
Lightbrus kan skade hjertet
Sukkerfri brus kan øke risikoen for å få hjerteinnfarkt og hjertesykdommer, tror forskere.
Deres råd til de som vil gå ned i vekt er å drikke vann istedet, melder nettstedet Alive.dk.
I en amerikansk undersøkelse har forskere fulgt over 2500 mennesker på over 40 år i en periode på ti år.
I løpet av denne tiden fikk 559 hjerteinnfarkt, 338 av dem døde.
Ifølge forskerne hadde de som drakk lettbrus 61 prosent høyere risiko for å få hjerte- og karsykdommer i forhold til de som ikke drakk det.
Les også: Unngå kontormage
-Ut i fra studien er det mulig at sukkerfri brus øker risikoen for hjertekarsykdommer noe, men jeg må tilstå, at jeg er ganske skeptisk til resultatet. Personer som velger å drikke lettbrus kan også skille seg fra resten av gruppen på andre måter, for eksempel med hensyn til kosthold og livsstil. Undersøkelsen er interessant, men jeg drikker fortsatt lettbrus uten bekymring, sier den danske ernæringsprofessoren Arne Astrup til Alive.dk.
- Hvis fremtidige forsøk bekrefter denne undersøkelsen, vil vi ikke anbefale lettbrus som et alternativ til sukkerholdig brus for å forebygge hjerte- og karsygdommer, sier forskeren bak undersøkelsen, Hannah Gardener i en pressemelding fra University of Miami Miller School of Medicine i Miami.
Resultatet av undersøkelsen ble presentert på American Stroke Associations årige internasjonale konferanse.

Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Bjørn Barstad
13. februar 2011 - 16:46
snodig
Det er vel alle de andre ingrediensene som er farlig
Nicolai Myklebust
14. februar 2011 - 15:46
Sukker er en nødvendig og
Alle kunstige søtningsstoffer som har vært forsøkt hittil, som sukralose, sakkarin og aspartam har etterhvert som bruken har bredt om seg og mer data har blitt tilgjengelig vist seg å ha svært negativ helsemessig inflytelse, som økt sjanse for kreft, demens, personlighetsforstyrrelser mm., selv med moderat bruk.
Personlig rører jeg ikke light-produkter med ildtang. Første og fremst smaker de møkk i forhold til normale alternativ. For det andre har som nevnt samtlige kunstige kjemiske miksturer de har brukt hittil vist seg å ha negativ innvirkning på kroppen.
S. Stillvåg
13. februar 2011 - 16:53
Brus
Det er et kunstig søtningsmiddel som består av to aminosyrer - aspartamsyre og fenylalanin. Aspartam er 180-200 ganger søtere enn sukrose (vanlig strøsukker).
Dette stoffet er i isolert form en nervegift som går rett til hjernen.
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&a%20mp;ban=1&id=612
Frem for Stevia.
Jan Bekkelund
13. februar 2011 - 16:55
sukkerfritt
Bjørn Christensen
13. februar 2011 - 17:05
Undrer
Har spurt kjemikere og leger om dem kan forklare meg hvorfor, men det kan dem ikke.
Dette får meg til å lure på hva det er med lettbrusen som får isbiten til å smelte så enormt mye fortere. For meg er det helt klart at lettbrusen inneholder noe som ikke er helt bra eller sunt uten at jeg kan påstå det eller har vitenskapelige bevis for det uten min egen lille undersøkelse med isbiten.
Kunne vært moro å fått en vitenskapelig forklaring fra noen som kan fortelle om dette, men betviler om noen kan siden kjemikere jeg har vært i kontakt med, bare klør seg i hodet og sier at dette var interessant og vil sjekke det uten at jeg noengang har fått noe vettugt svar tilbake.
13. februar 2011 - 17:39
Lettbrus ja, men hva med Cola Cero ??
Roger
Jan Bekkelund
13. februar 2011 - 17:47
sukkerfri
S. Stillvåg
13. februar 2011 - 18:48
Produkter med aspartam
S. Stillvåg
13. februar 2011 - 18:16
Cola Zero
Styr unna alt som er merket "diett", det har som regel alltid innhold av aspartam o.l.
Bruk Stevia. http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/stev_reb/art1.htm
Kunstige søtningsmidler finnes i mange tusen produkter og er så innarbeidet i produksjon at man vanskelig kommer unna det. Folks inntrykk er gjerne at ”så lenge det ikke er sukker, så er det sunt.”
Det er det ikke.
Vi kjenner til mange ulemper ved å bruke sukker, derfor har markedet for kunstige søtningsmidler blitt enormt.
Jan-Ove Lorentzen
13. februar 2011 - 20:12
zzzeeerrroooo!
Geir Vinje
13. februar 2011 - 18:09
Vi kommer ikke til å bli kvitt kunstig søtningstoff.
Robin Røyset
13. februar 2011 - 18:41
The Truth About Aspartame, MSG and Excitotoxins
På tide folk våkner opp.
http://www.naturalnews.com/rr-blaylock.html
The Truth About Aspartame, MSG and Excitotoxins
How MSG and aspartame are related to cancer, obesity, neurodegenerative diseases, and metabolic disorders.
Wieslawa Teresa Breivik
13. februar 2011 - 18:55
sukkerfri
Jostein Sivertsen
13. februar 2011 - 19:42
Sukkerfri kontra med sukker
Dersom de som her argumenterer for å forby kunstige søtningsstoffer, henviser de oss med sukkersyke (diabetes mellitus) til kun å drikke vann. Vi kan heller ikke spise mat som er tilpasset vår sykdom. Dette kan føre til en tidlig død for oss. Er det virkelig DET dere vil?
Sukkerfri drikke og sukkerfri mat/snop er først og fremst beregnet på de av oss som har diabetes. De som ikke har denne sykdommen bør ikke drikke/spise sukkerfritt. De som ikke har diabetes bør holde seg langt unna sukkerfrie produkter, da søtningsstoffene i disse er beregnet på oss som ikke kan bruke vanlig sukker. Da kan disse søtningsstoffene faktisk være farlige. De er ikke farlige for diabetikere.
Harald Hansen
13. februar 2011 - 21:38
Diabetikere kan spise sukker i små mengder!
Erfaringer viser at enkelte av dei kunstige søtstoffene fører til at blodsukkeret blir høgt over lengre tid enn viss ein hadde ete vanleg sukker. Eg har vore diabetiker i mange år og har prøvd begge deler. Før eg fekk vekk nokre kilo og vart kvitt diabetes, prøvde eg både kunstige søtningsstoff og å ete vanleg sukker, i små mengder, og opplevde at det var enklare å halde blodsukkeret jamnt ved å ete vanleg sukker i staden for kunstige søtstoff. Her i huset er kunstige søtstoff bannlyst og vi kjøper aldri noko som heiter light. Vanleg sunn mat i rimelege mengder i staden for å stappe i seg gift er vårt livsmotto.
S. Stillvåg
13. februar 2011 - 22:06
Det
Det dreier seg om stoffer som ingen har noe godt av- heller ikke diabetikere. Det lønner seg å skjære klar av light-produkter særlig de som inneholder aspartam, som faktisk kan føre til overvekt og kan gi nevrologiske utfall.
Tidligere forbant man light-produkter kun med diabetikere- slik er det ikke lenger. I dag har de fleste av oss tilsetningsstoffer i kjøkkenskapene- konditorfarger, bakepulver, sukkerkulør osv.
Man kan kjøpe økologiske produkter. Det kan være tilsetningsstoffer i disse også, men det er færre stoffer som er godkjent til bruk.
Ved å lage mat selv, basert på ferske ubearbeidede råvarer unngår vi mange av tilsetningsstoffene som må brukes i ferdigmat og halvfabrikata.
Bruk Stevia.
Helse handler i stor grad om kosthold.
Geir Vinje
14. februar 2011 - 13:28
Diabetikere bør kreve Stevia.
S. Stillvåg
16. februar 2011 - 16:18
Man
Som vanlig er det bakenforliggende krefter som styrer. Sukker industrien, legemiddel industrien etc- vi blir alle holdt i deres jernklo. Stevia kjemper mot sukkerindustrien. Den har som kjent i alle år hatt og har enorm makt i verden. Kampen er like vanskelig som kampen mot tobakksindustrien. Ifølge avisa The Observer mottok Bush-administrasjonen millioner av dollar fra sukkerindustrien. Bush skal blant annet ha mottatt hundretusen dollar fra lederen av Florida Chrystals til valgkampen i november 2003 I følge Verdens Helseorganisasjon, WHO, dør det nå flere mennesker av fedmerelaterte sykdommer enn av underernæring og alle smittsomme sykdommer til sammen. Ofte er det også de samme eierne som står bak amerikansk sukker og tobakksindustri. Dette er så viktig for dem, at den amerikanske sukkerindustriens leder, Andrew Briscoe, skrev til WHO (for noen få år siden) og truet med at de skulle få stoppet den amerikanske kongressens økonomiske støtte til WHO. Denne støtten er på fire hundre og seks millioner dollar per år. Så man forstår hvilken intrikat makt de har. http://www.stevia.no/dok/Det%20sukkerindustrien%20ikke%20%F8nsker%2... (hvis du tror "tilbudene om sukkerfritt" er bra for oss, tenk om igjen. Det er tilsatt Aspartam som er dirkete skadelig: http://www.mpwhi.com/aspartame_study_female_rats_developed_visible_tumors.pdf ) Hørt om Codex Alimentarius? Ikke? Det er akkurat det de vil. Codex Alimentarius er et FN-organ, og lager matstandarder. Men de blander seg også borti kosttilskudd og helsepåstander, og således påvirker Codex din helsefrihet. Dette skjer i et byråkratisk skyggeland, der media ikke deltar og forbrukerne holdes i uvitenhet. http://www.nmmgroup.net/pdf/codex_brosjyre.pdf Hvis du tror noe er gjort for din helses skyld, tenk om igjen. Friske mennesker tjener man ikke penger på!
Jon K.
13. februar 2011 - 19:30
Selvsagt.
Heidi Ekmann
14. februar 2011 - 9:21
Synes denne artikkelen er noe
Kai Stick
17. februar 2011 - 19:35
Så deilig å lese at også
Det første jeg merket var at hodepinen ble borte...
Det andre var at jeg faktisk gikk ned nesten 3 kg i samme periode, og det uten å gjøre noe spesielt annet enn å kutte ut "brus"
Kunstige søtstoffer er egentlig ikke noe bedre enn sukker når det gjelder overvekt heller, da de binder fettet i kroppen.
I dag (3 år etter forsøket) holder jeg meg unna alt som inneholder slik "skit", til og med godteri styrer jeg unna.
Resultatet er en tilværelse så og si uten hodepine.
Så drikker du "light" og har ofte hodepine? Prøv selv å kutte det ut noen måneder. I alle fall om du har samme drikkemønster som jeg hadde, "drikke light i helga med påfølgende hodepine når stoffene er på vei ut av kroppen"
Boikott heller alt med kunstig søtstoff om du ikke har sukkersyke, "light" mat og drikke er til for de som må ha et alternativ.
Bare så synd naturlige stoffer som STEVIA ikke blir brukt.