- Jordas ressurser er oppbrukt
Fakta
Økologisk fotavtrykk:
* Uttrykket ble først brukt av den kanadiske professoren William Rees i 1992.
* Et økologisk fotavtrykk er et mål på menneskenes forbruk av fornybare naturressurser, som for eksempel tømmer, fisk, ferskvann osv.
* Det økologiske fotavtrykket tilsvarer det totale arealet som trengs for å produsere det vi forbruker av mat og fiber, absorbere utslipp fra energiforbruk og gi plass til infrastruktur.
* For eksempel stammer 86 prosent av fotavtrykket til innbyggerne i Oslo direkte fra husholdningsforbruk. 46 prosent er fra maten vi spiser.
* Hvor stort fotavtrykk hver enkelt av oss kan sette på vår jordklode, uten at dens økologiske kapasitet forringes, avhenger av hvor mange mennesker vi er.
* Jo flere vi er, jo mindre "økologisk kvote" på hver. Verdens totale fotavtrykk avhenger av verdens befolkningsstørrelse, gjennomsnittsforbruket per person, samt ressurseffektiviteten.
(Kilde: WWF, Wikipedia, Miljøportalen, FN Sambandet/Globalis)
Tidligere datoer for 'Earth Overshoot Day':
1987 – 19.desember
1990 – 7.desember
1995 – 21.november
2000 – 1.november
2005 – 20.oktober
2007 – 26.oktober
2008 – 23.september
2009 - 25.september
2010 – 21.august
(Kilde: www.go-green.ae)
(ABC Nyheter): 21. august 2010 er ’Earth Overshoot Day’ – dagen som markerer at vi har brukt opp hele det økologiske budsjettet for 2010. Fra i dag og frem til nyttår bruker vi mer enn det jorda klarer å produsere.
- Dagen gir oss et bilde på at vi forbruker jordens ressurser raskere enn det jorden klarer å produsere, sier leder i Framtiden i Våre Hender, Arild Hermstad, til ABC Nyheter.
Den engelske organisasjonen New Economics Foundation er hjernen bak prosjektet. Utregningen for når grensen nås hvert år gjøres av Global Footprint Network, et forkningsinstitutt basert i California, USA. Årlig jobber de med å kalkulere menneskehetens såkalte 'økologiske fotavtrykk' (se faktaboks til høyre).
Ved å beregne forholdet mellom disse fotavtrykkene og globalt tilgjengelig biokapasitet, og multiplisere med 365, finner man dagen da mennesker har overtrukket ressurskontoen.
Faresignal
1987 var det første året vi vippet over grensen av å ha forbrukt mer enn vi har produsert. I fjor var dagen lengre ut i september, og i år markeres dagen i august.
- For vår del spiller det ingen rolle om denne dagen er 21. august eller langt ut i september. Det som er det store faresignalet er at vi bruker opp jordens ressurser raskere og raskere. Den har økt så lenge man har registrert det, og ligger an til å øke langt i inn i fremtiden, sier Arild Hermstad.
Norges forbruk tilsvarer årlig cirka 3,5 jordkloder.
- Hvis alle levde som oss, ville denne dagen vært i begynnelsen av mars, sier Hermstad.
Hele det økologiske fotavtrykk-begrepet, som utregningene til dagen baseres på, er omstridt både i politikk og forskning. Mange mener dagen ikke er helt nøyaktig. Leder for Global Footprint Network forsvarer dagen i en pressemelding, og mener vi har all grunn til å bekymre oss.
- Hvis du brukte opp hele årsinntekten din på ni måneder, ville du sannsynligvis vært veldig bekymret, sier leder Mathis Wackernagel.
Må opp i systemet
Problemet må lenger opp i det politiske systemet, mener Arild Hermdtad i Framtiden i Våre Hender. Foto: Scanpix
En FN-rapport kunne for litt siden avsløre at 60 prosent av alle økosystemene på jorden står i fare for å bryte sammen, eller bli oppbrukt. Dette vil i verste fall medføre større klimaskader.
Trenden er farlig, og forsterkes av politikken, mener Hermstad.
- Politikere har ikke satt dette på dagsorden. De vil tvert i mot øke forbruket vårt, og tenker at naturen ordner opp selv.
Han mener en løsning er mulig å oppnå.
- Roten på problemet er forbruket. Det finnes ingen «hokus pokus» løsninger. Verken regionalt, lokalt eller internasjonalt. Men jeg mener vi kan løse problemet ved å få det lenger opp i systemet, sier han, og legger til:
- Noen må gå foran først.
Kjøtt
Veksten i forbruket fikk en miljøvennlig tilbakegang i 2009, som følge av finanskrisen. Den gjorde godt for miljøet, forteller Hermstad.
En stor del av våre økologiske fotavtrykk kommer fra maten vi spiser.
- Økologiske fotavtrykks beregninger gjort i England, og i Oslo, viste at nesten halvparten av ditt og mitt økologiske fortavtrykk kommer fra maten vi spiser. Matproduksjon krever mye biokapasitet, og det må vi må gjøre noe med, sier Hermstad.
- Man bør kutte ned på kjøttet, mener du?
- Det er en fin måte å redusere miljøbelastningen på, som ikke går utover livskvaliteten. Noen mennesker bør spise mer kjøtt, men de aller fleste i verden, inkludert Norge, kan fint redusere. De rike landene fortsetter bare å øke kjøttforbruket. I Kina er økningen helt formiddabel, sier han.
Global Footprint Network spår at vi i 2010 vil bruke 150 prosent av naturens ressurser.
– Ingen må tro at vi ikke kommer til å få store skadevirkninger av det overforbruket vi nå driver med. Ferskvannsressurssene er under sterkt press. Fiskeressursene i verden spås å kollapse innen 40 år med dagens trend.
Flere steder i verden, blant annet i Nederland, Finland og Ungarn, markeres dagen med ulike kampanjer for miljøet, og fremming av tiltak for å minske forbruket.
- Siden vi har så mange partnere rundt om i verden, er det vanskelig å spore alle hendelsene. Men enkelte land vil gjennomføre større kampanjer i dag. Det kommer også til å florere en del innlegg på nettet i dag, sier presseansvarlig i Global Footprint Network, Pati Poblete, til ABC Nyheter.
Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim var ikke tilgjengelig for kommentar i forbindelse med Earth Overshoot Day.


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 19:04
Gammelt nytt
Like fullt gir de fleste av oss blaanke faen...
Vi er noen underfundige, destruktive og egoistiske skapninger - hva vi enn tror om oss selv, og ønsker å gi inntrykk til omverdenen av å være...
Ove Hauge
21. august 2010 - 19:30
Eneste løsningen på dette er
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 20:29
Litt for enkelt
Disse kjenner ikke til hva som foregår i resten av verden, og forstår ikke hvorfor de engang så rike ressursene deres er tilnærmet forsvunnet.
Ove Hauge
22. august 2010 - 8:24
Ingenting starter i Botswana
Øystein Haug
22. august 2010 - 10:23
Vi i den vestlige verden har
Løsningen på overforbruksproblemet er, -som alltid, -teknologi, og den må vi sørge for. Vi kan fint ha en høy levestandard, men vi må bli flinke på resirkulering av materialer, og finne nye, miljøvennlige måter å skaffe oss energi på.
Vi må bevege oss ut fra krybben vår, som blant annet ved å kolonisere verdensrommet. Til det trenger vi utdannet arbeidskraft til teknologi, og vitenskap, og ikke kriminalitet, korrupsjon, og overtro fra den 3.verden.
Arne Olav Aanderaa
22. august 2010 - 17:12
Botszwana
Hans Petter Danielsen
21. august 2010 - 19:51
Jordas ressurser
Hva gjør vi,og hva har vi gjort.
Jo vi i vesten har nå i over 100 år gort det slik at vi har reist til Østen, Afrika, Sør Amerika for å redde de fra sult, og elendighet uten å tenke på at flere mennesker må faktisk ha noe å levae av.
Vi har prøvet med U-hjelp i over 50 år.
Bare tull å gjøre dette.
Det gjør bare mennesker avhengige, og late.
Vi vil ikke handele jordbruksprodukter med disse, og det er det de har å handle med.
Andre ressurser "stjæler"vi i vesten.
Så setter vi i gang et vaksinasjonsprogram for å minske barnedødlighet uten åtenke på at de som vkser opp skal ha noe å leve av.
HVA ER DET VI DRIVER MED????????
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 20:42
De fleste av landene som
Ca 10% av verdens befolkning forbruker ca 90% av verdens samlede ressurser!
100.000-kroners spørsmålet: Gjett hvilken "del" av verden denne 10%`en utgjør?!
Det er typisk "vestlig" å plumpe opp slike enkle løsninger, uten noe som helst hold i virkelighetens verden.
Vi finner helst løsninger som ikke involverer vår egen atferd i særlig grad...
Ja - vi gir "ulands-støtte" og med det har vi jo renset all vår `samvittighet`, og dermed også skyvet problemet ennå lenger unna oss selv..
Det er på tide at den vestlige verden tar balletak på oss selv, og spør hva i helvete VI holder på med; og brenner alle skylapper !!
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 20:48
Avhengige og late...
Behøver jeg overhodet kommentere den bisetningen der..? :o)
Jan Tore Skjøndal
21. august 2010 - 20:51
JA!!!
Ingar Nilsen
22. august 2010 - 9:09
Ja, faktisk.
Enten så er vi bevisst dette, eller ikke.
Er man ikke bevisst, er man jo egentlig bevisstløs!
Hans Petter Danielsen
21. august 2010 - 19:59
Jodas ressurser
Da lærte jeg at det var mellom 3,5 og 3,8 milliarder mennesker.
Nå er vi snart 7-7,5 milliarder mennesker.
Om 30-40 år er vi 20 milliarder mennesker.
Hva skal de leve av.
Det JORDA gjør nå med klima,økning av høyde på havene,flommer,branner,kriger,og sjørøveri er tegn på at mennesker sulter over alt.
JORDA er 9 milliarder år, og har vært gjennom svære kriser før.
Nå sier deen NOK ER NOK
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 21:42
En liten korreksjon bare :)
- Hvis du halverer antallet år, og legger til 100 millioner, så stemmer det bedre =)
Hans Petter Danielsen
22. august 2010 - 9:16
Korreksjon
Om jorda er 9 eller 4,6 milliarder år er vel det samme.
Det som er viktig som du nevner er at vi i vesten inklusive deg bruker 90% av ressursene, og det er vi i de vestlige land som har gjort de landene med flest mennesker fattige pga av at vi har "stjælt" deres ressurser i 400-600 år, og nå gir de U hjelp tilbake.
Disse landene var høyt utviklet for 3-4 tusen årsiden.
Hvis vi ikke vil handle med de pga at vi skal beskytte våre egne intr. så vil de forbli fattige, og dø.
Så lager vi vakinasjonsprogrammer for at det ikke skal skje.
Vi gjør det bare vondt værre, og en del av ansvaret må også du bære.
Bård Ovenstad
23. august 2010 - 17:24
;
21. august 2010 - 20:09
RESSURSER
som nærmest formerer verden alene ?
Det hadde nok gitt resultater.
JILL
Per Martin Gjærde
22. august 2010 - 13:46
Hermafrodittene
Vet du om noen mennesker som kan gjøre dette kunststykket?
Anne Brit Raaen
21. august 2010 - 20:30
Merksnodig
Hvis det skal ha noen umiddelbar effekt er det nok best å starte med å eliminere de som belaster mest, eller hva tror dere? Noen som melder seg? JILL? Hans Petter? Ove?
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 20:57
;
Da vil det kanskje begynne å ringe noen bjeller i hodene rundt i de tusen hjem ;)
Ove Hauge
22. august 2010 - 8:31
"...noen umiddelbar effekt..."
22. august 2010 - 9:12
MERKSNODING
JILL
Reijo Rajala
21. august 2010 - 20:52
Ikke promille engang.
Reijo Rajala
21. august 2010 - 21:05
Litt til
Reijo Rajala
21. august 2010 - 21:22
Institusjoner som partier.
Bård Ovenstad
21. august 2010 - 21:48
;
Til og med dine nærmeste venner og familie.
Reijo Rajala
21. august 2010 - 21:42
PartiAnsvar
Harald Brobakken
22. august 2010 - 9:49
Nye tanker?
Vi må med andre ord ikke være så avvisende til nye tanker, selv om det høres utopisk ut!
Hvor mange av vitenskapens gåter som vil bli løst da har jeg ikke oversikt over, men jeg kan nevne gravitasjonsgåten, mørk materie og mørk energi etc.
Så folkens, tenk litt lenger enn det som står i lærebøkene, det er ikke sikkert at det som står der er helt korrekt, for vitenskapen selv innrømmer at standardmodellen dekker bare 4% av vår viten om den fysiske verden!
Olai marton Jacobsen
22. august 2010 - 10:31
Kjøp og kast
I den rike delen av verden er folk helt syke i hode med tanke på kjøp og kast mentalitet.
Paul Oskar Rosenquist
22. august 2010 - 10:52
Skal jeg le eller grine?
Kan ikke forstå at moderator ikke sletter slikt vås selv! Kan ikke ta slikt seriøst! ABC, erlig talt, prøv å omformuler eller fjærn hele artikkelen. Den henger i en meeeeeget tynn tråd og er totalt på jordet!!!
Kåre Kork
22. august 2010 - 13:58
Bombe