
Full splittelse i LO
LOs nestleder Geir Mosti ga i dag Stortinget beskjed om at LO godtar EUs omstridte tjenestedirektiv. LOs største medlemsforbund sier det motsatte.
EUs TJENESTEDIREKTIV
LOs nestleder Geir Mosti ga i ettermiddag Stortinget grønt lys fra LO for å si ja til innføring av EUs tjenestedirektiv i Norge.
Det skjedde på en høring Stortingets næringskomité i dag gjennomførte som ledd i sin behandling av regjeringens forslag om å slutte seg til dette omstridte direktivet.
Det er full strid om dette synet internt i LO.
LOs utspill i Stortinget er ikke klarert i LO-sekretariatet. Det er i strid med de største forbundenes syn. Men bare LO-advokatene på Youngstorget har fått si sitt.
I strid med store forbund
- Fagforbundet krever fortsatt veto, slår Stein Gulbrandsen fast.
- I juni fjor ba Fagforbundets landsstyre regjeringen om å bruke reservasjonsretten mot å få dette direktivet inn i EØS-avtalen. Vi har vurdert vedtaket seinere og holder fast ved det også etter at regjeringen har kommet med sin stortingsproposisjon om tilslutning, sa Gulbrandsen.
Også det største LO-forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, står fast på sitt landsmøtevedtak om reservasjon mot tjenestedirektivet.
Bak striden om tjenestedirektivet står frykt i fagbevegelsen for at det vil øke mulighetene for sosial dumping og presset på privatisering av offentlige tjenester.
Spillet Ap-LO
Opprinnelig gikk LOs øverste organ i landsmøteperioden, LO-sekretariatet, enstemmig inn for veto mot tjenestedirektivet. Men ledelsen fikk inn en formulering om at LO kan godta direktivet dersom regjeringen kan gi visse garantier mot sosial dumping.
13. november gjorde statsminister Jens Stoltenberg det klart at Ap-flertallet i regjeringen går inn for å godta direktivet. SV- og Sp-statsrådene dissenterte. I forslaget til vedtak i Stortinget, Stortingsproposisjon 34, lover regjeringsflertallet at LO ikke skal ha grunn til bekymring.
LO-sekretariatet ikke spurt
Så var spørsmålet: Mener LO-sekretariatet nå at disse garantiene holder i Stortingsproposisjonen som næringskomiteen i Stortinget behandler?
Det vet ingen. For LO-sekretariatet er ikke spurt før Stortinget fikk LOs syn.
LOs nestleder Geir Mosti kunne likevel forsikre Stortinget om LOs nye syn.
- Vi hadde fire krav til politikken for sosial dumping. Og der er det gjort mye fra regjeringen. Det ser ut til at disse tiltakene kan videreføres, sa Mosti i høringen, og listet opp:
- Berøres ikke av tjenestedirektivet
- Allmenngjøring av tariffavtaler, solidaransvar (at en entreprenør må ta ansvaret for at underleveandrøer overholder reglene, red. anm.), arbeidsrettslige spørsmål og trepartssamarbeid berøres ikke av tjenestedirektivet, sa Mosti.
- Vi er fornøyd med det som ligger i proposisjonen, la han til og forsikrer:
- I forhold til sosial dumping er det lagt så sterke føringer, at vi ikke tror det vil åpne for utvida sosial dumping.
Hvem avgjorde?
- LO-sekretariatet har ikke behandlet spørsmålet etter at regjeringens Stortingsproposisjon har kommet.
Det bekrefter nestleder Geir Mosti på spørsmål fra ABC Nyheter, etter innlegget i næringskomiteens høring.
- Hvem har da trukket konklusjonen om at LO kan gå for direkivet?
- Vår juridiske avdeling. Det er ikke lagt opp til mer behandling, sier Mosti.
Motstridende LO-advokater
- I forhold til forsikringene LO ønsket å få, mener juridisk avdeling at regjeringen innestår for problemstillingene, sier LO-advokat Håkon Angell til ABC Nyheter.
Tidligere har en av hans kolleger, advokat Einar Stueland, avvist at forhåndsgarantier er juridisk bindende.
- Du kan ikke få beskjed om hva EF-domstolen vil komme fram til i framtida. Man kan få forhåndsuttalelser, men det er vanskelig å tenke seg å få juridisk garanti. Og politiske garantier, hva er det? spør han retorisk, og konkluderer om tjenestedirektivet:
- Det er take it or leave it.
Hakeslipp i Fellesforbundet
Fellesforbundets informasjonsansvarlige Vidar Grønli sier til ABC Nyheter at organisasjonens vedtak i landsmøtet og fobrundstyret står fast. I disse vedtakene krever Fellesforbundet - i likhet med Fagforbundet - veto mot tjenestedirektivet.
Forbundsstyremedlem Atle Tranøy blir svært overrasket når ABC Nyheter forteller at LO har gått ut med en konklusjon for Stortinget:
- Jeg kan ikke forstå at Mosti har noen dekning i LOs organer for å si det han har sagt. LO-sekretariatet har til nå vært enstemmig i sine standpunkter. Jeg har forstått det slik at når proposisjonen forelå, så skal direktivet opp til ny behandling, sier Tranøy.
- Det er ikke satt en siste strek under hva LO mener, slår Tranøy fast.
Les også (eksterne lenker):
Kronikk fra EU-kommisjonens ambassadør til Norge og Island, Percy Westerlund.
Nei til EUs sider om tjenestedirektivet.
Fri Fagbevegelses spesialsider om tjenestedirektivet.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
2. februar 2009 - 17:32
De bruker pampemakta. De overkjører betalende medlemmer som ikke
Nettopp i en slik viktig sak stoler det enkelte medlem på at organisasjonen taler deres sak, - og så skjer det motsatte. De bruker pampemakta. De overkjører betalende medlemmer.
Skal det være slik pampemakt-demonstrasjon, - må vi arbeidstakere organisere/etablere et alternativ til LO. Kunnskapen og inteligensiaen blant medlemmene er der, internett er der. Noen tastetrykk så er alternativ organisering på plass, - et nytt arbeiderparti også for den saks skyld.
2. februar 2009 - 19:21
Stoltenberg gir fra seg makten i Norge til eu/Brussel ved dette
Det er helt klart ikke Norske velgere! Hva er det da som driver Stoltenberg/Støre mot eu der de er villig til å la eu`s tjenestedirektiv overgå Norsk arbeidsmiljølov og Norsk innenrikspolitikk.
Stoltenberg gir fra seg makten i Norge til eu/Brussel ved dette tjenestedirektivet, - hva skal vi tro om det? Hvorfor? Hvem er bakmenn?.
Med hensyn til LO er det blant noen pamper et naivt ønske om å bli en del av det europeiske orgenisasjonsliv. LO tenker kjøttvekt, og i europeisk, global og mafiasammenheng blir det nok kjøttvekt til litt av hvert. Mer kjøttvekt enn de er forberedt på.
Dette er sosialister som har latt seg rive med av olje-rikdommen, frynsegodene, den garanterte lønna, kjøregodtgjørelsene, fly-bonuspoenger utlandsflyginger etc. De synes mest å ha glemt hvorfor de er i LO og hvem de egentlig representerer.
Kanskje skulle de vært sparket ut av LO og organisasjonene forlengst!
John Hoel
2. februar 2009 - 20:15
HMM....
Hvorfor er det ingen åpne tv debatter omkring dette ??
Dette er et direktiv som kan virke svært negativt for Norske bedrifter og for norske arbeidplasser, og da syns jeg det må være på sin plass å informere ordentlig hele norges befolkning om nøyaktig hva dette tjenestedirektivet innebærer ,og at det må komme en avstemming om vi skal gå inn for dette direktivet eller ikke.
Har i tidligere innlegg vedrørende samme sak, spurt tilhengerene av dette direktivet om hva som er den positive delen av dette direktivet for det norske folk sin del. men har ennå ikke fått noen tilbakemeldinger.
Personlig syns jeg det er greit å sette opp både positive og negative sider ved en sak før den vedtaes.
og i denne saken syns jeg politikerne som er pådrivere for å få innført dette tjenestedirektivet må være ansvarlige for å opplyse oss alle om hva dette innebærer, både av positive ting og negative ting.
utfordrer herved alle som har meninger om dette direktivet både de som er for og de som er imot å debattere dette direktivet her Nå !!, og da ønsker jeg en saklig og opplysende debatt.
Og vil for all del minne alle på at denne debatten skal gjelde denne sak, og ikke partipolitikk, siden det er helt uintresant.
Terje Johansen
2. februar 2009 - 20:18
EU-KÅTE PAMPER I LO
LO skal bare gjøre som AP-Arbeiderpartiet gjorde ved valgene på slutten av nittitallet så skal vi se hvor mange medlemmer som vil være med på en slik udemokratisk avgjørelse. Helt utrolig !
Sigve Jensen
2. februar 2009 - 20:48
Ut av LO
Ingen problem det i dag, bare å finne en annen org, som har mye bedre vilkår en det LO(lite omløp) har
John Hoel
2. februar 2009 - 21:46
Helt enig med ...
Husk det er folket som er styrken i enhver organisasjon og i ethvert politisk parti, så til hver enkelt som er motstander av dette bruk din styrke og vis din motstand ved å melde deg ut straks, og slutt å betale kontigent til noen som taler midt imot din egen sak. !!
John Hoel
2. februar 2009 - 21:46
Helt enig med ...
Husk det er folket som er styrken i enhver organisasjon og i ethvert politisk parti, så til hver enkelt som er motstander av dette bruk din styrke og vis din motstand ved å melde deg ut straks, og slutt å betale kontigent til noen som taler midt imot din egen sak. !!
Israel ettete Daniel
2. februar 2009 - 21:48
Alle som er involvert i
2. februar 2009 - 22:17
Det kan bli berre lekkert.
Hallgeir Skogly
2. februar 2009 - 22:41
dumping