
Frp stuper på ny måling
Arbeiderpartiet går fram 5,7 prosentpoeng til 35,5 prosent på en meningsmåling som Sentio har laget for Dagens Næringsliv. Fremskrittspartiet faller 5,8 prosentpoeng til 24,9 prosent på målingen.
For de andre partiene er det mindre utslag. Høyre går fram 0,5 prosentpoeng til 14,7 prosent, og Venstre går fram 1,1 prosentpoeng til 5,9 prosent. Kristelig Folkeparti øker sin oppslutning med 0,6 prosentpoeng til 5,2 prosent.
Ap er det eneste regjeringspartiet som går fram på Sentios måling. Sosialistisk Venstreparti faller 0,6 prosentpoeng til 7,3 prosent og Senterpartiet går tilbake 0,8 prosentpoeng til 4,2 prosent. (©NTB)

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
To fjellklatrere funnet omkommet
Lesernes kommentarer
Bjørn louis Johnsen
14. november 2008 - 8:12
meningsmålinger
Adrian Bjørge
14. november 2008 - 8:34
Opptur for Arbeiderpartiet
La Jens Stoltenberg fortsette etter valget i 2009, det er nå mitt råd.
15. november 2008 - 8:54
Kompetanse?
Kai Stick
14. november 2008 - 9:38
MMM
Jarl Grønbeck
14. november 2008 - 9:40
Meningsmålinger har vist seg å stemme bra.
Det er jo også et faktum at Frp må love "100 ting for å få gjennomført 10 ting"
Men det er da jaggu bedre enn å love 100 ting for å få gjennomført 2 ting, som regjerings "kollisjonen" har gjort. Da tenker jeg på løftene i Soriamoria erklæringen, som bla lovet full barnehagedekning, men som nå viser seg å straffe private b.hager.
FrP bør vise tydeligere hvor pengene skal hentes fra, når de lover ting. Det kommer alt for lite fram at byråkratiet må kuttes med 50-60%. Norges administrasjon kan administresre et land på 20 mill innbyggere...
Ha en fin helg folkens..
Terje Edmund Mathiassen
16. november 2008 - 14:25
Ja, du kan preke du!
Vi andre sauene får nøye oss med å dilte etter, likevel, så vi har ikke de samme forutsetningene. . .
Det er så ålreit å lese slike innlegg hvor skribenten så klart viser at kunnskapene er i orden, og kan fortelle oss andre alt det vi ikke begriper noe av. Vi sauene.
Ja, ja. Gudskjelov er andelen sauer til og med økende, i full fart bort fra Frp. . . som bare har plass til den frilynte elite. Frp skrumper inn for hver dag som går, og det har de skjønt etter at de serverte denne liberalistiske suppen sin som ikke engang en sulten sau ville ete!
Kanskje er det derfor de nå kommer med et helt nytt og radikalt endret partiprogram? Har de skjønt at de faktisk trenger å få tilbake sauene sine, skal de ha noen håp fremover?
Ja, fortsatt god helg - og velkommen etter. Ikke i saueflokken altså, men til lesingen av det nye partiprogrammet til Frp. He, he.
Ernst Skage
14. november 2008 - 9:56
Svar til ADRIAN BJØRGE..............
Terje Johannessen
14. november 2008 - 10:10
Ikke uventet
Nå føler folk et behov for større trygghet via en definert sosial politikk på grunn av nedgangstider.
Da er ikke tiden riktig for FRP`s mer: Ta vare på deg selv fordi du har fortjent det politikk.
La oss bare håpe at drømmen om det fullstendige frie markedskrefter gravlegges for godt, og svært dypt.
Kanskje økonomene som heretter utdannes tar noe av denne lærdommen med seg .
Marit Engeseth
14. november 2008 - 10:42
Berre lekkert :-)
Dag Remen
14. november 2008 - 10:47
Arbeiderpartiet går opp..
Læmmy L.
14. november 2008 - 12:07
Trygghet i hverdagen ??
renteoppgang 17 ganger!! kommuner,skoler,sykehus,gammlehjem,politi overlever så vidt,avgifter på avgifter osv osv.Det jeg ser med MINE øyner av turbokapitalismen og slutten av regjeringsperioden
er lavere renter,mere penger til kommuner,sykehus, politi.... Du Dag Remen hvilken trygghet er
det du har sett?? Mange av pengene som stod på bok hadde vært brukt der det trengtes med
FRP/HØYRE regjering,og hadde ikke vært tapt....som de er nå!
Irene Christoffersen
14. november 2008 - 12:55
Rune Larsen
God helg:))
Læmmy L.
17. november 2008 - 9:41
Som jeg sa...
Ove Hauge
14. november 2008 - 13:28
Helt enig Rune! Det er best
14. november 2008 - 12:14
OI OI OI
Einar Ofsteng
14. november 2008 - 12:43
Det er da så merkelig.........
Jarl Grønbeck
14. november 2008 - 14:20
Da har du ikke fulgt med.
Men det er jo ikke politikerne som har makta uansett, det er jo byråkratiet veitduvel.
sådeså :)
Terje Edmund Mathiassen
14. november 2008 - 12:51
Helt enig med deg, Adrian Børge!
Det er en viss sjanse for at jeg nok ville brukt en annen måte å si det på, men i sum ville det stort sett vært ganske så likt.
Greit å være uenig i sak, men det Ernst Skage presterer, ligger langt under pari. Heller enn å ta mannen i stedet for ballen, kunne du heller argumentert i mot på en saklig og mer treffende måte, enn det du velger å gjøre: nemlig å forsøke desavuere Børge både i person og sak, ved å hentyde til at hvis han har så stor kompetanse selv (for det han hevdet som sin mening), så hvorfor sitter han da ikke selv i regjering?
Bullshit-prat. Ingenting annet, og det øvrige du skriver Skage, er simpelthen ikke til å begripe for denne inkompetente fyren, iallfall. Det virker mer som ubegripelig sjikaneprat, selv om du sikkert har uttrykt deg klart for egen del.
Dag Remen har derimot forstått det han også. Enkel hoderegning, Skage, egentlig. Hva?
For all del. De rød-grønne er langt fra ideelle eller feilfri, og selv er jeg til tider dypt uenig i enkeltsaker eller kurs i en del sammenhenger. Vel. Så får jeg slåss for dette da, så godt jeg evner.
Alternativ til de rød-grønne ved roret, ser jeg i dagens situasjon faktisk ikke, - selv om det finnes mange nok styringskåte, rundt om!
Men seriøst. Det er ingen ting av det som avtegner seg og sannsynligvis vil skje fremover, som gir noen plass for Høyres tradisjonelle verdikonservatisme og øvrige ortodokse økonomi, parret med Frp's noe lettvinte, liberalistiske økonomi som forutsetter fortsatt "fri flyt i kapital og tjenester". . . som vi alt har fått smake mer enn nok av - heh?
Likevel. Mye kan skje frem mot neste års valg, som snur opp ned på en god del av de vante forestillingene enhver av oss måtte ha. Men Frp ved roret? Ja, det skulle jeg nesten likt å se, faktisk, hadde det ikke vært for hvilke kostnader det ville påført dette landet!
Ernst Skage
14. november 2008 - 15:03
Jaså TERJE.....
Terje Edmund Mathiassen
16. november 2008 - 14:42
Javel ja.
Tror du jeg vil bli noen klokere mann av den grunn? Selv om jeg alltid har vært selvstendig, også som næringsdrivende, tror jeg faktisk ikke noe av det Frp sier eller ikke sier som får meg til å endre helt grunnleggende standpunkter jeg har gjort meg i livet - uavhengig av svingningene i økonomien både nå og tidligere ganger.
Hvis jeg såret deg med å si "bullshit-prat", så beklager jeg det. Men jeg syns du var så jævla nedlatende overfor han du sablet ned, at jeg tenkte du sikkert tålte litt egen medisin.
Men jeg mener det jeg sa da såvel som nå: det er ikke riktig å ta mannen, når det er ballen det handler om!
Sorry. Men ellers står jeg på mitt.
Mellvin Steinsvoll
14. november 2008 - 13:18
Meningsmåling i pluss
For det første så har den pågående finanskrise vist oss at høyresidens fanesak om markedets frie spill, har kolapset. For det andre så ser folket klart at høyresiden i norsk politikk ikke er noe alternativ. De store avstander mellom Høyre og Frp gir ikke grunnlag for et regjeringsalternativ fra den kanten uten at et av de to partiet forlater viktige deler av sin uttalte politikk. Hvis de skulle finne hverandre, så vil det komme av så store politiske jordskjelv at et av de to partier må forsvinne.
Folk flest foretrekker trygghet fremfor spill for galleriet. Folk klest har gjennomskuet skuespillerne fra Frp og velger fellesskapets løsninger. Folk flest ønsker stabilitet, trygghet og handlekraft og velger derfor Arbeiderpartiet.
Odd Johannessen
15. november 2008 - 18:08
Pussig, egentlig...
Vi har hatt sosialistregjering i 3 år nå, og på tross av det kollapser økonomien i Norge også. Etter 16 eller er det 17 rentehevninger på rekke og rad prøver nå de rødgrønne desperat å vise at renter også kan gå nedover under et sosialiststyre. Sogar ville de tvinge en privatbank (jo, jeg vet at Staten eier 1/3-del, men det er andre som tilsammen eier 2/3) til å sette ned utlånsrenta.
Nå har vel praktisk talt alle sosialistøkonomier i verden kollapset og aldri kommet på beina igjen, så den metoden har i alle fall vist seg ubrukelig.
Nå har jo Jens noen ganger i det siste vist at han er i stand til å ta en og annen avgjørelse, og scorer på det. Og får han ytterligere oppslutning kan det hende han kommer på idéen at Ap stiller alene til valg i 2009. Det tiltaket ville jeg faktisk seriøst vurdert å støtte.
Olav Gimse
14. november 2008 - 13:28
Frp frem igjen.
Stem FRP til neste valg og så skal nok store investeringer sørge for at utvikling og velstand skal velte innover i vårt langstrakte land!!
Arild Magne Olaisen
14. november 2008 - 14:57
Fall og fall fru blom!
Folk har en tendens til å gå bananas når målingene viser fall eller oppgang for et parti. Husk det bare er målinger folkens, så når oppgjørets time en gang kommer vil vi alle lære noe nytt, for da kommer endringen i nors politikk som de fleste her i landet har bedt om i flere år nå.
Men det er viktig at nettopp du ikke snur ryggen til det eneste partiet i landet som snakker Norsk politikk.
Gjør du det, da er det slett ikke sikkert disse kommunistene som i dag sitter på toppen vil forsvinne.
Så det er opp til deg og vi skal ha en ny og bedre regjering, så glem meningsmålinger og gå ut i verden og gjør alle borgere til FRP tilhengere.
Det blir jo den eneste muligheten vi får til å redde landet fra den sikre undergang.
til dere som ikke er FRP tilhengere vil jeg si, prøv og hev dere over terskelen til å klage og sutre på et parti dere ikke vet noe om.
FRP har aldri vært med makten og kan ikke lastes for elendigheten vi nå opplever. Det å være med i en regjering er jo ikke det samme som å få lov og bestemme. Husk det før dere dømmer noen som så langt er uskyldige. Når De en gang kommer til makten kan de dømmes ut fra hva de gjør ikke før.
Hugo Hansen
14. november 2008 - 16:38
Rikets tilstand.
Skulle jo tro at det norske sammfund sto tottalt for fall etter din mening.
Våkn opp og se deg rundt. Det neste du sikkert vil klage på er at sausen på middagen din er blitt kald.
Det finnes jo altid noe å klage på.
Knut Røe-Berntsen
14. november 2008 - 16:51
Frp
Nå tjener AP på det....
Alle våre gode ideer har nå blitt lansert som egene av AP . Rart de vinner på det. Ære være AP for å ta etter oss, men det er jo litt leit at vi ikke blir belønnet. Den kollektive hukommelse er desverre veldig kort.
Knut Røe-Berntsen
14. november 2008 - 17:13
Frp
Alle pengene skal komme ut av staskassa og tildeles etter ethvert behov når det gjelder skoler, sykehus og sykehjem. Veier skal bli sikre og det skal ikke spares på tiltak som redder liv.
Det er da et meget sosialt standpunkt , eller??
Om noen få rike skulle komme til å tjene litt mye, er ikke det særlig mye relativt sett. Det hjelper ikke noe å flå 100 rikinger for etpar millioner, når du får mye mer i statskassa ved å flå 2 mil vanlige lønnsmotakere.
Bare det at AP og resten prøver på begge deler.
De fleste "rike" investerer i nye arbeidsplasser for pengene de har betalt skatt for flere ganger.
Det må da ikke bli slik at innsats og gründer sjel skal straffes extra hardt!
Vi har Arveavgift, eiendoms avgift, dokumentavgift+ omregistrerings gebyr, etc. etc.
Men å få til at ALLE som ferdes på vannet skal ha Båtførerbevis, det er for vanskelig.
Etter min mening står hele regieringa til stryk.
Nå er det igjen et spørsmål om tjeneste direktiv fra EU. SP er jo allergisk til allt som har med EU å gjøre.
Personlig synes jeg det er usosialt å ikke være fullt medlem av EU og dumt. Vi betaler mye for EUS avtalen, men vi har ingen innflydelse da vi ikke har stemmerett.
Kvinner og vanlige folk har kjempet for den allminnelige stemmerett her i landet. Nå er vi del av noe større, men vil ikke ha stemmerett. Er EU motstanderne helt degenerert??
Øystein Drøsshaug
14. november 2008 - 21:48
FLOTT
Men et lite erkeblått kollaps i USA hjalp sikkert mange til å få øynene opp....
Det får da være grenser for lavpannet politikk.....god bedring og gud bedre til dere som fortsatt henger fast i lekegrinda til Karl of Siv
Odd Johannessen
15. november 2008 - 18:15
Dumt.
Den som ler sist, ler best!
Terje Edmund Mathiassen
16. november 2008 - 14:52
Enig!
Hvis jeg skulle gått inn for Frp's politikk, måtte de først tillatt at vi alle fikk gå med lavthengende revolvere, så vi kunne vist at demokratiet kommer fra grunnplanet!
Ikke sant, Johansen?