Frp vil ikke forhandle om ulv med Solheim
– Vi konkurrerer med Senterpartiet om å stå nærmest rovdyrmotstanderne, men Høyre har vært på glid siden sist og argumenterer annerledes nå enn da det forrige rovdyrforliket ble inngått i 2004, sier Frps miljøpolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen til NTB.
Han håper de tre partiene vil finne sammen om regler for en mer effektiv lokal forvaltning, som innebærer at det skal mindre til å skyte nærgående og aggressive rovdyr. Men uansett vil de tre partiene ikke ha flertall til å definere rovdyrpolitikken alene i denne stortingsperioden.
– Bildet hadde vært annerledes hvis Ap hadde stilt sine representanter fritt, men det skjer jo ikke, sier Solvik-Olsen.
– Sølekrig
Frp-politikeren understreker at han uansett ikke akter å forhandle med miljøvernminister Erik Solheim (SV) om et nytt rovdyrforlik, selv om han gjerne dukker opp på møtet statsråden har invitert til 31. januar.
– Jeg skal lytte til hva Solheim har å si, men å forhandle direkte med ham er uaktuelt. Enten får regjeringen komme til Stortinget med en sak eller så må stortingsgruppene forhandle uten statsrådens innblanding. Jeg vil nødig dras med i regjeringens interne sølekrig, sier Solvik-Olsen og sikter til at SV og Sp ikke klarer å bli enige om hvor mange ulv og bjørn det skal være i Norge.
Forhandlingene om et nytt rovdyrforlik skal blant annet stadfeste nye bestandsmål for ulv og bjørn, basert på årlige helnorske ynglinger. Dette er noe Frp vil bort fra.
– Det totale antallet rovdyr som skal oppholde seg i Norge er et langt mer interessant mål enn antallet ynglinger. Uansett er det mindre viktig hvor mange ulver det er i norsk fauna så lenge de ikke oppleves som et problem, sier Solvik-Olsen.
Høyres rovdyrpolitiske talsmann Bjørn Lødemel er enig med Frp i at uttaket av skadedyr må bli mer effektivt, men understreker at partiet ennå ikke har fastsatt konkrete mål for rovdyrforhandlingene.
– Men hensikten med det forrige rovdyrforliket – å skape ro – er ikke oppnådd. Målsettingen om å ha beitedyr og rovdyr i samme områder skaper store konflikter, sier han til NTB.
Spenninger
Lødemels partifelle Gunnar Gundersen mener regjeringens rovdyrpolitikk har spilt fallitt.
– Med SV i førersetet har det nærmest vært fritt fram for en rovdyrpolitikk som ikke tar hensyn til de menneskene og de rettighetene som berøres, skrev Gundersen i et avisinnlegg i Aftenposten i romjula.
Regjeringen lovet i Soria Moria II å invitere Stortinget til et bredt rovdyrforlik innen utgangen av 2010, men det kom aldri noen sak før nyttår. Miljøvernminister Erik Solheim (SV) har i stedet invitert Stortingets energi- og miljøkomité samt Venstre til samtaler om bestandsmålene for ulv og bjørn.
Årsaken til at målsettingen ikke ble nådd, er først og fremst uenigheten mellom regjeringspartnerne SV og Sp.
– Det er ingen tvil om at vi har ulike utgangspunkt i rovdyrpolitikken, erkjente Senterpartiets miljøpolitiske talsmann Erling Sande overfor NTB tidligere i uka.
Hannbjørner
Sande erklærte samtidig at hannbjørnene i norsk fauna lever farlig om Sp får viljen sin. Av 59 ulike bjørner i Sør-Norge ble kun fire slått fast å være binner i en kartlegging som ble utført for Direktoratet for naturforvaltning i 2006 og 2007.
– De bitre og hissige hannbjørnene er store skadedyr, sa Sande til NTB. Han la til at Senterpartiet i rovdyrforhandlingene vil insistere på at bestandsmålene for ulv og bjørn må ned. Dagens bestandsmål er tre årlige ynglinger for ulv og 15 for bjørn.
– Vi ønsker å ta med grenseulvene i det norske bestandsmålet. Det oppholder seg mye ulv i Norge, selv om de ikke alle sammen har det norske flagget på brystet, sa Sande.
Ifølge Miljøverndepartementet ble det sannsynligvis født seks bjørnekull i Norge i 2009. Bestandsmålet for ulv ble aldri nådd mellom 2004 og 2009, men målet om tre helnorske ynglinger kan se ut til å bli nådd i år. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
1. januar 2011 - 17:47
ROVDYR
Innføre passkontroll viss vi skal begrense rovdyrene ?
JILL
Kurt Kristoffersen
1. januar 2011 - 17:47
FRP og rovdyr
Kai Stick
1. januar 2011 - 18:05
Du bommer Kurt
Så får folk som synes det er greit at rovdyra forsyner seg grovt av "mangfoldet" som de fleste er så glade i, fortsette å mene det de vil.
Vi ønsker en endring, ikke dermed en utrydning av alle rovdyr.
Bård Finckelsen
1. januar 2011 - 19:05
Rovdyr
har ikke rovdyr rett til å ferdes i naturen? eller passer det oss best å se dem bak gjerde i kristiansand dyrepark. der kan vi jo se de ble foret også til faste tider.
det er vel faktisk sånn at de fleste rovdyr er livredde mennesker. det er jo ikke akkurat ulv og bjørn som gjør det store innhogget i befolkningen.
sjansen for å bli drept i trafikken på vei ut i skogen er vel mye større. vi må lære oss å leve sammen med de dyrene vi har i vår fauna. de utrydder jo ikke slanger i Australia fordi de er farlige.
Wiggo Kristiansen
7. januar 2011 - 21:54
til kai stick
Mogens Yndesdal
1. januar 2011 - 20:11
Sauebønder og reineiere og en mengde andre.
Stein Bergh
1. januar 2011 - 17:58
Små pressgrupper?
Geir Ove kittelsen
1. januar 2011 - 19:44
Hmm
Wiggo Kristiansen
7. januar 2011 - 21:57
go kittelsen
Eindride Mjølkalid
1. januar 2011 - 20:02
Rovdyr
Kjell Aaen
1. januar 2011 - 20:13
Rovdyr
For Samene må de tilpasse antall rein etter beite tilgang, bønder må tilpasse sin bestand av bufe etter hvor mye for de har. Men Ulv eks.vis ikke finner nok naturlig mat hos sin naturlige matkilde småvilt og gnagere. Der det er lite småvilt og gnagere kan vi derfor ikke ha ulv, så enkelt er det. Det betyr at dersom vi lar ulvebestanden vokse i det tempo vi ser nå skaper vi en masse problemer for både ulven og oss selv, og vi vil se mange flere angrep på husdyr og større flokker ulv som vil trekke inn til tett befolkede områder, ønsker vi det. Tør vi sende våre barn på skolen om vi vet at det herjer en større ulveflok i nærheten. Menneske er øverst i næringskjeden og med økende befolkning her på jorden trenger vi mere mat, vi kan derfor ikke velge bort bønder og husdyr til fordel for ønske om flere rovdyr i faunaen.
Dagfinn Vågø
1. januar 2011 - 22:24
Kloke ord!
Her er det masse å lære folkens. Konstaterer at folk er uenige, det er vell en grei sak. Ikke så ukjent med det. Nivået i debatten vell og merke, den skremmer meg litt.
Jeg har lært at exstremisme er farlig, det være seg Kristendom, islam eller rovdyr politikk for den del. politikk i sin helhet. Når det debateres "heltamme og halvtamme på storting" osv, da trior jeg folk bør spørre seg hva og hvor de kommer fra.
Samfunnet vårt er skjørt, det samme er samfunnet utenfor de store hovedveiene, selv om det ikke er "vårt" men hører bygdene til.
Jeg ønsker ikke livet av alle rovdyr, men en forvaltning som gir en viss trygghet og forutsigbarhet. Vi som bor i "våre" bygder har ikke et barn å miste vi. Lite sansynlig at det skjer, men så nærgående som ulven kan være fra tid til annen, så spør jeg om vi har råd til å ta sjangsen?
Wiggo Kristiansen
7. januar 2011 - 22:00
til kjell aaen