ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Høyre,Jo Benkow,Politikk,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Benkow: Politiske ledere i Norge mangler empati

Høyres partiveteran Jo Benkow (85) mener at ingen av landets politiske ledere har evne til å vise medfølelse for sine medmennesker.

http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-34/nfi_27275_063296900_1250487041.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-34/nfi_27275_063296900_1250487041.jpg

680 396

Dagens politiske ledere viser ikke i tilstrekkelig grad en ektefølt interesse for sine medmennesker, mener Jo Benkow. Foto: Scanpix.

Benkow: Politiske ledere i Norge mangler empati

Høyres partiveteran Jo Benkow (85) mener at ingen av landets politiske ledere har evne til å vise medfølelse for sine medmennesker.

Benkow ønsker seg et større menneskelig engasjement fra norske politiske ledere. Han kritiserer politikerne for å være for lite opptatt av sine medmennesker.

- Viser ikke interesse

– Dagens politiske ledere viser ikke i tilstrekkelig grad en ektefølt, levende og brennende interesse for sine medmennesker. De formidler et inntrykk av at de ikke har denne interessen, sier Benkow til VG.

Han vil ikke trekke fram noen konkrete eksempler og sier uttalelsene er rettet mot alle landets politiske ledere.

Selv har han 16 år bak seg i sosialkomiteen på Stortinget og har blitt svært opptatt av den sosiale dimensjonen i politikken.

– Man må ha evne til innlevelse og medfølelse, og det er ikke mange av de politiske lederne i stand til å demonstrere. Dette gjelder også i Høyre, sier Benkow.

- Jeg passer ikke

Høyre-leder Erna Solberg synes ikke Benkows beskrivelse passer på henne, men hun tror at bildet av dagens politikere er annerledes enn det var før i tiden.

– Debattformen er blitt spissere, råere og tøffere. Man skal liksom være litt kjapp og tøff og det kan bidra til et slikt bilde, tror Solberg.

Benkow sier på sin side at debatten om krise i Høyre er blitt overfladisk og populistisk framstilt i mediene i sommer.

– Vi har ingen lederkrise i Høyre. Erna er en kunnskapsrik og dyktig leder, men det er kanskje slik at fjernsyn ikke er hennes favorittmedium, sier han. (©NTB)

Lesernes kommentarer

2009-08-17T08:03:19

Olaf Rustad Olaf Rustad

17. august 2009 - 7:03

Valg av bilde igjen

Igjen et eksempel på at billedbruken her på ABC Nyheter er meget bevisst. Av alle politikerne som er avbildet, er det ikke overraskende Siv Jensen som befinner seg i fokus. Burde ikke journalistikk være litt mer nøytralt?

2009-08-17T09:36:40

Håkon Olaussen Håkon Olaussen

17. august 2009 - 8:36

Bilde

Synes bildet av Siv Jensen er et meget bra bilde. Det viser en sterk og engaskerende kvinne.
2009-08-17T13:20:35

Sveinung lunestad Sveinung Lunestad

17. august 2009 - 12:20

Fri presse?

All presse i Norge er kontrollert av store selskaper, og tror dere avisen hadde skrevet noe stygt om dei selskapene? Nei Norge har ikke fri presse. Ellers hadde Norge skrevet om det som skjer i USA nå fortiden, mangen som går i tog og demonstrerer mot Obama sin helsereform og mot USA sin styring mot ett facistisk styre, med kamera over alt og med politi over alt, det er og satt opp checkpoint midt i landet hvor Borderpatrol står klar til å ransake biler som kommer, og alle må stoppe og vise bilen og det uten ransakingsordre.
Alle vet USA torturerer og alikevel støtter norske politikere USA i alt dei gjør, selv om dei er i Irak uten grunn sier ikke noen noe. Og nei dei beviste ikke at det var Osama som gjorde 911, dei hadde heller ikke noe etterforskning.
2009-08-19T16:40:49

Walter Langøen Walter Langøen

19. august 2009 - 15:40

Re. Valg av ...

Kunne ikke vært mer enig.
Benkow er jo norsk jøde.. Er det ikke empati i Benkows øyne når Frp er det partiet som sterkest understreker Israels rett til å eksistere som stat? Eller mener han at Israel skal legges ned?
2009-08-17T08:09:58

Dane georg kristoffersen Dane georg Kristoffersen

17. august 2009 - 7:09

benkows

kloke ord. Av en klok mann.
2009-08-17T08:29:13

Solveig hagen Solveig Hagen

17. august 2009 - 7:29

klok mann?

Så vidt jeg husker fra Benkow's tid som stortingsmann var han verken mere klok eller mindre klok enn andre, og også med like lite empati som resten av de på den rikeste siden av høyre, alså nesten null, der er det pengene og den sosiale posisjonen som teller.
2009-08-17T08:32:27

Solveig hagen Solveig Hagen

17. august 2009 - 7:32

bilde av siv

hvorfor er det stort bilde av Siv Jensen her, hvorfor ikke av Benkow? Eller av Jens, han er jo statsminster.............mener dere at Siv Jensen har mindre empati enn f.eks. Sponheim, det tviler jeg på.
Eller noen andre.........
2009-08-17T08:33:09

Angus Larsen Angus Larsen

17. august 2009 - 7:33

Gøran Berg

Gøran Berg kom meg i forkjøpet mens jeg registrerte meg.
Så enig, så enig med Gøran
2009-08-17T08:49:15

Solveig hagen Solveig Hagen

17. august 2009 - 7:49

Kanskje har de empatiske evner i fleng,men misbruker sine evner?

Empatiske evner har vel politikerne massevis av, men de (mis)bruker kanskje evnene til på psykopatisk vis å skaffe seg makt for maktens skyld. At de tråkker på folk og fjerner seg fra folkets hverdagsproblematikk, viser at de blir kyniske, råtne og arrogante i dette spillet. Ikke skjønner de selv at de er blitt slik heller, - men det unnskylder dem ikke.
2009-08-17T08:53:36

Olav Gimse Olav Gimse

17. august 2009 - 7:53

Bommert av ABC igjen!!!!!

Denne artikkelen lukter det lang vei av. Hvilket parti er det denne journalisten støtter?
2009-08-17T08:59:30

Rjr Rjr

17. august 2009 - 7:59

Et godt eksempel av

Et godt eksempel av 'veiledende journalistikk'.
2009-08-17T09:12:45

Solveig hagen Solveig Hagen

17. august 2009 - 8:12

Stakkars journalist

Bildebruken til ABC-nyhetene viser atter en gang at jourrnalisten som står bak presentasjonen spiser av hånden til venstresiden i samfunnet. Men stakkars mann, alternativet hadde vel vært arbeidsledig.
2009-08-17T09:43:16

Mellvin bue Mellvin Bue

17. august 2009 - 8:43

Benkow

Jeg er helt enig med Jøran Berg. Journalisten som har skrevet denne artikkelen lukter det SV av. Storparten av den norske befolkningen er nok mere intelligent enn den som har skrevet denne artikkelen, og vil med letthet gjennomskue hensikten med det store bilde av Siv.
2009-08-17T09:55:51

Mari-Ann Skarnes Mari-Ann Skarnes

17. august 2009 - 8:55

Politikerene mangler empati

Jeg er så enig med Bencow.Det virker som "nesten" alle er mest opptatt av seg selv
og ikke bryr seg med hvordan andre har det. Slik er det med de fleste folk i dag,ikke bare politkerene,synes jeg.
Men,hvorfor ser dere ikke mer på Senterpartiets folk? De fleste der har omsorg for alle!
2009-08-17T10:02:39

Thor Rohde Thor Rohde

17. august 2009 - 9:02

Benkow har helt rett

Jeg hører nok til noe mer til venstre enn Benkow.
Det vil ikke si det samme som at jeg mener høyresiden og for den sags skyld også populister ikke kan ha riktige observasjoner og synspunkter.
Sentrale politikere i alle parti har det til felles at de stort sett kun har teoretisk kunnskap om dem de skal representere.
Flere av dem har ikke vært i arbeid, i hvert fall ikke på arbeidsplasser der hver dag er en kamp for å overleve for bedriften og dermed også for familien.
Noen kommer fra verna arbeidsplasser, det offentlige. I det offentlige er løsningen på alle problemstillinger, større bevilgninger, i konkurranseutsatte virksomheter er det lønnsomhet og smartere løsninger.
Når de folkevalgte og ansatte politikere skal treffe beslutninger som angår store deler av det norske folk vet de ikke hvordan dette berører mange. De finner en teoretisk løsning.

Kan vi tenke oss, at vi tar førerprøve for bil teoretisk, med kunnskap om hvordan en bil fungerer og en god innføring i trafikkreglene og som avslutting en samtale med noen sjåfører?
Det er dette svært mange politikere gjør i praksis, møter og bedriftsbesøk, da vet de hva som er best for oss.
Menneskene og de menneskelige behov er vasket bort.
2009-08-17T10:07:06

Terje Edmund Mathiassen Terje Edmund Mathiassen

17. august 2009 - 9:07

Politikere for folket, eller omvendt?

Den gamle Høyreveteranen Jo Benkow er inne på noe vesentlig når han hevder at dagens politikere både mangler empati og innlevelse når det gjelder mange av de menneskene og forholdene som de skal ikke bare være talerør og forkjemper for, men også ha en ektefødt idealisme og glød for saken(e).

Politikere av i dag er i all vesentlighet karrieremennesker, hvor politikken bare er ett skritt på veien til et eller annet "bein". Etter 4 år på Stortinget er det jo ikke grenser for hvilke og hva slags lederstillinger de samme stortingsrepresentantene evner å bekle, eller "blir tildelt" (nåvel; søkes på)...
Men først og fremst er politikere noe ganske mange mennesker ikke har noe forhold til - slik det også er den motsatte vei. Politikere har liten eller ingen kontakt med den jevne borger her i landet til vanlig.
Det er liksom bare ved hvert valg at de blir "folkelige" og beveger seg blant allmuen. . .

Norske politikere er som statskirken. Det er bare skallet igjen, og enkelte formelle prosedyrer som skal vise at det har et godt forankret feste og støtte i det folket som betaler for moroa. "Vi gjør jo bare det de gir oss mandat til", sier de frekt og freidig.
Men som presten som er mer opptatt av lønnsforhandlingene enn budskapet i søndagens moralpreken, er politikerne på sin side mer opptatt av å vise hvor engasjert de er i alt mulig etterhvert som vinden blåser, mens de jevnt over bare dyktiggjør seg mer og mer når det gjelder å preke, kritisere andre, for ikke å si løftene om hvor annerledes alt blir bare de får makten, ja!

Samme leksa hver gang. Det verste er at det i realiteten ikke er så mye til valg, uansett. Vi ender jo opp med den samme smørja, hver gang. Mens partiene driver overbudspolitikk!
Ja, det er virkelig spennende tider.
2009-08-17T10:47:30

Turid Sandø Turid Sandø

17. august 2009 - 9:47

Empati og empati, fru Blom !

Hvor mye empati kan en paragraf oppvise? Eller et statsbudsjett? Om lederne har aldri så mye empati å utstråle, så er det programmet som bestemmer. Empatien er bare et forføringsknep i politisk sammenheng. Det er selve systemet det er noe galt med. Det er bare Barack Obama som greier den kunsten å vise empati verbalt og i praksis - det siste ved at han dreier programmene i retning av mer menneskelighet. Norske velgere må merke seg hvilken politisk side Obama har å bryne seg mot. Hvis hver enkelt går inn for å bruke sitt forstand til annet enn å degradere andre mennesker, hadde vi ikke trengt partier i kunstig krig om fordeling av goder vi alle eier. Jeg ser for meg at dette kunstige systemet opphører og at vi lever i fred og harmoni. Den som sier at dette er utopi, har ingen tro på seg selv. Har noen virkelig satt seg inn i parti-programmene, og deretter forsøkt å tilnærme dem det praktiske planet - der mottakerne av almissene skal leve og overleve? Hvem eier naturen? Er det de såkalte "ledere"? Forskere - kom på banen !
2009-08-17T10:59:06

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

17. august 2009 - 9:59

Empati...

Stiller meg bak uttalelsen til Benkow. Dagens politikere er mest opptatt av å slenge mest mulig dritt i hodene på hverandre, de er mest mulig opptatt av å slenge om seg av mer eller mindre gode forslag, med egne ønsker om å få komme mest mulig på tv.

"Håndhilsingen" de fleste av dem virker på meg som falske, i ett krampaktig forsøk på å virke mest mulig folkelige.

Blir å finne i sofaen for min del i år, kommer ikke til å stemme.
2009-08-17T11:13:33

Yngvar Spone Yngvar Spone

17. august 2009 - 10:13

Joda, Einar, da stemmer du nemlig Arbeiderpartiet.

Til de som syter og klager, men vil sitte i sin sofa på valgdagen:

ARBEIDERPARTIET TAKKER DERE!!


2009-08-17T11:45:13

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

17. august 2009 - 10:45

Hvordan har du kommet frem til dette?

En ikke-stemme går da vel ut over alle partier, og jeg forstår ikke at du kan konkludere med at sofavelgere automatisk går i Ap sin favør? Ap er vel interessert i å få størst mulig oppslutning, akkurat som alle de andre partier?

Har muligens misforstått saker og ting, men mitt hovedpoeng er at valgdeltagelsen bør bli lavest mulig, med det håp om at politikerne må ta seg selv i nakken.

Forøvrig så skriver du veldig mange bra innlgg, og jeg tar meg selv i å være enig i mange. Men her føler jeg at du bommer litt om mine motiver. Og skulle det bli en ny sosialistisk regjering, så lever jeg i håpet om at det blir en mindretallsregjering bestående av kun Ap. Med en slik konstellasjon, vil vi få en klar høyrevridning av Norsk politikk, og SV (min største torn i siden), vil bli marginalisert.

Problemet med høyresiden og sentrum, er at det til nå har vært full borgerkrig, og jeg ser desverre ikke noen reell mulighet for en borgerlig regjering.
2009-08-17T10:59:14

John O Paulsen John O Paulsen

17. august 2009 - 9:59

Politiske ledere i Norge mangler empati iflg. Jo Benkow!


Jeg må i denne sak si meg enig med Jo Benkow, men dette gjelder naturligvis ikke alle politikere i vår tid! Men med tanke på språkbruken fra politikerne i denne valgkampen, spesielt med Rødgrønn regjering, har det utviklet seg et vulgærspråk som bare innhumanismen kan tjene på. Opposisjonen hamrer løs på Regjeringen som om intet er gjort siden den borgelige regjering, Dette har NRK fulgt opp med og sendt i reprise i alle nyhetsendinger mens poteten er varm, uten objektiv motforestillinger. Minner meg om at om man gjentar en påstand uten motforestillinger mange nok gang vil dette sitte i hjernen som sannhet! Barnehagegjennomføringen er jo tilnærmet 100% gjennomført. Den er jo en fiasko iflg. Venstres store leder Sponheim! Kristin Halvorsen eier ikke moral i forbindelse med fattigdomsproblematikken, nylig uttalt. At politikere bruker spissformuleringer i valgkamp for hva de vil gjennomføre er en måte å få medias oppmerksom på, og demonstrerer bare hvor viktig denne sak er for partiene! Håper NRK sine valgsendinger fortsetter i samme sporet som nå slik at partiene får litt mulighet til kjøtt på bena, eller hele setninger, som gir mening!
Videre synes jeg Siv Jensen fortjener å stå i sentrum med sin ”Sosialdarwinisme” (i betydning liberalisering av Norge). Tilbake til fortiden! Alle arbeidernes rettigheter av i dag er hovedsak vunnet i kamp mot høyresiden og kapitaleiere, men som med endelig lov har fått deres aksept fra de samme. Med unntak av Venstre som har viktige og gode tradisjoner med utvikling av våre rettigheter, spesielt etter vår grunnlov og utover i det 19 århundre. Derfor er vårt land det beste land i verden å leve i. Vår humanisme er forstått og tatt i bruk for utvikling av våre sosiale og økonomisk rettigheter, selv om alt ikke er 100% ideelt. Alle betaler skatt og får hjelp når det er nødvendig av samfunnet! En ny regjering må følge vår progressive spor og ikke overføre makta til høyresiden som vil liberalisere alt vi har bygd opp som samfunn! Vi må hindre at FrP privatiserer vårt offentlige Radio- og TV tilbud ved lisens betalt av alle! Privatisering av kringkastningen av NRK og fjerning av lisens som 1. trinn vil føre til reklame og propaganda for de rikestes interesser, som i Italia under Berlusconi. Den sterkestes frett satt i system!
2009-08-17T11:42:51

Solveig hagen Solveig Hagen

17. august 2009 - 10:42

Empati!

Der er nok slik at vi alle går rundt å holder kjenslene borte i kvardagen,men når vi kjenner oss trygge om vi nokon gong kan gjera det i vårt oppstykka samfunn kommer kjenslene til oss alle.
Benkov ser nok dette meir tydelig no en då han var aktiv i politikken.
Og eg meiner at pensjonerte politikarar som ser kva politikken har gjort med vårt samfunn på ondt og godt har eit ekstra ansvar for å på peika dette i sine fora.
Politikarane er omkransa av ein mur byråkrater,då er det lett å lena seg tilbake å godta det dei seier,dei høyrer til eksperteliten og veit så mykkje betre en alle andre kva som er bra for oss -meiner dei.
Og for oss som har prøvd systemet og kjent på kroppen kva det gjer med deg når ein kommer ut av kverna har og ein plikt til å seia i frå om behandlinga vi fekk.
Det er ein kjensle påkjenning som eg forstår godt politikarane bygger murer for å unngå.

Det er ein viktig ting eg meiner er likså viktig for politikarane å ta inn over seg. Det er å lære seg å meistre det arbeidet dei frivillig har gått inn i -dei går ut og overbyr kvarandre,reklamerer,bruker kjendiser i sin propaganda,men har dei tenkt gjennom kva dei lover- at produktet innholder det dei lover ?

Innpakkinga er finare og finare,men innholdet tommare.og tommare.
Velgarane er mange og alle er forskillige
2009-08-17T12:08:36

Tormod Ringvold Tormod Ringvold

17. august 2009 - 11:08

Jeg. Meg. Mitt.

Den siste norske politikeren som brydde seg om andre enn seg selv, er trolig Oddvar Nordli.
2009-08-17T16:17:28

Lasse jarl sømme Lasse jarl Sømme

17. august 2009 - 15:17

???

hvorfor stort bilde av siv jensen i denne artikkelen????
hva med litt forandring..vil ikke si att denne regjeringen mangler empati..se bare hvordan vi pøser ut norske skattebetalere sine penger,både i innland og utland
tar inn flyktninger så det griner ordner jobber i fleng til våre gode naboer,trenger snart tolk på jobb..norge er landet av melk og honning,men synd våre folkevalgte ikke slipper til..hvem er det som bestemmer her i dette landet STATEN FOR FOLKET!!!
FÅ RÆVA OPP OG GÅ OG STEM,STEM HVA DU VIL,MEN STEM...
2009-08-17T17:13:33

Håkon Andersen Håkon Andersen

17. august 2009 - 16:13

Empati??????

Det er jo egentlig utrulig at politikere som har sitti og bevilga seg sjøl en himmelsk pensjon og ihvertfall ikke trenger å stå i noe helsekø får spalteplass i det hele tatt.Men nå er det vel sånn at vi vanlige dødelige ikke har den salgsmagneten på oss når det skrives noe om dagens NORGE i avisene.Hva om politikernè kunne prøvd å levd som den menige nordmann hvis uhellet er ute? Politikerforakt er ett begrep som benyttes og etter min menig er det begrunnet. Nei,tror vel ikke politikerne var bedre før men det er vel noen som må i avisa for å gi utrykk for en mening for selv å fjerne fokus rundt seg og sine.
2009-08-17T18:30:48

Hans-Erik Christensen Hans-Erik Christensen

17. august 2009 - 17:30

Falshet

Sleipe politikere billig til salgs, ett er bommbesikkert, de har lært og helgardere seg selv økonomisk !!!!!!!!!!!!!!!!!!
2009-08-17T18:44:45

Dag Remen Dag Remen

17. august 2009 - 17:44

Svindlere og skatteunndragere.

Nå er det på tide å spørre hvordan det gikk med svindlerne i politikken, derav to tidligere statsministre. Det er på tide å ta opp dette før valget ABC.
2009-08-17T19:13:20

Per-arne olsen Per-arne Olsen

17. august 2009 - 18:13

Jensemann!

Ser ut som om stoltenberg ikke får være med på bildet,Kansje fordi han bryr seg om sine velgere hvert fjerde år og deler ut roser til eldre hvert fjerde år.Empatien blir større og større jo nermere valget vi kommer.
2009-08-17T20:40:03

Rjr Rjr

17. august 2009 - 19:40

Stort bilde eller litet

Stort bilde eller litet bilde eller ikke bildet i det hele tatt. Men det som Bjørn Arild Ovesen skriver om politikernes empatiske evner er sant over partigrensene.
Kanskje har de empatiske evner i fleng,men misbruker sine evner? Glem partiene og tenk på dette innlegget. Men selvsagt har journalisten (eller redaksjonen) önsket å si sin mening med bildelayouten som kan også tolkes på forskjellige måter. Hvem har den störste presset.....
2009-08-17T21:38:03

Dan Siggerud Dan Siggerud

17. august 2009 - 20:38

Hvorfor skal vi lytte til Jo Benkow?

Såvidt jeg husker ble Jo Benkow tatt for ulovlig innføring av diamanter til landet dengang han som stortingspresident kom tilbake fra en tjenestereise til Israel. Han begrunnet sin manglende lovlydighet med at han ikke kjente reglene. Som sjef for landets lovgivende forsamling kunne han ikke regler som alle andre er forventet å kjenne til. Hvorfor skal vi høre på ham når han snakker om empati - eller et hvilket som helst annet tema?