980 497

Statens helsetilsyn mener at Ahus ikke gjorde jobben sin i forbindelse med at en ett år gammel gutt døde i vinter som følge av dehydrering. Foto: Aleksander Andersen (NTB scanpix)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Ahus,baby,dehydrering,død,omsorg,pasient,sykehus,sykehustabber,Norge,Helse,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Ettåring døde av tørst på Ahus

En ett år gammel gutt døde i fjor vinter av dehydrering på Akershus universitetssykehus (Ahus). Nå konkluderer Statens helsetilsyn med at sykehuset ikke gjorde jobben sin.

Det var i februar i fjor at gutten, som var tarmoperert, ble lagt inn på sykehuset. Han var underernært og fikk næring gjennom en sonde, skriver Dagsavisen.

Gutten skal ha blitt slappere og slappere og fått innsunkne øyne mens han lå på sykehuset, og moren sier hun ba om legetilsyn dagen før han døde, noe som ble avslått. Hun har hele tiden ment at sønnen ble offer for feilbehandling og får støtte fra Statens helsetilsyn.

Les også: Nordmenn er redd for å bli skadet på sykehus

Helsetilsynet slår nemlig fast at sykehuset har brutt spesialisthelsetjenesteloven, og kritiserer at Ahus ikke tok nok blodprøver av gutten til å ha kontroll med situasjonen. Helsetilsynet finner det oppsiktsvekkende at han ikke ble tilbudt mer væske.

– For meg er det helt ubegripelig at et lite barn som legges inn ved et universitetssykehus med ernæringsproblemer, dør som følge av dehydrering, sier helseombud i Akershus, Knut Fredrik Thorne.

En ansatt i Ahus har i en tidligere rapport beskrevet behandlingen av gutten som «en kombinasjon av dårlige rutiner og dårlig tid».

Les også:

Ahus anmeldt for grove arbeidstids-overtramp

Sykehus gir ikke leger fast jobb

Sykepleierstudenter stryker i medisindosering

Ahus uten telefon og datanett

 

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-07-12T07:48:26

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 6:48

Er ikke overrasket.

Nå skal jeg ikke gre alle innen helsesektoren under samme kam.Men jeg opplever hver dag at mennesker som er innlagt på sykehus eller for ikke å glemme alder- og sykehjem svært ofte ikke får den behandling eller den pleie som de trenger.
Mat og vann er det som oftes blir "glemt".Det er trist og se denne utviklingen og den fare for liv og helse.
Heldigvis er det veldig mange pårørende som er flink til å passe på sine.Dvs komme til måltider og mate de som ikke greier å spise/drikke selv.
Men ikke alle har noen i sin nærhet som kan passe på.
Dette er et voksende problem som det ikke blir snakket så mye om,selv om det er liv og helse det gjelder.
Dette er det helsenorge og de varme hendene vår statsminister Jens Stoltenberg trekker frem og skryter av i alle debatter ang. helsesektoren.
2012-07-12T08:31:57

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 7:31

Hei Frida Det er godt man

Hei Frida
Det er godt man allerede nå , etter dine uttalelser, kan slå fast at et problemfritt helsevesen uten lyter og feil er det vi kan vente oss ved en borgerlig regjering.
Selvsagt er det en forferdelig tragisk sak dette, og den kunne enkelt vært unngått. Det jeg ikke forstår ved artikkelen er at moren ba om legetilsyn dagen før barnet døde. Barnet var tarmoperert. Etter en operasjon ligger såvidt meg bekjent de fleste enten på intensiv eller overvåkning. På slike avdelinger er det sjelden for lite personell, og de opererte følges nøye opp. Dehydrering skjer ikke akutt. Legevisitter går det hver dag. Så at visittlegene ikke så dehydreringen og at gutten ble dårligere er en svært merkelig sak.
Men nå føyer jo denne artikkelen seg pent inn i rekken av stigmatiseringen av Ahus.
Skal man skrive om Ahus må det bli noe i negativ retning.
Nå ser man vel kanskje at nedlegging av de mindre sykehusene, og heller mer sentralisering, ikke alltid fører det beste med seg. Ekspertisen på ett sted hjelper ikke mye, når pasienter blir glemt i produktivitetens ånd.
2012-07-12T08:51:54

Sarah sande Sarah Sande

12. juli 2012 - 7:51

Terje

Det står ikke noe om hvor lenge siden gutten ble tarmoperert .Det virker som han hadde ligget lenge og ingen ligger lenge på intensiven! Derfra blir du omtrent kastet ut så fort du åpner øynene...!
Et så lite barn blir veldig fort dehydrert og det skal lite til før de dør.At leger og sykepleiere ikke gjorde noe med dette før er HELT sykt!
2012-07-12T09:15:26

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 8:15

Leger går visitter hver dag,

Leger går visitter hver dag, minst en om dagen. Alle nyopererte følges nøye opp. Ikke minst med væsketilførsel.
Barn dør ikke brått av dehydrering. Ikke voksne heller. Dehydrering skjer ikke brått Både barn og voksne ligger på postoperativen eller intensiven så lenge det er nødvendig. Dermed står man igjen med ett spørsmål: Hvordan kunne det skje?
Slike artikler som dette er dermed bare tøv. Kan man ikke følge opp med, og hvordan, og fulle opplysninger om det som skjedde burde man holdt seg for god til å skrive slike mer eller mindre spekulative artikler. For, etter å ha lest en slik artikkel, sitter man igjen med mange spørsmål. En av årsakene til artikkelen er vel at man ønsker å sverte Ahus og de ansatte der mest mulig. Man hører, eller ser, sjelden noe fra de andre store sykehusene. Tabber skjer på samtlige sykehus. Det er jeg sikker på. Tabber med tragiske utfall også.
2012-07-12T10:18:37

King kong King Kong

12. juli 2012 - 9:18

Det var igjen

dagens johannes evangelium. Jeg må si du lever i en merkelig verden. Fantasier og forestilliger er der ikke mangel på i den.
Det beste hadde vel vært å tie ned dette. I så måte passer det godt inn i Ap enes verden
2012-07-12T11:11:35

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 10:11

Hehe Og dagen din var dagens

Hehe
Og dagen din var dagens kommentar?:) Ikke mye du tilfører debatten HER ihvertfall, selv om du av og til gjør det med endel av dine andre innlegg jeg har lest.
2012-07-12T11:21:38

King kong King Kong

12. juli 2012 - 10:21

Ellers takk :)

Jeg ser ikke at vi har mulighet til å påvirke helsevesenet med enkle konstruktive forslag på annen måte enn å få bort denne pengestyrte manien. Alle ser vel at dette ikke fungerer. De dreper jo tusenvis hvert år.
2012-07-12T12:04:48

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 11:04

Værsgo Aw Sm;))

Værsgo Aw Sm;))
2012-07-12T09:03:56

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 8:03

Hvor har jeg skrevet....

at et problemfritt helsevesen uten lyter og feil vil komme med en borgelig regjering??
Fint om du greier og holde deg til fakta,Johannessen.

Det jeg påpeker er ansvaret til de som styrer dette landet.Samt at den sittende regjering lukker øynene og IKKE vil se fakta.Dermed har jeg ikke sagt at alt vil bli annerledes med en annen regjering.
Men en må til enhver tid sette ansvaret til de/dem som har ansvar.
2012-07-12T09:17:41

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 8:17

Du holder deg ikke til saken.

Du holder deg ikke til saken. Helsereformen ble vedtatt i en Bondevikregjering.
Jens Stoltenberg er ikke sjef for Ahus.
Dette handler om et tragisk utfall etter en tarmoperasjon. DET er saken det dreier seg om.
Så Frida. Hold deg til saken. Det er Ahus det skrives om.
2012-07-12T09:33:28

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 8:33

Ja,hold deg til fakta.

Jeg vet og ser at denne tragiske hendelsen er ved Ahus.
Men hvem er det som har ANSVAR for nedleggelsen av de mindre sykehusene ?
Hvem er det som ikke griper inn når legene selv sier at dette går i feil retning og at det er FARE FOR LIV OG HELSE?
Fylkeslegen har konkludert med at menneskeliv har muligens gått tapt ved at Ahus ikke har hatt bemanning nok av sykepleiere og leger?
Vi har en Helseminister som kanskje har et ansvar,eller hva ?
Sitter hun i Regjering eller ikke ?
Hvem har ANSVARET for å gripe inn?
En må ikke gjøre som strutsen å stikke hodet i sand.
2012-07-12T10:44:46

Johnny Johansen Johnny Johansen

12. juli 2012 - 9:44

Dette er i såfall menneskelig

Dette er i såfall menneskelig svikt og har ikke noe med helseministeren å gjøre. Hadde du skjønt hvordan samfunnet er oppbygd så hadde du også skjønt det.
Ja, Regjeringen er øverste ansvarlige for helsevesenet men det styres gjennom et lovverk som skal følges opp av de som er ansatt til å gjøre det. Når slike feil skjer er det helseministerens oppgave å få gransket saken men selve granskingen må gjøres av folk som kan dette, det er ikke noe helsenministeren kan gjøre selv. Hvordan skal en helseminister kunne forutse at slikt skjer?
Ahus lider av for lite bemanning det vet jeg for jeg er innom der hver 14 dag men de som er der gjør en fantastisk jobb selv om de må løpe beina av seg.
Grunnen til underbemanningen er at få av de ansatte ved Aker som det var meningen skulle til Ahus ville dit og heller søkte seg til de andre Oslo-sykehusene.
2012-07-12T11:28:43

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 10:28

Alle vet ....

det du nevner i din kommentar.Men når problemer og grove tjenesteforsømmelser gjentar seg hele tiden er det vel den øverste styresmakt sitt ANSVAR å gjøre noe med saken?
Hva betyr et lovverk når det ikke blir håndhevet.
Mange gjør en fantastisk jobb.som du sier.Men veldig mange gjør minst mulig også.
Slik kan de også fortsette siden det aldri må ta ansvar for konsekvensen av sin tjenesteforsømmelse.
Samtidig som det aldri blir reagert fra de som har ansvaret til sist.Kan det bare fortsette videre....
2012-07-12T12:03:02

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 11:03

http://www.regjeringen.no/nb/

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Bondevik-II/hd/Taler-og-artikler-arkivert-i
ndividuelt/2002/medisinskfaglige_utfordringer_ved.html?id=265578
Helsereformen ble altså vedtatt av Bondevikregjeringen.
Så vidt jeg husker ble Helsereformen vedtatt med flertall bestående av AP, H og FrP.
Nåværende regjering gjennomfører en reform vedtatt av en borgerlig regjering.
Fakta er en viktig og ikke tung ballast å bære.Ellers er det svært overdrevet å tro at feilbehandlinger og manglende behandlinger vil unngås ved at en helseminister, eller en statsminister griper inn. Da stikker man virkelig hodet ned i leira.
Jeg må ellers si meg helt enig i at nedleggelse av de mange lokalsykehus og akuttavdelingene ved disse er et enormt feilgrep. Livstruende skader eller sykdommer krever ofte øyeblikkelig hjelp, og minutter teller. Det hjelper ikke mye med en stab av eksperter så lenge pasienten er død ved ankomst. Avstandene er store i Norge. Dårlig vær betyr dårlig flyvær, og dårlig fremkomst på veiene.Bli ikke syk, eller skad deg, under dårlige syketransportforhold.
De store sykehusene er til for helsereformens skyld, og neppe pasientenes skyld.Men slik blir det nå engang når stillinger i mindre sykehus fjernes, og opprettes igjen på de store sykehusene. Slik at en senere nedleggelse kommer av seg selv.
2012-07-12T12:23:27

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 11:23

Hvem sitt ansvar...?

Helsereformen er en ting.Tjenesteforsømmelse som ender med død er en annen.
Når en ser at det blir lite eller ingen konsekvens for de eller dem som gjør helsetabber,må en stille de øverste ansvarlig.
Slik ser en over alt.Det settes en komite som skal granske saken.Så blir det lagt lokk på og forklart som menneskelig svikt osv.
Ingen mister sin stilling.Ingen får straff....
Da er det jeg etterlyser at Helseministeren har et ansvar for at det blir en konsekvens for handlingen.
Statsministeren trekker jeg frem fordi han skryter av noe som er så mangelfullt og dårlig som det kan bli i vårt rike land.Nemmelig sykehusene og helsesektoren.
Hadde det hvert privatsykehus skulle vi hørt en annen låt fra regjeringa.
2012-07-12T08:53:58

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

12. juli 2012 - 7:53

DATA verden

Institusjoner som ivaretar liv og helse for mennesker som er ute av stand til å sikre egen væsketilførsel -burde være pålagt å sette væskeinntaket inn på data slik at ALARMEN går når væskeinntaket ikke er forsvarlig. Med andre ord har den enkelte pleier en liten I-Pod som sikrer at data overføres til avdelingens vaktstasjon (Vaktrom) og at alarm går ved døgnets slutt dersom inntaket er for lavt. Å notere inntak er vel også en metode - men ofte sluntres det unna og folk dør av både underernæring og dehydrering når de er innlagt på for eksempel sykehjem. Elektolytter kunne vært målt iht en rutine. De får heller ikke nødvendig fysioterapi.
2012-07-12T09:09:08

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 8:09

Enig,Furre.

Jeg er enig i mye av det du nevner her.Tror ansvarfraskrivelse og slurv er årsak til mange fadeser og grove forsømmelser innen helsesektoren.
Men så lenge det ikke blir stilt til ansvar for hendelsene,så fortsetter det.
2012-07-12T09:18:51

Terje Johannessen Terje Johannessen

12. juli 2012 - 8:18

Flott Roald. Jeg tror det er

Flott Roald. Jeg tror det er mye å hente ved overvåkning av pasienter. Og mye kunne avlaste pleierne og legene slik du beskriver.
2012-07-12T09:25:15

Ingvald leivestad Ingvald Leivestad

12. juli 2012 - 8:25

Gutt døde på a-hus etter tjenesteforsømmelse .

Personalet med vakt og omsorg over vedkommende gutt har ikke utført arb.i trå med bestemmelser: Tjenesteforsømmelse med dødlig utgang.Her bør det omgående reises tiltale .
2012-07-12T09:43:40

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

12. juli 2012 - 8:43

Enig.

Jeg er enig med deg i at en tiltale må komme.Men har liten tro på at det skjer,desverre.
Vi har vel sett mange situasjoner av tjenesteforsømmelse,uten at vedkommende har blitt straffet.
En eldre person døde ved et sykehjem(kom seg ut og frøs ihjel ) mens pleier satt på facebook.Det ble bare med en advarsel og fortsette i jobben.
2012-07-12T11:25:38

Arild karlsen Arild Karlsen

12. juli 2012 - 10:25

Sykehustabbe !

Her bør det kort og godt ta ut tiltale mot sykehusets ledelse.
Er ikke dette uaktsomt drap ?.
Men jeg tror ingen kommer til og stå til doms for denne ugjerningen, till det er det for mange som beskytter hverandere.Venter spent på hva Helseminister Anne Grethe Strøm vil kommentere det som har skjedd.