
KLAR FOR KRIG: Lars Sponheim vil bruke stortingsalen for å hindre at Frp klarer å gjennomføre sin politikk i regjering.
Vil felle FrP etter to veker
Lars Sponheim gleder seg til å felle ei regjering med FrP etter to veker, dersom ikkje Siv Jensen legg frå seg kjernesakene.
Venstre-leiaren oppheld seg på hytta på Finse i sommaren med mobiltelefon og fiskestang. I helga kjem Jens Stoltenberg på opninga av Hallingskarvet nasjonalpark. Då har Sponheim invitert statsministeren på fisketur i fjellheimen. Kva dei skal prate om er hemmeleg, men dei to har eit uttalt felles mål: Å hindre Frp å få makt i Noreg.
Dei siste meiningsmålingane tyder på at dagens regjering mister fleirtalet og at Frp blir rekordstort. Sponheim har garantert veljarane at han ikkje vil støtte danninga av ei Frp-regjering. Den garantien er absolutt, og står fast, seier Sponheim. Samtidig innser han at med eit Frp nær 30 prosent vil det vere umogleg å hindre partiet tilgang til regjeringskontora. Men han har strategien klar.
Frp VS Stortinget
- Poenget mitt er at det slett ikkje er noko fleirtal for politikken til Frp i Noreg. Dei store forlika på Stortinget og synet på handlingsregelen er breitt forankra på Stortinget, seier Sponheim til ABC Nyheter.
Scenariet han skisserer er som følgjer: Store politikkområde som skatt, pensjon, klima og bruken av oljepengar er forankra i fleirtal på Stortinget – med unntak av Frp og delvis SV. Dersom Frp kjem i regjering med Høgre eller åleine, vil partiet måtte ta stilling til desse forlika. Frp har fleire gonger hevda at dei ikkje vil styre etter for eksempel handlingsregelen. Dersom dei held fast ved kjernesakene som bryt med forliket, vil Sponheim sørgje for at Stortinget bind opp regjeringa på desse områda.
- Etter Stortingsvalet går det 14 dagar før du har ein regjeringserklæring. Vi ønskjer ikkje å støtte ei regjering frå yttarste høgre. Då vil vi leggje fram vårt syn på avgjerande område. Mellom anna vil vi utfordra regjeringa på handlingsregelen. Då er spørsmålet om Frp vil gå på talarstolen og seie at dei kan leve med dette. Eg vil ikkje eingong spekulere i kva dei kjem til å gjere, seier Sponheim.
- Forlik ligg milevis frå Frp
Han understreker at dette er noko Venstre kjem til å gjere åleine, utan å samrå seg med venstresida.
- Venstre har bare seks prosent, og det er nok mange som vil hevde det no høyrest ut som om eg har 90 prosent bak meg. Men ingen skal ta ifrå meg retten til å gjennomføre det mandatet eg har. Vi vil vere veldig konstruktive i så måte, seier Sponheim.
Frp kunne styre unna fleirtalsviljen, meiner Sponheim.
- Då vil alles blikk vere retta mot Venstres politikk. Eg vil møte ei slik regjering allereie på regjeringserklæringa, når det gjeld arbeidsinnvandring og ein nøktern finanspolitikk. Då vil det fort gå dit hen at Arbeidarpartiet og andre vil henge seg på den type vedtak og krav. Det vil ligge milevis frå det Frp vil kunne regjere på, trur Sponheim.
- Må gå bananas
Det vanskeligaste for Frp vil vere å ikkje bryte handlingsregelen, som avgrensar bruken av oljepengar.
- Eg trur nok at Frp kan fire på enkelte av sine politikkområde. Men dei må gå bananas med pengar. Dei vil seie at dei kan fire på alt, men at dei må bruke meir pengar for å sitje i regjering, seier Sponheim.
Dei vil seie at dei kan fire på alt, men at dei må bruke meir pengar for å sitje i regjering, seier Sponheim.
Han meiner Frp då vil bli stilt overfor eit dilemma.
- Då kan Frp utslette viktige delar av eigen politikk, eller seie at dette vil dei ikkje, og at limousinar er det viktigaste for dei. Då rykkjer vi tilbake til start, seier Sponheim.
- Frp kan halde seg i ro
Valforskar og Ap-medlem Frank Aarebrot meiner Sponheim har rett i store politikkområde er styrt av breie forlik. Men det er ikkje dermed gitt at Frp vil forsøke å utfordre fleirtalet.
- Her er Sponheim litt vel kjapt ute. Det er ikkje gitt at Frp vel å konfrontere Stortinget med det same dei kjem til makta. Alternativet er jo at Frp ikkje seier noko som helst om desse forlika i ein regjeringserklæring, seier Aarebrot.
Frp kan seie at limousinar er det viktigaste for dei
Dessutan vil det bli eit spørsmål om kven som skyt først mot ei Frp-regjering, og kva for skyts som vert brukt.
- Man må regne med at SV vil framstille mistillitsforslag fort som faen, på ideologisk grunnlag. Då må jo Sponheim ta stilling til om han skal støtte eit slikt mistillitsforslag, på ideologisk grunnlag, seier Aarebrot.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Marianne Lauritzen
8. august 2008 - 16:02
Iq er noe dritt...
Pr. dd er det over 32% av Norges befolkning som mener at FRP har noe å komme med..
Sponheim leder et parti som spøker med sperregrense-trollet...
Kanskje Sponheim burde holde munn en stund ?
Morten Hustad
8. august 2008 - 16:07
Sponheim.
Du er jo en verdensleder, det merker man når du kommer inn i rommet. Selvsagt skal du sørge for at FRP skal ut av evt. regjeringskontorer etter 2 uker. Du vet jo hvordan dette skal gjøres, med tanke på hvilken måte du kvittet deg med Thommesen. Jada vi tror deg, mannen var ikke på rett plass, en tosk, men du er på rett plass og det er flott. Du er en folkets tjener, det merkes. Bare så synd at de fleste i dette landet ikke ikke har skjønt hvilken utrolig politiker du er...
Hill deg Sponheim, større nordmann har knapt landet fostret. Du er i ordets rette forstan: helt utrolig.
Ser frem til neste de kloke, gjennomtenkte og fornuftige ord fra din munn. Håper flere nordmenn da vil skjønne en gang for alle hvor klok og strategisk du er, eller enda bedre: HVEM DU FAKTISK ER.
Espen Dalhaug
8. august 2008 - 16:14
Vi får se...
Irene Løkke
8. august 2008 - 16:32
Mini-Venstre
Armand Johansen
8. august 2008 - 16:33
Politiskt klarsyn!
Bjørn louis Johnsen
8. august 2008 - 16:36
sponheim
Rolf Eliassen
8. august 2008 - 16:48
Dream on...Sponheim!!!
8. august 2008 - 16:59
Sponheim og venstre
Etter valget lurer jeg på om venstre har noen mandat på tinget i det hele tatt.
Sats på sauefjøset etter valget, du får jo tre år med full lønn etter avgang.
8. august 2008 - 17:12
Bondeful narr
Kjell Ove Thon
8. august 2008 - 17:36
Det er Frp folket vil ha
Nordmenn er drittlei av politikere som hele tiden lyver for å komme til makta. Nå er det Frp sin tur til å styre skuta er sikker på at de kommer til å gjøre en mye bedre jobb for landet vårt enn de tullingene som har styrt til nå. Byråkratiske idioter som bare skal gjøre alt vanskelig for folk å som kun tenker på sin egen lommebok, øker avgifter samtidig som de bevilger seg mer i lønn selv. Sier en ting å gjør det stikk motsatte nok er nok. NÅ SKAL FRP BESTEMME håper de sparker ut alle de uduglige tullingene som vi ikke har bruk for. Å Sponheim gå å et skinka de sammen med Rimi Hagen
Øyvind Breivik
8. august 2008 - 18:58
Nå er det vel strengt tatt
Sponheim legger frem sin egen strategi, han sier hvordan han har tenkt å gjøre sitt for å stikke kjepper i hjulene på en FrP-regjering. At mannen er en idiot fordi han prøver å forhindre at et parti han er fundamentalt uenig med er i beste fall direkte feil. Jeg vil heller påstå at mannen gjør jobben sin, som i dette tilfellet er å følge opp løftet han har gitt til velgerne som har valgt ham inn på Stortinget. I mine øyne er en undergraving av demokratiet å mene at Sponheim ikke burde få uttale seg fordi han har et relativt lite parti i ryggen. Man kan ikke bare la de store i samfunnet få sette agendaen. Sponheim er for øvrig, slik jeg ser det, mer en velsignelse enn en ulempe for Venstre. Partiet har vokst under hans styre. Dessuten angriper han et parti han neppe får velgere fra uansett, da det er to vidt forskjellige partier i de fleste markante politiske sakene.
PS. Rimi-Hagen støtter FrP, så det blir litt merkelig om han og Sponheim skal spise skinke sammen. Så fremt det ikke er noe nytt at fiender møtes over en skinkebit for å begrave stridsøksen da.
Tor Abrahamsen
8. august 2008 - 17:54
Tor Abrahamsen
Istedenfor å prate varmt om sin egen politikk, å prøve og øke Venstre sin oppslutning, så bruker altså Hr. Sponheim tiden sin på, å pønske ut måter å felle en eventuell Frp regjering på! HALLOOO??
Det de fleste av våre politikere ikkje skjønner i dette landet er at jo mere massiv kritikk, negativitet, jo mere arroganse som de viser, overfor hverandre, jo mere forrakt for disse menneskene får vi, de står frem som en gjeng kranglefanter hele balletten! Eg er faktisk med å betale lønna til disse menneskene, og det får etterhvert være grenser for hva en skal finne seg i av dumheter!
(UTEN at eg legger meg bort i Venstre`s anliggende, så kan dette umulig gagne Venstre som parti? å ha en slik leder? Fortsetter Hr. Sponheim slik, tror eg at det er stor fare for at Venstre som et parti vil være en saga blott etter valget neste år..Kanskje det er like greit, når partiet Venstre har en leder som er mere opptatt av hva "naboen" foretar seg, enn å fronte egen politikk?...For dette er intet mere enn ynkelig av deg Sponheim.
Ernst Cato Strandmoen
8. august 2008 - 18:08
Profeten Poelse Lars
Og hvilke positive tanker.
Dette vil bringe stort stemmetall til Venstre.
Istedet for aa drive god politikk for Det Norske Folk,
tenker han kunn paa aa bli mest mulig vond for
over 30 % av det Norske Folk.
Skremmende.
Med din politikk oppnaar du kun aa frembringe mere POLITIKERFORAKT;
mot VENSTRE.
Heia Frp.
Henrik Arnesen
8. august 2008 - 18:24
USKIKKET
Det at ingen har tatt tak i dette å fjernet de som motarbeider vårt politiske fundament er for meg en gåte.
Til alle dere som tror at frp kommer til å styre Norge rett i dass. Dere kan ta det ganske rolig, et parti som har jobbet å slitt får å oppnå den posisjon de har i dag går vel ikke ut i morgen å begår historiens sørste politiske "selvmord". Dessuten blir nok frp avhengige av minst et annet parti når valget er gjort.
Det er nok kansje på tide å sette opp sperregrensen til 6-8% slik at vi får ryddet opp litt i det for de fleste uryddige politiske landskapet. Slik det er på tinget i dag fungerer jo ingenting å det beste en kan gjøre er å fylle dagen sin med ingenting noe det ser ut til at majoriteten på tinget er gode på.
Vær vennlig å se bort fra gramatiske/skrivefeil jeg skulle ha kommet i skade for å skrive,
jeg er jo bare en enkel rørlegger.
Thor Johnsen
8. august 2008 - 18:50
Sponheim har rett
Øystein Drøsshaug
8. august 2008 - 19:05
Flott Sponheim...
Det visar at Sponheim har noko mellom ørane, noko dei som stemmer FRP totalt manglar.
FRP og politikken deira vil på kort tid rasere Noreg. Men heldigvis...eg har fortsatt tru på det Norske folk, at dei har evna og intelekt stort nok tel å stemme sentrum og til venstre sia i politikken.
Våkn opp, kva du enn gjer...ikkje stem FRP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frode Asbjørnsen
8. august 2008 - 19:16
Herr Sponheim
regjæringen går det nok bra.
sofavelger
Frode Asbjørnsen
8. august 2008 - 19:16
Herr Sponheim
regjæringen går det nok bra.
sofavelger
Morten Hustad
8. august 2008 - 19:32
"Kjære landsmenn"!
Under den rødgrønne regjering har renten øket 17 ganger. La oss si at 10 av disse er et resultat av denne sosialistiske arbeidsmetode. Å øke den offentlige sektor betyr at Per og Kari må betale mer i rente, skatter og avgifter.
DU som så aktivt støtter FRP i dag må også gjøre det høsten 09, og ikke som tidligere år "stikke halen mellom bena" og stemme noe annet når sjansen bydde seg. "Det ble rett og slett for vanskelig å stemme på FRP" var omkvedet den gang. Gallupene var høye inntil stemmene var opptalt. La det ikke bli slik neste sjans.
Har du lyst å snu utviklingen og være med på å forandre den sosialistiske, "inngrodde" og troskyldige tankegang; stem FRP i 09. Inntil da; vær stille!!! altfor mange har vært "godværsvenner" med partiet altfor lenge. Nå gjelder ord like mye som handling.
Fortsett det gode arbeidet venner.
Morten Hustad
8. august 2008 - 19:51
Svar til Thor Johnsen,
At du, en sosialist?, blander deg i dette selskapet og stempler morgendagens makt betyr at du fortsatt har tro og sverger til det gamle sosial/kommunistiske systemet.
Vi tenker på gjengen som sitter der på teaterkafeen i "palestina-sjerfet", skjegg, runde briller og " nietche" som Gud; snart blir det forandring i landet. Vær trygg!
At Jonsen som er så redd denne forandringen uttaler seg, er rett og slett et kvalitetsstempel.
Kunstnere og filosofer ønsker vi hjertelig velkommen. Ikke "skapkommunister".
Thor Johnsen
8. august 2008 - 20:04
Morten Hustad skriv:
Mogleg det, men når ein ser på innlegga her, f.eks. kommentarane dine til meg, så er det ikkje mykje som tyder på det. Snarare tvert om!
Erik Kolloen
8. august 2008 - 20:21
Norge i rødt, hvitt og BLÅTT.....
Drøsshaug: Har Frp fått prøve seg i regjering ennå? Neivel, ikke kom å kritiser de før de i det minste har fått prøve seg. En annen sak er meningsmålingene. De får meg til å mene at den borgerlige siden er avhengig av Frp for å danne regjering. Sosialistene er garantert utelukket i neste regjeringsperiode, med alt røret de har stelt i stand. Løftebrudd, særlig fra Kristin Halvorsens side. De preiker og preiker om fellesskapet, men er i virkeligheten opptatt av først meg sjøl, og så meg sjøl. Sosialistene er opptatt av og selv sitte på toppen og tjene gress, og holde Jørgen Hattemaker nede. Derfor alle renteøkningene. Starter du bedrift, jobber hardt og begynner å få fart på inntjeningen, ja da skal du skattes ihjel, slik at du ikke vokser over de.. Slik er den sosialistiske tankegang og ideologi. Punktum. De fattige de tydeligvis taler sak for, har heller ikke fått så mye mer etter mine øyne.....
Heldigvis er de fleste innlegg- skrivere her oppegående, og begynner i likhet med meg å få nok av norge, slik det blir drevet pr. dags dato. Stå på. Dette liker jeg. De rød/grønne får nyte utsikten fra kontorene sine foreløbig. Det varer garantert ikke så mye lengre enn frem til neste valg...
Morten Hustad. Inlegget ditt er bare så bra:)
Sponheim: Begynn som standup komiker. Der tror jeg til og med Otto Jespersen får problemer med å målbinde deg. Gleder meg til å se debattene i forkant av valget. Du er jo bare så kul og morsom, når du er i "duell" med bl.a Kristin Halvorsen.
Øyvind Breivik
9. august 2008 - 10:36
Dersom du synes Norge er et
"[...] et enda verre land å bo og betale i". Det er skammelig at vi, i et av verdens desidert beste land å bo i, skal innta slike uverdige holdninger. Du kan for eksempel forklare en rumener hva som er så jævlig i dette landet, så skal vi se om han er enig i din analyse. Nå må denne navlebeskuende holdningen ta slutt i dette landet. Vi oppfører oss som bortskjemte drittunger.
Argumentet med at FrP må få prøve seg i regjering synes jeg er tull. De som er uenig i FrP sin politikk skal da vel ikke gå rundt å ønske at de skal få prøve seg. Man kjenner til deres politikk og vet konsekvensene av den. Man vet at det er vondt å skyte seg selv i foten, man trenger ikke å prøve det for å være sikker.
Nå skal det sies at jeg godt kan motta et regjeringsskifte, men om jeg skulle velge mellom den sittende regjering og en FrP-regjering, ville valget være enkelt. Denne regjeringen fører en politikk som er mye mer langsiktig og tilpasset det norske velferdssystemet enn hva FrP gjør. Med FrP får den jevne nordmann penger i lommen med en gang, men i det lange løp vil sikringen av norske verdier og den norske velstand gå lukt til skogen.
Øystein Drøsshaug
20. august 2008 - 21:46
eg gjer meg over....
Ei breiskulder er ei for mykje.....og derfor stemmer dei med fornuft sosialistisk.
Øystein Drøsshaug
20. august 2008 - 21:46
eg gjer meg over....
Ei breiskulder er ei for mykje.....og derfor stemmer dei med fornuft sosialistisk.
Øystein Drøsshaug
20. august 2008 - 21:46
eg gjer meg over....
Ei breiskulder er ei for mykje.....og derfor stemmer dei med fornuft sosialistisk.
Øystein Drøsshaug
20. august 2008 - 21:46
eg gjer meg over....
Ei breiskulder er ei for mykje.....og derfor stemmer dei med fornuft sosialistisk.
Steinar T
8. august 2008 - 20:21
Liv og lære.
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article608867.ece
Irene Christoffersen
9. august 2008 - 19:48
Veldig bra artikkel Steinar
Blir litt irritert når Frp tilhengere sier at flesteparten i Norge vil stemme Frp. 30 % er vel ikke mesteparten og den undersøkelsen har aldri jeg fått være med på heller. 70% vil altså da ikke ha dem, litt mer enn 30% det gitt:)))
Ha en flott helg:)))
Maylis Iversen
8. august 2008 - 20:32
frp
frp til neste høst.
sponheim har ingething på stortinget å gjøre,eller hans parti.
de stitter bare der å tar opp plassen for fornuftige folk,
sånn som frp.
nå begynner de andre partiene å få panikk når de ser
for en oppslutning som frp får,så nu er det vel om og gjøre
og spre dritt om frp.jeg tror de kommer til å gjøre en bra jobb.
og at de kommer inn i regjerings posisjon er jeg ikke
i tvil om...hurra.