Schizofrene redde for å bli satt i bås med Breivik
Fakta om paranoid schizofreni
• Gir seg utslag i vrangforestillinger som storhets- og
forfølgelsesforestillinger eller barokke forestillinger om kroppens
tilstand og sykdommer, regelmessig ledsaget av hallusinasjoner.
• Sykdomsutviklingen går ofte sent, slik at det kan gå både 10 og 20 år
uten at det skjer noen personlighetsoppløsning eller synlig tegn på
sløvhet.
• Paranoid schizofreni ansees som regel som relativt godartet.
• Behandlingsmulighetene er bedret etter innføring av antipsykotiske
medikamenter (nevroleptika) og aktive miljøterapeutiske metoder i
psykiatriske sykehus og klinikker.
Kilde: Store norske leksikon (©NTB)
At de rettsoppnevnte psykiaterne skulle konkludere med at terrorsiktede Anders Behring Breivik er utilregnelig og har diagnosen paranoid schizofreni, tok de fleste på senga tirsdag – inkludert andre med samme lidelse.
– Jeg trodde ikke han skulle få den diagnosen. Jeg har hele tiden tenkt, «ikke bland den gærningen der med oss som virkelig er sinnssyke». Jeg har tenkt at det var ondskap, forteller Tor Espen Skeie (45) fra Sandefjord til NTB.
Les også: - Breivik kan bli frisk
Den tidligere journalisten og juniornorgesmesteren i håndball ble syk som 30-åring og fikk senere påvist lidelsen paranoid schizofreni. Han tror hasjrøyking utløste sykdommen.
Siden sykdommen brøt ut, har han hatt flere tilfeller der han har vært psykotisk. Den lengste perioden var i årene 2008 til 2010, hvor han valgte å ikke bruke medisiner.
– Men jeg har aldri gjort noe kriminelt eller vært farlig for mine omgivelser, presiserer han.
Tabu
Skeie valgte å kontakte NTB etter at diagnosen til Breivik ble kjent, fordi han ønsket å formidle at det ikke er slik at alle med denne diagnosen er farlige. 45-åringen måtte imidlertid gå flere runder med seg selv om han skulle være åpen om sin lidelse, og flere i hans omgangskrets advarte ham mot det.
– Det er et veldig vanskelig og tabubelagt tema. Både jeg og de rundt meg er redde for at folk skal fordømme meg når jeg står fram. Men i Jens Stoltenbergs ånd om «mer åpenhet» etter 22. juli, valgte jeg å gjøre det. Jeg føler at jeg har noe å bidra med om dette, sier Skeie.
Les også: - Breivik har sykdommen paranoid schizofreni
Han forteller at han fikk flere reaksjoner da Breiviks diagnose ble kjent.
– Jeg ble trist, men også litt glad. Glad fordi dette setter hele hendelsen i perspektiv. Dette handler ikke lenger bare om ondskap eller om feilslått innvandringspolitikk. Samtidig er jeg trist for de etterlatte, familien hans og samfunnet. Jeg fikk også empati med Breivik. Jeg vet mye om hvordan det er å være syk og gjøre gale ting og ikke være klar over det, sier han.
– Jeg håper heretter at det norske folk også vil føle medfølelse med den syke og hans familie, og ikke bare de overlevende og pårørende etter 22. juli, sier han.
Skam
Skeie sier han synes det er vondt at flere uttaler at Breivik må sperres inne på livstid uansett.
– Det synes jeg bryter med vårt gode helsevesens mål om å helbrede alle for den sykdommen de lider av, sier Skeie.
Han understreker samtidig at han forstår at dette vil være svært tøft for alle som ble ofre for Breiviks handlinger.
– For hans egen del, er det kanskje best om han ikke blir frisk. For blir han frisk og forstår hva han har gjort, så vil han bli fylt av en så stor skam, sier Skeie.
Skeie sier skamfølelsen over det man har gjort eller sagt i psykose, er noe av det vanskeligste med sykdommen.
– Jeg har aldri vært farlig for noen, men jeg har sagt mye dumt. Alle mine venner har fått sine e-poster, for å si det sånn.
Hører stemmer
Skeie forteller at han husker det meste fra sine psykotiske perioder. Når han er psykotisk, hører han stemmer og får hallusinasjoner.
– I disse periodene har jeg en annen virkelighetsoppfatning, og alt jeg tenker bygger opp under disse vrangforestillingene. Det blir en snøballeffekt. Et typisk tegn er at man isolerer seg og viker unna mennesker med fornuft, fordi man ikke klarer å forsvare vrangforestillingene sine fullt og helt i møte med andre, forteller han.
Les også: Dette innebærer Breiviks diagnose
Skeie holder i dag sykdommen sin i sjakk med medikamenter. Han er arbeidsufør, men lever i sin egen leilighet og opplever at han har et godt liv.
– Jeg er ufattelig takknemlig for den behandlingen jeg har fått i psykiatrien og for den viktige jobben som gjøres av leger og innen medisinsk forskning på dette feltet, sier han.



Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Erik Haugan
30. november 2011 - 18:31
Nei
Olav Brekhus
30. november 2011 - 18:49
Joda, det er det,
Sigve Jensen
30. november 2011 - 19:01
Skrue løs
Torstein Hansen
30. november 2011 - 19:03
JeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeZZZZZZ!
Ben Økland
30. november 2011 - 19:24
Snørr for seg og bart for seg
Psykiatriske diagnoser stilles vanligvis for å kunne gi behandling og lindring. Men når rettspsykiaterne uttaler seg, så er det kun faglig velfunderte råd til retten. Disse legene gjør så godt de kan, og de er sikkert både dyktige og anerkjente, men ufeilbarlige er de ikke. Retten står fritt til å ta hensyn til rådene eller ikke.
Breivik har utvist dyktighet innenfor mange fagområder. Han synes å være meget intelligent og har demonstrert stor evne til systematisk planlegging og metodisk gjennomføring. Selvsagt er det en fare for at han har klart å lure psykiaterne ved hjelp av et dyktig gjennomført skuespill – og at han egentlig er frisk, ekstremt kaldblodig, målrettet og utholdende. Dommeren skal avgjøre hva som er hva.
Syke mennesker med samme ordlyd i diagnosen sin må ikke tro at dette rammer dem. Man kan godt ha en slik diagnose og være et godt og snilt menneske. Breivik, derimot, er fylt opp av hat og ekstrem ondskap. Diagnosen viser ikke til grad av djevelskap. Slikt har med jus å gjøre, ikke psykiatri.
Renate Midthus
30. november 2011 - 19:34
hvem laget våpenet han brukte?
Ben Økland
30. november 2011 - 19:46
Folks rettsoppfatning
Roald Atle Furre
30. november 2011 - 21:15
Begge deler
Torstein Hansen
30. november 2011 - 19:35
Endelig kom det noe vettugt!
Frank Overå
30. november 2011 - 19:39
Rar fremstilling av fakta
– Jeg ble trist, men også litt glad. Glad fordi dette setter hele hendelsen i perspektiv. Dette handler ikke lenger bare om ondskap eller om feilslått innvandringspolitikk.
Så om Breivik er syk så er plutselig innvandringpolitikken friskmeldt? Jeg tror ikke denne psykosen har noe med om han er for eller mot innvandring eller om innvandringspolitikken er feilslått eller ikke. Men syke folk reagerer og responderer annerledes på omgivelsene enn friske på enkelte områder. Politisk sett er vi like langt enten ABB er frisk eller ikke, det er viktig å skjønne.
Ben Økland
30. november 2011 - 20:20
Politikk eller psykiatri
Torstein Hansen
30. november 2011 - 19:41
Innvandringspolitikk?
Ben Økland
30. november 2011 - 20:12
Ingen ting
Reijo Rajala
30. november 2011 - 21:41
Ikke politikk i det hele tatt
R Blackmore
30. november 2011 - 19:47
Diagnose
Ben Økland
30. november 2011 - 20:33
Det skal skrives rettshistorie
Psykiaterne skal ikke avgjøre dette. Det skal domstolene.
Torstein Hansen
30. november 2011 - 20:54
Rettspsykiaterne har konkludert med diagnose Blackmore!
Ben Økland
30. november 2011 - 21:11
Enig, Torstein
Men det oppstår mange uskyldige ofre underveis: Som for eksempel snille og greie mennesker som er blitt syke, og som nå opplever seg stigmatisert fordi deres behandlingsdiagnose likner udyrets.
Ingen klandrer syke mennesker fordi de er syke.
Det er forkastelig å bidra til å stigmatisere mennesker ut fra en slags "gruppetilhørighet". Den journalistiske vinklingen i denne artikkelen var svært uheldig.
Armann Solheim
30. november 2011 - 21:03
Ikke tilregnelig?
R Blackmore
30. november 2011 - 21:29
Enig i noe av dette
Ben Økland
30. november 2011 - 21:37
Ja, kanskje er dette en del av Breiviks plan
Dommen skal si noe om farligheten. Og her bør dommeren formulere seg så tungt og utvetydig at det er hevet over en hver tvil at ingen medisinsk vurdering setter domstolens avgjørelse til side, verken på kort eller lang sikt.
Torstein Hansen
30. november 2011 - 21:23
What a big crime, and how cruel and dangerous?
Ben Økland
30. november 2011 - 22:02
Interessant vinkling
Hvis Breivik, som du sier, "har pådratt seg sin lidelse, dypere og dypere jo lenger han har levd som han har gjort", så foreligger kanskje et element av selvforskyldhet?
Dessuten var han i narkorus under terrorhandlingene.
Torstein Hansen
30. november 2011 - 21:30
Helt forståelig at andre med samme diagnose reagerer!
Sturla Laupstad
30. november 2011 - 22:18
Jeg gir f... og jeg respekterer
Jeg er full av respekt for Tor Espen Skeie, som her står fram med samme diagnose som "vestkantsossen", det krever mer av Tor Espen enn de fleste her klarer å forestille seg.
RESPEKT, Tor Espen.
Arnfinn Utgård
30. november 2011 - 22:26
Breivik
Ben Økland
1. desember 2011 - 13:49
Utfordringen er verken enkel eller lettvint
”Terror-saken” er (heldigvis) unik i etterkrigstid, og rettsoppgjøret vil bli historisk. Svært mange opplever at hele samfunnet ble krenket, føler sin tilværelse krenket, og er både fortvilet og rasende. Det vil komme til uttrykk, og det er rett at det kommer til uttrykk. Å bare avvise frustrasjonen blant folk som hevntanker i denne situasjonen, vil virke mot sin hensikt, og det legger lokk på demokratisk debatt.
Når man uttrykker at andres uttalelser er meiningsløse, og forfekter at de ikke bruker sunn fornuft, så inntar man selv en ganske utsatt posisjon og bør argumentere veldig godt for påstandene sine.
For øvrig sier ikke Breiviks mentale tilstand seg selv. Det er rettpsykiaterne som har sagt noe om den, og det er ikke bekreftet fra noe hold at de har hatt en ukomplisert oppgave.
Stein Steinbiten
1. desember 2011 - 15:40
Kvalitet?
Torstein Hansen
30. november 2011 - 22:41
Vi kan godt tro noe om selvforskyld også!
Ben Økland
1. desember 2011 - 13:47
Kjernespørsmålet