980 474

Englands største bokkjede hadde julekampanje der de anbefalte Adolf Hitlers «Mein Kampf». Foto: Scanpix
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter adolf hitler,bok,Bøker,jul,julegave,mein kampf,nazi,Litteratur,nyheter,Kultur
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Anbefalte «Mein Kampf» som julegave

Adolf Hitlers manifest blir anbefalt som den perfekte julegave av Waterstone's.

Waterstone's er den største bokkjeden i Storbritannia. Fredag følte de seg nødt til å be om unnskyldning da filialene i Huddersfield, Manchester, Liverpool og Cheshire anbefalte Adolf Hitlers «Mein Kampf» som den perfekte julegave, skriver The Guardian og Jewish Chronicle fredag.

«Boken er essensielt lesestoff for alle som ønsker å forstå en av historiens mest avskyelige figurer. Sjokkerende lesestoff og en viktig advarsel for fremtidige generasjoner», skrev forhandleren i Huddersfield og satte et klistremerke på boken.

Les også: - Harald skulle bli Hitlers barnekonge

– Da jeg utfordret betjeningen i Deansgate-butikken i Manchester ble jeg fortalt at boken var en bestselger i julen. Jeg skulle gjerne ha visst Waterstone's tilsynelatende iver etter å promotere denne boken, sier en omreisende jødisk selger, Jonathan Levine, til Jewish Chronicle.

Waterstone's mener selv at de ikke promoterer boken aktivt og stoler på kjøpernes vurdering om hvorvidt dette er bra lesestoff. De har nå bestemt seg for å roe ned «kampanjen» og mener det har skjedd en feil.

Les også: Stemte mot Hitler-heder

– Vanligvis er boken plassert sammen med bøker om historie og andre verdenskrig. En butikk plasserte den sammen med politikk, noe som er upassende. Vi har tatt oss av det, sier en talsmann til The Guardian.

Les også: Ikke lenger æresborger


Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2011-12-23T17:16:00

Tor Larssen Tor Larssen

23. desember 2011 - 18:16

Politisk korrekt

Å bli oppfattet som politisk korrekt ser ut til å være like viktig i Storbrittannia som her. Nå har jeg selv aldri lest "Mein Kampf", men kan overhode ikke skjønne at det å lese boken skal være feil eller farlig? En slags forsinket "boikott Hitler" aksjon? Visse nettsider bedriver ellers lignende sensur ved ikke å åpne for kommentarer til nyhetsinnslag der nykolonialismen kan avsløres, som i dagens nyhet om angrepet på den syriske sikkerhetstjenesten. Dette blir merkbart konsistent når det gjelder innslag som berører sionistiske interesser. For øvrig en irriterende sak at den siste håndfull geriatriske krigsforbrytere fra verdenskrigen prioriteres milevis foran dagens krigsforbrytere fra vestlige land som USA, Storbrittannia og Israel.
2011-12-23T17:02:45

Anton Berg Anton Berg

23. desember 2011 - 18:02

For noen 10 år siden kjørte både despoter og diktatorer

rundt i åpne biler, men nå bor selv folkevalgte i festninger og kjøre panserbiler i rettstatene og demokratiene sine.
2011-12-23T17:13:33

Anton Berg Anton Berg

23. desember 2011 - 18:13

Før og etter krigen, skjedde forbrytelsen her i Norge,

og da utført av våre egne. Adolf Hitler ble påstått å være galen, men han som ”reddet” oss sist, var en sinsyk (Josef Stalin), det lider verden under fortsatt.

Det er KRIGEN som er Uhyrlig for i krig blir vi "alle" uhyrer, mye mer enn hva vi ellers er i fred. Lytt til Maximilian Schell i midten av traileren. I Filmen Dommen i Nürnberg
http://www.imdb.com/video/screenplay/vi296224025/
2011-12-23T17:08:15

Anton Berg Anton Berg

23. desember 2011 - 18:08

Jeg har endt med å få et så kjedlig samfunnssyn at hadde ikke

krigen ankommet Norge, ville vi bodd i gammer og naust fortsatt. Jeg kan bevise med tørre tall som bekrefter, at etter 5 år med såkalt ”krig” var Norge i bedre forfatning ”etter” krigen, enn før. Bare å se til Island så ser du hva Norge er uten olje. Skal vi sammenligne bensinprisen med andre land, så må det gjøres med andre land som ”produserer” olje. (råvareopphenting, en begrenset ikke fornybar resurs) Skal vi sammenligne potetprisene, så må vi gjøre det med de andre landene som produserer potet. Å da blir det kjempeforskjell på potetprisene i Norge i forhold til de andre landene. Utrolig hvor mye det slår ut når vi sammenligner epler med epler, eller poteter med poteter, eller bensin med bensin der andre produserer det samme. Våre APe folkevalgte lurer folket trill rundt via statlige eide foretak som er vår eiendom med sine statistikker talltull og meningsmålinger.
2011-12-23T19:12:04

Yngve Larsen Yngve Larsen

23. desember 2011 - 20:12

Javel, Anton...

Skal vi også sammenligne vårt demokratiske velferdssystem, lønnsvilkår, og ferie og fritidsordninger med andre potet og oljeproduserende nasjoner?
Nå har jeg aldri vært Ap velger, men jeg registrerer mer markedsorienterte land og unioner som f.eks USA og EU,- som Høyre og Frp skjeler til når de snakker om utvikling,- opplever store arbeidsledighetskøer, mye dårligere sosiale velferdsordninger,mye dårligere lønns og ferie ordninger, og dårligere kjøpekraft enn den vanlige nordmann(til tross for høye priser i Norge).
I tillegg opplever disse markedsorienterte landene og unionene nå en økonomisk krise som nærmest har lammet hele det politiske handlingsrommet, som fører til enda lengere arbeidsledighetskøer, enda mindre sosiale goder og demokrati,- som ofres på bekosting av store subsidier og skattelette til en finansnæring som har fått fritt spillerom til å overta den rollen demokratisk valgte tillitsmenn egentlig skal ha i et demokrati!
Kort sagt et markedsorientert system som har spilt fallitt,- i motsettning til det systemet du kritiserer her i Norge!

Når du påstår noen driver med talltull, så er min påstand at slike som deg er virkelig de som driver talltull med å sammenligne priser i ikke sammenlignbare demokratiske velferdsstater!
2011-12-24T10:42:59

Anton Berg Anton Berg

24. desember 2011 - 11:42

”Ingen er mer hjelpesløs slaver enn de som feilaktig tror de er

fri” Goethe.
Mye av hva du skriver er en innøvd lekse om ”våres” fortrefflighet i Norge, vår såkalte velstand er inntruffet på ”tross” og ikke på grunn av hva vi er bekjent utav. ”Jeg blir syk av Norge” var det en som sa. En person som forstår bedre enn de fleste hvordan verden fungerer. Han leverte fra seg borgerbrevet/passet og flyttet herfra. Etter og fylt eget hjem/ferdeland opp med omdiskuterte personer fra konfliktkulturer, flytter noen av våre eks folkevalgte i fra Norge, men som de parasitter de er ”syger” de næring av oss fortsatt. Vi som har betalt regningen ved å dyrke de frem. Jeg har mine meninger og står for de. Jeg har flere tidligere innlegg om alt dette.
2011-12-24T15:12:14

Malgorzata Alicja Ciombor Malgorzata Alicja Ciombor

24. desember 2011 - 16:12

Stat i staten.

Men de er et annet alterantive hvis denne islamske innvandringen skjer/blir fremdeles ukontrollert fordi bare paa FN premisser og ikke bare i Norge men i Tyskland,...ogsaa.
Denne religjoese islamske kulturen kan voksne i antallet av disse mennesker helt til a opproette en selvstendig politisk og religjoes makt og da blir stat i staten.
Og om 50 aar hvis verden skal eksistere fremdeles hvem skal overta norske oljeressurser og hvem skal arve det norske oljefondet hvis ikke disse islamske generasjonene som blir mest i Norge og som alle kristne og selv ateistene skal tilpasse seg til, til denne islamske kulturen og disse islamske premisser som oproetter lover uten hensyn til det norske og europeiske kristne samfunnet.

Har du sikkert hoert at marxistene profanerer Sakrum i a kalle kristendommen "OPIUM", et av narkotiske midlene som alle intellektuelle etikkere og humanistene vet det skal utryddes paa grunn av helsefaren og livsfaren.
Marxistene hater og profanerer kristendommen (som etisk baserer paa etiske, humane og humanitetens premisser), som det hater og profanerer den satan og alle slags demoner.
Derfor det kan ikke stole paa marxistene i denne demokratiske etiske, humane og humanitetens utvikingen av det norske og europeiske samfunnet.
Marxistenes makt arbeider for islam og for dette islamske grunnlagget-nye islamske generasjoner og for denne islamske sivilisasjonen som den uavhengige politisk staten, hva er fullstendig reelt om 50 aar.

Kanskje derfor verdens undergang er ingen myte.
2011-12-24T15:34:38

Malgorzata Alicja Ciombor Malgorzata Alicja Ciombor

24. desember 2011 - 16:34

Det tredje alternativet

Det er mulig at allerede er grupper som spaar sytuasjoner som gir dem mulighet a kjoepe hele den norske petroleumbusinessen og andre naturressursers kilder som det skjedde i Polen hvor marxistene og senere den hoeyre siden partier som kalles Det Polske Hoyre solgte hele denne nasjonale kapitalen. Hva gjelder oljefondet det finnes mange alternativer.
2011-12-24T19:22:17

Malgorzata Alicja Ciombor Malgorzata Alicja Ciombor

24. desember 2011 - 20:22

.................

Jeg slettet kommentaren min.
2011-12-23T18:31:31

Robin Kristiansen Robin Kristiansen

23. desember 2011 - 19:31

Det blir vanskeligere og vanskeligere å...

Det blir vanskeligere og vanskeligere å ta deg alvorlig.
Jeg tror du bør være litt mer skeptisk til dine samfunnsanalyser før du poster de.
2011-12-23T17:24:50

Harald Kongsparten Harald Kongsparten

23. desember 2011 - 18:24

Anbefalt julegave

Anton Berg marsipan nam,nam,nam er mye bedre en poteter...
2011-12-23T18:59:28

Svein evensen Svein Evensen

23. desember 2011 - 19:59

I Norge har vi det ille?

I Norge har vi det ille?
Anton Berg og hans mørkeblå likesinnede har det fælt. Da bør de flytte til mere demokratiske land. Det høyreorienterte Economist har med sin Democracy Index kommet med sin versjon av "statistikker og talltull". Det er bare å flytte til et paradis med lavere potetpriser.

Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Men Anton, du bør komme med dine ekstremt revolusjonærende tørre tall som beviser (!) at uten krigen (!!) så ville nordmenn fortsatt levd i gammer og naust. LOL!
2011-12-24T08:08:18

Anton Berg Anton Berg

24. desember 2011 - 9:08

Lesestoff i JulenTrettitallet med sin elendighet

Fra 1920 til 1935 ble rundt 50 000 gårder solgt på tvangsauksjon.
http://www.maihaugen.museum.no/lblve/fosser/sett.html
http://www.byavis.no/byhistorie/5242-tvangsauksjoner
http://www.nfi.no/barnunge/filmstudieark/film.html?id=74
Folketallet økte fra 2 240 000 i år 1900 til 3 156 000 i 1946. Den gang greide vi dette selv.
Repeat: Fra 1989 - 1992 opplevde Norge 19025 konkurser. Hvor store tapene er får vi aldri vite. Disse pengene har frigjort seg fra gjeld og renter, og har derfor en positiv effekt på samfunnsøkonomien. Men - før eller senere finner disse pengene tilbake til banken som nedbetaling av gjeld, og når de så blir lånt ut på nytt, er de atter gjeldspenger og kan begynne en ny runde med konkurser og tvangsauksjoner.
Den tyske okkupasjonsmakten i Norge satte også her fripenger i omløp, noe som bidro til at landet i 1945 var praktisk talt gjeldfritt.
http://snl.no/Okkupasjonskontoen
http://vegtam.info/hundensminne/Oekonomisktemahefte.htm#k146
2011-12-24T12:49:44

Anton Berg Anton Berg

24. desember 2011 - 13:49

Etter 1945 Det vil være presidenten vel bekjent at også mitt -

fedreland hører til de land som "mangler valuta" og trenger Marshallhjelp. Bl.a. hører man nettopp nå om dagen, at vi ber U.S.A. om hjelp til å diskontere Hitlers okkupasjon av Norge, og at vi endog har fått et betydelig beløp bevilget til dette formål. Jeg tør opplyse at man samtidig - antagelig også for amerikansk regning - driver en utstrakt og meget streng forfølgelse imot alle de norske entreprenører og kjøpemenn, som man beskylder for å ha bistått Hitler. Men selv ikke Hitler hadde vel tenkt seg muligheten av at U.S.A. skulle ville diskontere hans kreditt i Norges Bank - for at nordmenn kunne bevare den illusjon, at endog de tyske tyverier i Norges Bank også kunne bokføres som formue? Jeg håper ikke Adolf Hitler hører dette, ellers dør han en gang til - av krampelatter.

Ved krigens slutt hadde tyskerne trukket ut av Norges Bank 11,3 milliarder kr. Seddelomløpet steg på denne måten fra 600 millioner før krigen til 3 milliarder. For å hindre at den veldige pengerikdom, som i det vesentlige var på norske hender, skulle få alle de skadelige virkninger som følger med en inflasjon, ble det økonomiske liv holdt under streng statskontroll (rasjonering, priskontroll, lønnsstopp, rentereduksjon, begrensning av aksjeutbytte, kontroll med utenrikshandel og valuta). Prisene, iallfall på de varer som ble omsatt gjennom rasjoneringen, ble holdt nede. Utenom okkupasjonskontoen steg statsgjelden fra 1,5 til 6,4 milliarder. Nedgangen i realkapital 1939–45 er beregnet til 5,8 milliarder (18,5 %).
http://snl.no/Norge/Norge_under_den_andre_verdenskrig_(1939%E2%80%9345)
2011-12-25T15:48:45

Anton Berg Anton Berg

25. desember 2011 - 16:48

Til herr Per Olsen og Olav Brekhus m/fl.

Til herr Per Olsen 23. desember 2011 - 18:59 Og Olav Brekhus 23. desember 2011 - 20:42

Noe bedre gjengivelse enn hva Herr Olaf Rustad innlegg av 25. desember 2011 - 12:37 (Bør absolutt leses) har forfattet er jeg ikke i stand til å gjengi. Eksemplarisk. Takk til Herr Olaf Rustad.

Til Malgorzata Alicja Ciombor 25. desember 2011 - 12:48 har du mye på hjertet, henvis til link. Mvh A Berg
2011-12-23T20:42:01

Olav Brekhus Olav Brekhus

23. desember 2011 - 21:42

Jeg har lest boken,

ganske svulstig, pompøs og.... uintelligent? Men....inneholder noen få setninger som kanskje egentlig oppsummerte alt som kom til å skje de neste 22-23 årene etter at boken ble skrevet.
Og Anton B.... hehe... jeg gir deg en 6er for innhold, men en 1er for stilen. 1er får du fordi det ikke finnes 0 på terningen.
2011-12-23T20:51:27

Jørn Haakenstad Jørn Haakenstad

23. desember 2011 - 21:51

Kjedelig

Har lest "Mein Kampf" og i likhet med andre diktatorer av alle politiske avskygninger kommer ikke Hitler helt heldig ut med beskrivelsene av sin "kamp". Rett og slett kjedelig, smått patetisk og mer egnet til argumentasjon for bokbål.
2011-12-23T21:57:52

Arnfinn Norheim Arnfinn Norheim

23. desember 2011 - 22:57

Pinlig korrekt.

Skulle gjerne ha lest boken, men min engelsk strekker ikke til. Jeg får vel aldri anledning til å lese den på norsk, da den neppe blir utgitt her i landet. Vi er jo på alle måter så hyklerisk korrekt, at ingen snart har mot til å ta en eneste avgjørelse i redsel for at karrieren kan få en brå slutt. Det er vel derfor alt går så uendelig smått her i landet.
2011-12-24T09:50:45

Jørn Haakenstad Jørn Haakenstad

24. desember 2011 - 10:50

Den er på norsk

Utrolig å ikke ha fått med seg at boka er oversatt til norsk. I stedet piper du om politisk korrekthet og annet hjernevasket vås på automat.
2011-12-24T11:24:15

Olav Brekhus Olav Brekhus

24. desember 2011 - 12:24

Jepp, det er den.

Og jeg lånte den på biblioteket i Horten, om enn for noen år siden.
2011-12-24T09:56:24

Jan bjerke - nilsen Jan Bjerke - nilsen

24. desember 2011 - 10:56

let og du vil finne

Min Kamp er utgitt på norsk i to bind , allerede i 1941 , hadde et sett i sommer.
Det er stadig tilsalgs i antikvariater ol.
Den som leter han finner , skitt fiske.
2011-12-24T14:58:40

Dag Remen Dag Remen

24. desember 2011 - 15:58

Har lest den.

Ikke noe var imponerende. Kunstnerisk er den like dårlig som hans billedkunst, men verdt å lese pga. at det er "FØREREN" selv som har skrevet den.
2011-12-25T10:14:39

Anton Berg Anton Berg

25. desember 2011 - 11:14

Har jeg dokumentert tilstreklig min påstand om

"Jeg kan bevise med tørre tall som bekrefter, at etter 5 år med såkalt ”krig” var Norge i bedre forfatning ”etter” krigen, enn før".

Spørsmål?
2011-12-25T12:48:38

Malgorzata Alicja Ciombor Malgorzata Alicja Ciombor

25. desember 2011 - 13:48

Er saker som finner ingen loesning.

Aldri krig og aldri terror fordi det e ringen kristen handling.
Det ma vaere helt sinnsyk menneske eller besatt av satan ( da mister han/hun sin vilje, bevissthet, underbevissthet og sjel-alt er besatt av satan) som proever a utrydde noen nasjon eller grupen som han/hun er denne ideologiske eller religjoese motstanderen av.
Jeg skal fortelle at jeg har i Polen prester-diakoner som venner som er eksorsister og noen ganger naar jeg kommet a velsigne salt, oljveolje og vann som jeg drikker, jeg var vitne av eksorsisme da disse besatt av satan menneskene (kvinner, nonner,..menn) falt paa teppe i trans og uten bevisstheten hylte de av forferdelige skremmende tykke stemmen som satan/demoner, under boenn over dem, som deltok i 6 prester.eksorsister som noen ganger selv 2 timer de har bedd Jesus Kristus, alle Hellige, Hellig Maryja,..for a frigjoere disse menneskene fra satan.

Hva gjelder saken, allerede alle som er bosatt i Norge har sine rettigheter , betyr norske rettigheter.
Men hvordan denne saken som gjelder denne islamske innvandringen skal loeses jeg vet ikke fordi Europa skaper ubegrenset mulighet til friheten som alle har lov a ha og nytte av .

Norge som rik land har den slags problem som har ikke andre europeiske land.
Og uansett Norge blir i EU problemet som gjelder a begrense denne islamske innvandringen blir ikke loest heller.
Alle som kommer til Norge fra EU eller som er bosatt i Norge har lov for denne oekononske sosiale,...stoetten og er under europeiske rettighetene.
Norge har ikke lov a bryte EUs lover .

Noen som er interessert a beholde norske tradisjoner, kulturen og kristendommen i landet har allerede lite muligheter fordi er alt for sent a gripe inn i denne flerkulturelle utviklingen som har denne ubegrenset potensialen for a kjempe for rettighetene sine, denne islamske religjoenen sin, velferd,...og trusselen for denne borgelige krigen eller denne islamske terroren er helt reell.
2011-12-25T14:52:50

Anton Berg Anton Berg

25. desember 2011 - 15:52

Litt norsk krigshistorie fra 1940-45

Litt norsk krigshistorie fra 1940-45 om blant annet faghistorikernes, myndighetens og Forsvarets neddyssinger og forfalskninger av krigshendelser.
http://www.astrup.krigshistorie.net/
http://www.astrup.krigshistorie.net/forspillet.htm
Her er og noe rart...
http://www.astrup.krigshistorie.net/kapitulasjon.htm
2011-12-25T12:37:14

Olaf Rustad Olaf Rustad

25. desember 2011 - 13:37

Bør absolutt leses

Man blir hele tiden oppfordret til å ta avstand fra nazismen, og da ville det vært en god ide å sette seg inn i hva det egentlig skal tas avstand fra. Det er som kjent noe vanskelig å ha formeninger om en sak hvis man ikke har tilstrekkelig kunnskaper om den. Eller er det slik at man som leser risikerer å ende opp som fullblods nazister fordi man leser Hitlers bografi? I så fall har man sannelig ikke særlig høye tanker om vanlige menneskers evne til refleksjon og fornuftig tankegang. Et av Naszi-Tysklands påfunn var jo å brenne bøker lederne ikke ville folket skulle lese. I dag nøyer man seg med å forby dem eller forsøker andre måter for å forhindre at vanlig dødelige leser dem.