
Frp-fiske i rørt vann
Mens Fremskrittspartiet framstår som Israels beste venn i Norge, står et famlende KrF i fare for å miste trofaste velgere. Hos de rødgrønne må utenriksministeren ut i krevende balansegang for å blidgjøre SV.
Fra SV-hold kommer krav om våpenblokade, handelsboikott og brudd på diplomatiske forbindelser. På motsatt fløy gjaller støtten til Israel fra Frp-formann Siv Jensen.
Grunnlaget er 40 års politisk holmgang om konflikten mellom israelere og palestinere. Der SV ser palestinernes sak som en rettferdig kamp mot en hensynsløs okkupant og overgriper, vurderer Frp Israels maktbruk som et nødvendig oppgjør med en terrororganisasjon som utrettelig jobber for å utslette den jødiske staten.
Men kjølige analyser av velgermassen i et valgår er også vevd inn i bakteppet som forklarer hvorfor partiene plasserer seg som de gjør når spørsmål om Midtøsten blir satt på spissen.
ABCTV: Likhusene i Gaza fylles opp (Vi advarer mot sterke bilder).
Langsiktig strategi
Israel har tradisjonelt hatt sterk støtte blant norske velgere. I tiårene etter krigen var sympatien med den nye staten stor i så godt som samtlige partier, og Ap har i alle år pleid kontakten med søsterpartiet i Israel. Mangeårig partisekretær Haakon Lie var dessuten blant pådriverne for den uformelle gruppa av Israel-venner, som på 1970-og 80-tallet hadde flertall på Stortinget.
Nå mister Israel trofaste venner landet rundt. Bare 27 av 169 stortingsrepresentanter er i dag med i støtteforeningen – 16 fra Frp, ti fra KrF og én fra Høyre.
Skepsisen til Israel har også nådd langt inn i hjertelandet KrF. Selv Ingebrigt Sørfonn, som leder støtteforeningen Israels venner, vegrer seg for å gi angrepene på Gazastripen sin fulle tilslutning. Det gjør ikke Siv Jensen og Frp som plutselig øyner et stort politisk vann å fiske velgere i. Mens Dagfinn Høybråten sier han er forhindret fra å holde appell under torsdagens støttedemonstrasjon for Israel, stiller Jensen med agnet snøre.
Frps Israel-politikk er del av en langsiktig strategi. I året som gikk hamret Siv Jensen ned sin støtte til Israel i bokform og søkte tilflukt fra palestinske raketter i den israelske byen Sderot. Med pressen på slep har partiets fremste tillitsvalgte avlagt flere besøk hos karismatiske menigheter på Vestlandet. Bakgrunnen er reell sympati med Israel og et like reelt håp om solid stemmesanking hos den store gruppen av kristenkonservative som føler seg sviktet av KrF.
Balansegang
I den rødgrønne leiren skaper palestinaskjerfene i SV utfordringer for utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) og statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Partiet har lange tradisjoner for motstand mot Israel og støtte til palestinerne. SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen fordømmer de israelske aksjonene, men forsøker likevel å holde armlengdes avstand til de mest radikale kravene fra egne rekker.
Skal hun og regjeringen klare å tilfredsstille sine kjernevelgere i Midtøsten-spørsmålet, må utenriksminister Støre ut i en krevende verbal balansegang. Han må være streng mot Israel og kritisere Hamas, men for SVs del unngå at kritikken mot palestinerne blir for skarp. Da risikerer han nemlig å bli beskyldt for uproporsjonale uttalelser, på samme måte som han selv refser Israel for uproporsjonal gjengjeldelse.
Dette siste begrepet skaper for øvrig hodebry for flere enn Støre. Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) kunne mandag ikke si hva en proporsjonal militær gjengjeldelse fra israelsk side ville være. Tvert imot medga hun at noe slikt i realiteten ikke eksisterer. Det gjør ikke balansegangen enklere for Støre. (©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Jan A Skaug
6. januar 2009 - 14:03
Frp og Krf og alle de andre.
Men når den ene parten ikke er bedre en den andre så sier det pang.
I tilegg skal politikkere fra vesle Norge sitte der og profilere seg på hvem de holder med, helt uakseptabelt sier nå jeg.
Vi kan belemre Hamas med mange skjellsord om deres rolle og krigshissing blant sivilbefolkningen, det samme om Isreal som dundrer inn med tung skyts i gatene, de er like forferdelige begge parter, slutt og sloss, vær venner.
Når vi kan være venner med svenskene så bør Isreal holde ut med palestinere, he,he.
Åse Skarpeid
6. januar 2009 - 14:26
Umulig sammenligning
Gudmund Havardsgard
6. januar 2009 - 16:18
Oh, sannheten, oh,
Totalbildet er nok ganske så broget med skyld på begge sider. Palestinerne gjennom Hamas - Hamas fikk 50% av palestinernes stemmer gjennom demokratiske valg - må stå til rette for sin rakettskyting og sin fornektelse av staten Israel. Men Israel har aldri prøvd å forhandle med Hamas siden det politiske partiet kom til makten i 2005. Aldri! Det finnes - dvs. fantes, nå er den nok ødelagt - en moderat fløy innenfor Hamas. Den kunne Israel ha prøvd å føre forhandlinger med. De gjorde det aldri. De satset på å skvise og knuse alt som hette Hamas. Våpenhvilen brøt de 4.november da de gikk inn i Gaza og drepte fire Hamas-medlemmer. Da - og først da brøt Hamas våpenhvilen og gjenopptok sin rettsstridige rakettskyting inn i Israel. Eksperter sier at Israel ville framprovosere brudd på våpenhvilen, de ville ha dette oppgjøret med Hamas som de nå gjennomfører. Noen sier at også Hamas ønsket det oppgjøret som er i gang. Men den palestinske befolkning ville i alle fall ikke ha det - og vi ser de forferdelige bildene som oppgjøret har resultert i. Israel prøvde ikke en gang skikkelig forhandlingens vei. Maktarroganse kalles slikt.
Det er mangt og mye en kunne anføre bakover i tiden mot Israel. Og det samme mot palestinerne, i alle fall de siste 35 årene. Jeg skal ikke dra det inn her.
Men å gjøre seg til talsmann for SANNHETEN og si at den har Israel på sin side......! At du tør!
Jan A Skaug
6. januar 2009 - 18:12
Spøk Åse, spøk
Men dersom man sitter på innelåste meninger og løsninger slik du gjør så blir det aldri fred, de gjorde ditt da må vi gjøre datt osv.Meningsløst og krigshissende.
Ernst Skage
6. januar 2009 - 14:09
VALGÅRET 2009,,,,,,,,,,
Kjell Grønbeck
6. januar 2009 - 14:10
KrF versus FrP
Det er jo ingen som har vært mer trofaste mot Israel enn Krf. i alle år. det er nok også slik at hvis en KrF er formulerer seg feil eller uklart, dømmes nok dette hadrer mot KrF enn hvis en fra FrP hadde gjort det samme.
Jeg tror nok at Israel vet at de har gode venner både fra FrP og KrF.
Det er jo et paradoks at i den norske politiske verden velger de fleste partier å støtte en gruppe som ikke engang de Arabiske land støtter. Ingen partier bortsett fra FrP og KrF har gitt særlig støtte til Israel etter at deres land er blitt bombardert av raketter et helt år .
Det norske politiske samfunn (ikke minst sosialistene, men også venstre) velger å støtte Hamas som helyt bevisst gjemmer seg bak barn. Hva slags brutalitet viser dette ??
Nei nå må desverre Israel en gang for alle gjøre seg ferdige.
Magnar Husby
6. januar 2009 - 21:52
Gjøre seg ferdig..
Ketil Jansen
6. januar 2009 - 14:11
De har visst hva de går til!!
så tar vi ti av dere og enda så sender de raketter inn i Israel og vet at Israel tar igjen
og når kokeplaten lyser rødt på 2000grader og enda legger dem handa der og tror dem ikke brenner seg
da er det mangel på IQ og dem gjemmer seg bak barn og Kvinner som må ta hele støyten
da er det noe galt et sted Jeg selv sympatiserer IKKE med noen av dem men hadde Terroristene
som ikke tør og vise seg brukt hode så hadde mange liv vært spart ,
Noen sier Israel har okupert landet men det var jo deres i utgangspunktet for låner jeg ut bilen min i 30år så er den min fordi om jeg har lånt den bort og ikke gitt dem bort !
Men når Blitz folka sier at dem har okupert landet da ler jeg med tanke på at det er jo det dem har gjort med det huset dem bruker så de er jo like de i det dem mener om Israel gjør galt ??
Merkelig tankegang.
Gudmund Havardsgard
6. januar 2009 - 16:34
Hamas fikk for 18 år siden
Ola Bog
6. januar 2009 - 14:14
DEMOKRATI!
Det var valg i Palestina for tre år siden. 26. januar 2006.
Palestinas Storting: PLC (Palestinian Legislative Council). 132 seter
er det i den forsamlingen. Fatah/PLO vant 45 plasser, såkalte "andre"
13 - og HAMAS 74. I.e.: Rent flertall. Altså er HAMAS Palestinas
lovllig valgte politiske ledelse. Men valgresultatet ble (selvfølgelig)
underkjent. Av hvem? USA og Israel. En annen tragikomisk historie
er at det ikke er så mange år siden fx USA støttet HAMAS økonomisk.
Hvorfor? Splitt og hersk! kalles den strategien. Men hvem husker det.
Kjartan Andersen
6. januar 2009 - 18:19
Forståelig
Det sørgelige er at ikke Israel og USA benyttet muligheten til å appellere til de moderate deler av Hamas. Men selvfølgelig er nok den avgjørelsen farget av årevis med raketter fra Hamas og inn i Israel.
Mogens Yndesdal
6. januar 2009 - 20:42
Et tragisk valg
Magnar Husby
6. januar 2009 - 21:54
Enkelt...
Mogens Yndesdal
7. januar 2009 - 20:21
Ikke så enkelt
Helge Jakobsen
6. januar 2009 - 14:43
Naive
Hvor dum går det egentlig an å bli?
Skal Israel sitte der å bli pepret med raketter fra disse morderiske terrorister uten å forsvare seg?
Nei; Det er på tide å ta av silkehanskene og utslette dette onde engang for alle slik at demokratiske stater får leve i fred.
Disse terroristene bruker barn og kvinner som skjold, og får etterpå støtte fra bla sosialistene i Norge i at Israel dreper uskyldige.
Våkne opp å se hva som foregår!!!
Terje Johannessen
6. januar 2009 - 17:44
Kvinner og barn regnes
Kjartan Andersen
6. januar 2009 - 18:21
Nå sa han ikke det. Han sa
Magnar Husby
7. januar 2009 - 16:42
Å huske selektivt
Dagfinn Eriksen
6. januar 2009 - 14:50
Frp-Israel og menneskeverd.
Sophie Huitfeldt
6. januar 2009 - 17:22
full støtte
Gudmund Havardsgard
6. januar 2009 - 17:25
Er enig med deg, men regner
Vil minne alle på at det er ikke få israelere som protesterer mot sitt lands krigføring. Faktisk går atskillige i protesttog. Og israelsk Høyesterett har sagt at utenlandske journalister må få adgang til Gaza for å rapportere derfra. Militærledelsen nekter slik adgang. Forteller noe om hvordan de militære respekterer sitt lands institusjoner.
Olav Monsen
6. januar 2009 - 14:51
Endelig noen som står fram
I denne konflikten er det en terroristorganisasjon som har plaget et land veldig lenge, tilslutt sa Israel at de hadde fått nokk. Jeg støtter Israel fult ut i deres angrep mot hamas. Grunnen til alle oppslagene i medier om "stakkars" palestinere er pga. terroristene gjemmer seg inne på skoler og andre plasser sivile er, dette medfører selvsagt at sivile liv går tapt.
Jeg vil og si at Israel IKKE har okkupert landet sitt, det var deres fra starten av. Men i tilegg, i 1948, kjøpte Israel sitt eget land tilbake. (Jeg er meget lei av oppslag i medier der de sier at Israel har okkupert landet sitt!)
Noen mener at Israel skal gå i dialog med hamas og diskutere fram fred, hvordan kan det gå til, når målet til hamas er og fjerne Israel fra kartet?
Gudmund Havardsgard
6. januar 2009 - 16:44
okkupanten Israel Sjekk
Sjekk FN-resolusjon 242 av 1967 - og folkerettsdomstolen i Haag sin kjennelse i 2005 - og du vil oppdage at Israel ifølge internasjonal rett, er en okkupant av Gaza og Vestbredden m.m. At Israel ikke godtar disse rettspapirene, men gjør som de vil, endrer ikke hva det internasjonale samfunnet mener. At du blåser disse avgjørelsene en lang marsj, må en bare gå ut fra.
6. januar 2009 - 14:54
Naivt!
GEIR VIKA
6. januar 2009 - 15:26
NAIVT!!!!!!!!! det er vel
det er vel heller HAMAS som prøver å drepe så mange som mulig, spesielt barna, da de gjemmer seg bak dem, det må vel også kalles skammelig
Terje Johannessen
6. januar 2009 - 17:48
Hvor gjemmer palestinerne \
6. januar 2009 - 15:16
Antisemitter
Det er ikke overraskende at SV er mot Israel.
Formannen for SF i Danmark (SV) var nazist i sin ungdom.
Forkvinnen for SV i Norge, Hanna Kvanmo, ble såvidt jeg husker dømt for lignende saker etter krigen. Var hun ikke frontsøster (NS-sykesøster). Om hun kom til Østfronten eller ikke, husker jeg ikke. Kona til vår nermeste nabo var også NS-sykesøster, og jeg kan love for at det ble gjort forskjellige krumspring for å pynte på dette etter krigen.
Jeg var i Soviet Unionen under kommunismen og så den syke antisemmittiske propagandaen der dengang.
Å vise fram barnelik er en del av propagandakrigen som fascistene fører mot Israel. Hamas skjuler seg blant kvinner og unger. Siviliserte nasjoner skjermer sine kvinner og barn.
Til slutt: Israel er forpliktet til å forsvare sin befolkning mot rakettangrep fra Gaza.
Terje Johannessen
7. januar 2009 - 14:26
Da må vel neste trinn være
Rosa Minde
6. januar 2009 - 15:18
Kvalm
Befolkningen i Gaza slaktes ned, og FRP roper 'kjør på'.
Den sympati og aksept jeg måtte ha hatt for FRP er erstattet med vantro.
Jenny Dahl Bakken
6. januar 2009 - 15:27
Sjokkerende!
Hvordan kan noen kalle Israel de snille englene og palestinerne (å støtte palestinerne betyr ikke 100% støtte til Hamas, forresten) de onde i denne saken? Begge sider har sine svin på skogen, men målt i antall liv og brudd på menneskerettighetene er det ikke tvil om hvem som er verst. Vi kan sitte i trygge Norge og mene hva vi vil, men jeg syns vi burde høre på en nordmann som befinner seg der nede: Mads Gilbert. All ære til ham og Erik Fosse for deres arbeid der nede, og måtte den mye omtalte SMS-en fortsatt sendes rundt, så det norske folk kan åpne øynene og SE.
Ikke at jeg er helt enig, forresten, men så en sammenligning her forleden som fikk meg til å tenke:
Under andre verdenskrig ble Norge okkupert av tyskerne. Vi ble fortalt hvordan vi skulle leve av dem, det ble lagt restriksjoner på livene våre, vi ble hindret i å bevege oss fritt og handle fritt. I dag er de såkalte sabotørene fra krigen helter. Ingen tvil om at den jobben de gjorde var viktig; men det var renspikka terrorisme. Mannen skrev videre i sitt innlegg at vi kanskje burde ta en titt på situasjonen til palestinerne nå: De er okkupert, de blir lagt restriksjoner på (muren, anyone?), undertrykt og forhindret fra å leve normalt på alle måter. De har også mennesker som svarer vold med vold og sabotasje. Men de samme menneskene som kaller seg patrioter og er først ute til å hylle krigshelter som Gunnar Sønsteby og Max Manus, er også de første til å peke på Hamas og skrike "terrorister"! Hmm.
Til slutt; jeg støtter på ingen måte Hamas' militære agenda, men vi må ikke glemme at en av grunnene til at de har mye støtte i befolkningen er ikke fordi palestinerne er blodige barbarer, men fordi de spiller et høyt politisk spill. Bl a var de sentrale i gjenoppbyggingen av Libanon, finansierte skoler osv.