Regjeringen vil stramme inn røykeloven
Daværende helseminister Dagfinn Høybråten (KrF) møtte massiv motstand da han forbød røyking på utesteder i 2003. Nå har Helse- og omsorgsdepartementet begynt å utarbeide en rekke nye forslag for å stramme inn på røykeloven, skriver Dagsavisen.
Regjeringen foreslår blant annet forbud mot røyking på uteserveringer. Årsaken til det er at mange slike serveringssteder tøyer grensene og bygger inn sine uteserveringer.
Dagens lov gir rom for skjønn, noe som gjør at dette blir vanskelig å håndheve. Et alternativ til totalforbud mot røyking kan derfor være å lage strenge retningslinjer for lovlig innbygging.
Les også: Foreslår totalforbud mot røyking
Forslagene består videre av røykfrie buffersoner rundt utesteder, forbud mot røyking på institusjoner, forbud mot salg av lekesigaretter, forbud mot røykerom og forbud mot tipakninger.
Videre foreslår departementet at skole- og barnehageansatte blir pålagt tobakksfri arbeidstid, at helseinstitusjoner skal være røykfrie, at arbeidstiden til helsepersonell skal være tobakksfri, at inngangspartier til offentlige bygg skal være røykfrie, at det opprettes kommunale bevillingsordninger for salg av tobakk, og at importører av tobakk får registreringsplikt.
Forslagene skal ut på høring senere i høst.

Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Jarl Vatnamot
11. oktober 2011 - 7:48
Synes det går en grense her
Belinda Berntinussen
11. oktober 2011 - 9:10
Åh nei!!
Lurer på hva jeg nå skal gjøre med analgassene :-P
Dag Fjeldsbø
11. oktober 2011 - 8:29
Lenge leve dobbeltmoralen
Hvis det er slik at myndighetene er så opptatt av befolkningens helse og velferd i denne sammenheng, så burde de ta skrittet helt ut, og totalforby salg av tobakk i Norge. Det vil de tydeligvis ikke gjøre grunnet tap av de tidligere nevnte avgiftsinntekter.
Nei, lenge leve dobbeltmoralen.
Jon Mikalsen
11. oktober 2011 - 8:41
Og folk stemmer frem
Niri Baklid
11. oktober 2011 - 8:44
Røykelova
Ingar Nilsen
11. oktober 2011 - 10:51
Heisan :)
Det som er å klage på, Hr. Bakglid, er at en håndfull fanatikere gjerne vil bestemme over andre mennesker som ikke er så "perfekte" som de selv.
Dette har ingenting med helse og gjøre. Sigarettrøyk i frisk luft fortynnes så sterkt at det overhode ikke er skadelig.
Problemet er at en del fanatikere ikke ser sin egen begrensning. Slik er det med all fanatisme. Ikke minst innen religion.
Røykerne har akseptert å ikke røyke innendørs. De står ved en varmelampe utenfor restauranter i vinterkulden. Fanatikerne vil ta fra dem varmelampene.
De står under markiser i regnvær. Fanatikerne vil ta fra dem markisen.
De røyker i sitt eget hjem. Fanatikerne vil ta fra dem den muligheten også! (Hvordan det nå skulle kunne overvåkes).
Det som skulle bli forbudt i Norge er Fanatisme!!
Røykerne er i minoritet. Fanatikerne skulle heller anmeldels for minoritetsforfølgelse!
Fra regjeringshold og nedover.
Roy Belseth
11. oktober 2011 - 11:46
Fanatisme?
Resultatet er: Ikke kan vi lukke vinduet for da blir samboeren syk.
Røyken fra naboen under siver opp og inn i vår leilighet. Det gjør også samboeren syk.
Fanatisme? Absolutt ikke.
Johnny Johansen
11. oktober 2011 - 14:51
Innlegget ditt er ikke mindre, Ingar Nilsen
Svein
11. oktober 2011 - 10:44
Hvilken regjering er det du
Pernille
11. oktober 2011 - 8:43
Røykfri
Roy Belseth
11. oktober 2011 - 9:04
Ja, ikke sant! :-)
Reidar Johnsen
11. oktober 2011 - 8:45
Forbud om røyking på terrasser m.m.
Thor Johnsen
11. oktober 2011 - 9:55
Terasserøyking
Tor Arne Grønning
11. oktober 2011 - 10:26
Grilling også
Per Beverfjord
11. oktober 2011 - 8:45
Hva ?
Svein
11. oktober 2011 - 10:47
"men det må jo være opp til
Nettopp derfor finnes røykeloven! ;)
Jørn Haakenstad
11. oktober 2011 - 18:52
Pssst...
Alf Ketil Turøy
11. oktober 2011 - 8:54
Hvorfor ikke heller.....
Johnny Johansen
11. oktober 2011 - 14:53
Det er satt av 19 mill i
Roy Belseth
11. oktober 2011 - 9:03
Skjønner ikke alt dette oppstyret med røykeloven...
Nå mener ikke jeg å henge ut røykere, på noen måte. Har selv røkt i mange år, men har heldigvis greid å slutte. Har heller ikke nevneverdige problemer med folk som røyker i nærheten av meg. Har derimot en i familien som har fått kols, og tro meg, det vil du ikke ha.
Men, det er ikke meg og min familie det handler om, men de hundretusener som hver dag blir plaget av andres røyk på nevnte utesteder, arbeidsplasser osv.
Røykere utgjør et mindretall i dette landet, og må derfor finne seg i at majoriteten vil ha røyken vekk. Det er slik demokratiet fungerer.
Og om det er noen trøst, er det langt strengere i f.eks New York:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4017498.ece
Et tips til de som vil slutte (selv etter mange år):
Kast tobakkspakkka, la være å kjøpe ny, hold ut et par måneder - da blir det fysiske behovet borte. Det psykiske behovet er verre, men overkommelig.
Dette var metoden jeg brukte, og det funket over all forventning.
Jeg røkte 3 pakker Rød Mix i uka, i 14 år. Så det går an.
Dette er bare et velment tips.
Morten Sand
11. oktober 2011 - 9:43
Demokrati
Men må komentere deg på ett pungt.
Du skriver att dem få, må ta hensyn til di mange. Da det er slik demokrati fungerer.
Men vis det er sånn, hvorfor blir vi da fortalt hver gang det kommer en ny "idiotisk" lov om foreksempel, forbudt og selge øl i butikk etter kl 20.00.
Da må vi mange, ta hensyn til di få som ikke klarer og begrense øl drikkingen sin ? Det er slik demokrati fungerer hører vi da.
Nå får jeg sikkert komentarer, på att øl ikke lukter øg att øl ikke er farlig å puste inn for sidemann.
Men var bare ett eksempel på hvordan demokrati, blir brukt for å fremme sitt syn i diskusjonen.
Men ellers, røker selv. Og har ikke noe problem å se det er til sjenanse for ikke røkere.
Roy Belseth
11. oktober 2011 - 10:17
Vi er ikke uenige vi....
Dette er et utslag av "menighetsnorge".
Når det gjelder øl i Norge, er jeg helt overbevist at flertallet (som deg og meg) mener at denne stengetiden for øl, er totalt dustete.
Om jeg vil drikke meg full og denge kone og unger, kjøper jeg vel bare den alkoholen jeg vil ha før klokken 20:00?
Om jeg bare vil ha en øl til maten, er det tullete at jeg ikke skal få kjøpt den på lik linje med andre matvarer, også etter klokken 20:05.
En sånn tidligere stengetid for øl, tror jeg ikke hjelper noe som helst, for de som er uheldige nok å havne i alkoholiker-fella. Da må det andre virkemidler til.
I min verden fungerer demokratiet slik at flertallet bestemmer, uansett. Det er ufravikelig.
Terence Kinder
11. oktober 2011 - 10:05
alle har rett !!
Heler kan man gå ned gata uten a se folk beruset av alkohol, koslig for mine barn og barnebarn å se dette !!
Ingen har noen gang tok innbrud på hus og foretninger for å skaffe seg penger til en pakke Prince, ingen har noen gang drept noen andre pga de var så forsyrt i hode fra en siggerette...
Ok, så røyk er helse farlig, men det er løvlige vare her til lands, det er ikke heroin, hasj, og alle andre narkotika, men ta en ei røyk på feil sted, så bli de botlagt, sitte en med nål i armen i en offentlig plass, så for de trygddeutbetaling......
Sitte noen hjem eller i bilen og ta en røyk, så baksnakke alle naboer om dem, drikke en seg drittings å banke ungene, så seir all, "starkes mann, han/hun har et problem" og de for behandling.....
Tid for folk og regjering i dette land til å se virkligheten i øyene, slutt å mass på oss som røyke og ta hand om de problem her i land som faktisk ødlege andres liv... Gi politi mer makt og ressurser til å handtere rusmiljø og slutt å komme med de idiotiske forslag med ny røykeloven........................................
La oss vær i fred...................................
Håkon Albert Olaussen
11. oktober 2011 - 9:31
Tobakk
Det verste er at det er eks røykerne som kritiserer de som røyker mest.
Hilsen ikke røyker.
Tor Arne Grønning
11. oktober 2011 - 10:04
Mobbing av røykere er tilatt
Men jeg kan se at de som ikke røyker, bestandig sitter inne hele dagen uten en eneste trekk med friskluft, jeg kan godt sitte ute i flere timer selv om det er minusgrader, og jeg røyker ikke hele tiden da heller, så jeg får nok mye mer friskluft enn de som sitter inne i forurenset, tung luft.
Men jeg er meget bevisst på hva jeg spiser, og er enig med Håkon Albert i at det kanskje kan være mer usundt for kroppen all den drittmaten som enkelte spiser.
Husk at det ikke er bare røyk man får kreft, og kols av. Kosthold spiller en stor rolle, røyking styrer kreften stort sett til lungene, men man kan få kreft andre plasser i kroppen av drittmaten.
Dessuten tror jeg nok at de som lever i storbyer med mye forurensing, og kanskje i tillegg trimmer i den forurensede luften med tjæreholdig asfaltstøv, og partikkelforurensing fra dieselbiler, har en stor risiko for lungekreft, husk det er mye luft som går inn og ut av lungene.
Jeg bor heldigvis ikke i et slikt område, og trimmer med god samvittighet.
Johnny Johansen
11. oktober 2011 - 14:56
Hva du putter i kroppen din
Tor Arne Grønning
11. oktober 2011 - 15:40
Selvsagt
For det er jo ikkerøykere som ikke tåler å se at noen røyker, uten at de får røyken mot seg, de har sikkert de samme visualiseringer i sitt indre.
Roy Belseth
11. oktober 2011 - 11:21
Har ingenting med fanatisme å gjøre...
At maten er usunn har du helt rett i, men det gjør ikke røyken bedre, av den grunn?
Det er en lovlig vare, men synes du det skal være lov å ødelegge livskvaliteten til de mange hundretusener som blir syke av røyk?
Å sette usunn mat, forurensning fra biler og tobakksrøyk opp mot hverandre, hjelper heller ikke.
Eksempel, om man har 10 forurensningskilder og fjerner 3 av dem, er ikke det bedre enn å beholde alle 10?
Oddarildhellvik
11. oktober 2011 - 9:34
Snart diktatur
På et uteserveringssted i en by, hvor luften er full av forurensing fra biltrafikk osv skal det lille av tobakksrøyk ha noe og bety ?
Latterlig etter min mening.
Livet i dette landet blir ulevelig for mange, behandlingen røykerne blir utsatt for er ren aptharteid.
Katarina Olsen
11. oktober 2011 - 9:47
Trangsynt!