Klimaendringene kan være verre enn fryktet
Flere medlemmer av FN-panelet for klimaendringer som vant nobelprisen sammen med Al Gore i 2007, sier at panelet undervurderte hvor alvorlig klimaendringene blir i de neste 100 årene.
FN-panelet offentliggjorde for vel ett år siden en rapport som advarte om stigende havnivå, utvidelse av ørkener, mer intense stormer og utryddelse av mange plante- og dyrearter.
Men nye undersøkelser viser at utslippene av drivhusgasser har økt med 3,5 prosent i året fra 2000 til 2007, langt mer enn panelet regnet med, og over tre ganger så fort som på 90-tallet, da de økte med 0,9 prosent i året, sier Chris Field, som samordnet den tidligere rapporten.
– Uten at noe gjøres, vil klimaendringene bli større og det blir vanskeligere å håndtere dem enn vi trodde, sier Field.
Kina og India
Han sier at grunnen til den kraftige økningen ser ut til å være at store u-land som Kina og India har stått for en voldsom økning i energiproduksjon, basert på kull.
Dessuten bidrar det at økende temperatur kan føre til at tundraen smelter raskere enn ventet og at tropisk regnskog lettere antennes, noe som vil bidra til å slippe ut milliarder av tonn av CO2 som har vært lagret i tusener av år.
Det ville i sin tur føre til enda sterkere temperaturøkning og dermed føre verden inn i en ond sirkel som kunne komme helt ut av kontroll innen neste århundreskifte.
Milliarder av tonn CO2
Siden den industrielle revolusjon ble innledet for 200 år siden, er det sluppet ut 350 milliarder tonn CO2 til atmosfæren gjennom brenning av fossilt brensel.
Men de nye undersøkelsene viser at det ligger 1.000 milliarder tonn CO2 lagret i permafrosten som ligger an til å bli sluppet ut om smeltingen øker farten. Og i Arktis er temperaturøkningen raskere enn noe annet sted i verden.
Nye undersøkelser viser også at havnivået stiger raskere enn panelet hadde forutsett, ifølge Anny Cazenave i et fransk forskningssenter.
Havet stiger fordi temperaturen i havet stiger og fordi smeltende is renner ut i havet fra isbreer og i de polare strøkene.
Nye analyser viser at havnivået siden 200 stiger omtrent dobbelt så raskt som i forrige århundre, det vil si over 3 millimeter i året. (©NTB)



Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Odd Flolid
15. februar 2009 - 9:24
Klimaendringene???
Det har i alle tider vært en tilpassning av dyrearter, hva hadde skjedd dersom alle dyrearter hadde bestått fra tidenes morning, da hadde vel dinosaurene regjert verden.
Thord Hansen
15. februar 2009 - 12:52
ja, klimaendringer
Hvis du vet om drivhusgassene, så er co2 blant dem, og vet du i det hele tatt hva disse gassene gjør? Neppe! Du vet at, eller du vet sikkert ikke at mennesker er rota til mye av det vonde som skjer på denne planeten. Hvis du hadde fått med deg, så fordobler verdensbefolkningen seg hele tiden. Alle mennesker har behov for energi og næring, og for å få det må man hugge ned trær, drepe dyr, plante jord. Vet du forresten hva trær gjør? Trær reduserer co2 i lufta og skaper oksygen, og hva skjer når det blir mindre trær og mer co2? Det blir ubalanse i systemet. Kloden klarer ikke å bryte ned all co2 som blir sluppet ut, og det blir mer og mer overskudd av det, og det blir klimaendringer. Hvor ofte har du sett noen hugge ned et tre, og hvor ofte har du sett noen PLANTE et tre? ikke tenk på naboen din nå eller hva du plantet, tenkt globalt. Fyrer du i peisen hjemme? Garantert, det gjør de fleste. Men planter de trær? Neppe. Selv om naturen selv forplanter seg, så blir det mer skog hugget ned. UBALANSE. Men det er stort sett ikke Norge som er problemet "foreløpig", men det er store land og små land til sammen.
Det denne planeten trenger er at alle er bevisste på miljøet og en redusering av befolkningsveksten. Da mener jeg STOR redusering. Du er ikke miljøbevisst hvis du velger å kjøre til joker 500 meter unna huset istedenfor prix 4000 meter unna huset. Du er miljøbevisst hvis du GÅR til butikken. Hvis ingen hadde hatt bil som går på fossilt brensel, ja da er vi på god vei.
Hilsen 17åring
Tom Wulff
15. februar 2009 - 14:45
Klimaendringer
Are Eivind Brænne
15. februar 2009 - 12:58
Fullstendig enig
Og mens klima-hysterikerne prediker sine budskap om at folk må begrense sine CO2 utslipp og må redusere tempen i stua og nærmest gå til jobben med vandrestav og nisteskreppe (ikke skal det bygges ut tilfredstillende stamveier folk dør i frontkollisjoner , står i endeløse køer osv. osv) fråtser de selv i gigantisk fly-reisevirksomhet kloden over. Tusentalls klimakonferanser, møter , befaringer over hele kloden.
Jeg gjør oppmerksom på at i dag kan konferanser, møter osv meget enkelt og CO2 fritt overføres via PCer og storskjermer (tale, bilde dokumenter - alt) og det er på høy tid disse enorme klimamøte/konferansene
over hele kloden reduseres drastisk. Men det er selvsagt gøy å reise og spesielt når vi andre via skatteseddelen betaler
Iflg en spørreundersøkelse i Dagbladet nylig svarte hele 50 % at de ikke trodde på menneskeskapte klimaendringer (9% vet ikke, 41 ja av ca 7200 vilkårlige). Dette til tross for media, politikere og div forskere sin kontinuerlige innsats for å innbille folk "klodens angivelige feber".
Arnt Orskaug
15. februar 2009 - 9:38
Met Office; Det ropes ulv for ofte
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/feb/11/climate-change-misleading-claims
Frode Aase-Nilsen
15. februar 2009 - 10:00
For vanskelig å akseptere
Det er er selvsagt skremmende for enhver å ta inn over seg konsekvensene og alvoret.
Men når mange rett og slett nekter å gjøre det, er nok mye av forklaringen at dette berører grunnleggende holdepunkter og ståsted de har valgt i livet.
På samme måte som gammelkommunistene sleit med å akseptere Sovjetunionens fallitt, blir det svært vanskelig å innse for mange at det aller siste verden trenger nå og fremover, er økonomisk liberalistisk tenkning.
Da blir det lettere å stikke hodet i sanden.
Olav Gimse
15. februar 2009 - 10:25
Pån igjen!
Tormod Andersen
15. februar 2009 - 10:29
CO2-Kvoter
Leif kåre Nordmo
15. februar 2009 - 10:39
Hvilket klima..
dyre arter som er utryddet,av klimaforandringer,lenge før mennesket kom til jorda,
istid,mange kilometer med is over storedeler av kloden,som smeltet bort,da fans det ikke
biler fabikker,menneske skapt forurensning,at det er noe forurensning i dag,er vel sikkert.
Men ikke til det hysteriet som forskere legger opp til,men de skal ha noe og drive med de også.
Det blir nå feil,når vi må betale masse unødvendige avigifter for det,ta et eksempel mydighetene
i Norge la opp til rimeligere Diesel priser,og avgift,slik at folk kunne kjøpe diesel biler da de slipper
ut mindre co,2,så kom det en slik forsker,ded noe rot om partikkler,som er livsfarlige,og dermed hvar det
ødelakt,men ikke noe om hvor farlig det hvar,forskere og økonomer er farlig det.
15. februar 2009 - 10:50
Klima.
Eg stoler på at naturen rydder opp etter oss.Eg stoler i allfall ikkje på dei som trur dei kan styre.
Elitetenkarane er definitivt ikkje å stole på.
Ann Tove Buklev
15. februar 2009 - 11:10
Stanse befolkningveksten
Jostein Bjørgan
15. februar 2009 - 11:10
Hvem skal vi tro på?
Det som også forundrer meg litt er at det ser ut som om det er mye lettere å få støtte til forskning på menneskeskapt utslipp i forhold til forskning på andre teorier. Kan det være at "noen" helst ser at denne teorien er riktig? Den er i allefall lettere å avgiftsbelegge.
Helge Hoff
15. februar 2009 - 11:39
tenke selv også?
Atle Rusten
20. februar 2009 - 9:43
Akkurat, tenk selv.
Lukt bak bilen sier du.
CO2 er lukt og fargeløs, så den hverken ser eller lukter du.
Pål Vedeld Djupvik
15. februar 2009 - 11:51
TULL OM KLIMAET,
Mohamed Charif
15. februar 2009 - 13:14
Dere! les inlegget til Helge
Klimat panelet er en annerkjent organ med over 1000 forskere som jobber full tid for å definere problemene og finne løsninger, men du sitter og kjører i din klimabombe bil med god sammvittighet og later som at du vet bedre enn disse forskere. Poor soul!!!
15. februar 2009 - 12:03
katastrofe
for planeten.Jeg er redd snøballen er begynt å rulle,hvis ikke vi stopper den i tide vil vi få se katastrofer
menneske ikke har sett før.Permafrosten har begynt å smelte,isen ved polene blir mindre å mindre.
Alt dette bidrar til at temperaturen blir høyere å høyere .Verden har vært igjennom mange katastrofer oppigjennom historien,mange forskere tror menneske er den siste katastrofen i planetens historie.
Tom Wulff
15. februar 2009 - 14:53
Katastrofe
Pål Vedeld Djupvik
19. februar 2009 - 15:56
Stakkars folk med Arild Johannessen`s meninger,
Men klimakrisen er god butikk for noen, jeg tenker blant andre på den tidligere visepresidenten i USA Mr. Al Gore. Kun i år 2007 tente han over 15 milloner USD, og bor i et hus på størelse med et Operahus.
Verden vil bedras.
22. februar 2009 - 14:23
FEIL
Men planetens neste katastrofe.Å det skyldes litt mennesker som deg som tror de vet bedre enn tusenvis av forskere som jobber med dette på heltid.Å at dette er en kjempe stor dekkoperasjon for å tjene penger.
Jeg har ikke noe vanskelig med å forstå at klimaet har problemer med å takle så store co2 utslipp på så relativt kort tid som vi her snakker om.
Roald Lunde
15. februar 2009 - 12:08
Vi må feie for egen dør!
For meg så fremstår klimadebatten som en stor kommersiell snøball som de fleste politikker og kjendiser henger seg på. En grei inngangsport til det ”gode selskap”, uansett om de er genuint opptatt av miljøet eller ikke. Klimapolitikk er en unik mulighet for grå mennesker til å komme i rampelyset.
Klimaspørsmålet ser jeg på som en gordisk knute; ”alle vil, men til ingen nytte”. Fakta per 2009 er at det i Europa skal bygges 70 nye urensende kullkraftverk, hvorav Tyskland skal bygge ca. 30! Er det noe som forurenser så er det kullkraftverk basert på svarkull (billig energi og store mengder tilgjengelig).
Har ikke hørt noen politikere fra Norge eller klimapanelet eller andre radikale / ikke radikale miljøforkjemper stå på barrikaden i forhold til dette (husk at dette er den største miljøtrusselen som nå seiler opp i Europa). Sa jeg sur nedbør på 70 tallet?
En annen sak er at det i tillegg bygges eller planlegges atomreaktorer rundt oss på alle kanter (helt ren energi), men Norge ønsker ikke å ta denne debatten på prinsipielt grunnlag. Vi skal helst ikke bli informert om dette. Om vi skal velge mellom kolera og pest (ihht. FN sitt klimapanel så går det rett til helvete om vi ikke begrenser Co2 utslippene) så bør det vell være best med atomenergi? Hvor mange anlegg trenger vi for å elektrifisere alle oljeplattformene i Nordsjøen? Om vi elektrifiserer Nordsjøen så vi muligens (har ikke regnet på dette) innfrid Norges Co2 forpliktelser, og vell så det.
Mitt poeng er at når Al Gore/FN sitt klimapanel konkluderer med at jordkloden går under, om vi ikke handler nå. Hvorfor kan ikke FN da sette forbud mot bygging av kullkraftverk samt innføre et pålegge om en gradvis overgang til atomkraftverk, basert på en ny sikkerhetsfaktor som er definert i en internasjonal forpliktende standard?
Terje LØken
15. februar 2009 - 12:11
Endelig en som forstår årsaken til problemet
Selv vår miljøbeviste Jens Stoltenberg bidrar aktivt til dette. Vi skal nå gi 250 mill. kr. til fødehjelp til mor og barn i Pakistan!! Edel tanke, men hva vi skulle ha gjort er å gi gratis sterilisering eks. etter barn nr. 2 . Hva Pakistan og andre lutfattige land trenger for å komme seg opp av hengemyra er befolkningsreduksjon. Slik kunne man fortsette i det uendelige med eksempler. Skulle vi i Norge gi et vesentlig bidrag, må vi oppmuntre til skogplanting, overgang til el. biler , redusere olje, gassutvinning og industriproduksjon( så sparer vi litt til neste generasjoner). I tillegg må vi styre mot en lavere levestandard når det gjelder forbruk (eks. slutte å fly jorda rundt på ferie). Listen kan utvides betydelig :-)
Are Eivind Brænne
15. februar 2009 - 12:22
Utrolig - kan virkelig en KLIMAFORSKER ta feil/endre endring ?
Den globale tempen har kun øket 0,7 grader siden ca. 1850. Inkludert i de nevnte 0,7 grader ligger også elementer av den naturlige kjølige ”lille istiden” som den gang var i avslutningsfasen og korrigert for denne unormale og naturlige kjølige perioden blir stigningen på 0, 7 grader enda mindre enn ved en normal naturlig temp.
Den globale temp-forskjellen de siste ca 160 år er derved så liten at ingen mennesker rent fysisk vil kunne merke noe og mange vil nærmest måtte påføre seg briller for å se forskjellen på et vanlig kvikksølvtermometer.
Det er også feil at den globale tempen de siste årene har steget. Den globale tempen nådde sin topp i mars 1998. Til tross for at CO2 har steget betydelig etterpå har tempen i hele 11 år vært lavere. Det dokumenterer at de naturlige klimakreftene har vært langt sterkere enn hva de betydelig økende CO2-utslippene har virket over 11 år. Fra og med år 2002 har global temp hatt en fallende tendens. Paradoksalt var CO2-toppåret 2008 det kaldeste år siden tusenårsskifte og i denne rekordhøye CO2-konsentrasjonen opplevde vi det største/raskeste fall i den globale tempen som er registret i moderne tid (tempen falt fra jan 07 til jan 08 med hele 0, 6 grader). Forskjellen i global temp mellom året 1990 (referanseår for Kyotoperioden) og året 2008 (18 år etter) er latterlige lave 0,08 grader stikk i strid hva forskerne dengang forventet. Den globale tempen øket også betydelig i perioden 1920-1940 mens til svarende CO2-økningen var forholdvis minimal - og nå CO2-utslippene begynte å øke betydelig i årene etter krigen falt paradoksalt tempen i over 30 år (i forhold til 1940-nivået).
Vi har hatt istider og tider med landbruk på Grønland, vindyrking i England og varmekjær skog i Nord-Norge og høyfjellet forøvrig totalt uten menneskelig påvirkning.
Både i fjor vinter og i år har det over store deler av kloden vært enorme snøstormer og streng kulde som i norske media i påfallende grad ikke prioriterer. Kina den verste vinter på minst 50 år med hundrsvis døde og der sågar inflasjonen økte pga denne, i Afgah døde ca 650 av kulden, unntakstilstand i Bulgaria, snø i Bagdad (ikke skjedd på 100 år), 90års rekord snø/kulde nord i USA/Canada. Og i store deler av innlandet i Sør Norge ble målt de største snødybder på 30 år.
Og denne vinter; snø i Sør-England i oktober (ikke skjedd på over 70 år) og det største snøfallet på 18 år. Flere ganger skiføre i London, Paris, Berlin og sågar Madrid. - 28 grader i Tyskland og -49 i Slovania (aldri reg før). Veldige snøstormer og kuldeperioder i USA; bare i Kentucky mistet over 40 livet som følge av snøstorm/kulde osv. I Norge ble mestedelen av landetdekket av snø i slutten av nov og har store deler av befolkningen har stått til livet i snømengdene med tilhørende sterk kulde i februar.
Thord Hansen
15. februar 2009 - 13:07
har du tenkt over at jo mer
Hilsen 17åring
Are Eivind Brænne
15. februar 2009 - 13:45
Les mitt innlegg en gang til
Hadde vi ikke hatt økningen fra 1980 (1987) til 1998 så hadde CO2 religionen aldri blitt startet.
I kaldperioden på 1960-1970 tallet (kaldere en 1940 nivået da CO2 paradoksalt var lavere) mente en rekke fremtredende klimahysterikere at vi gikk mot ny istid
Jeg synes virkelig det er klimahysterikerne som utfra en 18 (11) års økning (og som ufattelig på dette tidsreferansegrunnlag mener å vite klimaet om 100år) og ikke meg som skal se dette i et lengre perspektiv.
Jeg ber deg virkelig igjen lese mitt innlegg
Thord Hansen
15. februar 2009 - 14:02
Som sagt i tidligere
Du kan jo lese litt om hva klima og gulfstrømmen er og hva den gjør.
Det klimaforskerne har sagt er at vi vil få dramatiske endringer i klima. Det er ikke sagt at det blir varmere overalt. Se AL-GORE sin film du. Jeg vil jo si at iskalde vintre i Spania er ganske store klimaendringer..
Her er et eksempel:
Hva skjer hvis du har en varmluftsovn som står å blåser på is? Svar: Jo den smelter fortere enn til vanlig. I dette tilfellet er varmluftsovnen økende temperaturer og isen er isen på polområdene
Hva skjer hvis du stopper tilgangen på varmt vann og luft "gulfstrømmen"? Det blir kaldere i de områder som blir varmet opp av denne gulfstrømmen.
Alt henger sammen
Såpass har jeg fått med meg. HAR DU?
Tom Wulff
15. februar 2009 - 15:03
Til Thord
Lorentz Hanssen
15. februar 2009 - 15:24
Han er jo bare 17 år!
Thord Hansen
15. februar 2009 - 16:37
Hallo, isen smelter ikke?
Jeg sa ikke at golfstrømmen er blitt varmere eller kaldere. Jeg sa at det kommer til å skje hvis all isen smelter.
Hvordan kan du si at isen ikke smelter?
Du er helt tom du
Thord Hansen
15. februar 2009 - 17:06
Altså, mennesket er ikke
Denne saken er som med vitenskapens fakta om jordens opprinnelse mot troen på at gud skapte verden. Jeg kan være vitenskapen som kommer med fakta og du med troen og motsatt.
Vi kan begge ha rett og begge ta feil?