980 565

SUPPE TIL BESVÆR: Elevene ved Brandsøy skole kom aldri så langt at de fikk smake på suppen de hadde tilberedt. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter elever,flora,kjøtt,Mattilsynet,skole,skolekjøkken,suppe,Helse,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Mattilsynet stjal skolemiddagen

Elevene på Brandsøy skole i Flora hadde jobbet hardt med å tilberede kjøttsuppe som de laget fra bunnen av.

Elevene hadde fått råvarene fra en gård i nærheten, og noen av dem hadde til og med fått være med på slaktingen av et villsaulam, som skulle være hovedingrediensen i suppen. Andre fikk være med å plukke grønnsaker i åkeren, melder Nationen.

Suppen ble laget under oppsyn av faglærer Beate Andersen.

Stanset av rutineinspeksjon

Det verken lærer eller elevene var forberedt på, var at Mattilsynet skulle komme på besøk for å gjøre en rutineinspeksjon samme dag.

Det satte en umiddelbar stopper for matlagingen. Dommen fra tilsynets inspektører var nemlig ikke nådig. Og det til tross for at det ikke var noe å utsette - verken på kjøttet eller de hygieniske forholdene på skolekjøkkenet.

– Det er forferdelig leit at vi ikke kan ha et slikt opplegg med miljøvennlig, kortreist mat. Vår status som miljøfyrtårn gjør at vi samarbeider med mange i nærmiljøet, men nå vet vi at det er ulovlig å hente kjøtt andre steder enn på butikken. Det var fryktelig leit for barna, men både de og vi voksne lærte litt om å følge regler, sier rektor ved Brandsøy skole, Tone Aasrud, til nationen.no.

Kjøttet til destruksjon

Kjøttet og beina som var brukt i supperetten tok Mattilsynet med for destruksjon. Regelverket åpner ikke for skjønn, skriver Nationen videre. Dette til tross for at Mattilsynet også hadde gitt ros til det pedagosiske opplegget ved skolen.

– Veldig dumt. Hvorfor gjør de sånt? Vi skal da ikke kaste mat. Da var det jo ingen vits i å slakte lammet i det hele tatt, sa Martin Redal (11) til lokalavisen Firda, som var på skolen for å lage reportasje om suppemiddagen da Mattilsynet slo til.

Seniorinspektør Bente Lien hos Mattilsynet i Sunnfjord og ytre Sogn er på sin side krystallklar på hvilket regelverk som gjelder.

– En bonde kan slakte det han vil til eget hushold og bruk, men alt kjøtt som blir omsatt, skal være kontrollert av Mattilsynet - enten det blir solgt eller gitt bort. Inspektørene hadde ikke noe valg. De måtte ta med seg kjøttet, sier Lien til Firda.

Tilfeldig møte

Inspektørene kom egentlig til barneskolen for å inspisere kjøkkenet, som tilfeldigvis også er kjøkkenet som bygdens samfunnshus benytter. At de kom borti denne suppen, skal ha vært helt tilfeldig.

– Da det skjedde, hadde de ikke noe valg. Men vi skulle gjerne vært denne episoden foruten, sier Lien til nationen.no.

Reglene som ble brukt i dette tilfellet, brukes for å slå ned på all ulovlig omsetning av kjøtt.

– Vi opplever en del slikt i løpet av året. Forrige tilfelle vi hadde gjalt noen som averterte deler av et villsvin på Internett. Andre ganger handler det om kjøtt av helt ukjent opprinnelse, understreker Lien.

 

Les flere nyheter her

 

Lesernes kommentarer

2011-10-27T07:22:52

Peter Nylund Peter Nylund

27. oktober 2011 - 7:22

Tullete byråkrater.

Det er både trist og sørgelig at byråkratiske regler skal gi slike utslag. Dårlig pedagogisk effekt for barna. Når alt er i orden bortsett fra et stempel på lammet, da må det, selv for en Mattilsynsinspektør være tillatt å tenke selv. Med alt det vi har spist gjennom et langt liv både av jaktslakt og hjemmeslakt for ikke å snakke om utenlandsk mat, må det jo være et under at jeg fremdeles lever!
2011-10-27T11:40:36

Vigdis selvaag pettersen Vigdis Selvaag pettersen

27. oktober 2011 - 11:40

Skole kjøkken!

Det er nok ikke reglene ,,,,det er i gjen et eksempel på småkongene som må utøve makt .
2011-10-27T13:15:47

Leif E Østli Leif E Østli

27. oktober 2011 - 13:15

Har skapt tusenhvis av skrivebords ansatte

Reglene er så rigide att det har skapt tusenvis, av arbeids plasser. Bonden er den eneste reelle produsenten igjen,

Ett slakteri , der må blod prøver KUN TAES AV VETRINÆRER.
Hvorfor ikke la kommunen ta de med en syke/hjelpe pleier.

Og hvor mange delikatesse forretninger , er lagt ned de siste årene. Hovedgrunnen er ett for rigid regelverk i dokumentasjon. Dagens teknologi , er jo bare å ha dataloggere i frysediskene. Så kan Mat tilsysnet bare hente ut loggene.

Til og med OBS Coop , har ikke kjøtt og fiske avdeling hvor de fremviser mat som er pakket eller laget i butikken.

Da har pendelen gått for langt.
2011-10-27T07:28:06

Pål Langraff Sparby Pål Langraff Sparby

27. oktober 2011 - 7:28

Å stjele mat fra skolebarn - total mangel på politisk gangsyn!

Så skjer det igjen! Et "tilsyns" utøvere går inn og utøver sin makt - rått og brutalt, bare fordi de MÅ og KAN!

Og dette i et skoleopplegg hvor formålet er rent praktisk-pedagogisk?

Og så undrer man seg på partipolitisk nivå "hvorfor tenåringer utviser så dårlige matvaner"?

Molbo historie, spør du meg?

Hva hadde det gjort om det ble gitt "instant dispensasjon" i dette tilfellet?
2014-05-16T12:02:59

Eva Jensen Eva Jensen

16. mai 2014 - 12:02

Supperåd!

Trudde mattilsynet var mest ute for å skyte dyr, jeg...
2013-01-13T09:38:18

Veronica Taranger Veronica Taranger

13. januar 2013 - 10:38

Slettet

Slettet
2011-10-27T07:52:56

Vildehilde Vildehilde

27. oktober 2011 - 7:52

Matsikkerhet

Det er nok som Veronica skriver ja. Mattilsynet har ikke noe med matsikkerheten å gjøre, de er der vel bare for å tjene penger.
All mat kommer alltid til å være trygg, så da trenger vi vel ikke noen regler i forhold til det.
(Og for de som måtte lure, nå er jeg ironisk fordi jeg sorstår jo at de må følge reglene og det er jo ikke inspektørene som hadde gjort noe galt her, det hadde bare vært å fått de til å kontrollere det, det burde bonden opplyst om.)
2013-01-13T09:37:26

Veronica Taranger Veronica Taranger

13. januar 2013 - 10:37

Slettet

Slettet
2011-10-27T08:05:46

Ola Relling Ola Relling

27. oktober 2011 - 8:05

Mattilsynet skal ha honnør

I denne saka er det skulen og bonden som burde hatt kritikk, ikkje Mattilsynet. Særleg bonden burde vite at han ikkje kan selje eller gje bort kjøt som ikkje er kontrollert. Det er ein tendens i tida til å romantisere ukontrollert "miljøvenleg" omsetjing av mat som av gode grunnar er underlagt streng kontroll for å unngå spreiing av sjukdom. Tonen i artikkelen er tendensiøs med lada språk for å oppnå nettopp den effekten som eit par andre kommentatorar gir uttrykk for: Forakt for dei som sørgar for at vi får trygg mat. Det er ingenting i vegen for at elevane kunne ha fått vere med på slaktinga og deretter på kontrollen av kjøtet hos veterinær. Så hadde dei lært endå ein viktig ting: I eit samfunn må alle følgje visse grunnleggjande reglar for at vi skal kunne føle oss mest mogleg trygge.
2011-10-27T12:58:21

Stian Holmsen Stian Holmsen

27. oktober 2011 - 12:58

så du

ville fortalt enten din sønn eller datter på 10-11 år at det er helt ok at de slaktet det lammet, plukket alle grønnsakene.. For at det skal komme noen idioter og kaste alt de har brukt flere timer på å lage.. Greit, sikkert noen som burde hatt kritikk her. Men til syvende og sist så er det skolebarna det går utover..
2011-10-27T17:26:58

Tore Eriksen Tore Eriksen

27. oktober 2011 - 17:26

Du har jo gått rett i fella!

Du føler deg trygg. Når det gjelder mat i Norge er det det dummeste du gjør, å føle seg trygg. Kontrollen er bare tull. Kun en haug med papirer som skal fylles ut. Har selv jobbet i produksjon av mat. Bare papirene var iorden og rutinene sto på veggen var alt greit. Om rensligheten ble fulgt var det ingen som brydde seg med.
Mattilsynet er kun en haug med kverulanter som TROR de driver med noe fornuftig.
2011-10-27T18:48:42

Vanja Vanja

27. oktober 2011 - 18:48

Gangsyn

Det må da være lov til å bruke gangsyn. Den sikkreste måten å lage mat på er jo nettopp slik, at de slakter lammet og hiver det rett i gryta uten all denne innpakkingen og oppbevaringen som kjøttet skal igjennom nå for tiden. Dess flere prosedyrer, dess større sjangse for bakterier.
Dessuten er det å lure seg selv å tro at kjøttet du kjøper på butikken er sikkert pga et stempel fra mattilsynet på slakteriet. Du har ingen garanti for hvordan kjøttet er behandlet i ettertid.
Å lære skolebarn at det er greit å kaste mat på denne måten er jo helt sinnsykt.
2014-05-18T12:27:36

Kjell Fredriksen Kjell Fredriksen

18. mai 2014 - 12:27

Ja vel !!

Etter det du skriver så er det forbundet med livsfare å spise hvis naboen har slaktet og kommer til deg med en kjøttgryte. Helt på tryne med sånne maktsyke personer som ikke har gangsyn for annet en byråkratiske tolkninger.
2011-10-27T09:35:12

Finn Johansen Finn Johansen

27. oktober 2011 - 9:35

Elgkjøtt og annet villt?

Hva så med elgkjøtt og annet vilt? Det blir vel ikke kontrollert av Mattilsynet før det blir fordelt eller solgt, eller hva? Bare spør i min uvitenhet.
2013-01-13T09:36:35

Veronica Taranger Veronica Taranger

13. januar 2013 - 10:36

Slettet

Slettet
2011-10-27T09:36:20

Jan erik nicolaysen swann Jan erik nicolaysen Swann

27. oktober 2011 - 9:36

idioti

Makt for makta sin skyld.Det er ingen som kan nekte deg og spise mat du har fått eller kjøpt.Det er helt opp til deg selv.Dette er overdreven maktbruk og paragrafrytteri.
2011-10-27T10:00:59

Atle devik Atle Devik

27. oktober 2011 - 10:00

Det går litt over.....

.....støvleskaftene når byråkrater får det som de vil.
Idioti på høyt plan.

Her blir vi vernet ijhæl.

Husk hjelm når dere går til sengs for natten. !
2011-10-27T12:56:10

Stian Holmsen Stian Holmsen

27. oktober 2011 - 12:56

Har på hjelm

hele tiden jeg, hvertfall når jeg er ute å går i oslo, kan jo risikere at himmelen eller en bygning detter ned over deg..!
2011-10-27T10:22:40

Stig aarstad Stig Aarstad

27. oktober 2011 - 10:22

tidlig læring

man må se det positive i det tragiske, elevene fikk en meget tidlig og virkelig god opplæring i Norsk byråkrati
2011-10-27T11:01:08

Jonas Lunde Jonas Lunde

27. oktober 2011 - 11:01

Mattilsynet!!!!!!!!!

Kan vere glad eg ikke var i det kjøkkenet der og da,da skulle mattilsynet fått en neve i reva og ein i nakken, og ut. Hadde sett med glede på det
som eventuelle etterdønninger. Der får vere grenser på kverulanter.
Burde mentalundersøkes!
.
2011-10-27T12:47:57

Morten ellingsen Morten Ellingsen

27. oktober 2011 - 12:47

Mattilsynet

VI HAR BEDT OM DET SELV.
Hvis noen blir syke lager vi et helvete å skylder på dårlige kontroller og prosedyrer. Vi tar ikke ansvar selv, men kjøper råtten mat for siden å klandre selger for dårlige varer, ja noen klager til og med til forbrukenemda på grunn av dårlig frukt og grønt i butikkene.
Når vi ikke tar annsvar for vårt eget liv så er det vel naturlig at vi blir satt i barnehage.
2011-12-22T13:30:22

Leif E Østli Leif E Østli

22. desember 2011 - 14:30

Den er

Det må kunne utvises gangsyn ihh til realtid. Det gjorde ikke mattilsyet her. Foruten det var en krisemaksimerende foreldre som satte knappen på her.
2011-10-27T12:55:01

Stian Holmsen Stian Holmsen

27. oktober 2011 - 12:55

Jeg merker

At jeg blir sint når jeg hører sånt, hadde jeg vært tilstede når disse inkompetente regelrytterne hadde kommet så skulle jeg tatt den suppekjelen og hivd etter dem..
Her lærer man masse om hvordan man slakter, henter mat i naturen osv.. Så kommer det sånne nisser og ødelegger for alle.. Men det er greit, da sier det seg selv at fremtiden kommer til å være vakuumpakket og stemplet.. Vakumpakkede druer, epler osv er sikkert kjempesnadder..
2011-10-27T15:40:07

Magnus Kaaten Magnus Kaaten

27. oktober 2011 - 15:40

....

Snart blir det nok forbudt for bonden å slakte å spise egen sine egne dyr også ..........
2011-10-27T17:28:57

Trond myhre Trond Myhre

27. oktober 2011 - 17:28

byråkrati og kreft

Dette er dagligdagse hendelser i alle felter over hele Norge hele tiden.
Byråkratenes detaljregulering, hvis eneste formål er utøve makt over enkeltmennesker, er uten magemål, og fordyrer samfunnet med astronomiske summer. Samfunnet er dessverre blitt rammet av uhelbredelig kreft. Og ingen politikere tar tak.
På den annen side er mattilsyn bra, et typisk eksempel på en offentlig oppgave
2011-10-27T17:56:42

Magne Nordang Magne Nordang

27. oktober 2011 - 17:56

Mattilsynet ???

De stakkars sultne ulvene ute i skogen fikk vel beina,mens mattilsynet spiste suppen ??
2014-05-20T10:09:29

Arne hansen Arne Hansen

20. mai 2014 - 10:09

Mat /Mattilsynet !

Det er Mattilsynet som i meget stor grad er annsvarlig for
at det kastes så mye mat i Norge !