
Kaller Høyre et sutreparti
– Høyre er blitt et sutreparti. Partiet er mer opptatt av å kritisere andre enn å fortelle hva de selv vil. Slik forklarer ekspertene den bratte nedturen til Høyre.
Pilene peker kraftig nedover for Høyre et halvt år før stortingsvalget. Gjennomsnittet for ti landsdekkende partimålinger viser at oppslutningen siden desember i fjor har sunket jevnt og trutt, fra 17,4 til 13,9 prosent i mars.
Valgforsker og professor Frank Aarebrot ved Universitetet i Bergen (UiB) mener Høyres store problem er for mye sutring og klaging.
Sutrete
– Uansett hva regjeringen kommer med, er det klaging og sutring fra Høyre, enten det gjelder byrådsleder Monica Mæland som klager over forhold som gjelder Bergen, eller det gjelder på landsbasis. Det er krav om skattelette både i oppgangstider og nedgangstider. Partiet fremstår som et sutreparti, sier Aarebrot til Bergens Tidende.
Retorikkekspert Jens E. Kjeldsen ved UiB er enig med Aarebrot.
– Ingen liker de som sutrer, eller fremstår som sutrete. Det er ikke nok å angripe andre. Man må også fortelle hva en selv vil. Fryktretorikk kan nok gi en viss bonus i et topartisystem. I et flerpartisystem som vårt, er det lite å hente for et parti som vil bli oppfattet som seriøst.
Kjeldsen mener at ensidig klaging godt kan fungere for et parti som Frp. Men det fungerer dårlig for Høyre som ellers har tradisjon og styrke som å være opptatt av ansvar og kunnskap.
Optimist
Erna Solberg kaller seg «evig optimist» og mener at hun er god i motbakke.
– Jeg bortforklarer ingen ting, for det er ikke hyggelig å få så lave tall for Høyre som vi har sett i det siste. Men det eneste som nytter er å ha søkelyset på vår egen politikk og våre egne saker, sier Høyres leder.
– Har du i tunge stunder vurdert å kaste kortene, og rett og slett trekke deg som partileder?
– Nei, det har jeg ikke, svarer hun fast og bestemt.
Men hun nekter ikke for at det er enkelte rundt henne som er noe urolige når de får høre at Høyre bare har oppnådd 11,4 prosent, slik den ferskeste målingen fortalte. (©NTB)

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Håvard Solberg
26. mars 2009 - 8:15
Ekspert jeg??
Slutt å terpe på dumme ting som arbeiderpartiet har sagt.Da legger de seg ned og spiller død og folk synes synd på dem og oppslutningen øker.Gå sammen med Frp og fokuser på det dere er enige om og ton ned det dere er uenige om.Politikk er som poker.En må få velgerne til å tro at du har de beste kortene på hånden.Lykke til.
Hans Martin Arnesen
26. mars 2009 - 10:11
Tidligere var det Høyre som
26. mars 2009 - 8:18
Høyre fremstår som fullstendig utgått på dato...
Siden har Rolf Presthus - Jan P.Syse - Jo Benkow vært i krangel - de to førstnevnte er gått bort - kanglet gjorde de vedr. Kaci Kullman-Five også - hun hadde nok gjort seg bedre som leder enn hva Erna Solberg gjør i dag.
Jan Tore Sanner er etter min oppfattning totalt ubrukelig - velgertekken hos Høyre er totalt fraværende og konkurerer med Martin Kolberg i å være mest mulig sure og innadvente, og hva velgerne mener om Høyre vises på meningsmålingene - svært tydelig.
Deres avstandtaken til FrP er også påtagelig - Høyres gjerrighet ligner mye på det vi ser hos Kristin Halvordsen - som har som resonement at har vi bra veier og forhold i Oslo med omegn - så har hele landet det samme. Ullers og Bestum - Frongner og Holmenkollen er det de vil ha - Bærum og Asker følger rett etter...om ikke Høyre skifter leder og justerer sin kurs, vil de havne i uløkka sammen med Lars Sponheim - på linjen av sperregrensen, eller helst under... Erna Solberg bør skiftes ut - hun er totalt ubrukelig - lite og fremføre av saker - lite representativ utad - kortsakt hun passer best for mradio...behøver jeg si mere...?
Willy Wiksaas
Per Beverfjord
26. mars 2009 - 8:56
Så sant
Harald Olsen
26. mars 2009 - 11:43
Enig
Torbjørn Wiggen
26. mars 2009 - 8:39
Fornyelse i høyre må til
Slik er høyre blitt, helt enig med ekspertene. Det eneste som kommer når jeg tenker høyre er personkarakteretikker, nedrakking av andre parties saker.
Det partiet trenger er en dyktig strateg, som vet å sette høyres saker i front, og en karismatisk person som kan fronte sakene. Høyre mangler begge.
26. mars 2009 - 9:25
Erna Solberg kaller seg «evig optimist» . . . . . .
Det finnes folk som kunne reise partiet, men de blir holdt nede, og kommer ikke til. Indre maktkamp hindrer dermed partiet å få velgere tilbake.
Som nevnt i andre innlegg her, er et sammarbeide med FrP en nødvendighet om man ønsker å skifte ut de rød-grønne.
Yngvar Spone
26. mars 2009 - 9:52
Høyre må for all del bli tydeligere.
Retorikkekspert Jens E. Kjeldsen ved UiB burde utdype hva han ellers mener er så himla stor forskjell på et FrP kontra Høyre, spesielt med tanke på de respektive velgerne. Begynner å bli drittlei den merkverdige polariseringa selverklærte intellektuelle får seg til å fabulere om til stadighet. Hvor smart er dét egentlig? Her har vi to partier som tiltrekker seg sympatier fra samme velgergruppe, og så antydes det at man som FrP-velger kanskje er litt mindre opptatt av etikk, ansvar og kunnskap. Da kan han igrunn hoppe i det og utbasunere det alle vet han tenker, nemlig at en FrP-velger er mindre begavet på grensen til å umyndiggjøres.
Selv er jeg opptatt av at partiet Høyre skal styrke seg, da jeg støtter dem politisk. Men det blir helt feil av analytikere å forsøke å skape en forestilling om at de to nevnte partiene befinner seg på ulikt utviklingsnivå og at Høyre som parti foretrekkes som det seriøse alternativet. Problemet Høyre må ta inn over seg er at de ikke får gehør i befolkningen med en sedat partileder som virker likeglad og tilfreds med status quo. Da hjelper det ikke å hamre løs på et friskt og oppgående Fremskrittsparti, som har opparbeidet en effektiv organisasjon uansett om man liker det eller ei.
Dette dreier seg derfor kun om Høyre og den retningen de velger å ta mot valget. Få vet hva de ønsker å oppnå, så det blir opp til partiledelsen å komme velgerne i møte og presentere sine klare standpunkter. Det er ikke så vanskelig. Og sjansene for å lykkes er store om man måler det opp mot innsatsviljen til flertallsregjeringa med Ap i spissen, for de gjør lite eller ingenting av nytte for folk flest.
Per Askilsrud
26. mars 2009 - 10:50
Aarebrot tar feil.
Venstere kan vi utelukke,de har alltid sjanglet som en full mann,fra den ene siden til den andre.
En regering med Stoltenberg som statsminister, Per Kristiand Foss som finansgsminister,Dagfinn Høybråten som helseminister og Aslug Haga som landbruksminster. Høres det så galt ut?
Vi vil bli kvitt store spørsmål som krigen i Afganistan,medlemskap i Nato og Eu og oljeborring i Nord.
Hvis Høyere kunne godta en slik løsning, vil de få fremgang på meningsmålingene.
Krf og SP ville også få fremgang,fordi alle partier vil ta velgere fra Frp.
Susie Trøen
26. mars 2009 - 11:28
Tar han feil??
Lederne i disse to partiene er ikke gode nei.Den ene kommer med tåpelige forslag og den andre er fanatisk. Venstre vingler det er sant og skulle det verste skje at de rødgrønne trenger hjelp for å vinne kan det godt bli at venstre vingler dit,hva gjør man ikke for en taburett.Og jeg tror at nå som folket har begynt å våkne, skal det holde en kule hard at disse små partiene tar stemmer fra FRP,man skal aldri undervurdere folk og deres intelligens.
Eivind Evertsen
26. mars 2009 - 12:28
hmm
FRP er et legitimt politisk alternativ til den rød/grønne suppa, totalt blottet for person ansvar vi ser nå.
Jeg ler for meg selv når FRP velgere blir stemplet som trygde tullinger osv, imens regjeringsmedlemmer og sittende statsråder med en gang det blir litt motgang og politisk blest rundt dem, sykemelder seg.
Slutt å snakk om folk som stemmer FRP som uintelligente mennesker. Et AP styrt land passer ikke alle, selv om vi har rimelig grei mental kapasitet.
Per Paulsen
26. mars 2009 - 13:03
Jeg er enig med Frank
Mellompartiene kan be om å få være med i koalisjonen hvis de absolutt ønsker, men det er ikke Venstre eller KRF som skal fastsette agendaen. Det er jo innvandringspolitikken til FRP som har vært den vanskelige å svelge for de andre borgerlige, men nå må jo Høyre registrere at Arbeiderpartiet synes at FRP's innvandrerpolitikk er OK. Høyre-folk er nå lut lei av at Høyre ikke har ambisjoner nå vi vet at døra til FRP står åpen. Så sett i gang før AP og FRP finner hverandre!
26. mars 2009 - 13:04
Dette er veldig synd Erna.
sammen til en liten ert! Velgerene flykter over til FRP.
Du svikter Erna, mitt eneste håp :(
26. mars 2009 - 13:29
Høyre mangler en Erling Norvik...
Willy Wiksaas
Terje LØken
26. mars 2009 - 20:36
HØYRES KAMIKAZE POLITIKK
Selv månedlig feed back (gallupper) fra velgerne oversees freidig.
Hvis ikke Høyres styrerende organer rydder opp i dette raskt , og får ledertroikaen ut av dagdrømmene, er partiet nok på god vei mot et ensifret valgresultat, og den borgelige siden må infinnne seg med 4 år til med rødgrønn regjering. med SV styrt økonomi.
Pål Vedeld Djupvik
9. april 2009 - 14:09
Koalisjon mellom AP og SP + H og KRF
Hvis partiene på sperregrensa (SP-SV-V-KRF) kommer inn, så kan vel Venstre + KRF få en 12% tilsammen med Høyre sine kanskje 18%. Sammen med FRP som kanskje får 32% får jo de borgerlige et solid flertall, men med et slikt valgresultat med flertall av H + FRP er jeg helt sikker på at Høyre vil komme til å spørre FRP om å få lov til å vere med i regjeringen. En regjering på 12 representanter fra FRP + 8 representanter fra Høyre, det blir Høyre sitt håp i regjeringsforhandlingene. Sponheim kan ikke forstå at han ikke ble størst, og Høybråten blir sikkert like "såra og vonbråten" som Kjell Bondevik ble.