Bjørn Kjos mener det er ufarlig å fly
Norsk luftrom er stengt uten at norske myndigheter har undersøkt om det faktisk er vulkanaske i luften, skriver Dagens Næringsliv.
– Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær og god sikt er det ufarlig å fly, sier Kjos til avisen
Alle flyplasser i Sør-Norge ble på nytt stengt fredag. Avgjørelsen ble tatt av Luftfartstilsynet og Avinor – uten at det er gjort noen målinger i norsk luftrom. Nordeuropeisk luftfart er lammet, flyselskapene taper milliardverdier, næringslivet lider og millioner av passasjerer står på bakken
Les også: Derfor står flyene
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vurderer å permittere nesten alle sine ansatte og vil gjerne opp i luften så raskt som mulig.
Avinor og Luftfartstilsynet baserer seg på værrapportene fra britiske Met Office, men der er de usikre på konsentrasjonen av partikler over Skandinavia.
– Ingen har målinger på partikkelkonsentrasjonen i Skandinavia. Det trenger heller ikke å være noen partikler der, sier pressekontakt Helen Chivers i Met Office.
Områdesjef for kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad, avviser kritikken.
– Det jeg kan si er at vi forholder oss til samme data som det samtlige andre tjenesteleverandører gjør, sier Duestad til NTB.
Får støtte
Det er Norsk institutt for luftforskning (NILU) som foretar målinger av partikkelkonsentrasjonen i luften.
Seniorforsker Cathrine Lund Myhre mener Kjos har et godt poeng.
– Per i dag får vi kun målt partikler i flyhøyde ett sted i Norge, på Andøya i Nordland. Der er det installert en såkalt lydar, som ved hjelp av laserstråler måler fordelingen av partikler oppover i atmosfæren, sier hun til NTB.
NILU har ved flere anledninger søkt myndighetene om penger til ytterligere en målestasjon ved Birkeland i Aust-Agder, som ville ha dekket mesteparten av Sør-Norge, men har fått avslag både fra Forskningsrådet og Klima- og Forurensningsdirektoratet (KLIF).
– Jeg tror at vi hvis vi hadde fått foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre.
Hun forteller at andre type målinger NILU har foretatt, som målinger av UV-stråling og ulike målinger langs bakken, indikerer at det ikke er farlig konsentrasjon av askepartikler over det norske luftrommet nå.
– Men vi kan ikke si dette med sikkerhet før vi har foretatt målinger lenger opp, sier hun. (©NTB)
............................
Oppdatert med at Kjos får støtte av seniorforsker Cathrine Lund Myhre ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Hans Thomassen
17. april 2010 - 11:18
Synsing?
Hans Petter Danielsen
17. april 2010 - 11:29
Penger
At vi ikke har målinger over scandinavia er ingen stor sak, og vi kan ikke krisemaksimere alt.
Vi må faktisk ta noe ansvar selv, og ikke dytte det over på andre bestandig.
Kjos må la sine fly stå.
Det har han råd til
Per Johansen
17. april 2010 - 11:30
Farlig å fly?
Jonny Ueland
17. april 2010 - 11:31
Helt enig med Kjos
Per Johansen
17. april 2010 - 11:47
Og hvor går grensene for når
Jonny Ueland
17. april 2010 - 12:22
Svar til Per
Vi kan faktisk se på motorene vi får inn på verkstedet hvor de har flydd, pga. slitasjen de har. Og det er ingen forskjell om det er sand eller aske det sliter like mykje. Men trur forsatt det er verre å fly i og rundt ørken områder. Det er mengden det kommer an på. Derfor bør det måles å sette en standard, men trur ikke vi har dette idag.
17. april 2010 - 13:52
Scirocco
17. april 2010 - 11:40
FLY
Sammarbeider med alle Europeiskeland i disse
dager .Åpner når luftveiene er trygge.
JILL
17. april 2010 - 12:00
Undrer meg litt
Jan Erik Jensen
17. april 2010 - 12:09
litt aske ?
Jan Sæther
17. april 2010 - 12:16
Aske
Gunnar Hagen
17. april 2010 - 12:27
Bjørn Kjos
Harald Søren Storaker
17. april 2010 - 12:42
Oppgave for de militære
Vi sender ut redningshelikopter, redningsskøyter og snøskuterpatruljer når det er nødvendig i storm og orkan. Det må vere veldig viktig å ha faktiske erfaringer for å foreta riktig risikovurdering.
I ein krigssituasjon vil det også vere viktig for militæret å kunne forholde seg til ei utfording med askeskyer.
Geir Skailand
17. april 2010 - 12:50
Ta sjangsen kjos
17. april 2010 - 13:44
Men...
Jeg har ikke noen vanskeligheter med å bruke sunn fornuft når det gjelder et jetflys sårbarhet i slike situasjoner. Det er jo snakk om turbinmotorer som suger inn mange tusen kubikkmeter luft i minuttet for så å lage skyvekraft ved at luften utvider seg når den blir oppvarmet inne i turbintunellen. Jeg kan godt se for meg at en liten partikkelprosent av den luften som suges inn kan forårsake stor skade. Men kan det hende at Kjos likevel har rett? At han -upåaktet posisjon og yrke- faktisk er så skarp at han vet hvor stor den prosentandelen må være før det begynner å bli farlig å fly?
Olav Moldestad
17. april 2010 - 13:49
Useriøst av kjos
Jeg har sagt det før og sier det igjen, Norwegian flyr gamlefly, som jeg nå setter mine tvil til. 737-300 serien er en classic og gammel serie på min alder. Vi ser nesten hverdagsli at Norwegian foretar nødlandinger og andre ville stunt. Jeg er så sikker på at snart kommer det til å smelle skikkelig. Husker oghså at fl...åten var satt på bakken for ca 1-2 års tid, da det ikke hadde faglærte teknikkere. men legger ved 10 nyhetssaker fra nestenulykker og det som er verre her:
http://www.abcnyheter.no/node/107327
http://www.abcnyheter.no/norge/100320/norwegian-fly-nodlandet
http://www.boarding.no/art.asp?id=27393
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/23/522096.html
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article429762.ece
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1402365.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2664678.ece
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norwegianfly-noedlandet-folk-begynte-aa-skrike-3165461.html
http://www.abcnyheter.no/norge/100113/fly-skled-av-taksebane-pa-bardufoss
http://nyhetskommentar.com/?tag=norwegian
Spørsmålet er tør du å fly norwegian?
-Jeg kommer aldri i livet til å gjøre det.
Åge Thorsen
17. april 2010 - 13:52
Etterlyser fakta
17. april 2010 - 13:57
Litt tullette forslag fra meg!
17. april 2010 - 14:16
Askeseparator
19. april 2010 - 12:17
Askeskodder.
Olav Moldestad
17. april 2010 - 14:00
Åge
Åge Thorsen
17. april 2010 - 14:03
Useriøst, hva da?
Opplæringen til mekanikere i flybransjen, hvor Luftfartstilsynet "soper sakene under teppe", offentlige opplæringsetater og lærere jukser til eksamen, ansatte fortsetti jobben til tross for lover og regler, brudd på straffeloven, offentlige etater som ledes av politikere "lukker øynene" og sier at tingen er i orden, flyselskaper ansetter elever som jukser.
Fakta skulle vært offentlig gjort. Ingen tør!
Derfor er jeg enig med Kjos og NILU. Få fakta på bordet.
Olav Moldestad
17. april 2010 - 14:20
Åge
Hvilke bakgrun har du til å støtte slike idiotiske utalelser?
her er en link om hva som kan skje om et fly kommer inn i en sky med slik vulkan aske
http://www.youtube.com/watch?v=4wzA3eVPlqU&feature=PlayList&p=0B8A1DD11BDB58E2&playnext_from=PL&playnext=1&index=35
Hans Fosshagen
18. april 2010 - 16:38
Språk..
Om så les gjennom egne inlegg da vel..
Willy Hauge
17. april 2010 - 14:22
Olav Moldestad
Jan Erik Jensen
17. april 2010 - 14:31
åpning i luftrommet ?
17. april 2010 - 15:35
Helt enig jeg også!
Anders Solberg
17. april 2010 - 14:27
Tør å fly Norwegian
Det er ikke vanskelig å forstå at du på en eller annen måte har fått Bjørn Kjos og/eller Norwegian helt i halsen. Det er ikke slik at du har en tilknytning til et av de andre flyselskapene vel ?
Jeg har egentlig bare god erfaring med Norwegian. Ikke noen spesiellt dårlig erfaring med de andre selskapene heller. Jeg flyr selvfølgelig fortsatt gjerne Norwegian.
Olav Moldestad
17. april 2010 - 14:32
Hei Anders
anbefaler dere å se youtube linken jeg la ut fra aircraft investigations.
Der ser dere hva som kan skje om et fly kommer inn i en slik sky.
http://www.youtube.com/watch?v=4wzA3eVPlqU&feature=PlayList&p=0B8A1DD11BDB58E2&playnext_from=PL&playnext=1&index=35
Hans Fosshagen
18. april 2010 - 16:43
Men i godvær ser du jo skyen..