
Frykter Høyre styrer velgerne mot de rødgrønne
Valget neste år blir svært jevnt mellom blokkene, mener Venstre-leder Lars Sponheim.
Oslo (NTB-Steinar Schjetne): De rødgrønne kan tjene på at Høyre ikke tar avstand fra Frp, tror han.
- Det er et klart flertall for regjeringsskifte i Norge, men det er et enda større flertall for å holde Fremskrittspartiet ute av regjeringskontorene, sier Venstre-leder Lars Sponheim.
Han vil svært gjerne danne regjering med Høyre og Kristelig Folkeparti - men ikke hvis Fremskrittspartiet er med. Men hans invitasjon til å gå inn i valgkampen med en regjeringsplattform der Siv Jensen er stengt ute i kulden, blir avvist av Høyre-leder Erna Solberg i Aftenposten søndag.
- Jeg er ikke åpen for å ekskludere andre. Det vil skade sjansen for en ny borgerlig regjering, sier hun.
Sponheim skuffet
Sponheim er skuffet, men ikke overrasket. Han retter nå blikket mot våren i håp om at Høyres landsmøte skal oppheve vedtaket om å holde døra åpen for Fremskrittspartiet.
- Det er veldig synd. Det kan bli et jevnt løp mellom blokkene og vi kan vinne de siste prosentene i fellesskap ved å stå fram som det eneste reelle alternativet, sa han etter å ha lagt fram Venstres programutkast for kommende periode søndag.
Kan bli ja-parti
Flertallet i programkomiteen går inn for at ja til EU-søknad skal bli Venstres politikk etter at landsmøtet i 2005 vedtok det motsatte. Også da innstilte komiteen på at Venstre skulle gå inn for at Norge skulle søke EU-medlemskap.
Fem medlemmer i komiteen mener Venstre bør gå inn for norsk EU-medlemskap. Tre gikk imot. Sponheim selv vil ikke avklare sitt standpunkt før på landsmøtet til våren.
Sponheim sa han ville ha stemt ja ved siste folkeavstemning, hadde det ikke vært for norsk deltakelse i EØS-avtalen. Nå kommer Islands beslutning om å søke medlemskap eller ikke til å bli avgjørende.
- EØS-avtalen har vært veldig god for Norge, men det vil hefte usikkerhet ved den om Island skulle sende søknad. Jeg vil ikke peke ut noen retning for mitt eget standpunkt, men det kommer til å prege hele debatten, sier Sponheim.
Det er Venstres landsmøte til våren som skal fatte det endelige vedtaket om arbeidsprogram for neste periode.
«Politisk kinderegg»
Programkomiteen foreslår et «politisk kinderegg», hvordan målet er å jobbe mot lavutslippsamfunnet, kunnskapssamfunnet og et reformert velferdssamfunn i perioden fra 2009 til 2013.
I tillegg til å øke andelen statlige oppgaver som skal utføres av kommunene til over halvparten, noe som vil tvinge fram sammenslåinger av kommunene, ønsker Venstre å styrke helsetilbudet til eldre nærmere der de bor.
På klimabiten ønsker programkomiteen blant annet at Venstre skal jobbe for en reduksjon i norske utslipp på 25 prosent innen 2020 og innføre varig vern av sårbare områder langs kysten mot olje- og gassvirksomhet, blant annet Lofoten, Vesterålen, utenfor kysten av Finnmark og på Mørekysten.
- Venstre har den mest realistiske og ambisiøse klimapolitikken i Norge, sa nestleder i partiet og leder av programkomiteen, Ola Elvestuen.
Partiet vil også satse på utdanning, forskning og nyskapning, blant annet innen fornybar energi. (©NTB)

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Pål Nordheim
15. desember 2008 - 10:20
Valget neste år blir svært jevnt mellom blokkene, mener Sponheim
Han må jo bare dilte etter de andre og har ingen inflytelse uansett.
Espen Hæhre
21. desember 2008 - 14:10
Er ikke helt enig..
Pål Vedeld Djupvik
15. desember 2008 - 11:22
SPONHEIMS TANKER?
Alle vet at viss det ikke blir en politisk koalisjon mellom Høyre og FRP så blir det ingen borgerlig regjering etter valget, det vet selv Sponheim og Høybråten. Men redaktørene i NTB tror at Sponheim er bekymret for Høyre, det som er det fantastiske er at det finnes folk som kan tenke seg å stemme på noen av disse mini-partiene med null innflytelse.
Steinar Høiback
15. desember 2008 - 11:57
Du har grunn til bekymring Sponheim
Mange borgere er nå lei av den ørkesløse interessen for egen oppsluttning til eget parti.
Partiene i Norge har ikke tatt inn over seg at vi trenger et nytt initiativ - basert på en politikk som står for en bærekraftig politikk.
Med en kommende klimautfordring som vil ramme oss alle betydelig og der de fleste klima og andre forskere er entydig - ser den vanlige borger ikke at politikerne tar dette inn over seg, eller viser tegn til at de forstår allvoret.
Debatten preges av de gammeldagse temaer: Sosialistisk eller borgelig, hva skal vi gjøre med FRP osv.
Det er ikke rart at den jevne borger nå mister troen og interessen for den politiske debatten i Norge.
Dette burde bekymre Sponheim - dette burde virkelig være bekymringen.
Adrian Bjørge
15. desember 2008 - 13:27
Bra Sponheim
Er helt enig med deg, Høyre begår en feil med sitt vinglende standpunkt. Erna Solberg opptrer forventet og Siv Jensen forventer jeg ingenting av. Er hverken Høyre eller FrP velger, derfor gleder det meg at de to konservative frontfigurene opptrer slik de gjør.
Å få Høyre og FrP inn i regjeringskontorene håper jeg de norske velgerne unngår, vi fortjener ikke Solberg og Jensen. Derfor holder jeg på Jens Stoltenberg og hans mannskap framfor den kaotiske borgelige fløyen.
Lars Sponheim sier hva han mener, på den måten fremstår Venstre som et klart borgelig alternativ. Det plager meg ikke, jeg skulle nok ønske at Venstre så mot venstre og ikke mot høyre. Det samme gjelder Kr.F.
Den virkelige venstresiden i Norge bør samle seg og bygge opp et troverdig alternativ. Et tiltak der hilser jeg velkommen. I dag representeres de i hovedsak av SV og Rødt. Ingen av de to partiene er, etter min mening gode representanter. Jeg savner de sosialistiske grunnholdningene hos de begge. Men jeg tror og håper venstresiden vil reise seg igjen.
Så derfor Lars Sponheim, fortsett og marker partiet ditt i den borgelige leiren. De er og vil aldri være et godt alternativ for det norske samfunnet. Så får jeg heller håpe den rød-grønne regjeringen våkner og bruker de neste fire år på mindre borgelig politikk.
H Bjerkelo
15. desember 2008 - 13:42
Bra Sponheim??
Gary Maloy
16. desember 2008 - 13:03
Adrian Bjørge - nå må du åpne øyene dine, du også!
Kaotiske borgerlige fløyen? Jeg lurer virkelig på hva du sikter til, Bjørge. Å komme med slike utsagn uten begrunnelse er typisk av de som er Frp-fiendtlig. Det er tross alt ikke Fremskrittspartiet som har skakkjørt dette landet. Det er Bondevik I og II og IKKE MINST Stoltenberg II, igjennom argumentasjon brukt av H. Bjerkelo (over).
"Lars Sponheim sier hva han mener, på den måten fremstår Venstre som et klart borgelig alternativ." - Adrian Bjørge
Et klart borgerlig alternativ?! Mener du, med hånden på hjertet, at det er riktig i et demokratisk samfunn at 2-3 mandater kan velte det som flertallet ønsker? Flertallet i Stortinget representerer? Jo!! Flertallet i samfunnet. DE-MO-KRA-TI, min venn.
"Så får jeg heller håpe den rød-grønne regjeringen våkner og bruker de neste fire år på mindre borgelig politikk."- Adrian Bjørge
Stoltenberg II? Våkne? Det er jo typisk av Arbeiderpartiet å våkne i et valg år. De gjør ingenting i tre år, så kjører de borgerlige politikk i ett år - avgiftsreduksjoner, innenlands investering, osv., frem til valget. De lurer inn nok antall velegere til å beholde makta, for så å trekke seg tilbake i tre nye år. Dette har vært tilfellet siden jeg kom til Norge i 1992, bortsett fra Bondevik I og II, som var handlingslammet av å måtte styre i mindretall. Mindre borgerlig politikk? De øker u-hjelp til astronomiske høyder, de øker gebyrene, de redusere rammeoverføringer til kommunene - der tjenester skal ytes - noe som forårsaker at flere kommuner er teknisk konkurs i dag. Dette til tross for de olje miljardene som pumpes ut av nordsjøen. Er dette borgerlig politikk?! Nei, nei og atter NEI! Det er viktigere for sosialistene å investere i usikre beholdninger i utlandet - noe som har ført til miljardervis av kroner er gått TAPT - enn å investere i sikre holdninger i innlandet. Infrastrukturen, altså.
Fremskrittsparti vil ta seg av de svakeste i samfunnet - barn og eldre. Partiet vil styrke skoler og forbedre eldreomsorgen. Partiet vil investere i infrastruktur i landet - noe Høyre, de sentrumspartiene og sosialistene har oversett i en mannsalder.
Inntil Fremskrittspartiet kommer til regjeringskvartalet OG svikter velgerne, bør de ikke belastes med skyld for vanstyret Norge har opplevd siden 1970-tallet.
Roar Sollied
25. desember 2008 - 14:14
Stort flertall mot FrP
Venstre har 10 mandater nå og er i framgang. Det er ellers interessant at man bare holder mot Venstre at det er et for lite parti. Venstre må som alle andre, forholde seg til ett eller flere andre partier. Det må også FrP, og fortsatt er det et overveldende flertall mot FrP.
Maloy skriver "-bortsett fra Bondevik I og II, som var handlingslammet av å måtte styre i mindretall."
Regjeringene Bondevik var slett ikke mer handlingslammet i mindretall enn de rødgrønne er i flertall: Når de har prutet seg ferdig i Regjeringen, er det ingenting for Stortinget å legge til.
Frp har i årevis anklaget Norge for å være blant de mest statsstyrte land. Da er det undelig at man går for statsstyrt skole- og helse- og eldrepolitikk. Da tar iallfall brodden av deres angrep mot sosialistene. Venstre vil ha mer lokal sjølråderett, mindre øremerking, mindre statsstyring, fordi dette landet ser ikke likt ut overalt, og fordi demokratiet smuldrer når makta skyves oppover.