
Folket enig med Giske om TV 2-salg
57 prosent av de spurte i en meningsmåling VG fikk utført tirsdag kveld, sier de mener TV 2 burde forblitt på norske hender. Bare 22 prosent svarer at det er greit at kanalen blir heldansk.
– Det er bra at noen bryr seg om det spørsmålet også, etter at den siste uken stort sett har handlet om andre ting. Mitt mål har vært å uttrykke en klar oppfatning om at et norskeid TV 2 er viktig, og det er godt å se at det er godt forankret, sier Giske til VG.
Les flere nyheter

NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Dette er Oslos nye utkikkstårn
Ett år på Boklista
Lesernes kommentarer
Peter Nylund
17. januar 2012 - 9:20
Giskes agenda.
G Gram
17. januar 2012 - 16:46
Så enig, så enig.
Helge Dahl
17. januar 2012 - 9:21
Jeg er overasket over...
Giske er en kontrollfreak som lukter litt Stalinistisk, men denne gang er jeg enig med han.
Atle K
17. januar 2012 - 12:15
Kunne man bare vise like stor bekymring
Knut Amundsen
17. januar 2012 - 9:33
Ikke enig med Giske
Jeg syns Jens Stoltenberg burde finne en næringsminister som har bakkekontakt slik at vi slipper dette tullet for fremtiden.
Jan Erik Jensen
17. januar 2012 - 11:06
Giske er som reven
I TV2 saken flørter han med venstresiden i Arbeiderpartiet.
Ingen i AP har på den annen side "tenkt så mye høyt" om fjerning av formuesskatt som den godeste Giske. Da flørter han med høyresiden i partiet. Dette er bare 2 eksempler på at det kan synes som at han vil skvise midten i partiet deriblant Jens Stoltenberg.
Jeg ville aldri stolt på den mannen. "Synd" at han i en del sammenhenger er såpass dyktig at JS synes å være avhengig av ham , spesielt i balansen mot minialliansepartnerne. Men også der har nå Giske prestert å gå bak Stoltenbergs rygg og begynte å lefle med visse 2 damer for å lage mest mulig TV 2 -støy.
Det kan ende opp med at SV og SP får større pressmakt over AP. Noen vil sikkert juble over det også men vi er en del som mener at nettopp disse 2 gratispassasjerpartiene har ødelagt mer både for landet og AP med sine sekteriske pressutspill. Etter politisk karriere burde JS gå i sin fars fotspor og bli fredsforhandler. Det er vel få norske statsministre som har fått mer meglertrening enn ham med de villkattene han har innen regjeringens midte.
Alf Aamås
17. januar 2012 - 9:45
Om en minister
Jeg reagerer mer på at politikerene og andre mener det motsatte. Å ha egne meninger, betyr at man tenker selv og det synes jeg er viktig for en minister, enten man er enig i konklusjonen til vedkommende eller ikke. I motsatt fall, behøver vi ikke ministre, bare et politisk senter som sender ut partiets\regjeringens offisielle mening om det som skjer og det synes jeg tenderer mot et styringssett jeg ikke ønsker.
Olav Heggum
17. januar 2012 - 12:33
Er ikke en minister satt til
Kjell Arne Larsen
17. januar 2012 - 16:25
Hvilket flertall - ?
Flertallet i folket vil at TV2 skal være norskeiet, flertallet i "underutvalget" ville behandle denne saken der, og det er vel dessuten næringsministeren som sysler med næringssaker?
Olav Heggum
17. januar 2012 - 18:25
Regjeringen har vel ett slags
Jeg har i mange år vært kritisk til hvor stor makt ett lite mindretall og sterke pressgrupper, har i Norge.
Siden det ikke eksisterte aktuelle norske kjøpere og Egmont hadde forkjøpsrett, er det nesten rart dette er blitt en sak.
Hans Martin Øvre
17. januar 2012 - 10:03
Giske`s mageplask.
BJØRN ARILD OVESEN
17. januar 2012 - 10:20
BRA Giske
Edvard Johan Larsen
17. januar 2012 - 10:21
Enig med Giske.
Olav Heggum
17. januar 2012 - 12:37
Norvik har å forholde seg til
Hans Fosshagen
17. januar 2012 - 15:53
Ja om bare Giske våknet før..
Dette er ikke bra handtering av saken...
Jan Erik Jensen
17. januar 2012 - 19:47
De yndige små musene har gjort en fangst
Til slutt forsøkte puseGiske å forføre 2 skravlepapegøyer som lyder navnene henholdsvis Kristin og Liv Signe.
Ølet gikk tydeligvis til hodet på ham.
Trond-Magne Schultz
17. januar 2012 - 10:44
Delte meninger om handlingen til T.Giske
TV -2 er norges desidert største private tv-kanal, med mange ansatte. I tillegg er det ansatte i selskaper som yter tjenester til TV-2 (værmelding etc..) Det og selge denne tv -kanalen ut av landet, er etter min mening helt feilt. Og jeg er stykt redd for at vi vil komme til å angre på dette om noen får år.
Resten av historien som utspiller seg mellom styreleder i telenor og næreingsministeren, er slikt som skjer når slike store salg gjennomføres så hurtig at viktige aktører føler de mister oversikt og kontroll.
Giske var ikke ute etter makt, og/ eller demonstere makt. Han var, (og det tror jeg han på) kunn ute etter å gjennomføre/ eventuelt stoppe prosessen etter en riktig saksgang i utvalget til regjeringen. Med andre ord ville ikke Giske stoppet salget dersom det viste seg at regjeringen hadde gitt etter for dette salget. Som mann sikkert skjønner, har det nok i sluttfasen av denne saken sannsynligvis blitt gjennomført noen hurtige "grep", som kom overaskende på de aller fleste, også T.Giske.
Spørsmålet er om Giske bør gå av etter dette. Slettes ikke mener jeg. På pressekonferansen ga han et godt inntrykk. Giske er nok blant Arbeiderpartiet sine beste politikere. Men det er klart at dersom man stemmer på andre partier, så er det vel ikke så uvanlig at noen, (hylekoret) ser sitt vanlige snitt til å hause opp en hurtig avgang. Dersom det skjer, tror jeg Jens og Roar vil komme til angre på dette senere.
Anders Slagsvold
17. januar 2012 - 11:00
Bra Giske!
Atle Devik
17. januar 2012 - 11:18
Er ikke enig
Svein Ilseng
17. januar 2012 - 11:27
Kanalen som var politisk eid!
Thor Andrè
17. januar 2012 - 11:29
Giske får kjeft fordi han
HAN blir av enkelte kalt maktsyk fordi han vil at NORGE skal ha disse lønnsomme bedriftene .
Ingenting forbauser meg lenger .
Oddbjørn Stabbforsmo
17. januar 2012 - 11:31
Enig med Giske
Når staten - dvs folket - eier Telenor får også den selvoppnevnte høyheten v/styreleder Norvik tåle å høre eiernes mening gjennom den folkevalgte politiske ledelse.
Det er demokrati i praksis!
Dessverre har styreleder Norvik fått grafse til seg og lederne uhyrlige verdier fra Telenors drift uten å bli satt på porten.
At slike forhold blir godtatt av eieren, er et tegn på den store korrupsjonen som foregår i styresammenheng omkring i de ulike og store statsbedriftene. Man burde faktisk skifte ut minst halvparten styrerepresentantene etter maksimum hvert valg. Samtidig innføre regler om at de aldri kunne gjenvelges i selskapet. Da kunne kanskje noe av de mer enn tvilsomme krumspring bli kontrollert noe bedre enn nå.
At styrelederen nå ble rasende og håpet på å fjerne en næringsminister viser bare hvor maktsyke disse "lederne" er!
Odd Lundberg
17. januar 2012 - 11:52
Enig med Oddbjørn
Knut Amundsen
17. januar 2012 - 21:49
Dere er på bærtur
Han kunne stoppet dette salget for lenge siden men har ikke løftet en finger før han plutselig oppdager at det er for sent.
Det nytter ikke å sitte på Lorry og spille stor kar sammen med Hagen og andre næringstopper og pla om seg med store ord.
At dere er så forbannet naive.
Ragnar Heger
17. januar 2012 - 12:38
Jeg er også eier
Med andre ord så representerer ikke Giske meg som også betaler mine skatter og avgifter til fellesskapet. Og jeg tør også minne om at Telenor også har 46 % private aksjeeiere som ganske sikkert er opptatt av å ha en styreleder og leder som er mer opptatt av hva som er best for selskapet enn å ri nasjonale kjepphester.
Kjell Arne Larsen
17. januar 2012 - 16:34
Flertall og parlamentarisme.
Og flertallet blant aksjonærene skal heller ikke bestemme - mener du kanskje det skal være slik at man bestemmer mer, jo mindre del man eier? En slags aksje-homeopati, kanskje?
Olav Heggum
17. januar 2012 - 18:41
''At slike forhold blir
Dette er ideer som absolutt burde gjennomføres, ikke minst i politikken.
Åke Tidemann
17. januar 2012 - 11:41
Enig med Giske
bare vent,når pengesterke Egmont kjøper opp
rettighetene til vinterOL og VM på ski og
programmene blir betalTV.Med hensyn til Nordvik
så var han jo en ubrukbar leder av Statoil.
Kjell Zaal
17. januar 2012 - 11:53
Discovery
Olav Heggum
17. januar 2012 - 11:53
Såvidt jeg har forstått,
Såvidt jeg har forstått ville A-pressen kjøpe Edda Media. For å få til dette måtte TV2 selges (jeg har enda ikke fått med meg sammenhengen ift til A-pressen/Telenor her), for å skaffe midler til dette kjøpet.
I tillegg hadde Egmont som 20-årig storaksjonær forkjøpsrett.
Hadde det vært moralsk lov å tjene og eie mye i Norge, hadde det kanskje vært norske interessenter også!