Uføre kan få 30.000 mer enn de som jobber
Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund er bekymret for at folketrygden kan bli for god for uføre, og at flere vil søke uføretrygd. De ønsker å stramme inn ordningen før den trår i kraft.
– Vi er redde for at det skal bli flere uføre hvis uførepensjonen blir så god at man kan «velge» det i stedet for å fortsette å jobbe, sier YS-leder Tore Kvalheim til NRK. Han frykter pensjonsgapet skal bli for stort.
Reagerer
Dette utspillet får generalsekretær Liv Arum i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) til å reagere.
– Det er faktisk ikke opp til den enkelte å bestemme om han eller hun skal bli uførepensjonist. Det er medisinske grunner til at folk blir uføretrygdet og avgjørelsen tas av fastlegen og Nav, sier Arum til NTB.
Generalsekretæren er overrasket over at YS mener at fremtidens uføretrygd vil kunne bli for god.
– Dette er en mildt sagt spesiell tilnærming til uføretrygd fra en fagforening som YS. Jeg spør meg om de virkelig kan ha kvalitetssikret dette utspillet hos sine mange tusen medlemmer som vil kunne trenge uførepensjon en gang i fremtiden?, sier Arum.
Uproblematisk
Leder for Akademikerne, Knut Aarbrekke, avviser overfor NRK at den nye pensjonsreformen er problematisk.
– Nå er det slik at vi kan lage et sikkerhetsnett som gjør at de som ikke lenger kan jobbe og som blir uføre, må ha en anstendig lønn å leve av. Man ønsker jo ikke å bli ufør, noe som er ganske stigmatiserende. Så jeg tror samfunnet har råd til å betale de 30.000 kronene, sier han.

Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Anita Larsen
4. november 2011 - 10:31
For mye?
Skam dere, ikke tråkk på syke som ligger nede fra før!!
Jan Hübertz
4. november 2011 - 10:51
for mye ?
Kjell Inge bjørntvedt
4. november 2011 - 13:54
Du har helt rett
helt bønn i bøtta.
nå 10 år etter ulykken har jeg ca 50% av det jeg hadde i lønn i 2000.
Inger Lise Døvle
4. november 2011 - 16:36
Tap på tap...
Og ikke nok med det; Når ordningen med særfradrag for store sykdomsutgifter skal trappes ned og fjernes/endres vil dette bli nok en reduksjon i livsgrunnlaget for en allerede svak gruppe. Hvorfor står det så lite i media om dette? I forslag til Statsbudsjett ble det lovet "ingen skatteøkning", men manglende skattefradrag vil vel for denne gruppen bli en reell skatteøkning?
John Lande
27. januar 2012 - 11:38
feriepenger
Terje Johannessen
4. mai 2012 - 16:12
Som arbeidstaker trekkes du
Som trygdet får man ikke feriepenger. Kun vanlig trygd. Den skattes på vanlig måte. Skulle man få feriepenger som trygdet hadde man trukket enda mer av en før elendig og underregulert trygd. Som arbeidsstaker rykker en stadig ifra de trygdede via lønnsoppgjørende, der man snakker om forventet kjøpefest. Kjøpefesten øker prisene, og de trygdede får selvsagt svi, og avstanden mellom arbeidstaker blir større og større. Er dette noe å misunne de trygdede? Nå vet man jo at fravær på grunn av sykdom er et problem fortsatt. Det vil si at arbeidstakere velger å bli hjemme, litt snufsete kanskje, ellers bare fyllesyk. Hva med de som ikke kommer ut av senga eller rullestolen, ligger i respirator osv. Er dette noe å misunne ??
Kjell Zaal
4. november 2011 - 14:09
Enig
Den samlede økningen på trygden siste 10 årene er omtrent
det en avokat har i timen.
Inger Vibeke Haugen
4. november 2011 - 14:52
Enig Anita!
Jan Pedersen
20. januar 2012 - 15:20
Det stemmer ikke helt
En prosentandel er lik, som husleie, telefon og mat.
Men så fordeler det seg forskjellig , der arbeidsreiser, klesforråd og behov for transport er vektige utgiftsposter for en som er frisk.
Den uføre har andre utgiftsposter, men disse kunne i større grad dekkes av det offentlige, enn at det går til den uføre som privatdisponible midler. Det skal uansett lønne seg å arbeide framfor å være ufør - man skal leve anstendig som ufør også, men det lyder galt at man skal ha mer høyere disponibel inntekt som ufør enn som yrkesaktiv... Er man frisk uten å være yrkesaktiv, får man heller godta at uføre har mer til overs.
Kyrre Storli
23. februar 2012 - 10:51
Mye vettugt i det du sier !!
Har ikke lest noe om det er lignende forhold som er på gang i år også.
Det er jo noen mnd. til årets oppgjør, da får en se.
Mange års uførepensjonist, nu alderspensjonist, etter 28 år i arbeid.
Terje Johannessen
4. mai 2012 - 16:15
Du må nok lese deg litt opp
Lars Welle
20. januar 2012 - 18:02
Anita Larsen
Jeg kjenner flere som er uføretrygdet.Veldig mange unge. Og enkelte av de hadde som mål å bli det, selv om de var friske. Og det gikk bra.
Det blir bare flere og flere uføretrygdede, og dyrere og dyrere for resten av befolkningen å fø på dem i lengden. Så reglene kan godt skjerpes inn om det skal ha noen prevantiv virkning.
Tror at mange som virkelig er syke, også er klar over at dette skjer og er enig i dette.
Thomas Kjær
10. mars 2012 - 12:32
Snyltere
Anita
19. april 2012 - 10:50
Prøv og uttal deg etterpå!!!
Kjell Inge bjørntvedt
14. februar 2012 - 18:12
Det greit å si hva du mener her
Men jeg er tilbake på beina igjen..
De som sier det er galt ja vel de skulle prøve selv å leve på den lønnen + at de mistet det sosiale ved en arbeidsplass.
ja men da har de jo fri å kan besøke folk hele dagen, men de må tenke litt mer, For de andre er på jobb og eller er opptatt med andre ting.
Jeg savner jobben og det sosiale med med kolegaer/kunder.
ja en fungerer ikke i arbeids livet men utgiftene er ikke noe mindre for oss
Jon-Ivar Klæboe
16. februar 2012 - 11:04
Uføretrygd:
Anders Boltås
4. mars 2012 - 18:56
Rette Uføre fortjener hver en
Anita
19. april 2012 - 10:51
Takk!
Inger Vibeke Haugen
28. april 2012 - 19:35
Enig Anita!
Kjell Inge bjørntvedt
17. mai 2012 - 20:24
Takk Anita Larsen
Ble selv uføre etter en lei ulykke for snart 11år siden.
Hvor mye får jeg utbetalt idag mot det jeg hadde i lønn den gangen?
Ca 35-40%, og jeg har fått mye mer utgifter slik som alle andre har fått.
Dyrer forsikringer/alt med en enebolig/ bensin/.osv
Det er få som liksom kan uføre seg selv
Nina Pedersen
4. november 2011 - 10:46
For mye?
Og det er ikke "bare bare" å "velge" ufør fremfor å bli i jobb. Ikke lett å bli ufør i dette landet!!!
Anders Boltås
4. mars 2012 - 18:45
saken er den at det er veldig
Grete Karlsen
22. april 2012 - 12:42
Anders Boltås
Jeg er født med flere lyter og har fått andre problemer og lyter senere i livet. Jeg måtte gå på sosialen i 5 år og vente på trygd. Synes ikke 5 år vitner om lett å bli trygded. Og når man i tillegg har bevis på diagnosene sine, og alikevel må vente så lenge. Jeg har også store utgifter til medisiner, da egenandelene øker for hvert år, så ja takk til høyere trygd. Vi har bo-, mat- og andre utgifter vi som alle andre, da ingenting er gratis i samfunnet lenger annet enn å gå tur i naturen.
Synes det blir feil at de som virkelig er syke skal bli rammet av at samfunnet lar seg bli snyltet av alle de som egentlig ikke burde fått trygd. Synes det er merkelig at friske folk klarer å få trygd, har de ikke diagnoser å vise til gjennom lege, bør de heller ikke få innvilget uføretrygd.
Kirsten Schei
4. november 2011 - 10:50
YS kan prøve selv.
Hva behager?? VELGER man dette?
VELGER man f.eks et liv i smerter, ikke klare sitte,gå og stå?
VELGER man f.eks. at landet vårt lar kriminelle gå løs og skade andre?
VELGER man at helsevesenet ikke kan fikse alle skadene?
Bare mennesker som er ignorante nok og uvitende nok vil klare å få seg selv til å gulpe opp tilstrekkelig dumhet til en slik vinkling!
Etter som årene går, og den ene etter den andre av såkalte politikere og ledere gulper og raper i egen velbefinnende helse, unner jeg mer og mer slike å prøve selv, både å bli skadet eller syk og søke behandling år etter år , håpe, ønske, ikke gi opp for så å få satt bom for alle håp om bare noe så enkelt som å kunne ha en enkelt dag eller en uke uten intense smerter.
Måtte dere få dere en smell som er tøff nok til at dere kan bli reflekterte nok mennesker til å åpne munnen!
Anders Boltås
4. mars 2012 - 18:47
saken er den at det er veldig
Line Kristiansen
10. mars 2012 - 9:54
Anders da,følger du med egentlig?????
Anders Boltås
4. april 2012 - 10:56
men nu er det jo ikke likt i
Terje Johannessen
4. mai 2012 - 16:24
Du må ha vært en særdeles
Inger Vibeke Haugen
28. april 2012 - 19:45
Du Anders!
Bjørn Andersen
4. november 2011 - 11:04
Uføretrygd og ytelse i penger