
- Bra at muslimer stiller krav
Jonas Gahr Støre mener muslimske særkrav til norske myndigheter er det motsatte av snik-islamisering.
- Siv Jensens er opprørt over at muslimer i Norge fremmer det hun kaller særkrav, sa Jonas Gahr Støre da han torsdag formiddag talte til forskningsstiftelsen Fafos konferanse om stat og marked.
Støre listet opp anklagepunktene mot muslimske særkrav på Fremskrittspartiets hjemmesider:
Muslim-kravene
- Om muslimen fra Høyre som ville ha egen eldreomsorg for muslimer, om muslimen fra SV som ville ha offentlige muslimske høytider, om muslimen fra Ap som ville ha halal-mat i fengsler, om den somaliske drosjeforeningen som ville ha eget bønnerom.
Les også: Slakter FrPs skremselsrapport
- De fleste av forslagene Frp refererer til er blitt avvist av den myndighet som hadde ansvar. Men det er ikke poenget, sier Støre.
Krav motsatt av sniking
- Poenget er at mennesker i Norge faktisk fremmer krav – kall det gjerne særkrav. Vi politikere driver jo stort sett med å vurdere en lang rekke særkrav – fra alle deler av samfunnet. Nå også fra mennesker som har muslimsk tro, framholer utenriksministeren.
- Da vil jeg si:
- Det er bra at muslimer i Norge fremmer krav til myndighetene.
- Det er bra at de engasjerer seg i partier og foreninger. Det er bra at de velger åpne kanaler inn. Det er det motsatte av å «snike» . Det er å melde seg på! sier Støre.
Vil hindre ny kløft
Støres poeng er at ett viktig trekk ved den nordiske og norske samfunnsmodellen, er at kløftene mellom folk ikke er for dype. Han ser urovekkende tendenser til at en ny fattig gruppering kan bli dominert av ikke-vestlige innvandrere og ungdom som faller ut av skolen.
Støre mener Norges muligheter til å takle den økonomiske krisen blir avhengig av at man klarer å holde fast ved de gode sidene ved den nordiske modellen. Og krisen er ikke slutt:
- Ikke ved utgangen, ved inngangen
- Vi er ikke ved utgangen av denne krisen, vi er ved inngangen. Finanskrisen avler økonomiske og politiske kriser. Om litt vil vi telle avdragene og lånene på alle krisepakkene statene har tatt. Om litt skal lånene betales, og da kommer kampen om hvordan de skal fordeles, sier Støre.
Les også: Siv jensen opprørt over Hitler-sammenligning
I den kampen spår han at de ideologiske skillelinjene igjen vil komme til syne.
- I denne krisetiden har også høyresiden søkt til staten som en nødhavn, konstaterer han.
Les Jonas Gahr Støres tale her.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Unn Sørensen
26. februar 2009 - 13:07
Muslimske skikker og tenkemåte ønskes velkommen
Så vet vi hva vi går i møte, takk for klargjøringen, Jonas Ghar Støre.
Mads Skaugen
26. februar 2009 - 13:22
Nei,
Tor Løken
27. februar 2009 - 11:07
Muslimske særkrav skaper polarisering
La oss fortsatt ha enhetlige regler i Norge. Det har gitt oss landet slik vi kjenner det, og muligheter for en troverdig kontinuitet. Halal og Hijab skiller folk, skaper polarisering og tilstander slik vi har sett dem i Libanon, Balkan og andre steder der muslimene stiller sine særkrav. Fortell meg hvilke land med muslimske leveregler som du gjerne vil bo i.
14. februar 2011 - 11:42
Helt enig Tor Løken
Og om muslimene mener det de har flyktet fra er så bra, hvorfor kommer de hit da? Jeg ville aldri flyttet til et land der jeg ikke fikk vere meg selv. I norge har vi frihet, men jeg har aldri sett lignende av andre innvandrere. For meg er det den ypperste frekkhet å forlange både det ene og det andre når en blir tatt inn med opne armer.
Norge er et fritt og godt land, et av de beste i verden. Tror noen at det er på grunn av islam?
Terje Justin Østhus
4. april 2011 - 11:27
Muslimske krav
Muslimer som har en stående ordre om å drepe alle kristne i allahs navn? Jeg vet ikke hvem du er, men jeg tror du er voksen og kan bruke sunn fornuft. Er du et barn, så unskulder jeg at jeg la inn et motinnlegg
Jonny Benjaminsen
10. april 2011 - 15:34
Drepe alle kristne i allahs navn
9. april 2011 - 15:20
Særkrav
Pål Vedeld Djupvik
26. februar 2009 - 13:56
STAKKARS UNN SØRENSEN!
Per Martin Gjærde
26. februar 2009 - 14:14
Det du kaller integrering er
Muslimene skal være akkurat som oss, altså.
Hva om vi pålegger sørlendingene i "Bibelbeltet" å være litt mindre bibelske?
Da blir de akkurat som oss andre, altså assimilert.
------------------------------------
Hvis de protesterer og går i tog for å få være litt mer kristne enn oss, kan vi (dvs Frp) hoderystende konstatere at de ikke vil "integreres" og dermed må sees på med mistanker og fordommer.
Ellers er det jo dumt at de har så mange bedehus der nede - kan de ikke nøye seg med helt vanlige kirker?
Og så er det jødene, da, med disse synagogene. Kan de ikke bli som oss?
Human-etikerne er de verste, for de tror ikke på noe som helst. Kan vi ikke tvinge dem ut av landet med det samme, så er vi kvitt dem også?
Når vi er så godt i gang, hiver vi ut de homofile, og SV-erne, og nordlendingene, og bergenserne, og vestkantfolka, og lærerne, og...
Pål Vedeld Djupvik
26. februar 2009 - 15:02
Per Martin Gjærde
Håkon Albert Olaussen
21. februar 2011 - 21:11
Kravstore
Ingar Nilsen
20. februar 2011 - 10:53
Ja, Pål
Sissel Helen Grimstad
26. februar 2009 - 14:07
innlegg
Andersen og Storberget ,og Jens Stoltenberg "Himself" !
Kjell Erik Strøm
26. februar 2009 - 16:55
Jonas Gahr Støre er av en
Det kommende valget bør den borgelige sida vinne, og ikke minst tørre å danne regjering. Vi har ikke råd til enda en periode med sosialister!
Susie Trøen
26. februar 2009 - 13:21
Karrierejag-Jonas?
Geir Gullsvåg
26. februar 2009 - 13:23
Tøffel..!!
De Burde kanskje heller starte med å sende tilbake en del av disse folka, slik de kan praktisere sin egen kultur/relgion på egen mark. Er jo midlertidig hær i landet mens di venter på å få reise tilbake, når uroen har lagt seg.
Per Arnth Thørn
26. februar 2009 - 13:26
Jeg synes J Ghar Støre
Helge Bråthen
26. februar 2009 - 14:16
Dette blir latterlig.
Vi har jo skrevet historiske skildringer i flere tusen år, nettopp fordi vi ikke skal gjøre de samme feil igjen, men heller lære av de feil våre forfedre gjorde. Når jeg leser endel av de innleggene som skrives her, så tror jeg mange strøk i det faget, og helt klart burde oppdatere seg på den fronten igjen.
Ove Hauge
26. februar 2009 - 14:42
"Opplyst"
Helge Bråthen
26. februar 2009 - 15:23
Les engang til.
Ove Hauge
26. februar 2009 - 15:41
Det er ingen regel som sier
Når det er sagt så vil jeg bemerke nettopp "utbefolket". Når det skjer, det er ikke et spørsmål om det skjer, men når, så er det hele gått for langt. Den dagen muslimene er i flertall vil demokratiet vårs være dødt! Da kan man glemme å yttre våre ønsker og meninger!
Gølin Irene Kringen
26. februar 2009 - 14:57
Innvandringen savner sidestykke i historien!
Helge Bråthen
26. februar 2009 - 15:38
Innvandring i dag uten sidestykke i historien?
Håkon Albert Olaussen
13. april 2011 - 8:45
Ja, men.
Pål Vedeld Djupvik
26. februar 2009 - 15:15
Helge Bråthen,
Helge Bråthen
26. februar 2009 - 15:33
Pål Vedeld Djupvik
Odd Johannessen
26. februar 2009 - 17:53
Jeg blir kvalm!
Og jeg blir kvalm når en av og til kan lese om "norske" og "svenske" selvmordsbombere (bombemordere). Det finnes ingen norske og svenske selvmordsbombere. Så enkelt er det. Og jeg blir kvalm når leser (i går) om "norsk imam" om et skjeggefjes fra et eller annet sted med skrullete meninger om hvem som ødela de to tårnene i N.Y..
Hva skal vi norske kalle oss når denne betegnelsen er utbrukt?
For øvrig, et norsk pass burde henge adskillig høyere. Minimumskrav: født i Norge.
Frida FREDRIKSEN
14. februar 2011 - 17:38
Ser man det Johannessen.
Du ble ikke kvalm da den russiske asylsøkeren Madina Salamova ble kåret/utnevnt til Årets Nordmann?
Du har plutselig fått andre øyne og tanker om innvandring/asyl nå da eller....??
Mener og se dobbelmoral her,ja.
Jan-Ove Lorentzen
5. april 2011 - 18:22
ser man det,
Jan-Ove Lorentzen
19. februar 2011 - 19:47
!?