
Mister statsstøtte etter homonekt
Frelsesarmeens Ungdom mister statsstøtten på grunn av organisasjonens syn på homofile og samboende.
Oslo (NTB): Det er Barne- og likestillingsdepartementet som har fratatt Frelsesarmeens Ungdom statsstøtten, melder NRK.
Bakgrunnen er at organisasjonen nekter homofile og samboende å bli soldater i Frelsesarmeen. Når du ikke kan bli soldat, kan du heller ikke få lederverv i organisasjonen. For å få støtte fra staten må barne- og ungdomsorganisasjoner vise til like betingelser for alle medlemmer. Det mener Fordelingsutvalget, som ligger under Barne- og likestillingsdepartementet, at Frelsesarmeens Ungdom ikke har.
I fjor fikk Frelsesarmeens Ungdom 1,2 millioner kroner, som gikk til forebyggende tiltak for barn og unge. Den støtten forsvinner nå.
Kristelig Folkepartis May Helen Molvær Grimstad reagerer sterkt på avslaget.
– Jeg synes dette er veldig overraskende. Det kan ikke være slik at vi politikere skal sensurere ulike organisasjoner hvis vi er uenige i hva de står for, sier hun.
Frelsesarmeens Ungdom vil ikke uttale seg i saken før den har sett nærmere på brevet fra departementet. Men organisasjonen gjør det klart at den vil gjøre det den kan for å hindre at barne- og ungdomsarbeidet blir rammet. (©NTB)

Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Vanskelig å få renten lenger ned
Januarsalget sendte prisveksten ned
Lesernes kommentarer
Rune Bjørndalen
11. desember 2008 - 8:47
homodebatt
synes det er bra at frelsesarmeen har tatt et standpunk i denne saken. og den er tatt utifra bibelen som frelsesarmeen tror og bygger på. det er forskjell og stå for noe men også respekteres andres livsyn og praksis. frelsesarmeen står for sin tro, og respekterer alle mennesker men det er ikke dermed sakt at de skal til en hver tid føye seg til alt og alle. hva hadde det blitt igjen av verdier og grunn tro hvis man skal plukke bibelen i fra hverandre pga at noen synes de burde nettopp det.
frelsesarmeen har alltid gjort o gjør veldig mye bra for sine medmennesker det er jo det som er deres hovedmisjon såpe suppe og frelse.
så fortsett og gi til julegryta den virker for de som trenger den og kun til de .
mvh rune bjørndalen
11. desember 2008 - 12:48
Helt enig...
Geir Rødsand
11. desember 2008 - 13:18
Kutt støtten til alle religiøse organisasjoner.
Bjørn Mathisen
13. desember 2008 - 12:54
Enig!
Atle Haugen
11. desember 2008 - 8:54
Verdinøytralitet?
Geir Rødsand
11. desember 2008 - 13:33
Nei til religiøse og ja til homofile.
Fotballklubben VIF sier nei til religiøse, og ja til homofile.
Og så skal staten som verdifastsetter begynne å forfølge og sette begrensninger for folk og organisasjoner som vil hevde sin rett til å ha egne verdier.
Klinger dette bra i dine ører?
Elisabeth Vannebo
14. desember 2008 - 9:38
Ikke relevant
Å støte ut enkelte grupperinger er noe som er forbeholdt religiøse organisasjoner og politiske partier godt ute på høyresiden.
Å ha verdier er bra, men å støte ut enkelte grupperinger er ikke bra og fortjener ikke støtte fra den kassen vi alle betaler inn til (inkludert de homofile og samboende)
Selv sluttet jeg å gi penger til Frelsersarmeen etter at jeg oppdaget deres syn på homofile. Nå støtter jeg konsekvent organisasjoner uten religiøs tilknytning.
Geir Rødsand
15. desember 2008 - 18:48
Forsøk på å gi en usaklig sammenligning.
Det var bare et forsøk på å gi en tilsvarende usaklig og usmakelig sammenligning som den Frelsesarmeen er talsorgan for.
Asbjørn Solvoll
11. desember 2008 - 9:03
er enig med rune.
men jeg tror på frelsesarmeen.
de gjør veldig mye godt for folk, som staten ikke bryr seg om.
men desverre så er det blidt alt for mye overtramp i fra regjeringen.
Tor Berg
11. desember 2008 - 9:08
....demokratiets diktatur.....
Det er nok av idelle organisasjoner å ta av....muslimske, kristne, og andre ikke religiøse....dere finner sikkert en eller annen formulering eller annet å henge deres legale beslutning på.....men når man vet sammensettningen av personer i Barne- og likestillingsdepartementet så er det vel kanskje ikke rart at de henger seg i dette med homo spørsmålet.....men dere har sikkert gjort dette legalt og med dekning i loven og fullmakten til barne- og likestillingsdepartementetdepartement så dere har sikkert alt på det tørre....men hva er motivene ??
Ernst Inge Thorsen
11. desember 2008 - 9:51
LOVBRUDD?
Xenie Bergman
11. desember 2008 - 9:57
Hva er overraskende?
Roy Calhoun
17. desember 2008 - 16:06
Xenie!
Siv Una Hagen
11. desember 2008 - 10:04
Idioti....
11. desember 2008 - 10:13
Hvor ble det av Kardemomme-loven?
Når skal dere lære at homofili er naturlig? Jeg ble født heterofil og er det enda, men har jeg
valgt det selv? Det er slik at man kan ikke velge seksuell legning, men man kan kanskje lide
seg videre, men da spør jeg hvorfor?
Og så lærte jeg på barneskolen: -Jesus sa, "la småborna kome til meg"! Vi lærte at det var..barna!
Men er det jo ikke de "svakeste" i samfunnet han snakker om da? Og nå står heldigvis de homofile
ikke så svakt lenger.
Jeg ble så smått hjernevasket på barneskolen. "Tror du ikke på Gud, han der oppe, så kommer du
ikke opp i himmelen, når han skal dømme levende og døde".. Jeg var da redd bare for å si faen.
Når jeg ble eldre, melte jeg meg ut av denne køen vi skulle stå i på dommedag.
Jeg vet det er mer mellom himmel og jord som vi ennå ikke har oppdaget, og godt er da det!
Men ingen skal komme å si at de "vet" mer enn meg om alt rundt meg sånn uten videre, utenom Knut Jørgen Røed Ødegård da!
Jeg selv har homofile venner. Og jeg må si at jeg aldri har blitt tatt sånn vare på, og kunstneriske evner mangler de heler ikke. Jeg skal faktisk tør påstå at får alle homofile leve som normalt, vil vi få færre kriger i verden..
Så til Frelserarmeens Ungdom: Hvem har dere lært dette tullet deres av? Dere må lære EN ting, behandle mennesker som dere vil bli behandlet selv..
Nå er oppførselen deres som: Soldater for Gud
Ernst Inge Thorsen
11. desember 2008 - 11:08
Re: Hvor ble det av Kardemomme-loven?
Geir Rødsand
11. desember 2008 - 15:45
Det er to lover som gjelder.
Du skal gjøre mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg,
eller
Du skal gjøre urett mot den som gjør deg urett.
Geir Rødsand
11. desember 2008 - 20:18
Nekte religiøse lederjobber.
Denne Boken bør da også få det privilegium at det kan eksistere på tvers av Norges grunnlov. På lik linje med Bibelen og de religiøse overtroiske samfunn.
Med Boken i hånd kan vi si at det å være religiøs IKKE er normalt, og at å praktisere religion vil føre til fortapelse.
I samme Bok bør det også stå at medlemmer som følger denne Boken kan nekte religiøse fra lederjobber, eller faktisk i det hele tatt å få jobbe der. Fordi man kan ikke la abnormale mennesker få anledning å jobbe sammen med godtfolk.
Nei ærlig talt, dette hørtes like dårlig ut som det han Ernst skrev der oppe fra.
11. desember 2008 - 12:57
Så du tror...
11. desember 2008 - 14:28
Endre på formeringsmetodene?
Og, fordi alle homofile får leve som alle andre, så vil
menneskeheten dø ut? Du snakker om amfibiestadiet..
11. desember 2008 - 20:24
Endelig kom du ut...
Bjørn Mathisen
13. desember 2008 - 13:07
Dummeste jeg har hørt på lenge
Gunnar Reitan
11. desember 2008 - 11:06
Til Ingar fugleseth:
Hvis du svarer ja på dette spørsmålet, så går jeg ut fra at jeg kan få deg til å skifte overbevisning bare ved å kjefte litt på deg tilbake?
Det er et stort tankekors for meg at brorparten av homofilforkjempere ikke tar fem øre for å usette andre grupper for den samme hets som de selv er så på vakt i mot...
Tilbake til saken: Når staten krever at en religiøs organisasjon skal gi avkall på sin tro for å kunne fortsette å motta statstøtte, så er ikke de bedre enn det pavemakten var i middelalderen. Eneste forskjellen er at religion nå er blitt byttet ut med "verdinøytralitet".
Homofilforkjempere er blitt de nye heksjegerne i samfunnet, som slår ned på alt og alle som ikke bøyer seg for deres overbevisning og syn.
Homofile har krav på likebehandling i samfunn og arbeidsliv, og skal selvfølgelig behandles med samme respekt som hvem som helst ellers, i vår daglige omgang med hverandre. Jeg synes allikevel at pendelen har svingt for langt i de homofilvennliges favør, slik at de nå har blitt like ille (om ikke verre) i SIN DISKRIMINERING mot dem som oppriktig mener at homofili er noe unaturlig eller galt.
11. desember 2008 - 12:16
For det første er du feig!
Gunnar Reitan
11. desember 2008 - 13:33
Feig?
Så sånn er det.
Mvh
Gunnar Reitan.
Karl-Gustav Hella
11. desember 2008 - 11:36
Statlig støtte
Frelsesarmeen gjør et godt arbeid, Frelsesarmeens Ungdom gjør også et godt arbeid. Men i arbeidslivet, i organisasjoner osv skal det ikke være forskjellsbehandling.Ta fra de støtten, de kan samle inn penger fra likesinnede folk for å holde organisasjonen i gang. Jeg ønsker ikke med mine skattekroner å bidra med støtte til forskjellsbehandling her i landet. Sjekk også "morselskapet" Frelsesarmeen hvordan de behandler folk med annen legning angående støtte.
Tor Thorsen
11. desember 2008 - 11:52
AVSLØRENDE POLITIKK.
avvikere som tror at mann skal befrukte avføring ( Akkurat som Alla skal fødes av en mann ).
Videre finnes det flere gamle hasjrøkere som f.eks. statsminister Jens Stoltenberg med
flere. Alt dette har vi alle vist om lenge.
Nå er disse selvutnevnte IQ-toppene i ferd med å ødelegge Frelsesarmeen. Den eneste
gjenværende ærlige humanitære organisasjonen i Norge. Di andre har gjennom årenes løp
etter tur blitt tatt for svindel og bedrageri. Hører ikke di regjerende politikere sedsellene?:
Gutter! Vi er forrått, vi står til knes i dritt. Planteverden vet bedre. Heia Norge.
Tom Syversen
11. desember 2008 - 16:58
Ta pengene fra dem ja...
Si meg... MÅ ALLE FÅ BARN??? Om man er et hetropar som mangler evnen til å få barn på den naturlige måten er man da med på og ødelegge menneskehetens framtid og bør hetses og utstøtes for det???
Og til den som skriver at homoforkjemperne er blitt for ivrige i sin sak bør tenke seg godt om. Man skal ikke godta noen form for diskriminering. Og fortsetter du kommer bamsene og traktorlespene for å denge deg fordi du tenker anderledes enn dem selv....
La livet gå videre og la oss kjempe for å endre det som virkelig er vanskelig og farlig....
Hilsen homo Tom
Øyvind Pettersborg
11. desember 2008 - 13:33
Muslimske organisasjoner
Etter hva jeg vet godtar ikke disse homofile, de er vel ikke så gode på likestillig heller ?
Geir Rødsand
11. desember 2008 - 13:36
Muslimske organisasjoner også for dødsstraff.