:00
Nei og atter NEI
Det overrasker meg ikke at FRP og AP eller noen av de "store" er for det, selvfølgelig i det skjulte.
Helsedirektivet må ikke innføres, det er en trussel mot det norske folks sunnhet! De vil bl.a forby Stevia, som har alle fordeler som sukker/Aspartame aldri kommer i nærheten av. Det ødelegger ikke tenner, man legger ikke på seg, ungene blir ikke hyperaktive ADHD'ere som må slite resten av livet, også er det 250 ganger søtere enn sukker: Nok å ta av [da doserer man jo ned].
Kjøpte forskere sier det er skadelig, men de vet veldig godt de kjemiske reaksjoner. Musene de testet på fikk Stevia-doser tilsvarende 45 kilo per dag, med lite skadende effekt faktisk. Hva ville samme dose sukker eller hjernegiften Aspartame gjort med deg?
De på toppen vet ikke alltid best... Bruk tenkeboksen og undersøk fra alle sider.
www.nyhetsspeilet.no
20. august 2009 - 19:21
Det er ikkje ein bombe.
Men forskjellen på Høgre og Ap er at AP prøver holder det hemmelig.Og i regjering med dei raud-grøne prøver dei å framstå som eit tja parti.
Alle som kjenner historien til AP og EU,veit at Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre ikkje vil nøle et sekund med å få Norge inn i EU.så snart anledningen byr seg.
Og for dei som hukser APs regjeringa på Fornebu då dei kom at frå kursinga i Brussel hukser endå kampviljen som lyste ut av augo deira .
Og den styrestilen AP har valgt er og tilpassa EU.Så elitestyre er perfekt og klart til å sitja i Brussel når den tid kommer.
Tor-Eirik Antonsen
20. august 2009 - 19:32
folket har talt
Edvard Johan Larsen
21. august 2009 - 7:36
Fri flyt.
Terje Johannessen
21. august 2009 - 10:19
De aller fleste av oss vet
Man husker vel EU-motstandere i AP`s toppskjikt som ikke ble sett på med blide øyne.
De kan gjerne være for EU.Jeg stemmer likevel AP, er er i mot medlemsskap i EU.
Det som er litt skremmende er vel at EU kjemper for en politikk AP tildels er uenig i.
Geir Vinje
22. august 2009 - 14:09
AP er for EU, og for folkeavstemning, hva er problemet?
23. august 2009 - 9:55
Forskjell
Det er ein vesentlig forskjell Geir Vinje.
Men du er vel ein av dei som tykkjer det er heilt greit med løgn og svik i politikk til velgarane -og ein heilt anna politisk agenda under jorda?
Når AP sprer løgn og propaganda i sin politikk meiner eg det må fram i lyset.Så velgarane får vita det,elles blir jo folkeavstemninga tufta på løgn og det kommer det lite vokster opp av.
Per-arne Olsen
23. august 2009 - 19:36
Aroganse