
Illustrasjonsfoto:Colourbox
Venstremann advarer mot muslimer på Stortinget
Georg Bondø (V) advarer mot for mange muslimer på Stortinget. Han mener mange av innvandrerne med muslimsk bakgrunn ikke viser tilstrekkelig respekt for norske verdier.
Lokalpolitikeren fra Namsos i Nord-Trøndelag synes ikke det er merkelig at det ikke finnes en eneste innvandrer på stortingslistene i fylket.
– Det synes jeg ikke er noe problem i det hele tatt. Jeg kan ikke se noe som helst slags grunn eller behov for å velge flere innvandrere inn til vår lovgivende nasjonalforsamling, sier Bondø til Trønder-Avisa.
Trekker fram ytringsfrihet
Bondø mener mange av innvandrerne med muslimsk bakgrunn ikke viser tilstrekkelig respekt for norske verdier som menneskerettigheter, humanisme, religionsfrihet og ytringsfrihet. Bondø viser også til de voldsomme reaksjonene på Muhammed-tegningene for en tid tilbake.
– For meg er ytringsfrihet helt grunnleggende for et demokratisk samfunn som vårt, sier han.
Raja: – Like muligheter
Advokat og Venstre-politiker Abid Q. Raja sier det ikke er grunn til å advare mot muslimer på generelt grunnlag. Han peker på at de 100.000 muslimene som bor her i landet ikke er en ensartet gruppe.
– Bondø har misforstått Venstres sosialliberale verdier, som bygger på like muligheter for alle, sier Raja.
– I Norge skal alle ha like muligheter, og ingen skal være fratatt sine muligheter grunnet sin seksuelle legning, kjønn, etnisitet, funksjonshemning eller religion. Ethvert barn i Norge skal ha samme muligheter til å nå toppen, også de muslimske barna, sier han.
Venstres fylkesleder i Nord-Trøndelag, Andre N. Skjelstad, ønsker absolutt folk med annen bakgrunn enn den norske velkommen i partiet.
– Venstre stenger ingen ute på grunn av trosretning eller hudfarge, sier Skjelstad.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Ove Hauge
7. november 2008 - 14:04
Dette er vel det beste som
Erling Outzen
7. november 2008 - 15:04
Farleg argumentasjon
2. Det er ei skam at ein Venstre-mann kan seie noko slikt som Bondø gjer, og at Ove Hauge støttar det. Bytt ut "muslim" med "jøde" i det Bondø sa, kva minner det om da?
3. Eg går inn for at vi til styringsorgana våre berre vel folk som står på demokratisk grunn, enten dei er ateistar, mosaiske, kristne eller muslimar.
Ove Hauge
7. november 2008 - 16:00
Du leser hva du vil lese
Erling Outzen
7. november 2008 - 16:02
Takk det same
Ove Hauge
7. november 2008 - 16:23
Og jeg er helt enig med deg
Erling Outzen
7. november 2008 - 16:39
Same krav til alle
Ove Hauge
7. november 2008 - 19:19
Han advarer ikke mot alle
"Bondø mener mange av innvandrerne med muslimsk bakgrunn ikke viser tilstrekkelig respekt for norske verdier som menneskerettigheter, humanisme, religionsfrihet og ytringsfrihet."
Det er stor forskjell på alle og mange Erling!
Erling Outzen
7. november 2008 - 20:12
Altfor generelt
Så grunngir han dette med at "mange" muslimar ikkje er demokratiske nok.
Ove, eg synest du bør innrømme at denne Bondø har uttalt seg altfor generelt. For det første skil han ikkje mellom begrepa "innvandrar" og "muslim". Mange innvandrarar er ikkje muslimar. For det andre kan han ikkje berre slengje ut at mange muslimar med norsk statsborgarskap (berre dei er aktuelle til stortingsval-listene) ikkje er demokratiske utan å ha noko slags talmateriale som viser dette.
Og forskjellen på "mange" og "alle" er veldig liten når han brukar dette som argument for at det er greitt at det ikkje er éin einaste innvandrar på vallistene i dette fylket.
Slike generaliserande utsegner er farlege, det viser historia. Muslimane som bur i Noreg er ei svært mangearta gruppe, det veit alle som kjenner somme av dei.
Magnar Husby
9. november 2008 - 18:38
Litt fusk
Magnar Husby
9. november 2008 - 11:59
Udemokratisk innstilling
Norsk forsking har for lenge sidan slått fast at det ikkje er nokon indikasjon på at landet vårt nokon gong får eit fleirtal av muslimar. Men om så skulle vere, trur Ove Hauge han kan mure Norge inne? Slik verda utviklar seg i dag, er det sannsynleg at dei fleste land vil ha ei overvekt av blandingsbefolkning om 1000 år, slik det alt nærast er i USA og andre land i Amerika.
Det er viktig at nordmenn slåss for det som er verdifullt i norsk kultur, men det Bonde og Hauge tek til orde for her, er ikkje norsk tradisjon verdig. Viss dette skal bli ei typisk norsk haldning, blir vi akkurat som dei verste landa av dei vi kritiserer.
Ove Hauge
9. november 2008 - 13:16
Du forstår tydeligvis ikke
Magnar Husby
9. november 2008 - 19:20
Om å ikke forstå II
Når nordmenn begår forbrytelser sier vi ikke: Få nordmennene ut av landet! Få østlendingene ut av landet! Få bileierne ut av landet. Men det er faktisk slik mange av de som skriver om dette uttrykker seg.
Geir Rødsand
9. november 2008 - 19:15
Hvem ønsker du til å styre landet?
Jeg forstår ikke hvorfor du på død og liv skal ha inn politikere iført hijab eller burka.
Er det ikke politikken og sakene som er det viktigste? De private fetishene bør holdes ute fra det politiske livet i landets Storting.
Magnar Husby
9. november 2008 - 19:32
Valg
Trond Olsen
7. november 2008 - 14:33
Flere ML på tinget
Magnar Husby
9. november 2008 - 12:11
Innvandrarar i styre og stell
Svein Lied
7. november 2008 - 15:02
Lyset
Tor Thorsen
7. november 2008 - 15:37
Vdr. Koranen/muslimene.
Skal den overta verdensherredømme ?
Om du ikke er en muslim, er du da en vanntro ?
Er alle middel helliggjort for å nå målet ?
Om en muslim konverterer, skal vedkommende da drepes ?
H Bjerkelo
7. november 2008 - 16:13
Koranen
Det som T.Thorsen skriver er jo ikke til å ta feil av.
Koranen sier faktisk litt om hvordan "de"skal gå fram i et fremmed land.
Muslimene forsvarer seg gjerne med at de kristne ikke var no bedre for 100 år siden??
Ove Hauge
7. november 2008 - 16:27
Forstår godt at muslimene
Komal Shah
7. november 2008 - 19:23
Noen som tørr
Jeg er helt enig i at folk som ikke respekterer sitt nye lands arv og miljø burde strekke seg mer. Det er lett å forlange at Norge skal gjøre det og det for oss, men hva gjør de for Norge?
Ove Hauge
7. november 2008 - 22:08
Nå ble jeg positivt
Komal Shah
8. november 2008 - 12:24
Tro meg det er flere i min
Ove Hauge
8. november 2008 - 12:35
Det må jo gjøre det ekstra
Komal Shah
7. november 2008 - 19:28
Jeg har lest koranen og er
De forsvarer seg med noe de selv ikke kan forstå...
Magnar Husby
9. november 2008 - 12:29
Som Fanden leser Bibelen
Geir Rødsand
8. november 2008 - 11:02
En politiker.
Det er ikke slik at selv om man er innvandrer eller muslim at man nødvendigvis må bli politiker og komme inn på Stortinget. Ifølge Abid Q. Raja så skal ethvert barn i Norge ha samme muligheter til å nå toppen.
Hva er det for et utsagn, å nå toppen? Toppen av hva? Alle borgere har en funksjon, og vi bør sammen trekke samme vei. Ingen er nødvendigvis viktigere enn andre.
Dersom det er politikk det er snakk om, så bør man ikke gjøre dette av ren egeninteresse. Man bør bare engasjere seg i politikken dersom det er til beste for menneskene som lever i landet. Det er ikke til beste for landet dersom man kun representerer en gruppe innvandrere eller bare muslimer. Jeg tviler sterkt på at en person blir en god politiker når han hevder at han er i stand til å representer alle i dette landet med bibelen eller koranen som ballast.
Hva får for eksempel en innvandrer eller en muslim til å tro at han er bedre enn en nordmann til å forvalte de ressursene vi rår over?
Når ikke Lars Sponheim er i stand til å overbevise folket i Norge til å stemme på Venstre, så vil det være enda vanskeligere for en muslimsk venstre politiker å få stemmer. Kanskje han teoretisk vil greie å sanke 100.000 stemmer, men da blir det på feil grunnlag. Dette vil nemlig ikke være til beste for nasjonen Norge.
O P
8. november 2008 - 11:50
Religion
Magnar Husby
9. november 2008 - 19:39
Horer
Trond Olsen
8. november 2008 - 16:49
Til Shah