
Nei, nei, nei:Verken Frp eller Høyre (bak) eller Arbeiderpartiets Olav Akselsen og Jonas Gahr Støre har lyst til å øke Norges pengebidrag til EU. Foto: Scanpix
Vil ikke betale mer for EØS
Ambassadør Oda Sletnes har Stortinget i ryggen når hun sier nei til økte pengeoverføringer til EU. Men hva med norsk fiskeeksport?
EØS-BIDRAG
De tre EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein som har EØS-avtalen med EU, bidrar totalt med til sammen 1,307 milliarder euro til 15 mottakerland fra 2004-2009. Norges bidrag er på om lag ti milliarder kroner.
Norges bidrag utgjør 435 kroner per nordmann.
Målsettingen for EØS-midlene er å bidra til sosial og økonomisk utjevning i det utvidete EU og EØS. Det er også et mål å styrke kontakten mellom Norge og mottakerlandene gjennom ulike former for prosjektsamarbeid.
EØS-finaniseringsordningene ble opprettet da EØS ble utvidet med ti nye land i mai 2004 – Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Litauen, Latvia, Estland, Slovenia, Kypros og Malta. Ordningene utvides i 2007 til også å omfatte Romania og Bulgaria.
I tillegg utbetaler Norge støtte til Hellas, Spania og Portugal.
Avtalen om EØS-bidrag utløper kommende april.
Norge og EU ble ikke enige om de knallharde økonomiske kravene EU har reist for norsk deltakelse i EØS-avtalen, under forhandlingsmøtet i Brussel fredag. Nå er også spørsmålet om kvoter på norsk fiskeeksport kastet inn i forhandlingskabalen.
- Det var ikke diskusjon om beløp. Vi vet at de ønsker en substansiell økning, mens vi syns bidraget vi gir i dag, er sjenerøst, forteller Norges ambassadør Oda Sletnes, som leder forhandlingene fra norsk side.
EU krever dobbelt så mye
ABC Nyheter skrev at EU krever over 4 milliarder kroner i året fra neste år av, fra EØS-partene Norge, Island og Liechtenstein. Det er en dobling og vel så det av beløpene som nå strømmer fra den norske statskassa til utviklingstiltak i EUs fattigere land. Av denne summen er det Norge som må ta nesten hele regninga. Dagens avtale utløper i april 2009.
- Vi har hatt god framdrift i forhandlinger på ekspertnivå siden det første møtet i september, forteller Sletnes.
Partene har diskutert hvordan man skal bruke penger, hvem de skal gå til og hvilke sektorer man skal prioritere.
Norsk krav om fiskeeksport
- I tillegg har vi satt i gang dialog om markedsadgang for norsk fisk, sier ambassadøren.
Tollettelser for sild, makrell, reker og annen sjømat er blitt ledd i dragkampen. Mesteparten av EØS-bidragene går til de ti landene som sluttet seg til EU i 2004, samt Bulgaria og Romania i 2007.
- I forbindelse med utvidelsen av EU i 2004 og 2007 avtalte man økte tollkvoter for visse produkter. Før de ble medlem av EU, hadde de nye medlemslandene frihandelsavtaler med EFTA. Nå diskuterer vi økte tollkvoter for sild, makrell, reker og andre fiskeslag. For også avtalen om disse kvotene utløper i april 2009, sier Brussel-ambassadøren.
- Krav helt ute av proporsjoner
Lederen i Stortingets utenrikskomité, Olav Akselsen (Ap), slår fast at EØS-avtalen ikke hjemler krav fra EU om betaling. Det betyr ikke at Norge skal avvise å bidra.
- Det er mer en virkelighetsforståelse av at vi har goder av å delta i det indre marked og dermed bidrar til å få de tilbakeliggende områdene i EU opp, sier Akselsen.
- Men de kravene EU kommer med nå, er helt ute av proporsjoner. Min holdning er at vi ikke bør betale større andel enn i dag. Vi må ha samme prosentmessige tilnærming som EU, sier Akselsen.
Og EU selv vil bare øke sine fondsmidler til utvikling med 3,4 prosent fra 2009 til 2013.
Høyre-krav om fisk
Høyres Finn Martin Vallersnes er enig:
- Vi er positive til at det må være en betalingsordning. Ved tidligere korsveier har vi etterlyst kriterier for hvordan man skal beregne beløpet. Det har vi ikke fått til. Jo større beløpet blir og jo sterkerkere veksten blir i forhold til det EU selv øker med, desto større bør kravene til kriterier bli. Og vi bør kreve bedre markedsadgang for sjømat, for eksempel. Jo mer de skrur opp kravet, jo mer aktualiserer det for oss å bringe inn nye ting i avtalen, sier han.
Frp med motkrav til EU
Fremskrittspartiets Morten Høglund advarer mot å institusjonalisere i EØS-avtalen at Norge skal betale bidrag.
- Det er ikke opplagt eller hjemlet i noen avtale at Norge skal betale noe. Men vi har ikke avvist å bevilge noe i en begrenset periode. Men vi har nådd et veldig høyt nivå. Det er ikke naturlig å øke bevilgningene, sier Høglund.
- Det er naturlig å se disse forhandlingene i sammenheng med forhandlinger om økt adgang for norsk sjømat. Også motparten må være villig til å gi innrømmelser på områder som er viktig for oss, sier Høglund.

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
To fjellklatrere funnet omkommet
Lesernes kommentarer
Lars-Ståle Giskeødegård
7. november 2008 - 17:27
Utpressing
Espen Hæhre
7. november 2008 - 17:28
Plutselig var det ikke så artig med avgifter..
10. november 2008 - 11:23
Løysing frå EU
Så om vi ikkje klarer å hjelpe oss sjølve,ser eg ikkje det store i at EU kan gjera det. men at vi kan sammarbeide om viktige ting som FRED,FATTIGDOM OG SJUKDOM er eit møst.
Kristian Reilly-Størkersen
7. november 2008 - 18:24
Pengesugemaskinen
Odd Kjellstrom
7. november 2008 - 18:40
Norge ut av EU
Så Norge ut av EU, Norge ut av EØS.
Eilert Steen
7. november 2008 - 18:48
Hva så...?
Så, hvorfor ikke bruke pengene på noe nyttig. Nemlig å få rest-europa opp på en standard som vi selv har nytt godt av nå, i mer enn tre generasjoner? Eller, kanske bruke de på å redde Island? Penger som brukes utenfor Noregs grenser, skaper ingen inflasjon her hjemme, som kjent.
Noe fornuftig må jo dette enorme beløpet kunne brukes til, for å utjevne sosial urett i verden, særlig i vårt eget naboområde...
Odd Kjellstrom
7. november 2008 - 19:46
Penger på rot?
Eilert Steen
7. november 2008 - 20:43
... råtner på rot!
Odd Kjellstrom
9. november 2008 - 8:49
Jaja... Steen
10. november 2008 - 11:58
Ser du .
Det eg ser er forråtnelse av offentelige bygg, etater som er fulle av byråkrater som er der for å passe på kvarandre slik at kontrollen ikkje blir så effektiv som den burde osv.
Dei har liten tid til å gjera det dei er der for. Du ser det i sjukehusa, skuleverka og i det offentelige rom.
Og eg rekner med du kan seia oss kva meir vi kan bedra med i utlandet som vi ikkje alt er med på.
Vi er medlemmer av Nato, FN og hjelper frivillege organisasjonar.Disse formidler det som er best for oss alle.
Diss fleire kokker diss meire søl. Og det vi har sitt dei siste 20-30 åra styringsmaktene har streva med å
lagt til rett for å få oss inn i EU,Så har det gått motsatt veg av det du hevder. Betre kvardag for enkeltmennesker og for dei som står oss nær.SÅ DET ER ENDÅ EIT BEVIS FOR AT DET DU HEVDER BERRE ER EIN MYTE.
10. november 2008 - 11:32
Det svarte hul
Pengane vi har på rot er nok ikkje anna en den skogen vi er så heldig at nokon orker å halde vedlike.
Nei her er det mykkje som ikkje stemmer, vi vil ha fakta på bordet.
Så mykkje konkle monke som er i AP og rundt det er så dunkelt at no må sanninga fram BASTA.
Det er nok spekulanter i alle leirer også her i Norge.
Kristian Reilly-Størkersen
7. november 2008 - 20:36
Bruk av oljepenger.
http://www.vgb.no/22945/perma/353231/
La oss ta og bruke litt mer oljepenger. Det er ikke farlig i det hele tatt, om de brukes fornuftig.
Eilert Steen
7. november 2008 - 20:51
VG-blogg
Kristian Reilly-Størkersen
7. november 2008 - 21:31
VG-Blogg eller ei...
Eilert Steen
7. november 2008 - 21:50
Blir vel litt på siden dette, men
Guttorm Engebretsen
7. november 2008 - 20:39
NEI, NEI, NEI til EU!
Hvor er ballene på Norske politikere ? Softe greier" hva er det som er galt i dette bilde.?
Dårlige etterslengende land skal ha milliarder av oss ? Hvem f...... tror de de er ?
Slutt med dette kåte EU hysteriet og kom dere hjem EU politikere og dagens Norske urbane møkka politikere kan ta synsinga si en annen plass.
Vekk med fantasiløse EU tilhengere med en fremtidig stjernejobb i øya.
VI VIL IKKE INN I EU ! BASTA !!
Jeg håper folket er villig til å kaste hele EU på båten og kaste alle politikere som forsøker å SNIKE NORGE INN I EU"!!
Kristen Arnesen
7. november 2008 - 20:46
Eksporter andre steder...
Kjetil Sjøen
7. november 2008 - 21:18
EU
Skal vi betale for å "gi bort" landet til eu?
Hitler prøvde å skape sitt 3 rike med makt , men nå har Tyskerne blitt så smarte at de får andre land til å betale for å bli okupert , og formulerer det på en så sindig måte at folk ber om å få bli med???
Håper Jonas G har så solid bal.... som jeg tror han har , og står steilt imot denne styggedommen.
Dette er den mest solide og æresfulle politiker Norge har sett på mange tiår , og den eneste personen på stortinget jeg ville ta av meg lua og bukke for.
Er vel også den eneste kandidaten for å bli Norges neste statsminister.
Stå på Jonas , men ikke slit deg helt ut , har blitt mange grå hår etter du ble med i regjeringen , tydligvis du som jobber mest av hele gjengen.
10. november 2008 - 19:06
Støre.
Han gjer ein flått jobb som utenriksminister og er vel den i regjeringa som arbeider mest for pengane. Eller sakt på ein anna måte.Han er ein lysets kriger som veit at i hans hjartas stillheit finnast det ein orden som vil rettleie han.
10. november 2008 - 19:06
Støre.
Han gjer ein flått jobb som utenriksminister og er vel den i regjeringa som arbeider mest for pengane. Eller sakt på ein anna måte.Han er ein lysets kriger som veit at i hans hjartas stillheit finnast det ein orden som vil rettleie han.
10. november 2008 - 19:07
Støre.
Han gjer ein flått jobb som utenriksminister og er vel den i regjeringa som arbeider mest for pengane. Eller sakt på ein anna måte.Han er ein lysets kriger som veit at i hans hjartas stillheit finnast det ein orden som vil rettleie han.
Håvard Solberg
7. november 2008 - 21:30
EU er for snille
Vi sitter på en diger pengesekk og er ikke villige til å være med i EU.Vi vil ha alle oljemilliardene for oss selv,mens EU hjelper til å bygge opp de gamle østblokklandene.Det er en skam.
Kristian Reilly-Størkersen
7. november 2008 - 21:43
Mer til EU...
10. november 2008 - 18:49
ER lei.
Så om herr Solberg har sitt denne store pengesekken han hevder ,vi har så vis den fram.Eller er det som med finanskrisen at spekulantane som er årsaka til finanskrisa berre leika monopol med leikepenger?
Odd Johannessen
11. november 2008 - 13:17
Enig med deg, Håvard!
Og alle de pengen som blir strødd rundt i Afrika og Sør-Amerika, har noen fått noen rapporter om hva positivt de pengene har gjort? Det er vel snarere motsatt.
De oljepengene vi liker å skryte av, hva godt har de gjort for Norge? Det offentlige Norge med skoler og veier råtner på rot. Om 30 år eller deromkring er det slutt på moroa. Med tomme oljebrønner, en nedbygd industri og fiskeforekomster som er i ferd med å desimeres kanskje pipa får en annen lyd. Kanskje er det vi som trenger U-hjelp.
Nordmenn må være Europas største kverulanter. Nordmenn er ikke så dyktige som vi liker å tro, bare ta en tur over Kjølen og se for deg selv. Svenskene har en industri 6-7 ganger Norges. De lager produkter i verdensklasse. Om dagen konkurrerer de med verdens beste på området jagerfly.
De har hatt skolelunch siden begynnelsen av forrige århundre, vi klarer knapt å diske opp med et eple.
Halve Norge reiste til Amerika på 1800-tallet en gang. De ble kjent for å være arbeidssomme, nevenyttige og ærlige. Kanskje var det bermen som ble igjen?
Jan Myhre
12. november 2008 - 9:37
Hmmmm.
Du har ikke fått med deg at svenskene misunner Norge? Du mener skolelunsj er et kriterie for vellykkethet?
Mange nordmenn som emigrerte kom dessverre ikke lenger enn til havneområdene. Der drakk, gamblet og sloss de seg ihjel. Som idag var det også dengang forskjell på folk.
At skoler, veier og andre, enda viktigere oppgaver ikke prioriteres rett her til lands, har ingenting med EU å gjøre. Det har med toskete, feige norske politikere å gjøre.
De som i alle land fra starten har vært for EU er politikere, embedsmenn og en del journalister. Hvorfor? Jo, egeninteressen. En ny stige klatre i.
Med dette enorme propaganda-apparatet i ryggen har ja-siden utrolig nok kun fått knapt flertall i de fleste land. Det sier litt om hvor sterk motstanden har vært i folket.
Når noe går EU-pampene imot, som irene sist, krever de straks omkamp. Da får statsministeren i landet kjeft fordi han/hun ikke har gjort god nok jobb (for EU). De som ikke vil være med, de skal manipuleres eller skremmes med.
Nå skjer det samme med oss EØS land. Det har ligget lenge i kortene. Vi gjorde en feil den gang vi ble med i EØS, men Sp og andre spredte røster som talte mot, ble jo mobbet til de grader at det ble umulig å få det til. (Jeg er ikke Sp'er, så det er sagt, men har alltid vært mot EØS). Nå ser alle hvilke "venner" vi egentlig leker med - unntatt de som er totalt hjernevasket da.
Ja-tilhengerne snakker om et "solidaritetsprosjekt". Solidaritet med hvem? Er det en solidarisk handling når danskene dumper sukker i Afrika, slik at de ikke får solgt sitt eget? Når EU bøndene får subsidier? Når EU fiskerne dumper halvparten av det de fisker i Nordsjøen rett i havet igjen? Skyhøye tollsatser på varer fra USA. Solidaritet?
EU er kun en proteksjonistisk handelsblokk, og et tilleggsbyråkrati. En klatrestige for politikere og byråkrater. Og et arbeids-/oppholdssted for journalister. Punktum.
Jeg, og faktisk også mange ja-folk, har innsett at Norge forvalter ressursene i havet (olje, gass, fisk) bedre enn EU. Så la oss for Guds skyld ikke la de få kloa i det også.
Det eneste naturlige, og det vi skulle jobbet for, alle sammen, var et WU.
Odd Johannessen
12. november 2008 - 11:38
Mange misforståelser her.
"EU er kun en proteksjonistisk handelsblokk, og et tilleggsbyråkrati. En klatrestige for politikere og byråkrater. Og et arbeids-/oppholdssted for journalister. Punktum."
Det er direkte feil. EU startet som et gigantisk fredsprosjekt for et Europa som har vært herjet av kriger i uminnelige tider. Kriger mellom demokratier som samarbeider er nesten utelukket, så slik sett har EU vært en kjempesuksess.
Norge er hovedsaklig en stor råvareleverandør til utlandet, altså det som kjennetegner et u-land. Europeere forøvrig er veldig opptatt av ren mat, og har et (kanskje overdrevet) positivt syn på norske matprodukter, Etter mitt skjønn har ikke norske bønder noe som helst å frykte om det ble ren frihandel innen Europa, tvert i mot. Nå må produksjonen flyttes ut av landet for å få innpass. En god, gammel familiebedrift, Bjellands, flyttes nå til Baltikum fordi vi ikke er med i fellesskapet.
O.S.V.
Denne hånlatteren over EU-direktiver er rent tøv og beror på uvitenhet. EU-kontroll av biler f.eks. mener jeg har forhindrert mange ulykker, bare for å nevne ett eksempel.
Jan Myhre
13. november 2008 - 16:14
Unnlatelse
"Det store fredsprosjektet" måtte jo komme. Å dra det dit at det har vært en kjempesuksess for EU at Tyskland ikke har gått til krig mot noen siden 2. verdenskrig blir direkte latterlig.
Kjempesuksessen EU har hatt på Balkan og i Tyrkia kan vel også, i beste fall, diskuteres.
Vi innser vel alle at forstanden etterhvert slår rot hos de fleste land i Europa. Det hadde den gjort med eller uten EU. Et WU, derimot...
Det du skriver i dine 2 siste avsnitt har ingenting å gjøre med det jeg har skrevet om.
Eilert Steen
12. november 2008 - 10:58
Ja, her var det sannelig ikke mye støtte å få...
Vi kan derfor ikke gjøre mye med disse midlene her, men kanskje vi kunne bruke noen av de for å sikre en bedre hverdag for mennesker i andre land? I forhold til beløpsstørrelsen det her er snakk om, som stod i artikkelen, ca én kilomerter opp på siden, er jo ikke dette mye...
Jan Myhre
13. november 2008 - 16:31
Pengestøtte
"Vi kan ikke begynne å bruke av disse pengene på fastlands-Norge, for da stiger rente og inflasjon", skriver du. Det er tøv.