Ap nærmer seg 35 prosent
Arbeiderpartiet får 34,5 prosents oppslutning på en ny meningsmåling.
Oslo (NTB): Til sammen får den rødgrønne regjeringen nesten 50 prosents støtte, mens Frp gjør sin dårligste måling siden valget.
Ap går fram 3,4 prosentpoeng sammenlignet med desembermålingen. Det er Synovate som har utført målingen, på oppdrag fra Dagbladet.
Sosialistisk Venstreparti får 9,2 prosent - det samme som i desember - mens Senterpartiet går tilbake 1,3 prosentpoeng til 5,5 prosent.
Det gir de tre regjeringspartiene en samlet oppslutning på 49,2 prosent, noe som ville gitt rent flertall om det hadde vært valg i dag. Ved valget i 2005 fikk de tre partiene til sammen 48 prosent av stemmene.
- Nøkternhet er viktig nå. det svinger opp og det svinger ned, men vårt fokus må være å styre regjeringen og sikre arbeidsplasser, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) til Dagbladet.
- Får fasit i høst
Stoltenberg legger til at om velgerne mener regjeringen takler finanskrisen på en god måte, så er han enig i det, men advarer likevel mot å juble for tidlig.
- Vi kan ikke forholde oss til målinger. Vi får fasiten i høst. Det er det som teller, fastslår Stoltenberg.Finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen er meget fornøyd med at SV holder på en oppslutning på 9,2 prosent.
- For oss er dette en optimistisk måling som viser at om vi fortsetter å gjøre en god jobb, så kan vi mobilisere velgerne, sier Halvorsen.
Svak Frp-måling
For Fremskrittspartiet er meningsmålingen lite hyggelig lesing. Partiet får 19,5 prosents oppslutning, nesten 3 prosentpoeng fra valgresultatet på 22,1 prosent i 2005.
Målingen er også den dårligste partiet har gjort siden høsten 2005.
- Ifølge denne undersøkelsen tjener ikke Frp på sin alenegang, sier valgforsker Hanne Marthe Narud.
Jensen ikke bekymret
Frp-leder siv Jensen tar den dårlige målingen med fatning.
- Det eneste som er sikkert med målinger, er at de spriker i alle retninger. Jeg forholder meg til trender, ikke målinger, og jeg tror vi er på god vei. Oppsamlingen tar vi til slutt, når valget kommer, sier Jensen.
Hanne Marthe Narud mener finanskrisen i særlig grad har styrket Arbeiderpartiet, og peker på at partiet gjør det bra på nesten samtlige meningsmålinger for tiden.

Utsikten fra norsk kirke skaper konflikt i USA
England i knipe etter Capello-farvel
Lesernes kommentarer
25. januar 2009 - 9:31
Meningsmålinger
For få dager siden hadde Ap en oppslutning på 28,7% mot Frp's 28,6%. på en måling utført av Opinion for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Denne målingen ble ikke nevnt i ABC Nyheter...........
Einar Ofsteng
25. januar 2009 - 9:42
Meningsmålinger......
Erlend Hammern
25. januar 2009 - 16:54
Ja vel?
Pål Vedeld Djupvik
17. mars 2009 - 13:03
NATURLIGVIS.
Espen Dalhaug
25. januar 2009 - 10:17
Jommen sa jeg smør!
Gratulerer Jens og Kristin! Dere kommer til å kuppe hele dritten!
Frank Ingilæ
25. januar 2009 - 18:30
Kanskje en ekstra grunn for at borgelige ikke vil samarbeide...
Kan se for meg verdikonservativt parti som høyre bli et lillebror parti til, Frp som stadig vil bruke mere penger for å løse alt.
Muligens et skrekksenario for mange av de og mange andre.
Håper ikke "...en tredjedel av de stemmebrettigede i Norge" kaster bort stemmene sine på dette partiet.
Per Syrdahl
25. januar 2009 - 10:23
Meningsmålinger
Selv lederen av Israel gråter når han ser hva han satte igang. Siv, eier du ikke empati. Dette er ganske tøft.
Knut Amundsen
25. januar 2009 - 14:33
Du er jo på viddene Per Syrdahl
Men hadde du fulgt med hadde du og hørt at hun sa at hun ikke støtter dreping av sivile.
Hun sa og at hun håpet krigen ville få en snarlig slutt og at det kunne bli fred i Midtøsten.
Så vær så snille og slutt med synsingen og våkn opp.
Leif kåre Nordmo
25. januar 2009 - 10:32
AP prosenter.
vi har det trygt og godt,selfølgelig er det ting som kunne hvert bedre,alle har sine mangler,men det
er nå det sosiale og fellesskapet som skaper trygghet,jeg føler meg skremt av tanken på frp styre
hvor det meste,skal gå på selvbestemmelse,og ufattelig pengebruk,bønna skal ikke få støtte di må
legge om,til hva,det er like runt hjørne til norpolen i vi bor,og har ikke alle muligheter som andre i
litt annet klima,har ikke lyst til og se norge like døtt som blant annet nord Sverige,Takk Stoltenberg.
Ser deg gjerne i mange år til i statsminister boligen.Lykke til i framtiden.)
Knut Amundsen
25. januar 2009 - 14:42
Historieløs herr nordmo.
Jo det er den fordømte arbeiderbevegelsen og ingen andre.
På 60.og70 tallet var det Jern og Metall med Lars Skytøen i spissen som med støtte fra AP ordnet den biffen.
Da sto de på Jonstorget og skrek om at STÅ PÅ KRAVA gutter. De fik noen lønstillegg som vi aldrig har sett maken til. De priset seg sakte men sikker ut av sin egen arbeidsplass.
Så fikk vi loven om at ingen skulle tjene mindre en 85% av gjennomsnitt industriarbeider. Hva skjedde da ?
Jo da kom tekoindustrien og all annen industri etter og fikk like høye tillegg og dermed røk de arbeidsplassene og.
I dag lever vi på oljen og fiske eksporten , resten av landet produserer nesten ingen ting.
Dette er det Arbeiderpartiet har klart å få til , dette er det dere trangsynte AP folk er så forbannet stolte over.
Jeg spyr
25. januar 2009 - 10:57
Hurra.
Men dette forstår de ikke før det er for sent.
GEIR VIKA
25. januar 2009 - 17:56
til TOM EIVIND
helt enig, den dagen islamistene begynner å få makt her i landet, og resten av EUROPA, tror jeg det
vil bli farlig , selv om det er noen 10-år til,
etter min mening blir det den rød-grønne regjeringen og spesielt SV og anti-rasistene som må "rydde" opp
idet problemet , da den tiden kommer
Pål Vedeld Djupvik
17. mars 2009 - 13:12
Hei Geir Vika,
GEIR VIKA
17. mars 2009 - 16:51
hei PÅL
islamistene har som mål , nemlig verdensherredømme, ISLAM er sverdets religion ,vet du.
En annen ting jeg ikke forstår er at mang som er veldig mot islam, sharialovene, og at NORGE gir etter
for disse islamistene, de samme personene støtter palestinerne,som i utgangspunktet betyr "inntrengere"
Jeg vil tro at FRP ikke mister mange stemmer fordi om de støtter ISRAEL.
Eller hva mener du om dette?
Elin Benjaminson
25. januar 2009 - 11:30
Det er ingen som har ringt
Jan-egil Bogdanoff
25. januar 2009 - 12:20
Lenge leve
Terje Edmund Mathiassen
25. januar 2009 - 13:21
Hardt å svelge. . .
Men jeg sier som enkelte av motsatt karakter: det er godt å se Frp krype nedover målingene, til der de hører hjemme - et påstått liberalistisk, men ytterst brunskimrende hva gjelder den mest ekstreme delen av partiet. Resten er sytere og egoister, verken mer eller mindre.
Men for all del. Innimellom finnes det vel en forledet sjel, som egentlig ikke vet bedre. . .
Sier en som stemmer rødgrønt heller enn Frp. Og som er lei alle disse usaklige kommentarene om alle oss sosialistene som bare vil stjele pengene ut av lommene på andre, osv. Som om ikke vi også betaler skatt, moms og avgifter?
Så ta et spark tilbake. Men det mest fruktbare er vel kanskje å diskutere realpolitikk istedet for slagord og skjellsord? - I så fall har dere ikke monopol på det!
Knut Amundsen
25. januar 2009 - 14:54
Du er like historieløs som dine partiammerater.
Dere er så tomme mellom ørene at dere skulle vert på hjem hele bunten.
Dere har klart å ødelegge norsk industri til de grader at nå må dere jobbe innen det offentlige og vaske ræven på hverandre istede for å jobbe og produsere noe.
De som sitter i regjering i dag har ikke snøring på hva de jobber med , det er bare makt som teller.
Nå er de blitt advart om finanskrisen i lang tid , men hva gjør de ? Jo de ser det an som de sier.
Ja det gjorde de i 1940 og , de skulle se det litt an.
Nå må vi få på plass en regjering som skjønner alvoret og til dere som enda ikke har skjønt det , våkne opp nå før dere sitter der og skjønner enda mindre.
Bjørn H. Bråthen
25. januar 2009 - 21:06
LIKER ikke FRP. Mathiassen.
Din beskrivelse av FRP-velgere er at du i høy grad mislikere disse, jeg blir en av disse sytere, egoister, brunskimrede og usaklige FRP- velgerne til høsten.
GRUNNEN.:
Vi har en veistandard som er den dårligste med sammenligbare land i Vest-Europa.
Blant annet utbygde motorveier. Det antas at en rekke dødsulykker skyldes dårlig veistandard og dårlig vedlikehold både sommer og vinter.
Togtrafikken er preget av dårlig og gammelt ustyr, med flere 1000 innstilte tog og forsinkelser.
Dårlig kommuneøkonomi, i den kommunen jeg bor FÅR IKKE personer over 90 år plass på sykehjem, lange ventelister. Denne tragiske behandlingen av våre gamle som i stor grad har slitt for bygge dette landet, er en SKAM for våre politikere som har styrt landet.
Skoler forfaller, Kirker forfaller, lange ventelister for sykehusbehandling + ++
Dette mens våre politikere reiser verden rundt og skryter av at vi er verden rikeste land, og deler ut penger, som de ikke klarer å redegjøre hva går til.
Per Jan Langerud
25. januar 2009 - 14:08
Manipulerte målinger
Dette er et manipulert bestillingsverk. Og valgforsker Hanne M. Narud er en kraftig venstrevridd dame som sammen med Synovate og Dagbladet prøver å få det til å se ut som om venstresiden øker mer enn det den gjør i virkeligheten, hvis den i det hele tatt øker. Når det er opptil 8-9 % forskjell på enkelte partier når målingene er gjort i samme perioden så er det åpenbart at det er noen som ikke har rent mel i posen. Dette har vi sett eksempler på også fra andre institutter, men det er ingen som er så ekstreme som Synovate og Dagbladet. Hvis man ønsker et mer riktig bilde av partienes oppslutning bør man glemme Synovate og ta målingene fra 4-6 av de andre instituttene som er tatt opp i samme perioden, legge de sammen og beregne gjennomsnitten og man vil få et resultat som vil være mye nærmere virkeligheten. Ellers er jeg enig med Rolf Enstad i at det også er journalister i ABC nyheter som missbruker sin stilling ved for eksempel å skrive om AP når de får gode målinger og ikke skrive noe når de får dårlige målinger.
Pål Vedeld Djupvik
17. mars 2009 - 13:19
For meg er det en gåte at ABC-nyheter ikke ser det.
Tor Stokness
25. januar 2009 - 14:34
ad. manipulerte målinger.
Målinger svinger, det vet alle.
Og liker man ikke resultatene kan man alltids trekke i tvil etterretteligheten til de som foretar meningsmålinger.
I allefall når de går Frp imot.
Som kjent er jo alle "slemme" mot Frp......
Olav Gimse
25. januar 2009 - 15:44
Frp V. Ap
Det er så rart at folk foretrekker å stemme på Ap, ettersom finanskrisen skyldes i hovedsak regjeringers håndtering av finansinstitusjonene. Finansinstitusjonene var påvirket av en form for kreditt og kapital rus. Dette burde regjeringer forutse. Derfor har vi kommet i den situasjonen vi er i dag. Men mitt budskap er at alle må tenke positivt og alle må stille opp for hverandre. Sammen skal vi nok komme ut av denne knipa.
Alle mann (og kvinner) i arbeid!!!
Håper folk for en gangs skyld kan få det inn i nøtta!!!
Tor Stokness
25. januar 2009 - 16:11
Når man møter virkeligheten....
Og du har rett med hensyn til hva som er årsaken til situasjonen, nemlig ymse regjeringers håndtering/kontroll med finansinstitusjonene. Spesielt i USA.
Til og med avgåtte president Busch innrømmet for dårlig kontroll med finansinstitusjonene.
Det folk nå har tatt stilling til er hvilke løsninger partiene her til lands kommer opp med for å møte situasjonen.
Siv Jensen og Carl I. Hagen slo tidlig fast at probleme i USA skyldes at Busch-administrasjoene hadde ført en for restriktiv kontroll med/styring av kredittinstitusjoene!!
De beskrev det endog hans politikk som tilnærmet "sosialistisk" på dette feltet!!
Frp's løsning - i medgangstider som i motgangstider - er: Mer bruk av oljepenger, og skattelette.
Denne konklusjonen ser det ut til at folket har merket seg, og uttrykker liten tillit til.
Frank Ingilæ
25. januar 2009 - 18:42
... Når man møter virkeligheten....
Mer skattelette?!! hva skal man med skattelette når man ikke har jobb? Skattelette er Frp`s løsning på alt. Skatteletten er her for mange i og med at renta har gått ned. Jeg trur at pakken som kommer mandag 26 vil hjelpe på i forhold til bygg og anleggsbransjen. Det er nok mere utfordrende om hvordan eksportindustrien som er så avhengige av konjungturene i utlandet kan avhjelpes på kort sikt.
Meningsmåligene har over tid nå vist en trend, som sier at folk ikke trur at Frp sin politikk kan løse utfordringene som finanskrisa vil gi oss.
Olav Gimse
26. januar 2009 - 12:54
Feil Tor Stokness
Tor Stokness, du er altfor ensidig i din bedømmelse og karakterstikker av Frp!
Svein Grønnevik
25. januar 2009 - 17:38
Drittslenging hører sandkassen til
Se bare her: " Men jeg sier som enkelte av motsatt karakter: det er godt å se Frp krype nedover målingene, til der de hører hjemme - et påstått liberalistisk, men ytterst brunskimrende hva gjelder den mest ekstreme delen av partiet. Resten er sytere og egoister, verken mer eller mindre.
Men for all del. Innimellom finnes det vel en forledet sjel, som egentlig ikke vet bedre. . .
Sier en som stemmer rødgrønt heller enn Frp. Og som er lei alle disse usaklige kommentarene om alle oss sosialistene som bare vil stjele pengene ut av lommene på andre, osv. Som om ikke vi også betaler skatt, moms og avgifter? "
Hvem sa usaklige kommentarer???
Jeg kan ikke med min beste vilje se noe som helst saklig over dette innlegget. Det er faktisk slike arrogante kommentarer som gjør at AP på sikt taper terreng. Hva med en saklig debatt?
Tor Stokness
25. januar 2009 - 20:36
ad, dittslenging....
Hva med en saklig debatt?
Hva med å svare saklig på utfordringer istedet for å bare lire av seg floskler og innlærte fraser, og å skjelle ut annerledes tenkende "etter noter?"
Eller har Frp'ere monopol på sarkasmer??
Det finnes ikke noe annet parti i norsk politikk som til de grader har tuftet sin eksistens på å skjelle ut alle andre for både dette og hint en nettopp Frp.
Det er aldri no' gøy å møte seg selv i døra, eller smake sin egen medisin.
Men det er mye god læring i det.....
Svein Grønnevik
25. januar 2009 - 21:46
Ad drittsleng?