
Tobakksgigant til sak mot Norge
Fra nyttår ble det forbudt å vise fram tobakk i hyllene i norske kiosker og butikker. Ifølge Handelsnæringens Hovedorganisasjon (HSH) har det kostet norske butikker mer enn en halv milliard kroner å etterleve forbudet
Kommunikasjonsdirektør Anne Edwards i Philip Morris International mener at det ikke finnes vitenskapelig belegg for at forbudet mot å vise fram tobakksvarene gir helseeffekt og derfor saksøker de staten for å få tobakken synlig igjen.
EØS
– Hvis vi ser på den offisielle statistikken, og for eksempel på Island som fikk forbudet i 2001, har det ikke fått røyking til å gå ned mer enn hva det gjorde før, sier Edwards til NTB.
Saksøkeren Philip Morris håper at tingretten skal henvise saken direkte til Efta-domstolen.
– Søksmålet vårt dreier seg kun om spørsmål som er knyttet til EØS-avtalen, sier Edwards.
Philip Morris leverer stevningen mot den norske staten ved Oslo tingrett tirsdag. Målet er å få loven fjernet.
– Har bevisbyrden
Ifølge advokat Jan Magne Juuhl-Langseth som representerer tobakksgiganten, er forbudet et inngrep på en vares bevegelighet innenfor EØS-området og det er nettopp det kampen vil stå om.
– Staten har bevisbyrden, og her er Philip Morris og staten uenige. Har forbudet en helsemessig effekt, eller er det bare politisk korrekthet uten virkning, spør Juul-Langseth.
Han sier til Dagens Næringsliv at dagens norske lover, med både eksponering- og reklameforbud for tobakk, er diskriminerende framfor å gi en helseeffekt.
Seniorrådgiver Siri Næsheim i Helsedirektoratet sier at det juridiske er tatt hensyn til, og at lovligheten opp mot EU og EØS ble vurdert før loven ble innført.
Glad for søksmål
I Helsedirektoratet er de glade for søksmålet.
– Dette viser at vi er på rett spor. Hvis det er slik at Philip Morris virkelig mente at forbudet ikke reduserte tobakksforbruket, så ville de ikke brydd seg om denne loven. Jeg tror tvert imot at søksmålet er et tegn på at forbudet vil redusere tobakksforbruket over tid, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen til NRK.
Philip Morris er verdens største tobakkskonsern med en omsetning i 2009 på 150 milliarder kroner. Selskapet har 77.300 ansatte i 160 land. Selskapet har ifølge egne tall en andel på 42 prosent av det norske tobakksmarkedet. (©NTB)

Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Vanskelig å få renten lenger ned
Januarsalget sendte prisveksten ned
Lesernes kommentarer
Johnas Alstadsæther
9. mars 2010 - 8:44
Tobakk
Odd Ragnar Knurvik
9. mars 2010 - 8:59
Klovenestreker eller fornuftig tiltak ?
Ingar Nilsen
9. mars 2010 - 9:39
Effektive?
9. mars 2010 - 9:51
Helt enig. Tobakk er noe forb.... svineri
Olaf Rustad
9. mars 2010 - 9:02
Hva er problemet?
Det faktum at de går til dette skrittet, viser bare at de faktisk er livredde for at det faktisk vil ha noen effekt.
Og om det ikke påvirker de som allerede røyker, hva med ikke-røykere som er potensielle røykere? Om tiltaket kan forhindre at flere begynner, så er jo ingenting bedre enn det.
Ingar Nilsen
9. mars 2010 - 9:40
Preventivt?
Olaf Rustad
9. mars 2010 - 10:08
Svært så svart-hvitt syn du har
Heller ikke kan jeg forstå røykere som føler seg provosert av den nye loven. De kan jo fortsette å kjøpe sitt favorittmerke så mye de lyster.
Eivind Eriksen
9. mars 2010 - 9:05
På tide og forby hele
Terje Brekke
9. mars 2010 - 9:34
På tide å forby
Terry Kinder
9. mars 2010 - 10:14
Hipocrit`s
Men, hva med alle dere som kløre bil, ta fly reise til syden, sitter i puben og ta den øl, og flere andre ting som er for mange til å skrive, dere påvirke ikke bare min helse, men hele planetens !!
Skal det være at alle bil, fly, tog, lastebil, energi produsent og mer, ikke skal være lov lenger....
Neste gang du sitter i bilen din, på den 2 timer reise til hytte di, tenk at du har just forurense luften mer en jeg kan gjør i et helt år med røyking !!!
Å sitte på hest er enkelt, men å sitte på en hest uted skyld er noe annet... Slutt å bruke oss røykere som syndebuk og la oss vær i fred...
Olaf Rustad
9. mars 2010 - 10:54
Fokus
En kan jo tenke seg at man levde i et samfunn der det ikke fantes lover, og hver gang et lovforslag kom opp, skulle man argumentert med at det fantes noe som var like galt eller verre. F.eks; hva med å forby voldtekt? Neida, drap er jo mye verre. Hva med pedofili? Neida, da fortsetter det bare i det skjulte. Innbrudd da? Niks, ran og overfall er et like stort problem.
Antar du ser hvor latterlig det virker.
Skadevirkningene tobakk gir passive røykere skulle være så opplagte at det ikke er noe å diskutere. Det at enkelte røykere er sterkere motstandere av alle tiltak som er ment å komme kke-røykerne til gode vitner om en ufattelig egoisme.
Terry Kinder
10. mars 2010 - 8:24
Lov
Tro det er du som må fokusere på saken og alt den drie seg om....
Argumenten av skadevirkningen fra passiv røyking holder ikke lenger, når de som diskutere, sitte seg i bilen sin og forurense luften 100 ganger verre, Skjekk Bergens luft f;eks !! Er det passive røyk ??
Dette ny lov er like latterlig som alle de andre røykelov, ikke fordi vi røykere er egoistisk, men fordi dere som kjøre bil og klagg på tobakk samtidig er hipokritt`s.....
Olaf Rustad
10. mars 2010 - 9:45
Glemsk?
En: jeg har ikke bil. To: dette handler ikke om bilkjøring, men om røyking. Men når du først nevner det, er det synd at du ikke er i stand til å se hva passiv røyking egentlig handler om, som er personer som befinner seg i nær kontakt med selve kilden. Om du tar deg en pinne såpass langt borte at røyken tynnes ut tilstrekkelig til at den ikke plager eller påfører andre skade, kan du pumpe på sigarettene dine så mye du bare orker. Tenner du derimot opp inne i et busskur der andre står klemt sammen som sild i tønne, eller et sted med uteservering der røyken blåser rett i fleisen på de som sitter ved bordet ved siden av, blir det noe helt annet. Skjønner?
Hans Fosshagen
10. mars 2010 - 10:12
Så bra da..
Geir Mathisen
9. mars 2010 - 9:07
Endelig
Børge Øgård
9. mars 2010 - 9:13
Utforskende
Gunnar Holm
9. mars 2010 - 9:13
Reklame
hyllene tidligere.
Nå er det faktisk ikke mulig å glemme å kjøpe tobakk lengre, "skapteksten" lyser mot deg mer enn noen gang. Bra for meg det da i alle fall : ))
Burde finne noe mer konstruktivt å gjøre for disse "forståsegpå" etatene
før de søler bort mer penger på ingen ting.
Hans Fosshagen
10. mars 2010 - 10:15
Reklame sier du..
Bjørn trygve Kvisvik
9. mars 2010 - 9:13
Mye vil ha
Børre Wallin
9. mars 2010 - 9:59
kammpen mot dop/tobakk
Øystein Brennsæter
9. mars 2010 - 9:14
Hva bråker de egentlig for?
Paul Oskar Rosenquist
9. mars 2010 - 9:17
Stoppe noe reklame eller alle?
Sukker- fett- mat med tilsettningsstoffer og veksthormoner osv.
Alko og tobakk gir jo milliarder i felleskassa og så dauer vi før 67!!!
Hva er ideen med å stoppe disse to og mangle milliarder i kassa, samtidig som vi blir NAV kunder til vi blir 100?
Ingar Nilsen
9. mars 2010 - 9:55
Der ja, der er du inne på noe.
Er ikke det herlige tanker da?
Bortsett fra et par småting, som mangel på sykehjemsplasser, lange sykehuskøer, dyrere blåresepter hvor staten forteller hva slags medisin som er billigere en den legen foreskriver.
Hvis det mot formodning skulle være ledige sykehjemsplasser, har ikke kommunen råd til å drive dem.
Hjemmesykepleien fungerer ikke, så man må plage barn og barnebarn om stell hjemme. osv. osv.
Egentlig hadde det vært samfunnsøkonomisk å la alle som røyker få tobakk på blå resept!
(Hvis da tobakk er så farlig som de sier)
Anders Laugerud
9. mars 2010 - 11:04
røyking og alkohol
9. mars 2010 - 9:47
Har lite å ordne i politikken ser jeg..
Som jeg har sagt før; Hvorfor gjøres det absolutt ingenting for å få renere luft? Jada, jeg tenker på eksos! Neida, det er helt greit. Når jeg har kåret meg til Kampen kirke fra byen, har jeg pustet inn så mye eksos at jeg kan spy. Faktisk har jeg spydd tre ganger på fortauet!
Når skal dustemikkelene våkne? Feigingene som det også heter. Eller var det nolduser? Jeg tror jeg spyr en gang til..
9. mars 2010 - 9:55
Gjemme ?
Vi pøser på med mye makt for å endre samfunnet, så går det skitt uansett hvor mye makt det er bak krava.
Kanskje man heller skulle begynne å motivere de unge til ikke å røyke, litt mer info på skoler etc om røykens skadevirkning, så kanskje det ikke hadde vært behov for å "gjemme" røyken i butikkene.
Slik den er gjemt i dag, skiller den seg enda bedre ut fra de andre varene og er lettere å finne :-)
Jørn Bentsen
9. mars 2010 - 10:07
Skul alt!
Nils Midtøy
9. mars 2010 - 10:31
Merkelig begrunnelse fra Philip Morris
Johnas Alstadsæther
9. mars 2010 - 12:30
Tobakk
Anders Laugerud
9. mars 2010 - 14:59
Tobakk