- En stemme til Frp er en stemme til Ap
En stemme til Frp er en stemme til Jens Stoltenberg i regjering, mener Lars Sponheim, Dagfinn Høybråten og Jan Petersen.
De tre partitoppene fra Bondevik II-regjeringen reagerer kraftig på uttalelsene Frps nestformann ga til VG onsdag. Sandberg gikk langt i å avvise et budsjettsamarbeid med en eventuell Venstre-Høyre-KrF-regjering.
– Med utspillet til Sandberg ser det ut som om en stemme til Frp er en stemme til Jens Stoltenberg, sier KrF-leder Dagfinn Høybråten til VG.
Venstres leder Lars Sponheim mener Sandbergs uttalelser avslører Frps strategi i regjeringsspørsmålet.
– Jeg tolker Sandberg dit hen at han mener en regjering med Ap og Jens er bedre enn en regjering av Høyre, KrF og Venstre. Det er første gang vi får det fra så autorisert hold i Frp. En slik holdning fra Frp kan bidra til at Jens Stoltenberg fortsetter i regjering selv om det blir borgerlig flertall, sier Sponheim.
Tidligere Høyre-leder Jan Petersen mener det er overraskende at Frp nå plasserer seg til venstre i norsk politikk.
– Det ser ut for meg som om en stemme på Frp, meget vel kan være en stemme til Ap, sier Petersen.
– Det virker nå som om Frp er uinteressert i å skaffe politiske resultater for sine velgere, men at posisjoner er viktigere for dem, fortsetter Petersen. (©NTB)


Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Ove Hauge
22. januar 2009 - 8:46
Sponheim har vel seg selv å
Mozarteum Komponist
22. januar 2009 - 9:33
"Sponheim har seg selv ---"
1. Vil H, Krf og V ha Frp med å danne regjering? Vi vet at svaret er nei.
2. Vil Ap ha Frp med å danne regjering? Finnes det noen tvil, og Kolberg har jo knekt Frp koden.
3. Vil sentrum/høyresiden ha politisk samarbeid med Frp? Klart ja.
4. Vil Ap og eventuelt de rødgrønne ha politisk samarbeid med Frp? Klart nei, Kolberg har jo ustanselig pekt ut hovedfienden til Ap i Norsk politikk.
Jeg trodde virkelig at under Siv Jensen (som virker ryddig), så var Frp på vei bort fra Hagen sin hevn/straff filosofi, som han utøvde mot sentrum/høyresiden, og alle andre, når han mente de ikke ville samarbeide med Frp. Det er vel ingen som kan forlange posisjon og samarbeid, det må startes og utvikles i felleskap.
Og dersom det er slik, hvorfor krever ikke Sandberg det samme fra Ap? "Kjære Kolberg nå stopper jeg sentrum/høyresidens mulighet til regjeringsmakt, så hva gir du meg for det. En taburett?" Kolberg og Jens feirer nok med Champagne.
Det eneste Frp oppnår er å utsette samarbeid og muligheter til å komme i posisjon blant de andre borgerlige partiene enda lenger ut i evigheten. Det virker som om Frp ikke forstår forskjellen på det å ønske, ville eller kreve. Sandberg gjør som strutsen, han stikker hodet i sanden og lar sin største politiske motstander regjere Norge.
Atle Rusten
22. januar 2009 - 11:24
En coctail av historieløst vrøvl.
1. Vil H, Krf og V ha Frp med å danne regjering? Vi vet at svaret er nei.
* Riktig. Og det er nesten det eneste av innlegget ditt som er rett. Samtidig er det meget uredelig av Høyre å opptre på denne måten, all den hjelp de har fått av FrP (les Carl I. Hagen) opp gjennom årene. Bare husk på hvordan Carl var fødselshjelp for Bondevik II (som etter rett skulle vært "Pettersen I hvis Bondevik hadde oppført seg som en voksen mann istedet for en utskjemt drittunge i sandkassa i en barnehage). Han var i tillegg den som holdt liv i dette misfosteret av en regjering i tre av fire budsjetter uten å få annet enn lommerusk tilbake i form av politiske innrømmelser.
2. Vil Ap ha Frp med å danne regjering? Finnes det noen tvil, og Kolberg har jo knekt Frp koden.
* Dette har jo ingen antydet heller. Det som har vært sagt er at politisk er det ikke noen vesentlig forskjell mellom en ren AP-regjering og en sentrum/Høyre-regjering etter modell av "Bondevik II"
3. Vil sentrum/høyresiden ha politisk samarbeid med Frp? Klart ja.
* Feil igjen. Klart nei er svaret. De er kun interessert i FrP sin stemme for å få igjennom budsjettene sine. De er ikke interessert i å gi noen politiske innrømmelser. Da er det med respekt å melde ikke samarbeid de vil ha, men en gjeng "nyttige idioter" som de har fått benyttet seg av alt for mange ganger før.
4. Vil Ap og eventuelt de rødgrønne ha politisk samarbeid med Frp? Klart nei, Kolberg har jo ustanselig pekt ut hovedfienden til Ap i Norsk politikk.
* Igjen et spørsmål uten relevans i saken.
Det er fullstendig skivebom av deg å si at Hagen drev noen hevn/straff-politikk over for sentrum. men det er klart at når han hadde latt seg bruke av sentrum i så mange år, uten noe igjen, var det på høy tid i 2005 å si at nok er nok. Bondevik var da helt uaktuellt å støtte som regjeringssjef og det var også på høy tid å si at det ikke er aktuellt å støtte noen regjering de ikke selv er med i. Det skulle ellers bare mangle, norges nest største parti med potensial til å bli desidert størst.
Ingen på borgerlig side har vært så innstilt som FrP på samarbeid. Men møter kun kalde skuldre alle steder. Men som stemmekveg er de brukende.
Personlig tror jeg de vokser på dette, slik at de kanskje kan bli bedt om å danne regjering og da vil de gjøre det. Hvis de trenger det vil de selvsagt invitere Høyre med og da vil også Høyre få betydelige politiske innrømmelser tilbake, men de to sandkassepartiene som kaller seg sentrum vil garanteret ikke komme på tale etter dette. (Dette siste er selvsagt kun mine vurderinger).
Mozarteum Komponist
22. januar 2009 - 18:53
Historieløst vrøvl.
Sjeneringen av andre parti og politikere bør du også holde deg for god til. Det er demagogi som C. I. Hagen mestret til fulle. Når Frp har fått Hagens ånd og hans misunnelse ut av blodet, så tror jeg at de er i stand til samarbeide med andre partier, ja, også komme i posisjon. Men dit er det nok minst 2 valg perioder ennå.
Ellers sees og skrives historien forskjellig utfra parametere som individ, geografi, kultur og politisk bekjennelse. Jeg skal derfor ikke bruke tid på dine videre argumenter, men konstanterer som følger, uavhengig av hva du mener er relevant.
For Ap er Frp erklært politisk hovedfiende nr. 1, og det er vel grunn til å tro, ut fra behandling og resultat av de fleste saker som har gått gjennom Stortinget, at Ap/rødgrønne også er Frps politiske hovedfiende(eller tar vi feil).
En kan da undres over hvilke strategier Frps "Generaler" har lagt for framtidig samarbeid med de andre politiske partene på Stortinget. For meg synes det slik:
Sentrum/Høyre: "If you can't join them, beat them":
Ap/rødgrønne: If you can't beat them join them".
Atle Rusten
22. januar 2009 - 21:14
Historieløst vrøvl.
Videre at Hagen opptrådte misunnelig og hevngjerrig blir like feil uansett hvor mange ganger du gjentar det.
Så observerer jeg at du er synsk også. "Det vil gå minst to valgperioder før FrP kommer i posisjon". Ja ja, det er ikke alle som er begunstiget med profetiske evner slik du tydeligvis er, men jeg håper desse overnaturlige evnene dine ikke er så gode som du tror.
Ja, jeg har heller aldri benektet at FrP er AP`s hovedfiende. Det er selvsagt fordi de ser FrP som den farligste rivalen. Dette er selvsagt fordi de ser at sentrum og Høyre ikke er noen trussel.
Men du tar feil når du antyder at AP er FrP`s hovedmotstander. Sosialisme er FrP`s hovedmotstander, uansett partinavn. Og når den politikken desse tradisjonelle borgerlige partiene fører stort sett er sosialistisk, da kan det være det samme om denne sosialismen blir ført av AP eller om det blir gjort av sentrum, som folk forventer skal være borgerlig.
Nei da, det siste du skriver er heller ikke riktig. De andre blir invitert av FrP til å være med å fjerne sosialistene, men hvis de ikke vil være med, så vil FrP ta ansvaret selv.
Mozarteum Komponist
23. januar 2009 - 15:40
Tror du på det selv.
Og realitetene er at FrP har en historie preget av samarbeidsvilje og å hjelpe enhver borgerlig konstellasjon for å holde sosialistene unna regjeringskontorene. # Hvem snakker om historieløst, og hvem holdt en mindretallsregjering fra Ap i posisjon?#
Men du tar feil når du antyder at AP er FrP`s hovedmotstander. Sosialisme er FrP`s hovedmotstander, uansett partinavn. # Og hva er så Ap og ikke minst venstrefløyen i Ap?#
Og når den politikken desse tradisjonelle borgerlige partiene fører stort sett er sosialistisk, da kan det være det samme om denne sosialismen blir ført av AP eller om det blir gjort av sentrum, som folk forventer skal være borgerlig.# Nå snakker du over deg. Her ønsker Frp mest av alt et regjeringssamarbeid med Sentrum/Høyre for å holde Ap/rødgrønne ute av regjeringsposisjon(kan vi helt tro på dette?), som du selv oppsummerer det. Når så Sentrum/Høyre ikke vil samarbeide, så betyr det ingen ting "for de er jo likevel sosialister" de også. Som nevnt tidligere har Ap programfestet at Frp er hovedfienden og prøver å påvirke velgerne til å ikke stemme på Frp, og ser helst at Frp blir borte fra Stortinget. Sentrum/Høyre derimot ønsker et rettet samarbeid med Frp om felles saker samt budsjettarbeid. De ser også på Frp som et stabilt parti som de må samarbeide med på ulike sett og vis. Men da sier Frp(les Sandberg), og også du som sannsynlig Frp velger, at "nei, rettet samarbeid om saker og budsjett kommer ikke på tale. Da støtter vi heller de som er i mot oss og vil oss vår undergang". Hvor er logikken? For egen del tror jeg ikke det har noe med logikk å gjøre, men det gjenspeiler Frp sin lange tradisjon med å prøve å straffe de borgerlige partiene når de ikke vil ta Frp helt inn i varmen. Og da er middelet viktigere enn målet. Kommentarene dine etterlater hvertfall ingen tvil.#
Atle Rusten
23. januar 2009 - 20:08
???
Hva slags tøv er dette???
# Og hva er så Ap og ikke minst venstrefløyen i Ap?#
Sosialister, selvsagt, men uten å legge skjul på det.
"Her ønsker Frp mest av alt et regjeringssamarbeid med Sentrum/Høyre for å holde Ap/rødgrønne ute av regjeringsposisjon(kan vi helt tro på dette?),"
Ja, dette er riktig og det kan du stole på, akkurat som du kan stole på alt det andre FrP sier.
"Når så Sentrum/Høyre ikke vil samarbeide, så betyr det ingen ting "for de er jo likevel sosialister" de også."
Ingen har sagt at det ikke gjør noe. Vi er tvert imot meget skuffet, men det er ikke vårt ansvar at de ikke ønsker en borgerlig regjering. Det må de ta på sin kappe. (Men egentlig er det Høyre som har det største ansvaret her). Vi har aldri sagt at vi vil støtte en AP-regjering. Det vi sier er at hvis velgermassen gjør det slik at dette er mest logisk, så er ikke det noe verre enn en sentrum/Høyre - regjering uten FrP. Håpet er selvfølgelig at FrP blir like stort eller større enn AP og da vil det bli FrP som vil få oppdraget først. Da vil invitasjonen stå ved lag overfor de andre borgerlige, men vil de ikke så får vi prøve oss med en mindretallsregjering.
"Sentrum/Høyre derimot ønsker et rettet samarbeid med Frp om felles saker samt budsjettarbeid. "
Feil igjen. De ser på FrP`s velgere som stemmekveg som de kan bruke når det passer dem.
"De ser også på Frp som et stabilt parti som de må samarbeide med på ulike sett og vis."
Som sagt, feil igjen. De ser på FrP som en pest som de trenger stemmene til. Hvis FrP`s velgere ville at deres stemmer skulle gå til å drive Krf eller V -politikk, (eller H for den del), ville vi vel for pokker bare stemt på desse partiene da. Det er en grunn til at vi stemmer som vi gjør. Vi er ikke idioter!!!
""nei, rettet samarbeid om saker og budsjett kommer ikke på tale."
Riktig. dette har vi drevet med altfor lenge som det er, så nå er det slutt. Vi har aldri fått noe igjen for vår velvillige støtte alle desse årene.
"Da støtter vi heller de som er i mot oss og vil oss vår undergang".
Feil igjen. Som sagt har ingen sagt at vi vil støtte en AP-regjering. Vi vil derimot bare drive vår egen politikk og støtte de saker som er helt etter vårt program. Ellers støtter vi ingen.
Men såpass profet er jeg også at jeg kan love deg at det skal bli vanskelig for hvem det skal være å komme utenom FrP.
"men det gjenspeiler Frp sin lange tradisjon med å prøve å straffe de borgerlige partiene når de ikke vil ta Frp helt inn i varmen."
Som tidligere sagt så har ikke FrP noen tradisjon på å straffe noen. Det er kun inne i ditt hode.
Jan Egil Åsløkk
22. januar 2009 - 19:08
Samarbeid
22. januar 2009 - 8:52
Stemmekaos?
Det var nemlig det samme med H og V for noen år siden. Da ble Høyrevelgerne på samme måte lurt til å stemme Venstre slik at Sponheims parti fikk flere regjeringsmedlemmer enn stortingsrepresentanter!! Det er vel Demokrati det??
22. januar 2009 - 9:08
Dummer partiledere.
Tom Wulff
22. januar 2009 - 9:09
En stemme for FRP
Erna Solberg og Høyre, vennligst besinn dere.
22. januar 2009 - 9:09
Helt enig med Sandberg / FrP
Per Danielsen
22. januar 2009 - 10:03
Hallo???
Vårt parlamentariske system isolerer derfor FRP fra regjering. Hvis de vil regjere må de skaffe seg rent flertall, dvs godt opp mot 50% av stemmene. Realistisk?????
Foreslår heller at FRP gjør seg mer spiselig. Blir mindre populistisk, forkaster sine uansvarlige forslag i økonomiske spørsmål og følger handlingsregelen samt innser at vi må ha kulturellt mangfold i Norge.
Tom Wulff
22. januar 2009 - 10:09
Din kommentar
Les programmet, og lær.
Rolf Johnsen
22. januar 2009 - 21:30
Kulturellt mangfold??
Olav Gimse
24. januar 2009 - 17:34
Handlingsregelen?
Erik Karstensen
22. januar 2009 - 9:10
Stemmetull
Einar Dahlen
22. januar 2009 - 9:13
Desinformasjon og arroganse
Jan A Skaug
22. januar 2009 - 9:13
Slue politikkere
Aroganse har vi nok av fra for so ikke kom med denne hoverene stilen, Bondevik 2.
Sitter i Bankok derfor so manglende bokstaver, beklager.
Ole-martin Heiberg
22. januar 2009 - 9:20
HELT UTROLIG
Bjørn louis Johnsen
22. januar 2009 - 9:20
FRP
Ernst Skage
22. januar 2009 - 9:49
DETTE SKAL BLI SIRKUS...........
Tor Løken
22. januar 2009 - 9:51
Sponheim i grøfta igjen
FrP hra vist i sitt arbeid i både Oslo, Bergen og stavanger at det er et pålitelig og dyktig parti. Kun Høyre har sittet lenger enn FrP i Byråd i Oslo.
Valgmålingene i VG viser at FrP er større enn de tre andre borgerlige partiene til sammen. Nå må Sponheim komme ned fra sin høye hest før Venstre går under sperregrensen.
Fridtjov Knoph
22. januar 2009 - 10:24
Valg er poker!
1. De tar kristen velgere fra KrF p.g.a. Israel-støtten.
2. De mister ennå fler til Ap. p.g.a. det samme.
3. De mister endel til div. partier hvis ikke et klart alternativ er på plass før valget.
Jan Øyvind Utnes Storstrand
22. januar 2009 - 9:58
En Stemme Til Frp......?
Asbjørn Svarva
22. januar 2009 - 9:59
Uansett, det er bare Lars
Yngvar Spone
22. januar 2009 - 11:02
Inkompetente Sponheim?
Forhåpentlig anser han oss nordmenn som sauflokken sin, fritt romsterende rundt omkring uten å måtte stå til rette for noe som helst. En klapp på skuldra hører med. Sauer er ålreite dyr.
Skulle bare mangle at en partileder med 5% oppslutning ble fratatt sjansen til å lede Norge inn i fremtiden. Vi må huske på at det er de smarteste av oss som stemmer Venstre, akademikere og professorer, så vi har ingen grunn til frykt. Det hjelper å vite at all politikk som Venstre fremmer er av uangripelig art. De har faktisk ingen politiske standpunkter som må justeres eller jenkes på i en koalisjon. Slikt er betryggende for oss nordmenn å være klar over.
Husk bare å forsvare hans rett til daglig å bære en rustfri krone på hodet sitt. Vi er da vitterlig et annerledes folkeslag.....
Kjell Alsaker
22. januar 2009 - 10:03
Blåst!
Fridtjov Knoph
22. januar 2009 - 10:15
ROT!
22. januar 2009 - 10:21
Den vanhellige treenighet
Høyre må bare være klar over at FRP aldri vil kunne være støtteparti for en borgelig samlingsregjering som de ikke er en del av.
Her passer det fint å bruke metaforen "rotte seg sammen". Bare med det forbehold at rottene er ganske ålreite dyr, i motsetning til disse tre mus-keterene.
Det er rart at noen i det hele tatt vil stemme på slike typer.
Hvor er det verdikonservative hos Høyre? KRF er en misforståelse som er unnfanget i synd. Og han bromlebassen fra Venstre er jo ei ku i en glassbutikk somskremmer vettet av kjerringer og unger. Det har ikke vært festlig å følge hans oppstigning i venstre hvor Dørum og Tommesen fløy veggimellom.Han er spesiet dyktig med slike som har litt dårlige nerver. Bare tenk på oppløpet til Bondeviks sykemelding.
Sponheim bluffer. Han prøver å gi intrykk av rettllinjethet.Hans mål er å bli statsminister. Hvis han får lede en borgelig regjering så vil han aller nådigst ta inn FRP.