
- Vi er på krigsstien
Mer om saken
Dersom du selv eller noen du forsørger har store utgifter på grunn av sykdom eller funksjonshemming, er det muligheter for å kreve særfradrag for dette i selvangivelsen, etter skatteloven § 6-83.
I St.prp. nr. 1 (2008-2009) opplyste regjeringen om at de ville sette ned en arbeidsgruppe på tvers av departementene for å gå igjennom ordningen med særfradrag for store sykdomsutgifter.
Arbeidsgruppen ble opprettet av Finansdepartementet i januar 2009.
Arbeidsgruppen overleverte sin rapport 20. april 2010.
Et flertall i arbeidsgruppen mener den beste løsningen vil være å oppheve særfradragsordningen og i stedet nytte midlene til mere målrettede budsjettiltak som i hovedsak skal ivareta de samme formål. Mindretallet tar ikke stilling til hvorvidt ordningen skal beholdes eller avvikles, men at dette må tas i en politisk beslutningsprosess.
Les rapporten fra arbeidsgruppen her.
Saken ble sendt ut på høring i slutten av april og høringsfristen var 15. august.
(ABC Nyheter): En regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe har foreslått å fjerne særfradragsordningen for store sykdomsutgifter (se boks til høyre).
Det er per i dag cirka 60.000 skatteytere som benytter seg av ordningen, som gjelder for funksjonshemmede og kronisk syke, og de får til sammen 363 millioner kroner i skattelette.
Ordningen gir rett til å trekke fra både direkte og indirekte utgifter knyttet til sykdom eller funksjonshemming. Det kan være kostnader knyttet til alt fra viktige kosttilskudd og transport til behandling, til ombygging av bolig for å gjøre den tilgjengelig for rullestol.
Forslaget om å avvikle ordningen ble sendt på høring i april og nå er høringsfristen ute. En gjennomgang av svarene viser at svært mange av høringsinstansene stiller seg kritiske til forslaget fra arbeidsgruppen.
Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), som gjennom 70 organisasjoner representerer 335.000 mennesker, mener pasientorganisasjonene ikke har blitt lyttet til i utredningen.
De mener det vil få svært uheldige konsekvenser for kronisk syke og funksjonshemmede dersom forslaget om å fjerne ordningen vedtas.
- Vi vil beholde dagens ordning fordi den virker. Hvorfor skal man fjerne en ordning som virker? Hele pasientbevegelsen er på krigsstien nå – vi vil ikke gi oss for de kreftene som vil fjerne dette.
- Det vil bli mye støy til vi har fått garantier for at denne ordningen ikke røres, lover assisterende generalsekretær Jarl Ovesen i FFO overfor ABC Nyheter.
- Vil gi økte forskjeller
Resultatet av å avvikle ordningen vil bli at de kronisk syke og funksjonshemmede selv må ta regningen for ekstrakostnader som de har knyttet til sine lidelser, dette igjen vil føre til økende økonomiske forskjeller blant folk basert på hvilken helsetilstand man har, mener FFO.
De får støtte fra blant andre HivNorge:
- Veldig mange har store utgifter knyttet til hiv-diagnosen, blant annet store utgifter til kosttilskudd. Hiv angriper immunforsvaret, og våre medlemmer gjør det de kan med naturlige virkemidler for eksempel for å utsette det å begynne på medisiner, mange legger om kostholdet og spiser mer næringsrik mat, og det er dyrt å spise sunt, sier jurist Inger-Lise Hognerud i Hiv-Norge til ABC Nyheter.
- Det er veldig individuelt hva slags plager man får som følge av viruset eller når man begynner med medisiner, med særfradrag kan hver enkelt sette opp det som er aktuelt for dem, forklarer hun videre.
- Blir ingen kompensasjon
For å kompensere for bortfallet av ordningen, foreslår arbeidsgruppen en løsning der de 363 millioner kroner som gis i skattelette med dagens ordning, skal overføres til andre refusjonsordninger.
Men dette er ingen god erstatning, mener Jarl Ovesen i FFO:
- De skisserer en løsning der pengene skal fordeles på andre formål, men dette vil ikke treffe de samme menneskene. Det er ikke kompensasjon for de som har nytte av dagens ordning, sier han til ABC Nyheter.
Også Hognerud i HivNorge er skeptisk til det hun mener er et veldig vagt forslag fra arbeidsgruppen.
- Vet for lite om konsekvensene
Arbeidsgruppen får også kritikk for altfor dårlig utredning av konsekvensene det vil få å fjerne særordningen. Statens råd for likestilling av funksjonshemmede advarer mot å fjerne ordningen før en slik analyse er gjort, og får støtte fra Likestillings- og diskrimineringsombudet.
- Dette er en særordning for kronisk syke og funksjonshemmede som man skulle ønske var unødvendig, men situasjonen er ikke der i dag og vi vet ikke nok om hvilke konsekvenser det vil få om man fjerner ordningen, sier rådsleder Henning Aanes til ABC Nyheter.
Aanes understreker også at de som ordningen gjelder, kunne hatt vesentlig mindre ekstrautgifter, dersom samfunnet var mer inkluderende og myndighetene hadde kommet lengre i arbeidet med et universelt utformet samfunn.
- Rådet har ikke noe fasttømret holdning til at denne særordningen skal stå ved lag for evig og alltid. Rådet er for universelle ordninger i hele samfunnet, slik at alle kan delta på lik linje, uten særordninger, sier leder i Statens råd for likestilling av funksjonshemmede.
Noen av de andre høringsinstanser som stiller seg kritiske til forslaget om å fjerne særfradraget, er Unge funksjonshemmede, Diabetesforbundet, Norges Astma- og Allergiforbund, MS-forbundet og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Kunnskapsdepartementet, Unio og Norsk Tjenestemannslag NAV.
- Ikke perfekt
Det er imidlertid få som mener at dagens ordning er perfekt. Flere av høringsinstansene er enige i at ordningen er komplisert og dermed kun når ut til de med ressurser til å sette seg inn i den.
Et annet problem med ordningen er at de uten skattbar inntekt ikke får dra nytte av den. Og arbeidsgruppen peker i sin rapport på at det er fordelingspolitiske svakheter ved særfradragsordningen.
På disse punktene får arbeidsgruppen altså støtte fra flere av høringsinstansene, blant andre Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO). Likevel skriver ombudet i sin høringsuttalelse at det å avvikle ordningen vil gjøre vondt verre:
«I denne sammenhengen ønsker LDO å påpeke at en oppheving av hele ordningen etter vårt syn i enda mindre grad vil ivareta fordelingspolitiske hensyn», heter det i LDOs uttalelse.
- Regjeringens troverdighet på spill
Jarl Ovesen i FFO mener dette er en meget viktig sak, og at den rødgrønne regjeringens troverdighet står på spill:
- Den rødgrønne regjeringen kalles gjerne en solidaritetsregjering – de har vel brukt den betegnelsen om seg selv – og dette er en sak der de kan testes på hvor sterkt solidariteten til de som trenger velferdssystemet mest, faktisk er.
- Hvis denne ordningen fjernes så vil det bli en forverring i kronisk syke og funksjonshemmedes levekår. Da er det et spørsmål om legitimiteten og troverdigheten til regjeringens såkalt solidariske politikk, sier han til ABC Nyheter.
Saken er nå til behandling i Finansdepartementet, og departementet ønsker derfor ikke å kommentere den eller si når beslutningen vil tas, men kommer i stedet med en generell uttalelse:
- Den ordinære høringsfristen gikk ut den 15. august 2010, men flere høringsinstanser har fått utsatt frist. Departementet går nå igjennom de innkomne høringsuttalelsene, men har foreløpig ikke tatt stiling til den videre oppfølging av saken. Det vil ikke bli foreslått endringer i høstens budsjett, opplyser Finansdepartementet via en informasjonsmedarbeider til ABC Nyheter.

243.000 nye jobber i USA i januar
Stilren designtelefon fra Prada
Unngå avgiftssmell når du netthandler
Lesernes kommentarer
1. september 2010 - 17:19
Nå skal det spares
Kanskje det skal spares til regnskog eller annet lugubert i utlandet, for til det norske folk går det ihvertfall ikke.
Dette er nok en ting som bør huskes i tre år til, men det kommer flere....
Paul Oskar Rosenquist
1. september 2010 - 18:32
Har Ap bestemt seg for å gå av??!
Vi som i lengre tid har satt likhetstegn mellom sosialdemokrati og selvbestemt diktatur, er kanske ikke så langt unna sannheten alikevel?:)
Forstår egentlig ikke hvordan Jens kan sove om natten! Han må da gremmes over alle sine løgner og brutte løfter?
Rolf Hanssen
1. september 2010 - 18:58
Særfradrag for store sykdomsutgifter
Bjørn Eirik Gundersen
1. september 2010 - 19:27
Sosialdemokrati????
Kenneth Wulff
2. september 2010 - 7:54
Håper flere tenker som deg.
Problemet er vel som skipsrederen sa, det hjelper heller ikke med høyresiden, DA DET ER byråkratiet som styrer i Norge.
Det første en ny regjering må gjøre er å frata byråkratiet makten, så kanskje vi, den vanlige mannen i gaten har en sjanse til å få et bedre liv.
Carl Jansen
2. september 2010 - 8:01
Dette er heldigvis ikke vedtatt ennå.
Tydelig uenighet i arbeidsgruppen som ble nedsatt og det er foreløpig bare et forslag som i neste fase skal behandles politisk.
Det er imidlertid litt skremmende at konsekvensene for forslaget ikke er utredet ytterligere. Tror arbeidsgruppen hadde vært tjent med ennå mer tid (fristen allerede forlenget tidligere). Tydelig at dette er et vanskelig emne.
Særfradraget gjelder de med utgifter over 9180,- og da det er ca 60 000 skatteytere som har fått skattelette på 363 mill. vil det si omtrent 6050,- pr. person (i snitt). Skal de fjerne en ordning, bør erstatningen bli en bedre løsning. Tror ikke de har lykkes med å finne det i denne saken, så vi får håpe dagens ordning fortsetter.
Finn Kaarby
2. september 2010 - 8:06
Kjære Rødgrønne!
Hvorfor er det ALLTID de svakeste gruppene i samfunnet som skal rammes av sparekniven HVER ENESTE gang!? Det slår ALDRI feil. Skal det spares "ei krone" på budsjettet skal den hentes ut av lommene til eldre, uføre, funksjonshemmede og/eller barn.
I mellomtiden reiser dere rundt i verden å deler rundhåndet ut milliarder til regnskogsprosjekter, og diverse gjennoppbyggingsprosjekter rundt i verden. Å all denne reisingen gjør dere i tillegg i innleide privatfly.
Det er mange ute i verden som trenger vår hjelp, uten tvil. MEN, hvorfor er det de som har minst fra før som må betale regninga for dette?
De rikeste her i landet blir bare rikere, men de fattige blir fattigere. Trenger vi muligens en politisk Robin Hood her i landet som kan gi den rødgrønne sheriffen av Nottingham (Les Jens Stoltenberg) ett par solide leksjoner i det å ta vare på den vanlige mann og kvinne i Norges land?
Å jens... om det er slik at du har glemt hvor skoen trykker i Norge, la meg gi deg noen stikkord: Veinett, sykehus, eldreomsorg, utdanning og skole, arbeidsplasser. Alt dette pleide i alle fall å stå øverst på AP's partiprogram en gang i tiden.
Det er mulig jeg er for dum til å skjønne hvilken arbeidstrategi de rødgrønne jobber ut fra, at jeg ikke helt ser det store bildet her, men da er jeg i så fall ikke alene. Derfor er det kanskje på tide at noen som kan uttale seg gir oss som ikke forstår ett klart og entydig svar på hvorfor det er nødvendig å gjøre ting på denne måten. Jeg vil gjerne vite svar.
Carl Jansen
2. september 2010 - 8:24
Ingen sparekniv, bare omfordeling
Finn Kaarby
2. september 2010 - 9:32
Kanskje, kanskje ikke
Mulig du har rett her, når det gjelder omfordeling. Det er bare det at jeg har en snikende mistanke om at det som politikerne og ekspertene kaller en omfordeling i dag har en lei tendens til å bli et spare/kuttiltak i morgen. I nyhetssaken snakkes det jo om en ønsket fjerning av denne ordningen, men utvalget kan, om dette blir for drastisk, se på en mulig omfordeling av midlene. Men som du sier i ditt første innlegg her. Rapporten har klare svake sider og mangler så denne saken er nok ikke vedtatt riktig ennå nei.
Det jeg sier om veinett og privatfly er bare for å understreke at jeg synes de rødgrønne, som jo faktisk sitter med den politiske makta i landet, overhodet ikke er flinke nok til å se hvor pengene trengs mest HER i landet. Trenger vi penger til noe i dette landet er gjennomgangstonen alt for ofte at dette har vi ikke penger til, MEN når utlandet roper om hjelp stiller norge opp med milliarder, gitt uten forbehold og kontroll av politikere, som ofte ankommer i privatfly.
Jeg synes at denne argumentrekken bør trekkes frem hver gang saker som dette kommer opp i media, dette fordi, som jeg allerede har sagt, slike omfordelinger eller sparetiltak alt for ofte går ut over de som har minst fra før i dette landet.
Carl Jansen
2. september 2010 - 9:55
"Dessverre" kan du ha mye rett..
Hugo Morgan Frøyheim
2. september 2010 - 8:09
Går jo til:::