- Obama gjentar Bushs feil
Hamas mener at USAs president Barack Obama ikke representerer noen forandring fra forgjengers Bushs Midtøsten-politikk.
På tross av at Barack Obama torsdag forlangte alle grenseoverganger til Gazastripen åpnet, kan ikke islamistbevegelsens representant i Libanon, Osama Hamdan, se noen forskjell fra Bushs linje.
– Obama har ikke til hensikt å forandre på noe. Det ser ut som om han prøver å gjenta feilene Bush gjorde, som førte til at hele regionen eksploderte, sier Hamdan.
Han peker på at Obama gjentok kravet om at Hamas må slutte å avfyre raketter mot Israel, og hevder at det allerede har skapt problemer for USAs nyutnevnte Midtøsten-utsending, George Mitchell.
– Noen var optimistiske da Mitchell ble nominert til stillingen, men det ser ut til at Obama forsøkte å stikke kjepper i hjulene for ham allerede før han ble utnevnt. Kanskje fordi han ikke skal kunne lykkes, undrer Hamdan.
Hamas-representanten ser heller ikke særlig lyst på framtiden.
– Jeg mener dette er en uheldig start for Obama. Om han fortsetter med denne tonen, vil de neste fire årene vil bli en eneste stor fiasko, spår Hamdan. (©NTB)


Pengesedler varmer fattige ungarere
Høytlesning gir skoleflinke barn
Lesernes kommentarer
Helge Nilsen
23. januar 2009 - 8:50
Vil dobbeltmoralen fortsette i 4 år til ?
Stoffern Dj
23. januar 2009 - 9:05
herregud les fakta før du
Helge Nilsen
23. januar 2009 - 9:16
Hvilke fakta ?
Amund Ose
23. januar 2009 - 12:22
Enig med Helge Nilsen.
Bjørn H. Bråthen
23. januar 2009 - 12:39
EN SJANSE. Nilsen.
Men i beste Hamas - ånd - avskriver du dette, uten at Obama engang får kommet igang.
Krig og terror har vist at dette ikke er løsningen. Trodde du at Obama etter 2 dager skulle løst det. For å bruke dine egne ord- meiningslaust prat.
Camelia Mannsåker
23. januar 2009 - 13:37
... og fortell meg hva har
Helge Nilsen
24. januar 2009 - 10:45
Israelerne må avslutte den ulovlege okkupasjonen
K A Amundsen
24. januar 2009 - 13:42
Kjære Helge Nilsen, Vis det
Les alle innleggene i debatene så ser du det.
K A Amundsen
23. januar 2009 - 14:30
Noen
Araberne takket nei til delingsforslaget res. 181 i 1947.
Sikkerhetrådet sendte forslaget i retur til generalforsamlingen.
Delingsforslaget res. 181 ble ikke vedtatt og er ugyldig.
Som en følge av dette så fikk Israel hele området. Av det følger det at det finnes ikke noe okkupert område.
Etter folkeretten er hele område Israelskt.
http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=3715
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine
Egiil Dahl
23. januar 2009 - 9:09
Noen vil ikke forstå...
Håper at denne "krigshisseren" klarer å senke skuldrene og gi øyeblikket en sjanse. Sett fra vestens øyne er jo det helt sikkert at O. Barack representerer en ny epoke for midt-østens muligheter til å komme seg ut av uføre. Uansett er dette de kortene som er utdelt for tiden.
Hamas-lederen her signaliserer at han ikke ønsker seg fred før han og "Allah har fått Mercedesen sin." Virker som Abbas er eneste instans som behersker en polemikk som er spiselig for alle, og som er løsningsorientert.
Alternativet til moderat ydmykhet er (sørgelig nok) fortsatt gjengjeldelse fra en altfor sterk militær styrke. Dette faktum om man liker det eller ei, har moderate krefter i Palestina tatt inn over seg for lengst.
Det er disse moderate krefter som vil bli støttet av den nye administrasjonen i Wash.DC. Hamas vet dette og har ingenting å tape på å fortsette sin linje. Hamas og våpenhandlerne må jo også ha mat på bordet.
23. januar 2009 - 9:34
Ja, ja, Hamas sine folk er
Madjid Belhadji
23. januar 2009 - 9:50
Obama eller Hussein
K A Amundsen
23. januar 2009 - 14:33
Finnes
Svein Høien
23. januar 2009 - 10:05
HAMAS
Edvard Oker
23. januar 2009 - 10:23
Terror
Helge Nilsen
23. januar 2009 - 11:52
Regjeringsmedlemmer i Israel har uttalt at dei ikkje aksepterer
Frode Andersen
23. januar 2009 - 10:11
Av alle idiotiske utsagn...
Øyvind Midteng
23. januar 2009 - 10:32
Feie for egen dør
Så Hamas synes det er urettferdig at de skal måtte slutte å skyte raketter mot Israel. De mener altså at de har en slags "rett" til å fyre av så mange raketter mot Israel som de ønsker, til tross for at Israel trakk ut alle soldater og settlere fra Gaza for fem år siden. Det er jo betegnende for hele situasjonen. I Hamas sine øyne dreier dette ikke seg om noen okkupasjon i det hele tatt, for Gaza er ikke lenger okkupert, og Vestbredden, som ligger langt unna, bryr de seg ikke om. Hamas kommer aldri til å gi seg før Israel opphører å eksistere som stat. De mener at de har et religiøst mandat for å fortsette å slåss mot Israel, uansett hva omverdenen og FN måtte mene, helt til enten Israel eller Gaza er utsletta. Alle som ikke innser dybden i det problemet dette medfører, er fryktelig naive.
Jeg har et forslag: For at hele verden skal kunne SE akkurat dette, så må Israel ofre noe. De holder på å tape PR-krigen, og bør gjøre følgende: Trekk alle settlerne og soldatene ut av vestbredden. Del Jerusalem i to, og sett en mur tvers gjennom byen. Da vil man ha en fullstendig avgrensing mellom israelsk og palestinsk territorium, og det vil ikke lenger være noen okkupasjon overhode. Men så kommer Hamas likevel til å fortsette å fyre av raketter mot Israel, og da vil hele verden være nødt til å innse hva slags folk Hamas er. Og da vil ikke verken Hamas, Europas politiske venstreside, eller Eurpas muslimer ha noe moralsk trumfkort for å kunne fortsette å kritisere Israel. Med andre ord: Israel bør feie for sin egen dør først. Når det er gjort, kan ingen lenger kritisere dem lenger når de svarer på aggresjonen.
Roy Calhoun
23. januar 2009 - 10:32
Hamas er
La for øvrig merke til på et annet nettsted at de er godt igang med opprustningen igjen. Vi har nok mer i vente etterhvert.....
23. januar 2009 - 10:52
Vent og se.
Edvard Oker
23. januar 2009 - 11:31
Påskudd
Siv Una Hagen
23. januar 2009 - 12:19
Ja det er jo godt du kan
K A Amundsen
23. januar 2009 - 14:36
Feil
Madjid Belhadji
23. januar 2009 - 10:55
Var motstand og
Bjørn H. Bråthen
23. januar 2009 - 14:31
Nei, det ikke terrorisme. Belhadji
Hiltler satte verden i brann med et nazityrani som var utrolig brutalt og grusomt. De allierte styrkene nedkjempet hovedsaklig dette nazityraniet med uniformerte regulære hærstyrker i en rekke store slag. PÅ bakken i luften og på havet. Geriljakrigføring ført av de allierte ble utført av soldater i uniform/kjennetegn og krigføringen rettet seg mot militære mostandere og militære instalasjoner. USA bidro her i Europa med flere hundre tusen mann og titusener av amerikanske soldater ga sitt liv for at Europa skulle bli fritt, uten amerikansk bidrag med unge menn i sin beste alder ville antagelig krigen i Europa blitt enda mere langvarig. Nedkjempelsen av Hitlers nazityrani var ikke terror men det var kamp mot terror.
Terror og terrororganisasjoner kjennetegnes ved at de er fullstendig hensynsløse og i stor grad rammer uskyldige - kvinner og barn , gamle og unge. Slik som f.eks. terrororganisasjonen Hamas når de med sine selvmordbomberer sprenger uskyldige kvinner og barn i filler i Israel.
Madjid Belhadji
23. januar 2009 - 15:20
Hva med Israel's hæren
K A Amundsen
23. januar 2009 - 15:28
Selvforsvar mot Hamas og
Bjørn H. Bråthen
23. januar 2009 - 15:30
Forsvarskrig. belhadji.
Dette er Hamas fullstendig klar over, de fortsetter å skyte raketter inn over Israel. Rakettbeskytning som ikke er ment å ramme militære eller militære instalasjoner, men rein terror mot sivile.
Nå gjelder samme regler for Israel som andre demokratiske stater, angrep fra terrorister må en har rett til å forsvare seg mot.
Hamas er tydeligvis villige til å ofre sine kvinner og barn, ifølge forskjellige kilder gjemte Hamas sine ledere seg i sikre bunkere, men de ofret kvinner og barn.
Olav Gimse
23. januar 2009 - 20:13
Snille gutter?
Ottar Røren
23. januar 2009 - 10:55
OBOY