980 551

STILLER OPP: Bruce Springsteen spiller gjerne på Utøya. (Foto: AP Photo)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Bruce Springsteen,Utøya,nyheter,Kultur
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Springsteen sier ja til Utøya

(Sevilla/ABC Nyheter) 22. juli er Bruce Springsteen i Norge. Lørdag bekreftet han at han gjerne deltar i en markering på Utøya, hvis han blir spurt.

Søndag sparker Bruce Springsteen i gang sin Europa-turné i Sevilla, og om drøye to måneder spiller han tre konserter i Norge.

Den første i Oslo 21. juli og de to i Bergen 23. og 24. juli.

- En forferdelig tragedie

Det betyr at han er i Norge og har spillefri 22. juli, og på spørsmål fra ABC Nyheter bekrefter Springsteen at han gjerne deltar på en markering på Utøya, hvis hans nærvær er ønsket.

- Det var en forferdelig tragedie som rystet både meg og hele det amerikanske folk. Så langt har jeg ikke fått noen direkte henvendelser om å delta på en markering der 22. juli, men skulle det komme, så er det noe jeg absolutt er interessert i, bekreftet Springsteen da vi fikk noen minutter med ham rett etter soundcheck på Estadio Olympico i Sevilla lørdag kveld.

Les også: Springsteen tar seg godt betalt

Pedersen: - Setter pris på all støtte

Til ABC Nyheter ønsker ikke AUF-leder Eskil Pedersen å kommentere nyheten om Springsteens tilbud i spesielt stor grad.

- Vi setter pris på all støtte og positivitet etter 22. juli, og ordene fra Bruce Springsteen varmer. Utover det har vi ingen kommentar til arrangementet på Utøya 22. juli i år, sier han i en kort melding.

Les også: Jubler for Springsteen

Snakket om hjemlandet

Tilbake til Springsteen. Foruten Utøya, var det framfor alt den politiske og økonomiske krisen i sitt hjemland og Europa han var mest opptatt av å snakke om. Han snakket med harme om hvordan utviklingen i USA de siste årene har gått feil, med et økende skille mellom de få rike og de mange fattige.

- Men Occupy Wall Street har fungert som et veldig fint korrektiv. Etter at de kom på banen, har den offentlige samtalen forflyttet seg til venstre og svekket innflytelsen til de konservative i Tea Party-bevegelsen, sa Springsteen.

Før vårt kvarter med "The Boss", sittende på scenekanten, hadde han en to timer lang gjennomkjøring av showet sammen med Little Steven og resten av bandet. For det meste dypt konsentrert om å få detaljene rett, men også med smilet på lur.

Og med et spørsmål til noen få heldige fans som hadde fått slippe inn om de hadde noe ønske. Heiaropene overdøvet hva de måtte ha svart, men Springsteen ga dem i hvert fall "Thunder Road".

Les også: - Ingen avtale med Springsteen

 

Les flere kulturnyheter på ABC Nyheter

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-05-13T08:17:26

Arvid Andreassen Arvid Andreassen

13. mai 2012 - 8:17

Utøya.

Hvem er det som eier utøya,er det AUF?????
2012-05-13T08:47:48

Unn Hofstad Unn Hofstad

13. mai 2012 - 8:47

Ja. Og så?

Ja. Og så?
2012-05-13T09:01:16

Niri Baklid Niri Baklid

13. mai 2012 - 9:01

Fantastisk med Springsteen i Norge

Nå må AUF hive seg rundt og bestemme seg for hva slags arrangement de vil ha på Utøya 22. juli. Passer Springsteen inn?
2012-05-13T09:02:51

Arvid Andreassen Arvid Andreassen

13. mai 2012 - 9:02

Ja,og så.

Hvis Springsteen skal opptre ,hørte på nyhetene at det blir kun for medlemmer.,men er det AUF som eier øya er det jo greit.
2012-05-13T09:28:26

Ken nilsen Ken Nilsen

13. mai 2012 - 9:28

tull og vas..

tull og vas..
2012-05-13T10:05:20

Arvid Andreassen Arvid Andreassen

13. mai 2012 - 10:05

Hjernevasket.(Lobotomert)

Helt enig med deg KEN NILSEN.
2012-05-13T10:25:21

Finn Hopaneng Finn Hopaneng

13. mai 2012 - 10:25

Oppmerksomhet

Sosialistene gjør alt for og beholde offerrollen å få terrorsaken til og holdes varm fram til stortingsvalget 2013.
2012-05-13T16:50:04

Ragnar Østli Ragnar Østli

13. mai 2012 - 16:50

Finn

Helt enig med deg. Vi er sikkert også enige i at Utøyatragedien var en ille hending. Nå synes jeg at AP gjengen bør slutte å belaste oss andre med denne saken. Det er vel såpass korrupt innen disse kretser at regningen for ettårsmarkeringen skal belastes statsbudsjettet også.
STEM AP UT AV REGJERING I 2013
2012-05-13T13:56:34

Ken nilsen Ken Nilsen

13. mai 2012 - 13:56

Det er på tide at Noen tør

Det er på tide at Noen tør nevne dette på sann måte. Det er faktisk med bekymring vi bør se på hva som virkelig skjer i landet vårt. Man kan da sannelig ikke alltid være så naiv? Er det slikt at man med en gang man sier noe som kan tolkes rasistisk,ja da ropes det høyt. Men når de faktiske forhold vises i vårt samfunn,dette seg være en talentløs integrering og hvordan "våre nye landsmenn" greier å bruke systemet på det groveste....Ja da er det faktisk KUN sannhetens ord som skal "hysjes" ned , for vi kan da bli oppfattet som rasister. Det er IKKE rasistisk , men harde fakta på hva som skjer og frykten vi bør se i øynene for hva som kan skje. Jeg er ikke rasist men jeg er glad i Norge, vårt land og vårt demokrati som våre forfedre har bygget. Jeg håper på en sterkere nasjon som ivaretar sine landsmenn og stiller strenge krav til de som måtte komme til vårt land det seg som flykting eller asylsøker. Folk er redde for å si dette ,men det er vel på tide at det blir sagt.

årsaken er ganske enkel.
masseinnvandring,islamisering,​ flerkulturelle samfunn mangel på demokrati er den inndirekte årsaken..dette er noe de fleste folk i norge ikke vil ha..men allikavel står eskil pedersen fortsatt å skal prakke dette på det norske folk..jensemann sier "mer åpenhet og demokrati"..ja, la oss for all del endelig få det..er på tide med en folkeavstemning.."for eller imot multikulturelle samfunn"
man kan godt si at man må tenke hvem man velger inn som politikere og til å regjere...men de holder jo ikke det de lover uansett..dette førte til at en mann gikk amokk på utøya..denne mannen får mer og mer støtte i sine ambisjoner, men gjerningen er jo helt forkastelig.
2012-05-13T15:21:25

Niri Baklid Niri Baklid

13. mai 2012 - 15:21

Valget er klart:

Ikke støtt det partiet han var medlem av!
2012-05-13T13:57:40

Are Tomasgard Are Tomasgard

13. mai 2012 - 13:57

Mer dritt fra Finn Hopaneng

Finn: Under her kan dine foreldre, venner, familie, arbeidskollegaer, medelever og annet dersom du måtte ha rundt deg i hverdagen se hva du sprer på nettet. Dette skrev du nylig i en annen streng:

"Selvfølgelig har AP og AUF skodd seg så godt de kan på denne terrorsaken. Da representanten fra FRP fra stortingets talerstol ganske åpent insinuerte dette ble han gjordt til en bølle, men egentlig var jo dette sannheten selv om det var sterkt å høre akkurat da. Sosialistene har jo aldrig gått av veien for noen ting. den enes død den andres brød. Slik har de alltid vært."

Hva mener du med "den enes død, den andres brød" ? Er du strippet for innsyn eller medmenneskelighet?

Synes flere burde gå inn på strengene du sprer rundt deg med kommentarer på. Flere burde se deg og hva du bedriver!
2012-05-13T14:07:07

Are Tomasgard Are Tomasgard

13. mai 2012 - 14:07

Ennå ett nett- troll

Ken: Aner ikke om du er rasist eller ikke, men at du har demokratisk sinnelag stiller jeg min tvil om. For når du sier:
"man kan godt si at man må tenke hvem man velger inn som politikere og til å regjere...men de holder jo ikke det de lover uansett..dette førte til at en mann gikk amokk på utøya..denne mannen får mer og mer støtte i sine ambisjoner, men gjerningen er jo helt forkastelig."

Hva mener du egentlig med dette?
Mener du vi som er i fra AP skal slutte å mene og å ytre det vi mener, siden du åpenbart mener at det vi står for avler frem terrorisme?

Drap er forkastelig. Også rettferdigjøring av barnedrap er forkastelig. Forsøk på å dele ut skyld til andre enn den ene som har all skyld - er like forkastelig.

Håper du er like åpen om dine synspunkt med dine foreldre, venner, kollegaer, naboer og andre Ken. Det beste er om folk ser hva du sprer rundt deg med her.

Nå gidder jeg ikke å "løpe" etter nettrollene" her mer. Kom dere ut i virkelig politisk aktivitet. Kom dere ut på møter. Stå opp og frem med synspunktene deres i det åpne rom. "Sladregubber" som figurerer med sprøy og vås- sterke påstander og nedlatende kommentarer på disse nettstrengene er lavmål. Vær så tøffe at dere står frem nå da!
2012-05-13T14:38:21

Ken nilsen Ken Nilsen

13. mai 2012 - 14:38

vil norge ha dette

ap jobber jo for dette...men er dere sikker på at den norske befolkning vil ha islamisering og multikulturalisme....tror nemlig de fleste ikke vil ha det. La oss få en folkeavstemning om dette.
2012-05-13T15:18:37

Niri Baklid Niri Baklid

13. mai 2012 - 15:18

Til opplysning:

Det er valg neste år! Var det en overraskende opplysning?