ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Madcon,Musikk,Plumbo,Spellemannsprisen,tshawe,Norge,nyheter,Kultur
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Tshawe rasende etter Plumbo-vits på scenen Tshawe Baqwa i Madcon ble rasende da bandet Plumbo klinte til med en vits om hudfargen til Madcon-gutta på Spellemannpris-scenen lørdag kveld. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-02/plumbo.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-02/plumbo.jpg

680 390

Plumbo og Tshawe og Yosef fra Madcon under utdelingen av Spellemannprisen 2011 i folketeatret lørdag kveld Foto: Fredrik Varfjell / Scanpix.

Tshawe rasende etter Plumbo-vits på scenen

Tshawe Baqwa i Madcon ble rasende da bandet Plumbo klinte til med en vits om hudfargen til Madcon-gutta på Spellemannpris-scenen lørdag kveld.

Tshawe og Yosef Wolde-Mariam delte ut prisen for årets hit til nettopp Plumbo for den omstridte låten «Møkkamann».

Men da Plumbo-medlemmene skulle opp på scenen for å motta prisen, sa vokalist Lars Erik Blokkhus at låten kunne hatt navnet «Mokkamann.»

Publikum reagerte med vantro og buet på prisvinnerne.

– Trist og tragisk

Tshawe fikk ikke med seg de famøse ordene da de falt, men var tydelig opphisset da han fikk dem gjengitt litt senere på kvelden.

Les også: Bernhoft ble årets spellemann

– Vi merket ikke hva som ble sagt først. Men jeg vil si at noe allerede har blitt gjort. Jeg er veldig stolt av at dette ikke er representativt for nordmenn flest. Vitsen var helt ute, og publikum reagerte med gang, sa han til Aftenposten etterpå.

– Dette var trist og tragisk, konstaterte han.

Overfor Dagbladet la han ikke skjul på at han kokte:

– Verken jeg eller Yosef fikk med oss hva som ble sagt på scenen, annet enn at det var noe tørt. Vi fikk høre det da vi gikk av. Er dette Norge i dag, liksom? Når vi kommer på nachspielet skal jeg kaste drinken min midt i trynet hans.

Øl i håret

Tshawe gjorde ikke alvor av trusselen, men Kaizers Orchestra-gitaristen Terje Winterstø Røthing viste sitt sinne over spøken og tømte ølen han hadde i champagneglasset over hodet til Lars Erik Blokkhus på Spellemann-nachspielet.

– Det var helt uvirkelig. Slike utsagn hørte man for femti år siden i Norge. Det skal ikke skje i dag, sier Røthing til VG Nett og gjør det klart at han ikke angrer på det han gjorde.

– Nei, dette står jeg inne for til den dagen jeg dør.

Les også: Her er resten av spellemannsvinnerne

Både før og etter øldusjen beklaget Blokkhus fadesen. Det som skulle bli en feiring av den gjeve Spellemannprisen for årets hit, ble snudd til et mareritt.

– Jeg kan bare beklage det. Det er det eneste jeg kan si. Jeg har lyst til å gå på rommet mitt å legge meg nå – jeg tror jeg gjør det, sa Blokkhus til VG Nett.

Ikke rasister

Blokkhus innrømmer at spøken var dårlig, og har ingen god forklaring på hvor ordene kom fra.

– Nei, si det. Vi er et band fra bygda, der humoren sitter løst, sa Blokkhus til Aftenposten.

Han forsøkte så godt han kunne å understreke at rasistisk motivert humor ikke er vanlig på bygda.

– Nei, nei. Vi er ikke rasister eller noe sånt. Dette ble bare feil, og jeg må bare beklage igjen. Nå skulle jeg gjerne gått opp på scenen og gjort alt om igjen.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-01-15T09:04:19

Niri Baklid Niri Baklid

15. januar 2012 - 10:04

Sikkert koselig stemning

på det nachspielet !
2012-01-15T13:02:23

Helge Dahl Helge Dahl

15. januar 2012 - 14:02

wanna be stjerner

Mokkamann er uproblematisk.

Det som er slitsomt er att en gjeng med folk som knapt kan 4 grep på gitaren skal finne på noe sprøtt for å bli husket for en hver pris.
Platebransjen er heldigvis beskrevet som en råttnende bransje. Dette er luktende rester, pakket inn i NRK`s ide om hva en god produksjon er.
Både Nrk og disse lavmåls artistene bør forsvinne i glemselen.
v
2012-01-16T07:51:31

Magne Simonsen Magne Simonsen

16. januar 2012 - 8:51

Alle kan gjøre en feil.

Det var nok ikke ment som rasistisk. Han tenkte seg nok ikke helt om.
2012-01-15T09:10:05

Torodd Lybeck Torodd Lybeck

15. januar 2012 - 10:10

Rasistisk

motivert humor er kanskje ikke mer vanlig på bygda enn i byen. Den bør allfall ikke være det blant voksne. Men jeg som lærer hører dessverre ord fra barnemunn som vi av og til må korrigere, og da tenker jeg: Ungene må vel også få det etsteds fra?
2012-01-15T11:58:48

Jan Kristoffersen Jan Kristoffersen

15. januar 2012 - 12:58

Mokkamann

Mokkamann synes det er fint uttrykk. Bedre en mørkhudet, syntes det ikke er så rasistisk. det må ha vært settingen som var rasistisk. Det at det var på senen det kom fra.

jk
2012-01-15T09:12:49

Tore Kaspersen Tore Kaspersen

15. januar 2012 - 10:12

Litt humor må de vel tåle

Dette var vel ikke så ille, forstår ikke problemet. Har da hørt grovere negervitser enn denne. Rimelig uskyldig dette her, og ikke noe å blåse opp. Er det noe bedre oppførsel å hell champagne i hodet på folk?
2012-01-15T09:23:58

Espen Pokorny Espen Pokorny

15. januar 2012 - 10:23

FY FY FY!!!!!!!

Har du ikke fått med deg at det nå er opplest og vedtatt at det IKKE er lov å benevne Afrikanere som "negere", men svarte eller morkhudede. PIPPI har da ikke lenger noen negerkonge til far.
2012-01-15T11:18:48

Ass Faltum Ass Faltum

15. januar 2012 - 12:18

Det sa han vel heller ikke,

Det sa han vel heller ikke, svart, mørk, mokka, brun, osv osv.............., men i den sammenhengen der var det galt med denne kommentaren, som sikkert var uskyldig ment, var han beruset tro?
2012-01-15T12:27:41

Tom Rosenblad Tom Rosenblad

15. januar 2012 - 13:27

Fy?

Det er faktisk lov å bruke ordet "neger" som rett og slett betyr svart!
2012-01-15T12:26:47

Niri Baklid Niri Baklid

15. januar 2012 - 13:26

Publikum tålte det heldigvis ikke

!!
2012-01-15T13:36:31

Rita Sandvik Rita Sandvik

15. januar 2012 - 14:36

Jeg kunne ha skrevet det

Jeg kunne ha skrevet det samme selv Tore... Og Mye mer, men det vil jeg ikke.
Men,,,,Tenk å gjøre seg til offer for et slik "forferdelig ord"! Og i tilegg klare å lage så mye oppstyr!
Nå synes jeg det er på høy tid å slutte å surve og i steden fokusere på alt det gledelige av opplevelser i livet.
2012-01-15T09:21:15

Espen Pokorny Espen Pokorny

15. januar 2012 - 10:21

PATETISK

Skjønner ikke hvorfor dette er noe sak i det hele tatt. Patetisk av Tshawe og Yosef Wolde-Mariam å reagere, er man mørk i huden, så er man det. Det er vel ikke noe rasistisk i det? Hadde situasjonen vært omvendt og vinnerne hadde vært mørke og sagt noe om fiskebollemannen, da hadde dette vært bare god humor. DETTE BLIR FOR DUMT, og hele den korrekte "almuen" synger selvfølgelig med i koret her.
2012-01-15T09:55:22

Per gunnar dølden Per Gunnar dølden

15. januar 2012 - 10:55

Helt enig.

Jeg syns også at dette tar helt av. Vi har et ut trykk oppi dalen som har eksistert i en manns alder. Og det er svarte f....... Hadde jeg sagt det i nærheten av en farget person, så hadde vel jeg vært en rasist med en gang kan jeg tenke meg. Hva med f.eks en ifra Pakistan ikke liker en ifra India. Hva er den person ? Jeg er selv onkel til ei jente fra India og syns at det er bare kjempe fint.
2012-01-15T12:09:55

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

15. januar 2012 - 13:09

Tullinger

Men slik blir det vel etter en viss popularitet. Det går vel til hode på de. Går de rundt og tror de er hvite??
Tullinger, er vel det rette ordet. Mokkatullinger.
2012-01-15T13:19:11

Jon anbakk Jon Anbakk

15. januar 2012 - 14:19

godt

sagt, din bleikfis:)
2012-01-15T12:57:54

Jan G Jan G

15. januar 2012 - 13:57

Svarte f..........

Man kan bruke det uttrykket fortsatt. Fanden har alltid vært avbildet som en svart person. Og "svarte" er ikke et synonym for "neger" men fandens farge.
Men det kan jo oppfattes rasistisk at fanden er sort. Kanskje fanden burde gjengis hvit?
Kan vi si "svarte natta"og "svarte får" (som faktisk er en betegnelse på et utskudd)? Nå har jeg både brune, mokkafargete og sorte sko. Må jeg kaste dem?
2012-01-15T14:48:19

Ass Faltum Ass Faltum

15. januar 2012 - 15:48

Sier du svarte faen og en

Sier du svarte faen og en svart mann overhører det, kan han tro det er han du kommenterer. (har engang erfart dette selv)
2012-01-15T20:24:28

Per Askelien Per Askelien

15. januar 2012 - 21:24

Er helt enig i det du skriver

Er helt enig i det du skriver Per Gunnar. Det er desverre blitt slik nå at man må vokte sine ord for ikke å støte mørkhudete og bli stemplet som rasist. Han gitaristen som helte øl i hodet på medl av Plumbo er faktisk mange hakk værre !
2012-01-15T09:23:21

Olav Gimse Olav Gimse

15. januar 2012 - 10:23

Morsom tvist

Ingenting å beklage, helt legalt utsagn. Hvilket samfunn er det vi holder på å utvikle. Helt horribelt at Nordmenn ikke kan få spøke litt om hudfarge her i Norge. Husker da Yossef spøkte om oss Nordmenn som var så bleke og følsom for sol, at vi måtte ha faktor 30. DA VAR DET INGEN SOM REAGERTE!!??
2012-01-15T12:59:39

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

15. januar 2012 - 13:59

Noe helt annet

Da gikk spøken - eller mobbingen som noen vil kalle det - den andre veien. Det er lov.
Hvilke utrykk skal vi bruke? Farget?
Hva skal man kalle oss hvite da? Fargeløse?
Snakker om å være innesnødd.
2012-01-15T09:26:31

Frank Jørgensen Frank Jørgensen

15. januar 2012 - 10:26

Hører sammen også

Oldefar min var en slik "møkkamann" som bodde alene i skogen. Han sov på bjønnefell og hadde kun vann fra brønn til og vaske seg i. det finnes fortsatt slike folk , og en ting de fleste har felles er???? jo mokkabønner i skapet.. så for og forsvare Blokkhus litt så var det sikkert det han mente. :)
2012-01-15T11:21:36

Ass Faltum Ass Faltum

15. januar 2012 - 12:21

Ja sikkert........ Tror det

Ja sikkert........
Tror det var uskyldig ment, det datt bare ut sånn uten videre, kansje han var nervøs (mye rart folk kan si da).
2012-01-15T09:26:57

Per Beverfjord Per Beverfjord

15. januar 2012 - 10:26

Hva ?

En etter min mening uskyldig spøk blir blåst til dimensjoner . Dette minner meg så om det gamle Sovjet . Du må passe din munn. Disse personene som ble dødelig fornærmet passer slett ikke inn i norsk kultur og væremåte. Jeg hadde et befal i militæret som ofte sa til meg ; Du er en mann, ja, du er mer enn en mann, du er en møkkamann . Begge lo vi av slikt . For min del tok jeg det heller som et kompliment
2012-01-15T09:28:37

Freddy Myrås Freddy Myrås

15. januar 2012 - 10:28

Hørte ikke?

Madcon sier at dem ikke hørte hva som blei sagt, det ser dat virkelig ut som dem hører det når du ser opptaket (!) Jeg kaller ikke dette rasisme selv om det kanskje var et upassensde tidspunkt å gjøre det på.
2012-01-15T11:48:16

K e K E

15. januar 2012 - 12:48

Jeg kaller ikke dette rasisme

Den var ment som morsomt ordspill mellom møkka og mocca...mann.
Det er ett dårlig ordspill. En dårlig vits.
Av enkelte så ser jeg helt klart at den kan oppfattes i værste mening.
2012-01-15T09:35:54

Robin Kristiansen Robin Kristiansen

15. januar 2012 - 10:35

Uheldig.

Man skal være ganske blåst i huet hvis man ikke skjønner at forslaget om å bytte ut "møkkamann" med "mokkamann" blir feil.
Hvor er vitsen her?
Det blir jo negativt og det kan virke som det er negativt ment.
Når man kommer med vitser som er litt på kanten så bør de virkelig være morsomme. Ellers så blir de bare platte.
2012-01-15T10:32:56

Espen Pokorny Espen Pokorny

15. januar 2012 - 11:32

Upassende

Pinlig, og en teit ting å si. Men der STOPPER det, der stopper diskusjonen. Det blir for dumt å gjøre noe mer ut av det.
2012-01-15T09:36:26

Olav Nisi Olav Nisi

15. januar 2012 - 10:36

Vi trenger episoder som dette

Vi trenger episoder som dette fra tid til annen. Slik at kjendis-Norge får stått fram og vist oss hvor gode mennesker de er. Øl-tømming i hodet på folk en ikke liker er blitt akseptert kultur. Lillebjørn Nilsen viste veien.
2012-01-15T10:22:58

Torstein Hansen Torstein Hansen

15. januar 2012 - 11:22

Takk Lillebjørn!

@@@@@@
2012-01-15T09:36:35

Terje Johannessen Terje Johannessen

15. januar 2012 - 10:36

Nå blir det vel forbudt både

Nå blir det vel forbudt både å selge Moccabønner, og å ha svarte farger i fargestiftsettene til barn og tegnere, og det skal nok ikke retusjeres med sort farge heller. Overhodet! Dette må taes tak i straks!!!