– Internasjonale dekkprodusenter saboterer trafikksikkerheten

– Europeiske dekkproduserer nøytraliserer et svakt norsk regelverk, mener administerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo.
– Europeiske dekkproduserer nøytraliserer et svakt norsk regelverk, mener administerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo, mener de norske forskriftene for vinterdekk gjør trafikken livsfarlig og lar seg lure av internasjonale dekkprodusenter. Vegdirektoratet skal nå se på saken. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror ikke engang internasjonale dekkprodusenter bryr seg om norske myndigheter, sier Geir Mo til ABC Nyheter.

Lastebileierforbundet roper nå varsku for det de mener er et norsk regelverk som ikke fungerer. I fjor fikk forbundet gjennomslag for nye dekkforskrifter etter en årrekke med jobb for å fjerne bruken av sommerdekk på isglatte norske vinterveier - men forskriftene fungerer ikke lenger.

Mo mener kravene til vinterdekk nå blir nøytralisert av internasjonale dekkprodusenter.

Bakgrunn: Mener nye vinterdekkregler ikke er bra nok

Trenger endring

– Det er det norske regelverket som er problemet, sier Mo.

Han mener de tekniske kravene må gjøres strengere. Slik det er nå må vinterdekkene bare være merket med «Mud and Snow» (M+S). Se faktaboks for forklaring

Eksempelvis er M+S fremstilt for ren anleggskjøring hvor motstandsdyktighet mot kutt og skjærskader er satt i høysetet, med andre ord: Hard gummi. Slike dekk er ikke laget for grep på is og snø, men for grep i søle og leire.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regelverket blir nøytralisert av internasjonale dekkprodusenter ved at de bare setter «Mud and Snow» på sommerdekk på tunge kjøretøy, sier Mo som mener situasjonen er alvorlig.

Administrerende direktør i Norges Lastbileier-Forbund mener situasjonen er livsfarlig. Foto: Pressebilde lastebil.no
Administrerende direktør i Norges Lastbileier-Forbund mener situasjonen er livsfarlig. Foto: Pressebilde lastebil.no

– Det finnes utallige eksempler på at utenlandske vogntog er blitt stoppet i Norge med blankslitte sommerdekk på isglatte norske vinterveier. Vi trenger et regelverk hvor M+S-merkingen må bort fra listen, den holder ikke mål.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrollmyndighetene trenger, slik det er nå, STRO-listen (en liste der dekkprodusentene oppgir dekkets egenskaper) for å klare å kontrollere hvert dekk.

– Under en kontroll kan de ikke bruke STRO-listen, det er ikke praktisk mulig. Dermed slipper de unna, sier direktøren i Lastebilforbundet som mener det er et under at det ikke skjer flere ulykker.

Les også: Statens vegvesen: – Det verste vi har sett

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøker fakta

Bakgrunn

I 2015 innførte Samferdselsdepartementet nye dekkforskrifter, som sørget for påbudt bruk av vinterdekk på såkalte tunge biler (fra 3,5 tonns varebiler til 50 tonn tunge vogntog). Forskriften gjelder for alle hjul, inklusive tilhengere.

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

Vinterdekk skal være merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.

Kilde: Norges Lastebileier-Forbund

Da ABC Nyheter ringer vegdirektoratet for en kommentar holder de på å undersøke saken.

– Jeg ønsker ikke kommentere saken slik den er nå, men det er flere ting jeg stusser på her, sier overingeniør ved seksjon for tilsyn og kontroll, Arne Larsen.

Larsen sier vegdirektoratet nå ser på saken og registrerer opplysningene.

Overingeniør Arnfinn Eriksen ved seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet, sier til lastebil.no at de vil sjekke mønsterdybden, men at ingen kan forvente av kontrollørene at de skal bruke STRO-listen og sammenligne hvert enkelt dekk på tusenvis av vogntog med denne.

Les også: Slik unngår du krasj med lastebil

Advarte i fjor

Da de nye reglene kom i fjor, advarte Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, mot at de nye reglene ikke var klare nok.

Dessverre er ikke de nye reglene klare nok til at det blir slutt på trafikkfarlige vogntog langs norske vinterveier, uttalte Haukenes for ett år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Haukenes mente den gang at det var klare svakheter i det nye regelverket, svakheter som kan undergrave hele utgangspunktet for de nye reglene.

– For mange er et vinterdekk synonymt med at dekket er merket M+S. Leser man de nye reglene grundig, er ikke dette tilstrekkelig. Her står det nemlig: ”Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.” Det er dette «og»-et som skaper usikkerhet, sa Haukenes.