ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Aker sykehus,Oslo,Norge,Helse,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Nyoppusset sykehus brukes som lager Mens både Ahus og Oslo universitetssykehus flommer over av pasienter, står det nyoppussede rom og ledige senger klare på gamle Aker sykehus. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2013-04/aker680_2.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2013-04/aker680_2.jpg

680 426

PLASSMANGEL: Ahus har måttet ha pasienter i korridorene, mens det på Aker sykehus står ledige senger og tomme rom. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nyoppusset sykehus brukes som lager

Mens både Ahus og Oslo universitetssykehus flommer over av pasienter, står det nyoppussede rom og ledige senger klare på gamle Aker sykehus.

Tillitsvalgt Knut Sandli i Fagforbundet Aker mener at det kun vil ta et par timer å åpne en avdeling og ta imot pasienter på nå nedlagte Aker sykehus, skriver Dagsavisen.

Så sent som i 2010 brukte man millioner av kroner på å pusse opp store deler av Aker sykehus.

Her står en flunkende ny og topp moderne infeksjonsavdeling som kostet rundt 45 millioner kroner, men som ble brukt knapt ett år før sykehuset ble nedlagt og pasientgrunnlaget på 160.000 overført til Ahus. Nå blir rommene brukt som lagerplass.

– Vi kunne hatt rundt 40 pasienter på denne avdelingen. Alt er nytt, sier Knut Sandli.

I kjelleren står det i tillegg 60-70 ferdig oppredde senger pent innpakket i plast.

Pasientombud i Oslo, Anne Lise Kristensen, sier hun forstår at det kan framstå som uforståelig for mange at ett sykehus har sprengt kapasitet, mens det ligger et stengt sykehus i nærheten med nok plass.

Tidligere denne måneden sendte legene på Ahus et bekymringsbrev til helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) og Helse sør-øst med krav om både flere senger og mer plass til å behandle pasientene.

– Her har vi masse plass til de Oslo-pasientene som ble flyttet til Aker, mener Sandli.

Han får støtte fra Christian Grimsgaard, legetillitsvalgt ved Oslo universitetssykehus.

– Jeg tror hele Oslo skulle ønske at Aker var i drift som lokalsykehus, sier han og kaller nedleggelsen av Aker for «en uklok avgjørelse».

Lesernes kommentarer

2013-01-25T08:33:28

Bjørn thore langnes Bjørn thore Langnes

25. januar 2013 - 9:33

helt forkastelig at de la ned

helt forkastelig at de la ned aker når de viste at ahus var for lite så er jo bare å bruke det de har isteden for at det forfaller bort. Det koster å ha aker stående ubruk også. Helse norge i et nøtteskall
2013-01-25T08:46:22

Niri Baklid Niri Baklid

25. januar 2013 - 9:46

Helse Sør-Øst har ansvaret

Styre og direktører må ta tak i dette.
2013-01-25T09:51:46

Knut Myhre Knut Myhre

25. januar 2013 - 10:51

Nei, Nei Nei Niri Baklid.

det er regjeringen og departementet, med Støre og hans forgjengere som er de ansvarlige i dette og det vet du MINST like godt som alle andre.. Dette er bare en av en hel haug med "blemmer", som denne ELENDIGE regjeringen vår har ansvaret for.
2013-01-25T12:15:17

Niri Baklid Niri Baklid

25. januar 2013 - 13:15

Kva gjer direktør og styre

i helseforetaket? Kan vi sløyfe dei?

Eg trur helseministeren har andre oppgåver enn å telle pasientar på sjukehusa.
2013-01-25T08:55:05

Far Brumle Far Brumle

25. januar 2013 - 9:55

ledige sengplasser mens pasienter dør

Det må pinadø være bare her i Norge at slikt går an. Et av de mest groteske eksempler på hvordan det er mulig å gi så totalt fan i effektiv styring innen helsesektoren. At noen sentralt innen helse i det hele tatt er i stand til å klekke ut en slik idè, må være et klippefast bevis på at det er fullstendig ubrukelige kvinner og menn som nyter en makt de ikke fatter å forvalte. De må rett og slett være totalt inkompetente i den jobben de har. FÅ DE VEKK! Hvor mye lenger skal vi finne oss i at vannstyret herjer vilt i helsenorge? Det går på trynet over hele linja, uansett hvilken funksjon du enn tar opp. Og milliardene ruller. Og pasientene dør. Og regjeringen gir fan. Juger et eller annet ullent om "noe rundt grøten", uten å komme med et vettig svar. Det er nemlig umulig å svare eller aller mest forsvare de handlinger som det utrolig er mulig å få gjennomført.
Igjen: FÅ DE VEKK! Ikke bare politikerene, men også eventuelle fagfolk som deltar i dette galehuset,og ikke minst de ansatte i embedsverket som sitter som "den grå eminens", usynlig i bakgrunnen og dirigerer stort sett det hele. Man kan jo begynne med de erklærte udugelige som er gjemt vekk i en krok med full lønn til de blir pensjonert, og så kan man ta resten, for de er ikke noe bedre der de lever i sin egen vel beskyttede verden. Nå må man ta et skikkelig skippertak mot den galskapen som foregår uten at noen må stå til ansvar for sine handlinger. Helst nå med en gang, men det er nok ønsketenking. Valget til høsten må bli en flott anledning til den nødvendige utskiftningen av politikere og "katastrofeansatte".
2013-01-25T09:02:41

Jan Jonassen Jan Jonassen

25. januar 2013 - 10:02

Halloo !!!

Idiotien leve.. Når skal noen noen ta tak i alle disse hjernedøde politikerne våre og "spikre de opp på fjøsveggen ?
Hvor lenge skal vi godta at det sløses milliarder av kroner uten at noen må stå til ansvar, samtidig som vanlige borgere blir straffeforfulgt hvis håndtverkeren din ikke oppgir inntekten..
Nye kyst-fort til milliarder av kroner som skal mures igjen, føyer seg elegant inn i rekken av offentlige fadeser, samtidig som pasienter må ligge på korridorene..
Hvorfor blir ikke disse bandittene straffeforfulgt ??
2013-01-25T09:12:14

Ivar Hauff Ivar Hauff

25. januar 2013 - 10:12

APs gigantomani

Arbeiderpartiets gigantomani går mot folkets behov.
Med dagens teknologi kan man gå andre veien.
Kunnskapen kan sitte sentralt og være til glede for alle overalt.
2013-01-25T09:15:54

Peter Nylund Peter Nylund

25. januar 2013 - 10:15

Sier det meste - -

Dette sier vel det meste om Arbeiderpartiets evne til å styre et land. De er så totalt ubrukelige at det bare er tragisk. Gleder meg til høsten.
2013-01-25T09:23:19

Terje Johannessen Terje Johannessen

25. januar 2013 - 10:23

Gleder du deg til å få

Gleder du deg til å få tilbake de som vedtok sykehusreformen?? Og som må bære det meste av ansvaret for elendigheta? Høybråten satt som helseminister da sykehusreformen ble vedtatt. Han tenke ikke på at dette ville koste mange penger. Og pengene fulgte ikke med.
AP følger opp så godt de kan misæren de borgerlige vedtok. Misæren som også AP var med på å vedta. Likevel var det de borgerlige som styrte, og dermed må bære ansvaret for elendigheten. Det er ikke sååå enkelt å legge skylden på andre i dette tilfellet, som det var etter terrorangrepet 22. juli.
2013-01-25T11:55:03

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

25. januar 2013 - 12:55

Men likevel...

...sitter det mange AP-tilhengere rundt på disse debattsidene og skryter av hvordan Jens Stoltenberg & co har "ryddet opp" etter siste borgerlige regjering. Hva er det de har ryddet opp, da? Jeg kan faktisk ikke komme på èn ting. Etter 8 år burde de ha fått til NOE, iallfall. Men det har de ikke gjort. På mange områder har de ikke gjort noe i det hele tatt, på mange andre områder har de gjort ting verre enn de var. Nei, jeg setter heller min lit til den (forhåpentligvis) kommende borgerlige regjeringen etter neste valg.
2013-01-25T13:44:18

Terje Johannessen Terje Johannessen

25. januar 2013 - 14:44

Heisann Jørn. Såvidt jeg

Heisann Jørn. Såvidt jeg kjenner til måtte til og med Høyres egne ordførere ta Erna i ørene da hun som kommunalminister sulteforet kommunene. Og som man vet så er det ute i distriktene mye skjer. Sulteforer man kommunene så vil det ikke skje, og det gjorde da haller ikke under de borgerlige.
Ellers er det da merkelig påstand du kommer med. Mye må jo skje siden Norge er et av de mest velstående i verden, også etter krise etter krise i mange land ellers i verden. Oljen?? Tja. Man skal jo forvalte den kapitalen oljen gir oss. Og som kjent tas det meste av oljen opp fra havbunnen. Og det er jo et industrieventyr i seg selv.
Har man ellers ikke oppfattet at det ikke skjer noe, så tror man selvsagt at tingene gjør seg sjøl.
Forøvrig driver akkurat de rødgrønne med å rydde opp i helserotet etter de borgerlige, og det ser ut til å bli en langdryg oppgave. Såpass langdryg at også de borgerlige må ta tak i elendigheta de selv la spiren til da de borgerlige vedtok sykehusreformen. Jeg kan huske EN god ting under Bondevikregjeringen: Røykeloven. Den fikk en svært negativ mottakelse, og mange spådommer om utelivets endelikt fikk man høre. Nå idag vil svært få tilbake til røykleggingens dager, og utelivet går så det suser. DET var en positiv ting. Den eneste.Ellers kan det neppe ha skjedd mye, siden de rødgrønne får skylden for så mye elendighet. De overtok jo etter de borgerlige, så er det ille nå må det meste også ha eksistert under de borgerlige. De rødgrønne overtok jo en arv.
2013-01-28T19:10:30

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

28. januar 2013 - 20:10

Å "gjøre noe"...

...er ikke nødvendigvis det samme som å "få til noe". Greit, jeg innrømmer at jeg brukte feil begrep. Jeg mente "fått til noe". Og jo, jeg har jobbet i oljebransjen en årrekke, og har utdannelse innen oljefag, så jeg mener vel egentlig selv at jeg vet hvor oljen kommer fra. Å pumpe opp oljen kan en hvilken som helst regjering gjøre. Å forvalte oljeformuen, vel... blant økonomi-eksperter er det vel stor enighet om at regjeringen Stoltenberg har brukt altfor mye av den. Og mye er rett og slett gått tapt, skuslet bort på feilslåtte prosjekt.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2243890.ece

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/04/10/oljefondet-kan-vaere-tomt-i-2060

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2368149.ece

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/03/17/millionloenn-milliardtap

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/08/10/tapte-77-milliarder-pa-tre-maneder

Behøver jeg også å minne om at dersom finansminister Kristin Halvorsen, som innehadde stillingen uten fnugg av relevant erfaring eller utdannelse, hadde fått styre som hun ville, så hadde landet sittet med begge beina dypt plantet i den økonomiske krisen som fremdeles er gjeldende i resten av verden?
Og "Helserotet"? Hvis det helserotet de "rydder opp" i nå er noe som hang over fra siste borgerlige regjering, er det merkelig at de har ventet i nesten åtte år, er det ikke? Sånn like før et valgår, liksom? Og du har rett i at den rødgrønne regjeringen tok over etter de borgerlige. Jeg innrømmer at alt var ikke perfekt etter de borgerlige, men det var ikke på langt nær så ille som de rødgrønne nå har "ordnet opp" på egen hånd. Men det vil ikke være første gang en AP-regjering har gjort det samme. Det er flere eksempler på denne regjeringens handlingslammelse og udugelighet. Jeg fastholder mitt "nei takk" til videre rødgrønt eller AP-styre.
2013-01-25T09:15:59

Kjell zl Kjell Zl

25. januar 2013 - 10:15

Støre / Styre

Mangel på toppen, har vel nok med å bruke tid på å trikse med private milliontransaksjoner.
2013-01-25T09:18:10

Terje Johannessen Terje Johannessen

25. januar 2013 - 10:18

Dette er resultatet av den

Dette er resultatet av den omfattende reorganiseringen av sykehusene. Man la altså ned fullt ut funksjonelle sykehus med godt ry, for å pakke pasienter sammen i færre sykehus, og pakke andre sammen i ventelister. Hvor folk dør mens de venter på behandling.
Har ikke helsepersonellet samme krav til HMS som oss andre? Helsepersonellet på sykehusene jobber under vanskelige forhold. Det hjelper ikke mye med flott utstyr når ineffektiviseringen hindrer leger og sykepleiere og alt annet personell i å gjøre jibbene sine. Penger mangler vi ikke. Sykehus mangler vi ikke. Det er bare det at regnemesterne har gjort store feil, og de vil ikke innrømme at mange beslutninger er tatt på feil grunnlag.
Mange sykehus ble lagt ned fordi man fjernet stillingshjemler en etter en. Dermed forsvant også flere og flere behandlingsformer fra sykehusene. Stillingene ble overført til de større sykehusene. Fordi dette skulle styrke kompetansen. Sikkert riktig. Men kompetansen blir hindret i å bli brukt!!!! Skal politikerne og de andre ansvarlige skyve dette fra seg også?? Slik at helsevesenet blir seende ut som den branntomta veisystemet er???
2013-01-25T09:52:55

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

25. januar 2013 - 10:52

Resultatet av markedsstyring.

Det er komplett idioti å legge lønnsomhet som grunnlag i helsepolitikk. Det er menneskeverd som skal ligge til grunn, ikke penger.

Slik som helsepolitikken i dag drives etter markedsøkonomien, så er det blitt et klasseskille i helse. De som har høg lønn er prioritert i alle helsekøer, det lønner seg å få dem frisk, eller ut av sykehuset og over på noe annet.

De som er lavtlønnet, eller ikke har arbeide, de kan stå på vent for behandling, de er sist i køen.

Og når stykkprisen er lagt til grunn for behandling, så er sykehusenes økonomidirektører med mere interessert i de pasientgrupper det lønner seg å behandle.

Det offentlige må gå tilbake på helsepolitikken. Ansett det som trengs av helsepersonell, fra bunn til topp. Fastsett lønn, ferdig med det.

På den annen side så kan vi fortsette den trend som er i helsepolitikken med lønnsomhet. Da får vi akseptere det skillet som er i helse, og den prissetting det er på folk i forhold til lønn, både som helsepersonell og pasient.

Fastlegeordningen er en fiasko og melkeku av dimensjoner. Når den kom, så startet idiotien for fullt, og etter det har det gått slag i slag.

Det er også en utvikling å gå tilbake på noe, så med å kombinere det gamle system med noe nytt, så tror jeg vi får et adskillig bedre helsevesen.

Nå har hele helsepolitikken i Norge vært snudd, alt er rotet sammen i en saus der NAV er blitt en mastodont som ingen har kontroll på lenger. Det er årsaken til rotet.
2013-01-25T10:00:22

Ola høsøien Ola Høsøien

25. januar 2013 - 11:00

Kompetanse?

Dette gjelder ikke bare helsevesnet, men slik er det over hele fjøla. Når CVn glelder bare partiboka, og den går over all annen kompetanse, så blir det mye rart og feil. Men det er vi som velger våre korrupte politikere!
2013-01-25T10:53:30

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

25. januar 2013 - 11:53

Hvorfor godtar vi dette?

Kan du fortelle meg hvorfor vi aksepterer denne adferden fra de folkevalgte?
2013-01-25T11:42:29

Arnold pleym Arnold Pleym

25. januar 2013 - 12:42

De folkevalgte

"de folkevalgte" - deri ligger vel forklaringen. Mistillit fra opposisjonens side er jo aldri aktuellt. Det som gjenstår da er regelrett revolusjon eller man kan sende regjeringen hodestups ut ved neste valg uten at det får noen større betydning i denne saken, er jeg redd. Kaoset er jo komplett over hele fjøla.Å ta i bruk Aker igjen ville selvfølgelig være den enkleste løsningen,men da må det jo skaffes personell - og hvor skal de hentes?
2013-01-25T09:27:29

Anders Fjørtoft Anders Fjørtoft

25. januar 2013 - 10:27

Helsepoletikken

Ikke klag, dette er Ap poletikk.
Vi har fått det som Ap sauene har bestemt.
Bææææææ, velg Bæææææææ, Meg Bæææææææ.
2013-01-25T09:30:54

Hans Martin Øvre Hans Martin Øvre

25. januar 2013 - 10:30

Lagt merke til....

Jeg har lagt merke til at alt politikerne våre, uansett stat, fylke eller kommune, legger seg oppi, går til helv..... Og det enten vi snakker store reformer som skole, NAV, helsereformen eller forsvaret, eller mindre ting ute i kommunene. Politikerne virker ikke bare kunnskapsløse, men også totalt ubrukelige i jobben folket har satt de til å utføre. Et grelt eksempel er jo Troms fylkeskommune, som gjennom sine kunnskapsløse miljøkrav har gitt fylket og Tromsø by et båt- og buss-tilbud som er totalt ubrukelig, og som i tillegg setter liv og helse i fare. Eller hva skal man ellers mene om katamaraner som ikke tåler kontakt med kaia før de ødelegges, og som ikke har motorkraft til annet enn turer i blankstilla? Eller hybridbusser som ikke tåler en Nord-Norsk vinter, og som aker fortere baklengs ned Tromsø`s bratte bakker enn du klarer med en rattkjelke? Alt fordi fylkeskommunenens politikere prioriterte miljøkrav foran sikkerhet, og ikke hadde den minste tanke for at forholdene i Tromsø ikke er de samme som man møter i Madrid eller Roma. På meg virker det som eneste kriteriet for å bli politiker er at du er totalt kunnskapsløs, og at du forplikter deg til å gjøre et så slett arbeid som overhodet mulig. Om du samtidig er skruppelløs nok til å ødelegge livene til de svakeste i samfunnet for å berike deg selv, så står veien til stortinget køl åpen for deg!
2013-01-25T09:59:40

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

25. januar 2013 - 10:59

Slik er det Øvre.

Og hvorfor? Politikere er styrt av medierådgivere og lobbyister som løper ærender for maktmennesker som skal berike seg selv.

Land, lokalsamfunn og folk er bare noe som er til nytte ved valg, ellers er vi bare som "hår i suppa".

Nå er det risikabelt å snakke med politikere utenom "løpetiden", 14 dager før valget, de kan jo føle seg truet. Dermed er en blitt en fare i demokratiet, en skal diskutere med en folkevalgt utenom det oppsatte program.

Og det er riktig som du sier, eneste kriteriet er at du er kunnskapsløs, men en egenskap må du ha; ønske om makt for deg og dine.

Og har du den egenskapen, så kommer du deg fram i det politiske Norge.
2013-01-25T10:02:23

Ole Morten Jensen Ole Morten Jensen

25. januar 2013 - 11:02

@Hans Martin Øvre

Liker!

ABC nyheter kunne godt laget en "liker"knapp funksjon. Er det tekniske løsninger som gjør at dere ikke har dette, eller ønsker dere ikke ha det?
2013-01-25T15:33:27

Vebjørn Bakka Vebjørn Bakka

25. januar 2013 - 16:33

ABC Nyheter bryr seg ikke...

ABC nyheter kunne godt laget en "liker"knapp funksjon. Er det tekniske løsninger som gjør at dere ikke har dette, eller ønsker dere ikke ha det?
2013-01-25T10:06:01

Jan Jonassen Jan Jonassen

25. januar 2013 - 11:06

Billedlig beskrivelse av

Billedlig beskrivelse av virkeligheten i Norge anno 2013.
2013-01-25T09:58:59

Ole Morten Jensen Ole Morten Jensen

25. januar 2013 - 10:58

Inkompetente politikere

Dette er et resultat av helseministre opp igjennom historien som ikke har faglig grunnlag for å mene noe som helst. Dette er ikke noe særskilt AP fenomen, men akkurat denne gangen er det AP sin helseminister som sa ja til en reform som ikke har vært bra for pasienter og ansatte.
Mye mulig dette ble gjort i beste mening, men når man ser at det ikke går, så må det ikke bli slik at man forsøker å unndra seg ansvaret sitt der helseministeren rett ut sier at man må slutte å fokusere på det negative som skjer i helsesektoren. Den dagen media slutter å bry seg om politiske beslutninger i Norge, så har demokratiet tapt. Jeg håper ikke det er dette helseministeren mener?
Nå er det på tide at fagmiljøet bestemmer hva som skal skje inne rammene. En minister er ingen garanti for kvalitet.
2013-01-25T10:05:01

Ingvald leivestad Ingvald Leivestad

25. januar 2013 - 11:05

Fra et moderne sykehus , til lager lokaler . .

Her ser vi det konkrete beviset og resultat fra Ap politikken . Foreslår at hele det udugelige styret i Helse Sør-Øst skiftes ut fortest mulig . Funderer på om noen kjenner snev av dårlig samvittighet her ?
2013-01-25T10:08:28

Jan Jonassen Jan Jonassen

25. januar 2013 - 11:08

Samvittighet ?

Samvittighet eksisterer ikke i de kretsene..
I likhet med SAS, må du regne med at det skal utbetales fete bonuser isteden.
2013-01-25T10:08:23

Per Evensen Per Evensen

25. januar 2013 - 11:08

Dettte er jo...

....en glimrende mulighet for utleie til et privat sykehus foretak. I neste sekvens kan jo helse-norge kjøpe tjenester tilbake fra leietaker ved behov:-)
2013-01-25T10:29:05

Roger Sten Snarli Roger Sten Snarli

25. januar 2013 - 11:29

Dette er en god idè, Per Evensen

Mange private vil bli glade for å leie sykehuset. Det er mange som heller vil betale, enn å dø i sykehuskøen.

ROGER
2013-01-25T11:12:44

Mr GM Mr GM