Fornebubanen: Nok et hinder ryddet av sporet

FORNEBUBANEN: Skøyen stasjon, slik den er tenkt når Fornebubanen er klar om noen år. ILLUSTRASJON: NORCONSULT
FORNEBUBANEN: Skøyen stasjon, slik den er tenkt når Fornebubanen er klar om noen år. ILLUSTRASJON: NORCONSULT
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden flyplassen på Fornebu ble nedlagt i 1997, har det vært snakket om og planlagt en bane til Fornebu. Nå ryddes siste byråkratiske hinder av veien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg føler det slik. Neste nå blir gjennomføringen av prosjektet, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jensen til Dagsavisen.

– Nå vet vi hvordan den skal bygges, og hvilke konsekvenser det vil få for området, sier han videre.

Skøyen blir knutepunkt

Fornebubanen er planlagt å gå under bakken hele veien, og vil ta 12 minutter fra Majorstua til Fornebu. I dag tar det en drøy halvtime med buss samme vei.

– Her hvor vi står nå, på Skøyen stasjon, vil det bli et stort kollektivknutepunkt, med både tog, trikk, bane og buss, sier Reitan Jensen entusiastisk.

– Vi skal lete lenge for å finne noen som er uenig i at Fornebubanen skal bygges. Det føles veldig godt. Vi er også enige i hvordan den skal bygges, og er et langt skritt nærmere gjennomføring. Nå er det bare byggingen, og den siste finansielle biten som gjenstår, sier Ruter-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi reiser mer kollektivt

Skøyen stasjon er foreslått like under Hoffsveien, parallelt med jernbanestasjonen. Dette blir et kompakt og effektivt kollektivknutepunkt, med kort vei mellom tog, T-bane, buss, trikk og drosjer. Ruter og Plan- og bygningsetaten fremmer ulike planalternativer for atkomst til stasjonen ved Skøyen torg/Sofienlund.

11.5 milliarder

Prosjektet har et estimat på 11,5 milliarder kroner, og er en del av Oslopakke 3.

Les også: Milliarder til Fornebubanen

– Dette er den største reguleringsplanen i Oslo de siste 20 årene, og den med den største investeringsrammen for et prosjekt, sier sjef i Plan- og bygningsetaten (PBE), Ellen de Vibe, til Dagsavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skøyen vil bli et helt nytt byområde i byen. Her er det store muligheter for å fortette og bygge høyere nært stasjonsområdet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skøyen kommer til å bli et enda mer attraktivt område når dette er gjennomført, sier Bernt Reitan Jensen.

Les også: Slik blir Oslo-trafikken

Høringsplanen for Oslostrekningen vil bli lagt ut til offentlig høring fra i dag, med frist 10. april.

– Vi håper at flest mulig vil komme med sine synspunkter, sier de Vibe.

– Vi synliggjør at dette er et stort prosjekt som vil berøre mange i fem-seks år med graveprosjekter og tungtransport, noe som også er helt nødvendig, sier PBE-sjefen.

I Bærum er banen ferdig regulert.

Les også: Sparer to millioner kroner i uka

To etasjer

I høringsplanen er det lagt opp til en stasjon på Majorstua over to etasjer under bakken, eller en oppgradering av dagens stasjon.

– Det er underjordisk stasjon PBE slutter seg til. Det er planen for strekningen i Oslo som nå er på høring.

– Får vi til det, kan det skape rom for 500–1.000 nye leiligheter i området med lokk over dagens sporområde, sier hun.

Les også: Ordførere ønsker seg T-bane

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Dagsavisen.no.