
Skal slås sammen: Vil ikke kommunene slå seg sammen frivillig, må de tvinges, mener Per Sandberg.Foto: Thomas Vermes
Gir seg ikke før 260 kommuner er vekk
Fremskrittspartiet vil programfreste frivillig sammenslåing av kommuner. Men vil de ikke, må de tvinges, mener nestleder Per Sandberg.
Bergen (ABC Nyheter): - Vi skal fornye offentlig sektor. Jeg gir meg ikke i det partiet her før vi sitter igjen med 170 kommuner!
Det erklærte lederen for Fremskrittspartiets programkomité, nestformann Per Sandberg, til parti-tillitsvalgte under program- og strategikonferansen i dag.
Vekk med 260
Fra 744 kommuner i 1957, er det nå 430 igjen. Men i utkastet til nytt partiprogram for Frp går Sandberg og komiteen inn for videre sammenslåinger. Kommunene bør få overført økte oppgaver, men da må de også være i stand til å påta seg mer ansvar.
Det krever ifølge Sandberg at man gjennomfører en omfattende ny rasjonalisering av Kommune-Norge.
Om å flytte kirkegårder
Han håper å få med kommunenes interesseorganisasjon KS på laget for å få til dette, men mener det er sterke motkrefter i alle nivåer av det offentlige Norge:
- Tilgi meg, KS: Å fornye det offentlige Norge er som å flytte en kirkegård, og så be de som ligger der om hjelp!
I forslaget til program for kommende stortingsperiode går programkomiteen inn for å oppmuntre kommunene til å slå seg sammen frivillig. Man tenker seg at KS kan lede et arbeid for å få til det.
Dersom kommunene ikke er flinke nok til å slå seg sammen, ønsker Frp-nestleder Sandberg at prosessen må skje ved vedtak fra oven.
Regjeringsskiftet bremser
KS-rådgiver Britt Eirin Bøe Olsson fortalte forsamlingen at daværende kommunal- og regionalminister Erna Solberg (H) gjorde mye aktivt og positivt for å få små kommuner til å slå seg sammen.
- Etter regjeringsskiftet ble gulrøttene som var lagt ut for kommunesammenslåing raskt fjernet og lagt over til støtte for små kommuner. Det fikk motsatt virkning, sa hun.
Etter hennes foredrag uttrykte Per Sandberg ønske om tettere samarbeid mellom FrP og KS.
- Jeg forstår at KS ikke er de verste når vi skal få til strukturendringer. Greier ikke KS å få til dette i løpet av et par års tid, er vi nødt til å ta et grep, slo Sandberg fast.

Se sesongens baderomstrender
Hval døde på belgisk strand
Breivik avviser å stå bak trusselsamtale
Lesernes kommentarer
Lars Aanes
12. oktober 2008 - 15:38
Hæ..?
Dagrun Taarnesvik
12. oktober 2008 - 16:44
ufrivillig kommunesammenslåing
Håvard Solberg
12. oktober 2008 - 17:00
Sammenslåing er fornuftig
Marianne Sulesund
12. oktober 2008 - 18:07
Når endrer du denne erklæringen da, Sandberg?
Sandberg og Co vil ha et prinsipprogram - veldig liberalistisk og fritt marked, - MEN handlingsprogrammet tilpasses. På godt norsk heter det å snu kappen etter vinden. Hva står et parti for - om prinsipprogrammet bare er noe man tar frem slik ut på natten, - i følge Kristine Koht i 3.stadium på julebordet? Hva stemmer man på om man stemmer Frp? ROT!
Vi har en finanskrise i verden, - innbyggerne får svi. Hvordan hadde det vært i Norge nå om helsevesen og skoler hadde vært privat? Bedrifter lever på kreditter, - dvs penger de forventer å få er deres inntekt. Nå er det stopp i kreditter. Hvor mange sykehjem ville legges ned, hvor mange skoler ville spare og slå sammen klasser, si opp helsepersonell og lærere, sende hjem pasienter - stenge dørene, hvor mange elever som trenger ekstra hjelp ville være uten tilpasset hjelp? Hvor ofte skal staten Norge måtte skynde seg å opprette klasser fordi den private skolen hadde gått konkurs? (I værste fall.)
Om du ikke, Per Sandberg, har forstått det enda, - det er mye dyrere å skulle på død å liv endre på noe som fungerer for å tjene inn noen kroner enn å la det som fungerer bestå. Pengene er de samme - om du sparer ved å slå sammen kommuner el.l. så vil et annet budsjett få regningen. Det være seg sosial-helse eller kriminalbudsjettet. Små enheter er oversiktelige - der kan man fange opp problemet tidlig og forebygge, - store enheter er uoversiktelig og må betale prisen når skaden har skjedd.
Når skal du og det norske folk forstå det?
Etter siste ukers utvikling i verdensøkonomien har jeg forstått at Frp kan bare legges ned, hvem er det egnetlig i Norge som vil ha konsekvensene av politikken deres? "Etter den søte kløe kommer den sure svie.........." - med Frp-politikk. Takk og pris for at vi i dag har en politisk styring som ikke har hatt så kortsiktig tenkning som Sandbergs parti.
Ingar Nilsen
12. oktober 2008 - 20:41
Vanskelig å spå, Marianne!
Merkelig hvor mye dere sosialister vet om hva som kommer til å skje hvis erkefienden kommer til makten.
Men stort verre en i dag kan det vel ikke bli, kan det vel?
Men slapp av - du er ikke alene om å være helt innesnødd!
Svein O Vik
12. oktober 2008 - 18:51
Kommunesammenslåinger.
De er følgelig lite sansynlig at en kan gjøre dette med frivillighet og uten tvang.
Her må stortingspolitikene ta annsvar og legge føringer.
Der må etableres så store og kompetente enheter at fylkeskommunen kan avvikles.
Offentlig sektor er overmoden for reformer.
12. oktober 2008 - 18:56
IKKE VÅR TALSMANN..
Mye av det som Sandberg sier og gjør er ikke bestandig det vi alle står for i FRP.
Journalister (A PRESSA) prøver ofte å få Sandberg og FRP i et dårlig lys ved å sitere feil eller strekke litt på sannheten!!!
Jan Strømmen
12. oktober 2008 - 19:17
Etter den søte kløe?
Hjelpe meg, virker nesten som du gir FRP skylden for finans krisen. Det er vel de som sitter med makten som må få skylden for det vel. Etter den søte kløe kommer den sure svie...
Tror du virkelig at om skoler og sykehus blir privatisert, så blir de nedlagt ved nedgang på børsen? Tror du virkelig det? Skolene holder faktisk på å bli nedlagt i dag på grunn av dårlig vedlikehold. Sykehusene er så fullstappet av folk at de til og med ligger folk inn på saler som er under arbeid av anleggsarbeidere.
Frp er vel det eneste rette alternativet til en handlingslammet regjering som holder på å legge ned hele landet. Hvor du enn kjører så må du betale bompenger, pluss vei-penger til staten. Samtidig har de stoppet all veibygging. Snakker om å legge landet brakk. Helt enig med deg, man skal ikke endre på noe som fungerer! Vist Frp mener kommuner må slås sammen, så må de det! Lykke til Frp.
Gunnar Johan Holmen
13. oktober 2008 - 7:17
Kommuner
Jan Myhre
20. oktober 2008 - 8:57
JA, sentralisér Norge..
Slike innspill fører forhåpentligvis til at FrP mister mange stemmer i bygde-Norge. Så får det heller være at enkelte fjortis-økonomer i byene lar seg imponere. De har jo lest LITT - og antakelig FORSTÅTT omtrent like mye som forslagsstilleren.
Marianne Sulesund
13. oktober 2008 - 9:23
........ det skulle da være
Ikke så overraskende blir man plassert i båsen sosialist om man mener mot Frp, der finnes faktisk alternativ mellom aksene, selvom vi vel knapt hadde bodd i et så bra land som vi gjør om ikke sosialdemokratiet hadde bygget opp den strukturen vi hadde i Norge. Jeg er slettes ikke enig i alt som skjer i politikken, hverken fra ene eller annen side. Men gad vite hvordan landet hadde sett ut om vi hadde den amerikanske strukturen, - hvem hadde tjent på oljen da? Hadde det offentlige Norge hatt noe på bok da - eller hadde det vært private investorer?
Men kjernen i denne tråden er hvorvidt det er samfunnsøkonomisk noe å vinne på sammenslåing av små enheter til større. De fleste partier har de siste 20 - 30 årene ivret for effektivisering, - på bekostning av enkeltmennesket. Det handler om å se de større linjene, konsekvensene, - se at om man sparer noen på et budsjett så øker faktisk utgiftene på et annet. Summen av utgifter er stort sett konstant, men forflytter seg, - og - noen taper andre blir større. Driften av sykehusene er et glimrende eksempel på konsekvensen av sammenslåing til større enheter, hvor mye har det gangnet? Hvor mye er blitt mer effektivt? Har vi fått mer kvalitet? Hvem har tjent på sammenslåingen - hvem har tapt? Konsekvensen av sammenslåing (les effektivisering) er mye mer kompleks enn å slenge om seg med slagord og raske replikker. Takk for meg.
G. A.
13. oktober 2008 - 10:33
To bra innlegg, Marianne.
Vigdis Bjørndal
13. oktober 2008 - 9:40
Bare en ørliten kommentar til følgende sitat fra Jan Strømmen:
Visste du hvor sterkt representert FrP er i bompengestyrene rundt om i landet....?
Einar Ofsteng
13. oktober 2008 - 13:05
Fjellbygda?????
Jeg blir ikke forbauset om noen må trekke tilbake denne idiotien også.
Til Gunnar Johann Holmen vil jeg bare si att han må få øynene opp, og tenke før han skriver. Om han får viljen sin vill alle samen bo i Oslo....de vil ikke ha strøm (som blir produsert i nettopp fjellbygdene), mat, drivstoff og mange andre ting som trengs for å leve. Nå tenker du kanskje att alt dette kan kjøpes fra utlandet......god ide....... men hva skal du kjøpe det med? Hva produseres i Oslo som kan eksporteres.... fisk? mat? noe i det hele tatt?
Dersom du slår sammen kommuner, noe som har vert gjort til en viss grad, vil masse folk få problemer å komme seg til offentlige kontorer, det kan for bli en dagsreise å dra på trygdekontoret, for det er jo bare ett kontor, i komunesenteret, samme for politiet, du ringer fordi det er noen utenfor huset ditt....eller inni huset ditt, og politiet svarer att det kan vere der om 2-3 timer, samme med ambulanse, hjemmehjelp vil bruke mesteparten av dagen på å kjøre fra hovedbase til de to personene sem de har tid å se.
Prøv å leve i disse kommunene, prøv å styre dem, prøv å tenke før idiotiske forslag blir lagt frem.
Unni Larsen
13. oktober 2008 - 18:14
Er i utgangspunktet skeptisk
14. oktober 2008 - 10:15
En kommune.
Jan Annar Skaug
14. oktober 2008 - 14:57
Kommune sammenslåing
I mange kommuner bor det 2-4000 personer,der er det samme fungsjoner og rådhus som i en stor, selv om antall ansatte er ferre slvsagt,men her er det mye å hente på rasjonalisering.
Service punkt må selvsagt være på plass for innbyggerne,men vi har jo post i butikk så hvorfor ikke ha
service senter i butikk ??
14. oktober 2008 - 16:18
Eiendomsskatt
Bare et lite eksempel. Vi har ikke bompenger eller vinterdekkavgift. trondheim prøvde å få kommunen til å ha bompenger på gamle E6, men kommunen nektet.
Jan Annar Skaug
14. oktober 2008 - 16:30
Sammenslåing av kommuner
Geir Schultz Hansen
15. oktober 2008 - 12:05
Sammenslåing av kommuner
Bedre med liten klok kommune, en fattig stor kommune.
Tron Hagen
18. oktober 2008 - 9:29
Ytterligere nedgang for FrP bør bli en konsekvens.
Pluss. Det er vel ikke demokratisk å trykke sammenslåinger nedover skallene våre? Minner mer om andre tider og styreformer i Stalins ånd: Hvis du ikke vil så skal du steike meg...
Hvis FrP ønsker makt i dette landet er det et helt dustete forslag å komme med mens Ap drar på seg velgere igjen.
Så Sandberg,.. du stiller herved i dusteklubben, for det er ikke alltid lurt å effektivisere. Men du er ikke mann for å endre standpunkt, for da må du innrømme at dette skjedde vel fort. Og slikt sømmer seg vel ikke.
De få sympatier jeg hadde med FrP er blåst bort i alle fall....
.
Tron Hagen
18. oktober 2008 - 9:30
Ytterligere nedgang for FrP bør bli en konsekvens.
Pluss. Det er vel ikke demokratisk å trykke sammenslåinger nedover skallene våre? Minner mer om andre tider og styreformer i Stalins ånd: Hvis du ikke vil så skal du steike meg...
Hvis FrP ønsker makt i dette landet er det et helt dustete forslag å komme med mens Ap drar på seg velgere igjen.
Så Sandberg,.. du stiller herved i dusteklubben, for det er ikke alltid lurt å effektivisere. Men du er ikke mann for å endre standpunkt, for da må du innrømme at dette skjedde vel fort. Og slikt sømmer seg vel ikke.
De få sympatier jeg hadde med FrP er blåst bort i alle fall....
.
Arnhild Westeng
18. oktober 2008 - 16:33
sammenslåing av kommuner