
Høyre og Frp har flertall sammen
Arbeiderpartiet faller 4,1 prosentpoeng til 27,3 prosent. Det er 8,1 prosent lavere enn ved stortingsvalget i fjor høst. Fremskrittspartiet er nest størst med en oppslutning på 25,1 prosent, fram 2,8. Det viser en fersk meningsmåling som Opinion har utført for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Over sperregrensen
Målingen gir Frp og Høyre til sammen 85 mandater på Stortinget, og det er akkurat nok til flertall i nasjonalforsamlingen. De rødgrønne regjeringspartiene får bare 68 mandater, 18 færre enn ved stortingsvalget.
SV får 6,6 prosent, tilbake 0,3, mens Senterpartiet har støtte fra 5,6 av de spurte, fram 0,6.
Høyre får 24,3 prosent, tilbake 0,1, mens både Kristelig Folkeparti og Venstre er så vidt over sperregrensen med henholdsvis 4,5 og 5 prosent, fram 0,6 og 0,8. Rødt får en oppslutning på 1,2 prosent, tilbake 0,2.
Valgforsker Bernt Aardal tror den varslede innstrammingen i neste års statsbudsjett kan ha skapt usikkerhet som har sendt tidligere Ap-velgere opp på gjerdet.
Tre jevnstore partier
– Mange har nok fått inntrykk av at de er slutt på gode tider, sier Bernt Aardal og viser til at 13 prosent av dem som stemte Ap i fjor høst nå er usikre på hva de skal stemme. Ap har nå en lojalitet på bare 68 prosent av velgerne fra 2009-valget, mens Høyre har 89 prosent lojalitet.
Valgforskeren har merket seg at Fremskrittspartiet og Høyre nå har flertall i antall mandater.
– Det er interessant at vi nå har tre nesten jevnstore partier, sier Aardal.
Ap-nestleder Helga Pedersen minner om at meningsmålinger har en tendens til å gå opp og ned.
– Jeg har ingen enkeltforklaring på hvorfor det nå går ned for Ap. Men den siste tiden har det vært mye fokus på innstramming i økonomien og mulige kutt i neste års statsbudsjett. Det er ikke akkurat noe som får velgernes hjerter til å banke, sier Pedersen. (©NTB)

Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Vanskelig å få renten lenger ned
Januarsalget sendte prisveksten ned
Lesernes kommentarer
Tormod Ringvold
18. mars 2010 - 8:13
Uinteressante nyheter.
Så disse meningsmålingene med flertall for Høyre og Frp får vi nok se ofte framover. Men i 2013 kommer akkurat det samme til å skje igjen: Gjenvalg for den sittende regjering - og forfallet kan fortsette.
Per Beverfjord
18. mars 2010 - 8:31
Ja
18. mars 2010 - 8:57
Sikkert riktig.
En annen sak er at jeg aldri i livet kunne tenke meg Erna Solberg som statsminister.
Da tror jeg dessverre at skuta "Norge" blir å vingle i vei like styringsløst som den gjør nå med "jungmann" Stoltenberg som skipper.
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 14:07
Jungmann?
Birger Meinhardt
18. mars 2010 - 17:19
Jungmann?
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 11:59
Forfall?
18. mars 2010 - 12:59
Forfall.
Det var riktig nok ikke meg du spurte, men du kan jo begynne med å se på forfallet i offentlig bygningsmasse. Så kan du se på jernbanen. Hvis du da fremdeles ikke har sett nok forfall til å forstå uttalelsen kan du jo komme hit, så skal jeg vise deg forfallet på veiene her på Helgeland.
18. mars 2010 - 13:32
Forfall
Kirker, skoler, kommunale bygg i det hele tatt er i elendig forfatning mange steder. Og veiene fra Nord-trøndelag gjennom hele Nordland fylke, helt til Troms, er virkelig elendige.
18. mars 2010 - 18:00
Du kan gjerne kalle det uinteressant
I tillegg er det meningsmålinger som bestemmer medienes interesse og partienes tilgang til mediene. Foran valg er det spesielt meningsmålinger som gir taletid i alle sammenhenger inkludert i organiserte debatter...
Det som skjer nå er noe helt nytt i norsk politikk, og er uvurderlig viktig for velgernes tru på et borgerlig alternativ ved neste korsvei...
På toppen av det hele har vi fått en tydelig høyre/venstre-akse Norge aldri før har hatt, der sentrum er skviset bort fra muligheten til å påvirke...
Ok det er bare målinger, men igjen uvurderlig psykisk viktig, ja så viktig at det kan bli nådestøtet til sentrum...
Meningsmålinger betyr langt mer enn man kanskje trur. Trender i meningsmålinger bruker ofte å styrke seg ene og alene som et resultat av målinger.
Det er valg allerede neste år, og så er veien mot neste stortingsvalg opnet, der dagens målinger er langt viktigere enn sannsynligvis mange liker å tru.... Over hele verden ser man i dag at meningsmålinger langt på vei styrer debattene, sakene og valgresultatet.....
Hugo Morgan Frøyheim
18. mars 2010 - 8:29
Ikke glem:::::::::::::::
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 12:05
Skatter?
De eneste jeg kan se som har grunn til å klage på skatten er de med utbytte fra aksjeselskap. Slikt utbytte var skattefritt under Bondevik. Inntil EU fant at det var konkurransevridende. Denne skatteletten utgjorde flere titals (hundre..?) milliarder kroner til de rikeste 2% av Norges befolkning. - Som måtte dekkes av oss andre.
Nei, takk og pris at vi har en rød/grønn regjering!
Kim Breivik
18. mars 2010 - 13:11
Skattefritt utbytte Hr. Olsen ?
Jeg har drevet firma i snart 30 år. Det har under hele denne perioden vært skatt på utbytt. (28%) Og det var faktisk den borgelige regjeringen som innførte dobbelt beskatning av utbytte. Til gjengjeld skulle formueskatten trappes ned for så å nulles helt ut. Da de rødgrønne overtok makten så beholdt de dobbel utbytte beskatning, uten å ville fjerne formuebeskatningen. Så nå sitter vi med begge deler. For å sammenligne med din inntekt og skatt, så ville dette innebære at først trekker arbeidsgiver skatt av din inntekt. Så sier man at DU ikke har betalt skatt, (Det har jo arbeidsgiver gjort) du må så selv betale inn skatt engang til. Det heter på godt norsk "dobbeltbeskattning". Det passet de rødgrønne og relativt venstrevridde media godt å fortelle folk at utbytte var skattefritt. Dette ble gjort enten med vilje eller, som vanlig pga manglende kunnskap, fordi det da var lett å få folk med seg på "å ta griske" aksjeeiere.
Dette hadde ikke noe med EU å gjøre, ei heller var det noe som måtte "dekkes av alle". Utbytte skatt ble nemlig betalt hele tiden.
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 14:03
Dobbeltbeskatning
Som du selv peker på så blir vi dobbeltbeskattet alle sammen. Jeg gråter meg ikke i søvn over de som har deler av inntekten i form av utbytte. Hele min inntekt blir dobbeltbeskattet! At utbytte var skattefritt under Bondevik var så himmelropende at selv EU reagerte.
Dessuten: Skatten er lav i Norge. Relativt sett. Vi betaler vesentlig mindre i skatt enn Svenskene og får mye inkludert. som (praktisk talt) gratis helsetjenester, feite pensjoner (omtrent det dobbelte av Svenskene kan regne med!) og (nesten) gratis utdannelse for våre barn langt opp på universitetsnivå.
Kim Breivik
18. mars 2010 - 15:15
Tungt å ta lærdom !
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 15:55
Skattefritt utbytte
Tung lærdom...
Som du ser av dette nyhetsinnslaget ble skatt på aksjeutbytte 'innført (gjenninnført) i 2006' etter en pause på minst 4 år under Bondevik.
http://www.abcnyheter.no/node/82105
Kim Breivik
19. mars 2010 - 8:43
Sitat
William G. McAdao
Asbjørn Ole Mythen
18. mars 2010 - 8:44
same shit again
det er synd men er den norske folkesjelen.Når innvandrerne tar over blir det andre boller.
Per Syrdahl
18. mars 2010 - 8:44
Tidligere høyrevelger
Men spennende blir det.
Nils henrik Malme
18. mars 2010 - 8:55
Flertall - flott
Olai marton Jacobsen
18. mars 2010 - 9:05
Hvem betaler regningen
Tom Just Olsen
18. mars 2010 - 12:10
Nettopp: hvem betaler regningen?
Hugo Morgan Frøyheim
18. mars 2010 - 16:44
JA,JA:::::::::::::
Paul Oskar Rosenquist
18. mars 2010 - 9:48
Faktisk mere opptimist :)
Det vil resultere i at flere er villig til å prøve en annen retning, pluss at mange tusen av de ihuga Ap velgerne faktisk ender sine dager frem til 2013. Barna deres har jo i praksis sett hvor dårlig sine foresatte har blitt behandlet på slutten og samtidig hvor vanskelig det er å besøke dem, for veiene er jo helt umulig å bruke :) Så de har allerede stemt på FrP.
Det er et faktum at FrP spiser seg langsomt større for hvert valg, så noe er i emning. Venstre og Krf er jo snart borte med Høybråten aleine på tinget og Sponheimen raserte sitt eget personlige Venstre, så situasjonen nå er en helt annen. Geir Mo i FrP har som oppgave å lime H og FrP sammen og vi får håpe han lykkes i den strategi.
Tror faktisk folk flest får det bedre med de to i flertall og dermed har muskler til å få landet inn i en helt annen stil.
18. mars 2010 - 10:15
Håp
Bård Ovenstad
18. mars 2010 - 10:27
Haha!
Kåre Bjelland
18. mars 2010 - 10:52
Kjøper seier
Og deretter kommer løftebruddene på rekke og rad som vanlig og folket sutrer og klager, men gjør ingenting med det.
Rolf Gulbrandsen
18. mars 2010 - 11:01
Håp !!!
Karl Cato Remstad
18. mars 2010 - 11:33
Høyre og Frp= Sant?
Nei, vi burde muliges bare ha to partier å stemme på. Sosialistisk, eller borgerlig. Frp sin politikk ligger f.eks. i praktisk politikk til venstre for britiske Labour. Likevel blir de beskylt for å være høyreradikale!
Normenn è Gale!
Johannes Rydland
18. mars 2010 - 12:26
AP forvitrer i regjering
Jeg gjentar: AP + H = god løsning og garantert fornuftig styring
18. mars 2010 - 13:06
Jaha?