
Stadig nye havnivå-tall
Klimarapporten Jonas Gahr Støre og Al Gore la fram for klimatoppmøtet i København i dag, mangedobler stigningen i havnivå.
ABC Nyheter: Havnivået kan stige mellom 0,5-1,5 meter innen 2100 - ja i verste fall hele 2 meter. Det er konklusjonen i en ny vitenskapsrapport om virkningen av issmelting på Grønland, Antarktis og verdens fjellområder.
Rapporten ble offentliggjort av Utenriksdepartementet i går og ble overrakt av Jonas Gahr Støre og Nobel-prisvinner Al Gore til FNs klimakonferanse i København mandag ettermiddag.
For bare to uker siden gikk samme Jonas Gahr Støre (Ap) inn for å liberalisere verdenshandelen i en ny WTO-avtale som ikke tar hensyn til klimaet.
Norsk grep om handel og klima
I ettermiddag ble imidlertid miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) bedt av den danske ministeren Connie Hedegaard om å lede arbeidet med å diskutere klima og handel under de pågående klimaforhandlingene i København.
I regjeringen er imidlertid Solheim underlagt Støre i handelsspørsmål, og må dermed fremme liberaliseringsønsket også Norge stiller seg bak i Verdens handelsorganisasjon WTO.
Diskusjonen går blant annet på om land som innfører klimatiltak, kan legge importavgift på varer produsert i land som ikke har klimakostnader.
Har klimaet noen sjanse mot handelsliberalisering? Les her.
Mye høyere enn før
De nye prognosene for stigning av havnivået som Støre la fram i dag, er mangedobbelt av de vitenskapelige anslagene for den gjeldende havnivåstigningen. Ifølge direktør Pål Prestrud ved Cicero senter for klimaforskning øker havnivået i dag med 3,5 millimeter i året. På de 90 årene fram til 2100 tilsier det bare 31,5 cm.
På hjemmesidene til Cicero står det opplyst at havnivåstigningen som følge av økende temeperatur på kloden, i verste fall kan komme opp i 88 cm, bygd på tallene fra FNs klimapanel IPCC. Og nå kommer altså 2 meter opp som skrekk-scenario om ikke politikerne kommer fram til en klimaavtale.
Hva skal vi tro?
- Hva vi skal tro på, direktør Pål Prestrud ved Cicero?
- Det er et godt spørsmål. IPCC-rapporten fra 2007 samler opp vitenskapelige rapporter fram til 2006. I den rapporten slår de fast at det har skjedd ting med ismassene på Grønland og Antarktis. Man forstår ikke dynamikken i disse områdene godt nok. Denne høsten har det kommet nye studier som tyder på en ny dynamikk i avsmeltingen, svarer han.
- De konkluderer med økende avsmelting, 250 milliarder tonn smelter nå hvert år fra Grønlands samlede ismasse på 2,3 millioner milliarder tonn. Ismassen på Antarktis ismasse er 30 millioner miliarder tonn, forteller Prestrud.
Mer og mer
- Er dette mer enn man har trodd?
- Avsmeltingen er økende. Tilskuddet til havnivåstigningen fra smelting fra Grønland og Antarktis er 0,5 - 1,0 millimeter i året av totalt 3,5 millimeter i året. Resten skyldes at havet varmes opp og smeltende is fra fjellene i verden, sier Prestrud.
- Disse tallene gir for tida 3,5 millimeter havnivåstigning i året. Da er det langt fram til 2 meters økning i havnivået fram til 2100, som den nye rapporten har som verste scenario?
- For ti år siden økte havnivået med ca. 2 millimeter. Nå 3,5. På kort tid har altså den årlige veksten økt med 40 prosen. Man regner med at dette vil øke på, sier Cicero-direktøren.
Bedrageri og svindel?
- Alle slike tall avvises av såkalte klimaskeptikere. Hvor sikker kan du være?
- Den rådende oppfatningen blant forskerne de siste fire-fem årene er entydig på denne avsmeltingen, sier Prestrud og legger til:
- Mange av dem som uttaler seg, vil jeg ikke kalle klimaskeptikere. De er klimafornektere. Å være skeptiker, er helt ypperlig. De behøver ikke å kalle sine meningsmotstandere for svindlere og bedragere slik klimafornekterne gjør.
Les også: Tror land og hav vil stige like mye.
Artikkelen er oppdatert med spørsmålet om klima og handel.


Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Hans Bugge
14. desember 2009 - 17:39
Matematikk????
Åsmund Tetlie
14. desember 2009 - 18:59
Troverdige personer !
seilbart i Nordvestpassasjen på grunn av oppvarmingen. Det han behendig unnlot og
nevne var at skipet hadde hjelp av to russiske atomisbrytere. Hvor er kunnskapen hos
jurnalistene, er det fritt fram for enhver løgn.Det ser ut som media i Norge ikke har oppdaget
ClimateGate.
Forøvrig høyner jeg med en meter, noen bedre.
Paal Nilsen
14. desember 2009 - 17:42
På lang sikt kan mye skje
14. desember 2009 - 17:50
De såkalte ekspertene spår...
Når noen mener havnivået skal stige mellom 35 og 2 meter blir det bare tull - synsing som er skremmende på enkelte mennesker - dette kalles dommedagsprofetier.
Paal Nilsen
14. desember 2009 - 17:55
Er det noen
Kenneth Hughes
14. desember 2009 - 18:21
Svimlende summer?
At han kan tror at vannet komme til å stige så mye i nærmeste fremtid kan kun være beslektet i gjengen hans kjære ønske om å beskatte alt.
Svaret er klart nok at dersom du har penger nok allerrede, og er både makt og penger begjærende kan du enten ble medlem i DNA eller Demokratene.
Slutte regnværet helt opp i fremtiden?
Hans-Erik Christensen
14. desember 2009 - 18:32
Klubb
Hilsen Bahamas !
14. desember 2009 - 18:13
Fornuft...
Jan A Skaug
14. desember 2009 - 18:28
Mer penger på konti.
Al Gore er en enterteiner i klima varsling, dumt han ikke har sitt motstykke, for og veie opp i galskapen.
Da er det vel bare å sette seg ned å venete på neste miljøavgift fra regjeringen.
15. desember 2009 - 13:56
Trenger ikke vente lenge....
Egil Brevik
14. desember 2009 - 18:31
Hvor høyt...
Noen som vet svaret?
Odd Johannessen
14. desember 2009 - 21:53
Nei, kan bare gjette...
Men kanskje Jonas Gahr Støre vet svaret - han synes å vite alt om dette. Pratemakeren!
OK - dette er ikke bare til å le av, men jeg ler av disse dommedagsprofetene som ikke har egne kunnskaper, men bare prater ivei likevel.
Svein-åge Angell
14. desember 2009 - 18:38
ja,ja
Paal Nilsen
14. desember 2009 - 19:14
Max stigning av havnivået dersom all is smelter
Jordens overflate er tilnærmelsesvis 509 554 140 127 388 m2
Jordens omkrets regnes for enkelhetsskyld til 40 000 km
Tar man så og regner ut overflaten av Grønland og Antarktis og ganger dette tallet med et anslått tall som vil si tykkelsen på iskappa og deretter ganger dette tallet med 0,9. Ta så dette tallet og fordel det på jordens overflate.
Om vi røft sier at Antarktis og Grønland utgjør 5% av alt landareal, og iskappen er 2000 meter i snitt, så blir regnestykket seende slik ut;
509 554 140 127 388 m2 X 5%= 25477707006369m2
25477707006369 m2 X 2000 meter = 50955414012738000 m3 is
X 0,9 = 45859872611464200 m2 vann
Del så vannet over jordene flateareal
45859872611464200m3 / 509 554 140 127 388m2 = 89,9 meter
==============
Da har vi ikke regnet med luftens vanninnhold som også vil øke kraftig og være med å trekke ned vannivået, pluss endel andre faktorer...
14. desember 2009 - 21:30
Litt dristig regnestykke...
Morten Hustad
14. desember 2009 - 20:03
Jeg ble slettet fra siden
Skjønner ikke hvorfor ABC slettet denne. Helt uforståelig...
Willy Karlsen
14. desember 2009 - 20:19
Morten
Roy Pedersen
16. desember 2009 - 12:16
Hei Morten
Kan ikkje huska at eg har lese noko om det.
Tormod Ringvold
14. desember 2009 - 20:25
Klimaekspertene Gore og Støre.
Eller er det bare klakører som har adgang?
Morten Hustad
14. desember 2009 - 20:42
Willy gav meg lysten å prøve en gang til.
Vikingene som Willy skrev dyrket korn på Grønland!
På Sandsøya på Sunnmøre ser en jettegryter 60 meter oppe på fjellet, der hvor strandkanten tydeligvis var for x anntall år siden.
Norges kontinent var høyt og flatt, nesten som Hardangervidda i dag. Ikke var det fjorder. Kystlinjen var rett og bratt.
Forskere mener ca 8 istider har forårsaket mega utvaskinger av vann og grus pga. at isen smeltet. Dette førte bla. til sedimentlag som oljen og gassen er mye dekket av. I dag vet vi at isen smelter ved varmere klima. Det har altså vært formidable smeltinger før også. Senest på Jostedalsbreen.
På tv ser vi at isen kalver og på den måten skal vi tro "ekspertene".
Breene kalver for at de blir skyvet mot kysten pga. ismengder som presser bak.
Joda, verden blir varmere, men ikke de siste 10 årene iht. "Der Spiegel", en seriøs tysk avis som ofte "taler Rom imot".
Måtte vi få en edru debatt og ikke livredde politikere, samtidig som vi må tørre å innrømme at verden mange ganger før har opplevd at isen smelter.
Arvid Lenes
14. desember 2009 - 20:44
Høgvirkningsgradmotorer og grunnvarmepumper
14. desember 2009 - 20:59
Alt dette er bare tull og rør.
Knut frode Bolsø
14. desember 2009 - 21:35
det blir jo et stort marked
Jan-egil Bogdanoff
15. desember 2009 - 8:51
Polis som smelter osv.
Tenk en tanke vedr. kloden vi bor på, og hva som oljeborehullene blir erstattet med. I hullene fylles det saltvann og ferskvann som har en helt annen egenvekt enn olje og tungolje. Vil det da ikke gjøre noe med grvidsasjonen når egenvekten blir endret ? Alt som selv helt vanlige folk fikk lære på skolen, og fulgte med i fysikktimene vet at egenvekt som endres i en balong som roterer får en raskere eller tregere rotasjon som igjen betinges av innholdet. Hadde balongen vært plassert i en atmosfære som er rundt jorden, så hadde det vært av stor interesse om ikke naturlovene er i kraft også her. Det kan ikke være menneskesapt at Golfstrømmen endrer kurs.
Det er også svært betenkelig at alle selvoppnevnte "medlemsklubber" får store beløp av forurenserne for å holde kjeft, og at her er det høye lønnerå hente. Bellona med Hauge er et av eksemplene på dette. Troverdigheten til Oddekalv, Fremtiden i våre hender osv.- osv. har ingen effekt lenger, vi vet rett og slett for mye om luringene. Og politekerne på venstresiden kaster seg ukritisk inn i hylrekoret, og kan risikere å angripe problemet i feil ende. Det kan virkelig føre til katastrofer.
De såkalte menneskeskapte forurensinger er stor butikk. Så har du lyst til å starte noe som er innbringende, så start en organisasjon som ansetter folk som egner seg til å syte og klage uten at folk flest stiller seg spørsmålet om - Er dette troverdig da ?
Bjørn Andersen
15. desember 2009 - 12:37
Hvis myndighetene i Norge
Gunn Kragh Eckell
16. desember 2009 - 9:00
Havnivået STIGER
Jeg har ikke noe tro på at havet skal stige nevneverdig. Hvorfor er da som du skriver regjeringen med på å bygge den overbudsjeterte operaen rett i vannkanten med en "bakke" rett inn i bygget.
I dag var det på nyhetene at det er varslet kulde rekord i Canada.
Det vi ser av forandring er mere regn, for vannet har en syklus der skyene henter vann fra havet drar det på vei inn mot land og slipper det ned i form av sne eller regn. Så tar jorda dette til seg og deretter går det ut i havet igjen.
Men jeg er nok litt bekymret for alle hullene som blir boret under havoverflaten.
Kjartan Karlsen
15. desember 2009 - 12:39
Noen som tenker på...
1: Sett at det ikke var is på jorden, ville da havnivået steget? Jeg mener ja! Hvorfor?
Naturlig: Alle verdens elver birnger daglig enorme masser ut i sjøen.. leste en plass at Amasonas blinger så mye som et lastebillass med grus og sand ut i deltaet sitt pr sekund, alene.. Gang opp og det er ikke ubetydelige masser, som selvsagt vil påvirke over lang nok tid.. Dette er stein i vannglass teorien i stor skala..
Menneskeskapt: Vi drenerer nye landområder, dvs tømmer naturlige "vannbeholdere" ut i havene..
2: Is har mindre tetthet enn vann, smelter all isen på nordpolen, burde faktisk de 10 % som er over havoverflaten kompansere for for det volumet som vill forsvinne under.. Gå hjem og putt en isblokk på 1 liter is oppi en bøtte med 5 liter vann.. Du vil vel få en "vannstand" på 5,9 liter før smelting.. du har ikke mere etter smelting.. Dvs. smelter havisen vil ikke det kunne påvirke havnivået?
3. Om økt temperatrur smelter mere innladsis, slik at havet stiger og dette gir oss mere nedbør? denne nedbøren blir vel lagret som snø i høyere områder av verden.. Kom ikke og si at 2 grader forskjell hindrer det å snø i områder hvor det er -5 og kaldere hele vinteren/halve året.. det er jo egentlig kun nedbørsmangel om vinteren som hindrer at store breeområder vokser seg fete nå..
4. Økt nedbør vil kunne skape vegitasjon der hvor det i dag er ørken, vegitasjon holder som kjent på vann..
Jordens evne til og balansere må ikke undervurderes.. Alt på virker alt, og selv de mørkeste spådommene vil påvirke i positiv retning om en er villig til å de på andre sider av saken..
Johnas Alstadsæther
15. desember 2009 - 15:50
Havet stiger.
når de slår lag med klovnen Al Gore fra dustestaten USA, blir alt fullkomment. Al Gore har vel forurenset
mer enn Oslo by når han flyver rundt med sitt eget fly. Klimapolitikken er bare penger og hvem som kan tjene mest på denne dommedagspolitikken. Noen tjener JÆVLIG med penger på dette hysteriet.
Roy Pedersen
15. desember 2009 - 16:41
Knalltøffe Haugesunnar
Det er mye som tyder på at dei er smartere en deg. Anbefaler deg å ha litt mer respekt for folk.
At USA er et land med mye rart, ja, men å kalle det et dusteland. Hva mener du egentlig med det?
Jan Magne Hovde
15. desember 2009 - 17:55
Is
Jo vannet i badekaret synker ca en cm under kanten!! Kansje det dampet vekk?
En annen rar ting Co2 er lettere enn vann og grunnet sentrifugalkrafta presses Co2 ned i havet. Så egentlig skulle vi vært mere beskymret for livet i havet.
Hvorfor hører vi ikke noe om hvorfor Solen er blitt varmere,?? Den har hatt flere uventet store utbrudd,og det er ivertfall ikke menneskeskapt!