Det er sannsynligvis større helsegevinster enn helsetap forbundet med økt, forsvarlig soling og solariebruk, mener Johan Moan ved avdeling for Strålingsbiologi ved Institutt for Kreftforskning ved Radiumhospitalet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Slik unngår du hudkreft

Ikke bruk solarium som D-vitaminskilde, lyder rådet fra en internasjonal UV-konferanse.

Hovedkonklusjonene fra konferansen i København

- Hudkreft er forårsaket av UV-eksponering og er den mest utbredte kreftformen blant yngre og også eldre personer i flere land.

- Vi kan forebygge hudkreft ved å redusere overdreven UV-eksponering fra sol og solarier.

- Kreftrisikoen fra solarier bør begrenses ved å innføre forbud mot at barn under 18 år bruker solarium, og stille krav om kompetent bemanning.

- Solarier skal ikke brukes som D-vitaminkilde. Kosthold og naturlig sol vil normalt kunne gi tilstrekkelig med vitamin D.

- De som av medisinske årsaker har lavt D-vitaminnivå, bør konferere med lege.


Kilde: Dagens Medisin

Å bruke solarium for å skaffe kroppen nok D-vitaminer kan sammenlignes med å anbefale en pille med bivirkninger.

Det slo Kreftforeningen fast under den internasjonale UV-konferansen i København i forrige uke.

Det ble også konkludert med at det bør anbefales å innføre 18-årsgrense i solarier, samt krav om bemanning for å redusere kreftrisikoen.

Les også: Frykter illegale «solariebuler»

- Konferer heller med lege

Konferansen slo fast at det ikke bør brukes solarium for å få D-vitamin.

- De fleste får nok vitamin D i løpet av sommeren etter kun kort tid i sola. Ellers kan vi få tilstrekkelig gjennom kosten og kosttilskudd. De som av medisinske årsaker har vitamin D-mangel, bør konferere lege, sier forsker Lill Tove Nilsen i Statens strålevern til Dagens Medisin.

Trenger lite stråling

UV-eksponering er årsaken til hudkreft. Dette er ifølge forskerne på konferansen den mest utbredte kreftformen blant yngre og også eldre personer i flere land.

Nilsen forteller til Dagens Medisin at de fleste tilfeller av hudkreft kan forebygges ved å redusere overdreven eksponering fra sol og solarium.

Rådgiver i Kreftforeningen, Mona Stensrud, understreker at dette ikke betyr at man skal unngå solen hele tiden.

– Det var bred enighet om at vitamin D ikke er et problem i forhold til å beskyttelse seg. Det er ikke vist at vi trenger høye nivåer. Vitaminet dannes raskt, så det er lite UV-stråling som skal til, forteller hun.

Uenig

Ikke alle deler meningene som kom frem på konferansen i forrige uke.

Johan Moan ved avdeling for Strålingsbiologi ved Institutt for Kreftforskning ved Radiumhospitalet, skriver i et innlegg i Dagens Medisin at solarier og sommersol er meget gode D-vitaminkilder.

- Siden D-vitaminstatus er dårlig for mange mennesker i Norge, og siden det er store helsegevinster tilknyttet en god D-vitaminstatus, bør moderat soling og solariebruk ikke kategorisk frarådes.

Moan påpeker at det sannsynligvis er større helsegevinster enn helsetap forbundet med økt, forsvarlig soling og solariumsbruk.

- Helsefordelene med nok D-vitamin er mye større enn tidligere antatt. Både mentale og fysiske lidelser, som diabetes, hjerte- og karsykdommer, MS, kreft, ben- og muskelsykdommer, kan reduseres i omfang og styrke, fremholder Moan.

Les flere nyheter her