
Press i Ap for å nedlegge helseforetakene
Den store strømmen av velgere bort fra partiet skyldes ifølge interne kilder som VG viser til, i stor grad sykehusbråket. Flere Ap-topper tror ikke helseforetakene overlever landsmøtet til våren.
Allerede har Buskerud Ap lagt fram et forslag om å nedlegge de fire helseforetakene Helse Sør-Øst, Vest, Midt-Norge og Nord.
– Foretakene framstår som et byråkratiserende mellomledd i helsepolitikken, hvor alt tar lang tid og faglige hensyn får større vekt enn de politiske. Vi ønsker å tydeliggjøre det politiske ansvaret for avgjørelsene, sier Lise Christoffersen, nestleder i Buskerud Ap.
Les også: Strøm-Erichsen møtt med sinte fakler i Molde
Også i Oslo er det sans for forslaget. Jan Bøhler, Oslo Aps leder, sier at de har foreslått en bred kommisjon som kan legge grunnen for et bredt forlik om organiseringen.
Ap står nå alene om å forsvare dagens sykehusmodell med statseide regionale og lokale helseforetak. Verken Sp eller SV vil ikke stå bak denne styringsmodellen etter 2013.
Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) sier imidlertid at det ikke er grunn til å forkaste foretaksmodellen, som har ført til at flere pasienter har fått behandling, og at økonomien er kommet under kontroll. (©NTB)

Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Øyvind Wixøe
16. januar 2011 - 9:47
AP
Stein Bergh
16. januar 2011 - 10:25
Aldri mer??
Paul Oskar Rosenquist
16. januar 2011 - 10:37
Støtter deg helt her Stein!
16. januar 2011 - 10:49
Stein Bergh, helt enig med deg !!
Det ser også ut til at de som er så hissige på å klage på FrP, egentlig ikke har satt seg inn i partiets program. Men klage gjør de i tide og utide. Argumentene faller på sin egen urimelighet.
"Folk flest" vil se stor forbedring, om FrP kom til makten. FrP vil at det norske folk skal ha det bedre enn i dag. Det vil de klare. Vi mangler snart alt i Norge, mens vi egentlig vasser i penger, som ikke skal brukes. Men å sende millioner utenlands hver måned, det er det penger til. Sammtidig stenger man viktige avdelinger på sykehusene, for at det må spares. Og spares gjør det på alle fronter. Det er et utrykk som sier; "Spare seg til fant". Det er det som skjer i Norge.
Nei, Jens. Nå er du og dine gjennomskuet. Nå er tiden moden for forandring. Jeg krysser fingrene !!!
Roger
Ingar Nilsen
16. januar 2011 - 11:56
Riktig det, Roger
Han tok det tungt og ville vel aldri innrømme det, men jeg vet at han i de siste årene stemte FrP.
Terje Stensland
16. januar 2011 - 10:56
Enig Øyvind.
Ser ikke Ap at de mister velger ved sin framferd, jeg forstår også at LO støtter Ap,s syn.
Hær må det stemmes ved neste valg på partier som ikke støtter EU.
Det norske folk har avgjort med sin stemme at vi ikke er intresert i medlemskap i denne unionen.
Dette øret hører ikke flere av de folkevalgte på, de går mot folket.
17. januar 2011 - 13:33
Hva mener Jens....
Han kan jo ikke snakke om enkeltsaker, og da er jo ikke alle med.
Eller skal alle skal få ta del i den dårlige veistandarden, dårlige sykehustilbud, eldrehjem, sykehjem ?
Jan Pedersen
17. januar 2011 - 21:47
hehe...
Hjelp.
Erland Nyhus
16. januar 2011 - 9:59
Masseflukt
Geir A Breive
16. januar 2011 - 10:08
Løgnhalser ja!
Dag Remen
16. januar 2011 - 10:13
Å kjenne sitt publikum.
Når skal AP igjen stå på de svake og på folkets side?
16. januar 2011 - 10:25
AP
JILL
Henry Enerstad
16. januar 2011 - 10:29
Partiforvirring.
Eller innføre tre politiske retninger: Sosialistisk, Borgelig og Sentrum. og fjerne partiene. Det ville sannsynlig ført til en mer helhetlig politikk, da ikke AP eller FRP dirigerer i sine respektive fraksjoner.
Da måtte politikere samkjøre sine argumenter, og det tror jeg ville vært en bedring for Norge.
Men jeg forstår at dette aldri kommer til å skje, fordi dette tar makta vekk fra enkeltpartier.
Erling Thom
16. januar 2011 - 10:35
Arbeiderpartiet
Nils Rodegård
16. januar 2011 - 10:55
Masseflukt
Jeg er enig med deg Erling. AP må gå i seg sjøl og se hvilken politikk de fører. Er redd de har mistet kontakten med folket, og da går det bare en vei - nedover. Lederne med Stoltenberg i spissen vil være tjent med å være mer ydmyke, våge å lytte til andre. De bør kanskje skjønne at andre enn AP også kan ha noe vettugt å komme med.
Terje Stensland
16. januar 2011 - 11:11
En kan muligens dobble.
Mange som har stemt på dem igjennom
årtier har distansert seg vekk fra partiet.
16. januar 2011 - 11:28
Bra skrevet, Erling Thon !
At Maria Amelie, vil være en god ressurs for Norge, er det vel ingen tvil om. Å sende henne ut vil være opprivende og virke urettferdig for de flest. Dette vil også skade Jens & Co. Det er kanskje det mest possitive man kan få ut av denne saken.'
Roger
Jostein Rusten
16. januar 2011 - 10:45
150000 tusen stemmer
Ronny Whitebear
16. januar 2011 - 10:52
Dette beviser vel at ola
Den regjeringen som styrer(ikke)nå er vel den mest folke fientlige som noen gang har styrt Norge.Jeg tror rettogslett at de hater folket av Norge.
Men jeg kan ikke begripe at så mye som et menneske i dette landet kan stemme på en sånn gjeng med høyforædere.
Men detsverre så putter tusenvis av folk aps svike lapp i kassa under valget.Så dermed klage etter på.
Jorunn Lauvstad
16. januar 2011 - 11:06
Nytt parti
velgernes tjener og ikke dets herre. Hva betyr det?
1) Partiet må ha full åpenhet om sine motiver, og ikke holde velgerne
for narr gjennom falskt skuespill som f.eks. i Afghanistankrigen.
2) Partiet må fortelle hva det vil med Norge på lang sikt f.eks. 30 år.
3) Partiet må ta ansvar for egne handlinger i stedet for å dytte
ansvaret nedover til byråkrater. Hvis det lykkes velgerne å får grep
på rattet, så hjelper det ikke hvis rattet ikke står i forbindelse med
hjulene og samfunnsbilen kjører sine egne veier.
Armann Solheim
16. januar 2011 - 15:00
Nytt parti
eldreomsorg og ikke minst nedlegging av skoler.Debattene mellom partiene er blitt mest som et dårlig skuespill hvor en later som en er uenige.Det bør være grunnlag for et parti som har landet og folkets interesse i fokus.
Siri Lill Thowsen
16. januar 2011 - 11:30
Velgerflukt og Buskerud APs vedtak
- For hva er alternativet? I realiteten er det ikke noe alternativ, mener jeg. At Fr.P. skor seg på dette, og har aktive folk som fyller spaltene, ikke minst disse kommentarene under dette oppslaget, bør vel ikke overraske noen.
Oppslutningen har vist at SV ikke tegner til å kunne fylle APs plass. Derfor gjenstår bare å bygge partiet slik vil vil ha det, og ikke luske bort med halen mellom beina.
Om Buskerud APs vedtak: Lise Christoffersen er nok litt uheldig gjengitt i oppslaget, der det kan virke som om Buskerud AP mener at politiske hensyn skal gå foran faglige. Det er feil.
Utdrag av vedtaket: " -Buskerud Arbeiderparti mener at de regionale helseforetakene fremstår som et byråkratiserende mellomledd i helsepolitikken. Samspillet mellom de lokale helseforetakene, de regionale helseforetakene og helse og omsorgsdepartementet i dagens styringsstruktur krever mye administrative ressurser og beslutningsprosessene fremstår som komplekse. Systemet gir rom for at helsebyråkratiet kan overstyre og trenere politiske beslutninger. Derfor stiller et enstemmig styre i Buskerud Arbeiderparti seg bak et forslag om å avvikle de regionale helseforetakene og overføre deres oppgaver til departementet og de lokale helseforetakene."
Jan Pedersen
17. januar 2011 - 21:51
Finn
Geir Vikn
16. januar 2011 - 11:33
Aldri mer AP
16. januar 2011 - 11:48
Pussig hvor uvitende mange er !!
Og jo da, AP vil få tilbake velgerne sine og AP vet hvordan. Samtidig spytter universiter og høyskuler ut stadig flere sosialister der det store flertalle er best beskytter under AP`s vinger......trur de !!!
Dette mens den gode gamle arbeideren i løpet av 90 årene sakte men sikkert flyttet over til FRP... Lavt utdannede og de som ikke finner seg til rette i samfunnet på en eller annen måte, er FRP-velgere og danner grunnfjellet i FRP, som også har blitt de mest stabile velgerne i Norge. FRP samler også et stort flertall av alle eiere av småbedrifter og enmannsforetak. Dvs at det er FRP`ere som langt på vei er de som gjør at samfunnet kommuniserer i alle ledd, og dermed fungerer...
Nedgangen i alle de andre partiene ser ut til å ha funnet seg best til rett hos Høyre, der det meste av økningen til Høyre komme fra, og ikke opplever den store forskjellen mellom sine politiske standpunkt og Høyre så lenge Høyre ikke fronter sine kjerneverdier.....
Når "eliten" mobber FRP `ere er det i all hovedsak den norske arbeideren de mobber, mens de selv hever seg over disse "krypa" som de helst vil kalle de, og samtidig forguder sin egen egoisme og fortreffelighet som den norske oljerikdommen har formet de til...
Jo laveve oljeproduksjonen blir i Norge, jo lavere oppslutning vil venstresiden få. Egentlig rart at disse da er i mot å finne mer olje og gass så lenge det er denne rikdommen som gjøre disse i stand til opprettholde sin overlegne egoisme gjennom velferden det offentlige generelt gir, som kommer fra oljerikdommen...
Altså AP har ikke arbeidere i sin velgermasse med unntak av spesialbeskyttede arbeidere i statsbedrifter....
Paul Oskar Rosenquist
16. januar 2011 - 17:25
Nok en gang er jeg imponert Sivert.
Odd Johannessen
16. januar 2011 - 19:58
Nå ja...
På den andre siden er det kanskje et smart trekk av venstresiden å ha så mange offentlig ansatte som mulig. Det sikrer velgere!
Det er lenge til neste valg, dessverre, når tiden nærmer seg vil de nok vite å smiske seg inn med folk igjen. Så gjør vi som 'n far og 'n bessfar før han igjen...
Jon Anbakk
16. januar 2011 - 12:10
skal jeg
Arnfinn Norheim
16. januar 2011 - 12:27
Fast i beslutningen.
Personlig savner jeg en regjering som kan stå rakrygget i sine beslutninger, og ikke gi etter for kun synsere som slipper til i media og som syter over at ting ikke går nettopp slik de vil. Regjeringen med Ap i spissen har tross alt et samlet ansvar for hvordan dette landet skal styres.
Odd Johannessen
16. januar 2011 - 20:04
Er det nå egentlig slik?
Når de så bruker makten de er betrodd til å gjøre noe helt annet, blir folk forbannet!