KrF vil hindre lesbiske i å få barn
Onsdag legger KrF fram et lovforslag som blant annet innebærer å stenge de norske sædbankene, skriver VG.
– Det betyr at alle som får assistert befruktning, må bruke sine egne egg. Og det betyr at enkelte ikke får den hjelpen de får i dag. Det er viktig at forslaget vårt ikke skiller mellom homofile og heterofile par, sier KrFs familiepolitiske talsmann Øyvind Håbrekke til avisa.
Les også: Sædbanken er nesten tom
Men han innrømmer at dette vil ramme i underkant av 3 prosent av barnløse heterofile par, men også alle lesbiske par som ønsker barn.
– Hvem som har rett på assistert befruktning, er et spørsmål om lovregulering, men hvem som helst kan jo fortsatt få barn med hvem som helst, sier Håbrekke som sier det ligger likestillingspolitikk bak forslaget.
Les også: Eggdonasjon kan bli tillatt i Norge
– Tilbudet om sæddonasjon brukes som brekkstang for å få rettigheter til stadig nye grupper, der barn til slutt risikerer å bli en vare, sier han.
Arbeiderpartiets Gunn Karin Gjul, som er leder i Stortingets familie- og kulturkomité, mener KrF bruker argumentet om hensynet til barnet for å hindre lesbiske i å få barn. Hun kaller forslaget diskriminerende.
Les også: Dansk sædbank går så det spruter
– Det viktigste i et moderne samfunn er at barn har gode omsorgspersoner som foreldre, ikke den biologiske tilknytningen, sier hun. Gjul mener en slik lovendring vil tvinge lesbiske til å reise ut av landet eller benytte et illegalt marked.


Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Knut Amundsen
14. desember 2011 - 9:53
Ett fornuftig forslag fra Krf.
Men dette er og ett ledd i ett viktig arbeid for å sikre at barn får en normal oppvekst.
Derfor bør det og settes en stopper for at homofile får adoptere og at homofile får bruke surogatmødre.
Har de først valgt å leve som homofile / lesbiske så er dette en av konsekvensene.
Christen Krogvig
14. desember 2011 - 10:59
Kvinner
Steinar Stigum Olsen
14. desember 2011 - 12:14
Nei, det er riktig,
Frida FREDRIKSEN
14. desember 2011 - 11:28
Enig,Amundsen.
Atle Devik
14. desember 2011 - 11:42
Når kvinnene......
Godt forslag.
Håkon Albert Olaussen
10. april 2012 - 20:16
Homofile
Det er meget sjeldent man hører om barnemishandling fra den gruppen. De ønsker seg barn, i motsetning av mange heterofile. Det er bedre å rette blikket mot dem som aldri burde ha barn. Man leser om barn som blir overlatt til seg selv, de blir rett og slett terrorisert av fulle og ustabile foreldre. Jeg har ennå til gode og hørt om homofile påtvinger sin legning over på barna. En homofil er helt normal. Han eller henne er bare skapt med den legningen i Guds bilde.
Daniel Nergaard
14. desember 2011 - 9:58
BAKSTREVERSK
Knut Amundsen
14. desember 2011 - 10:06
Daniel Nergaard
Har ikke små barn noen rettigheter i hode ditt eller er du blandt dem som gjevnt over driter i hvordan små barns oppvekst vil bli ?
Daniel Nergaard
14. desember 2011 - 10:29
Knut Amundsen
Anne Lise Arnesen Elgesem
14. desember 2011 - 9:58
Det er ingen menneskrett å få
Pål Vedeld Djupvik
14. desember 2011 - 10:13
Dette er med at lebiske ikke får barn er ei naturlov!!
Kim Nielsen
14. desember 2011 - 10:05
homofili har plutslig blitt et valg?
Nei, syns egentlig det blir ganske håpløst å diskutere med folk som til de grader henger fast i 50 åra. Det er vel bevist Knut... faktisk opp til flere ganger, at dette er noe du er født med, ikke et valg.
Hva KrF angår... religion har absolutt INGENTING i politikk å gjøre... syns nå jeg da....hvilket dem selv greier å bevise med slike gammeldagse holdninger.
Knut Amundsen
14. desember 2011 - 10:10
Kim Nielsen
Du velger selv din egen livsførsel og da og om du ønsker å leve ut dine homofile legninger.
Det er ingen menneskerett å få barn , det er noe som naturlig skjer mellom mann og kvinne og utløses etter sexuell omgang.
Ikke i ett laboratorie eller ett sykehus.
Nei jeg tror ikke homofili er en medføtt greie , det er noe en selv velger ut fra sine følelser.
Pål Vedeld Djupvik
14. desember 2011 - 10:24
Km Nielsen vet sikkert betre,
Einar Ofsteng
15. desember 2011 - 22:28
Vet du hva det vil si å vere
Ellers kan jeg si meg enig i at det ikke er uhelbredelig, da de ikke er noen sykdom, og derved ikke trenger helbredelse.
Kim Nielsen
14. desember 2011 - 10:22
Knut Amundsen
Nei, helt enig... det er ingen menneskerett å få barn... men med dine egne argumenter kan jeg jo si at sånne som misliker homofile og er så trangsynt som deg ikke skulle ha lov til å få barn heller.....for i motsetting til homofili er dine holdninger faktisk et valg du har foretatt. ....dette er forresten ikke ment som et personlig angrep, bare syns det er en litt rar måte å argumentere på. Om man endelig vil begrense mulighetene til å få barn finnes der så mange som ikke burde ha lov.... folk med mentale problemer, alkoholikere, folk med ekstreme høyre/venstre holdninger, religiøse fanatikere... etc. Listen ville aldri ta slutt.
Frida FREDRIKSEN
14. desember 2011 - 16:47
Kim Nilsen.
Der gjør barnevernet en alt for dårlig jobb,desverre.
Forskjellen er bare at barn blir ikke plassert hos disse med viten og vilje.
Men fordi en ser at barn lider hos noen foreldre er det ikke det samme som at en kan ta sjanser å utsette barnet for andre traumer.Og trøste seg selv med at det er like galt.
Vi vet at barn som vokser opp hos homser/lesber blir som oftes utsatt for mobbing fra storsamfunnet.
Barna selv sliter også med at deres foreldre er annerledes enn andres osv....
Vi vet at barn kan være utrolig slemme mot hverandre.Voksne også for den del.
Derfor må en skåne barn mest mulig fra unødvendige opplevelser ol.
Kim Nielsen
14. desember 2011 - 10:27
PS Knut
Daniel Nergaard
14. desember 2011 - 10:48
Godt sagt!
Jan Van Wageningen
14. desember 2011 - 12:25
Tenk på kua
Og dessuten når veterinæren kommer til bondegården for å inseminere dyrene, kommer dette ikke opp i Stortinget.
For all del du må ikke sammenlinge oss mennesker med dyr! ! !
Arne Holten
14. desember 2011 - 12:51
Syns dyr har mere rett til og
Første feil var religion (aka hat og makt) hvor vi systematisk dreper hverandre for en svært dårlig grunn.
Andre er at vi er løk nok til og ødelegge planeten vi har, og de som bidrar til og gjøre det fortere blir belønnet. Nå som vi står med virkeligheten av at det faktisk skjer ved siden av oss, velger 99% fortsatt og ignorere det.
Vi er ikke så smarte som vi vil syns jeg
Jan Van Wageningen
14. desember 2011 - 13:35
? ? ?
Knut Amundsen
14. desember 2011 - 14:15
Kim
Og hvordan kan du bevise at det finnes homofile dyr ?
Kim Nielsen
14. desember 2011 - 10:42
Pål Vedeld Djupvik
Det fleste av de homofile som på jorden i dag er vokst opp med "vanlige" foreldre.... og likevel blir dem homofile.
Derimot er de andre tingene jeg nevnte i et tidligere innlegg et valg.... trangsynte holdninger, alkoholisme, narkomani, rasisme etc. hvorfor ikke forby disse å få barn? Trur i lengden de gjør større skade på samfunnet vårt enn barn av homofile.
....forresten har man enda ikke funnet noe som tyder på at barn som har vokst opp med homofile foreldre blir noe annet enn heteroseksuelle. .....hehe, derimot ligger eneggede tvillinger ganske tynt an :D
Anne Lise Arnesen Elgesem
14. desember 2011 - 10:46
ET VALG.
Kim Nielsen
14. desember 2011 - 11:11
Anne LIse
Hva dyr angår er vel dem, per definisjon, ute av stand til å resonere og å ta beviste valg... er vel det som definere dem som dyr...?! ...om noe annet er tilfellet burde dem vel ha hatt stemmerett med en gang :)
Jeg syns kanskje det dette her handler om er medmenneskelig respekt. ....og før noen biter hodet mitt av meg med argumenter om barnas rettigheter vil jeg si, det er faktisk dem jeg tenker på. Dem har rett til å vokse opp med kjærlige foreldre som giver dem et fornuftig grunnlag både fysisk og psykisk som dem trenger for å møte verden. ....og for oss å stille oss til dommer over hvem som skal få lov og ikke utfra personlige meninger om andre folks livsstil blir bare helt feil for meg. ....for 3. gang.... da kan man like godt forby alle andre å få barn med en gang ....alenemødre som velger at gå fra partneren sin selv, folk med rødt hår, folk som stemmer Frp, vegetarianere...etc.
For om et personlig valg skal avgjøre hvem som har rett til å få barn eller ikke ser jeg ingen grunn til å stoppe ved de homofile..... derimot foreslår jeg vi begynner med å forby folk som liker fotball å få unger så vi kan bli kvitt disse her irriterende friske og sunne typene som fylder landet vårt :D
Rey Bentzen
14. desember 2011 - 11:20
Når mennesker blir født med
Hvorfor er det kun og bare kun det fysiske som er mulig? Er det 100% umulig å bli født i "feil" kropp? Det er bare noen noen "koblinger" som faktisk gjør forskjellen i det øyeblikket barnet blir skapt! Gutt og jente er 100% likt frem til noen dager. Da er det en vilkårlig gen som avgjør om du blir han eller hun. I denne svært så omfintlig prosess så mener du, Knut, at dette går 100% riktig hver gang?
Egentlig utrolig at det ikke er større feil rate for misdannelser både fysiske og psykiske. Argumentet med at Hetero par som får homifile avkom og dermed er det et valg henger ikke på greip! For det man kan se på homofile/lesbiske par (befruktning) som får heterofile avkom.
Det stiller meg spørsmålet, er dette en del av menneskets utvikling? Eller kanskje naturens valg?
Anton Berg
14. desember 2011 - 11:15
ManNotIncluded er det noe som heter,
http://www.simpletoremember.com/articles/a/lesbianparenting/
Rey Bentzen
14. desember 2011 - 11:28
Men du vet ikke hva du får i
Egentlig et utenkt leserinnlegg.. For kvinner som drar til Danmark har mulighet å velge hva slags barn de vil ha.
Skal den være blåøyd, mørk, blond, brunette, mulatt, OSV.. Den lista er lang!
På mange måter gjør vi det samme bare ikke en klinikk men velger fast partner som man kan tenke seg å ha avkom med..
Odd Lundberg
14. desember 2011 - 11:22
Naturmetoden for befruktining