Norsk forskning: – Bli smart, drikk vin
Det er avdeling for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø som har testet 5.000 personer for hukommelse, konsentrasjon og hvor hurtig de utførte mentale oppgaver.
– De som drakk moderate mengder vin fikk bedre resultater på alle de kognitive testene enn de som ikke drakk vin, sier stipendiat Kjell Arne Arntzen ved Universitetet i Tromsø til Dagbladet.
Tidligere forskning tyder på at moderat inntak av vin er bra for hjertet. Arntzen tror det kan være en sammenheng mellom dette og effekten vin har på hjernen.
– Vi har indikasjoner på at vin forebygger hjerte- og karsykdommer, som er relatert til demens. I tillegg kan vin inneholde stoffer som har en heldig virkning på hjernen, som antioksidanter, sier Arntzen.
Avisen viser ikke til noen forklaring som tilsier at kvinner skal ha større nytte av vin enn menn, men undersøkelsen viser at det var spesielt store utslag for kvinner. Avholdende kvinner gjorde det mye dårligere på testene enn kvinner som drakk moderate mengder vin.
Arntzen håper at mer forskning kan gi svar på om moderat vindrikking kan hjelpe også mot Alzheimers sykdom og demens. (©NTB)


Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
20. august 2010 - 8:28
"How to lie with statistics".
Hvem er "smartest"? Jo, folk med høyere utdanning, og fok i akademiske yrker. Og hvor er "vindrikkeing" mest utbredt? Joda, du gjettet riktig - i de samme gruppene!
Virkningen skulle etter sigende være på grunn av de minimale mengdene med antioksidanter som finnes i vin. Men hvis forskeren er så opptatt av antioksidantene, burde han vel fortalt at det er aller mest av slike i blåbær? Særlig siden det akkurat nå står hundretusenvis av tonn med blåbær og råtner i norsk natur!
Og siden øl og brennevin ikke viste noen tilsvarende "smarthet", kunne jo forskeren ha anbefalt alkoholfri vin - da ville han jo samtidig ha unngått et av våre aller største samfunnsmedisinske problemer.
Men ved å anbefale alkoholfri vin, og gratis blåbær, ville han nok ikke fått oppslag hos journalistene - Norges mest forfyllede yrkesgruppe, da er uteliggerne IKKE unntatt!
20. august 2010 - 12:38
Nei Kjell Arne
Vil forøvrig legge til at du behøver ikke gå på skole for å lese og lære,man kan fint lese bøker hjemme også,men du får bekreftet at du har kunskapene på skolen....
Thor Erik Johansen
20. august 2010 - 19:24
Bli smart drikk vin
Jeg tror nok at du er inne på noe vesentlig når du fokuserer på vindrikkende grupperinger. Det hadde vært interessant å vite hvilke
andre parametre det er tatt høyde for i denne statistikken.
Jeg har mistanke om at den vindrikkende gruppen består av personer som til daglig er vant til å bruke "de små grå".
Som du sier finnes antioksydanter som bl.a. flavonoider i en rekke kjente planter. Jeg tror nok jeg heller til din oppfatning av at det er ytterst tvilsomt at man gjennom moderat vindrikking kan skape en stradivarius av ei bygdefele.
Ola Bog
25. august 2010 - 13:42
bare blåbær
Dermed burde meldinga vært:
Lurt med antioksydanter. Ut i skauen
og plukk blåbær! Gratis!
Det var en tilsvarende på ABC-nyheter
17. januar i år: "- Øl kan hindre bryst- og
prostatakreft" .. men leser man brødteksten
så er det slett ikke øl (alkohol), men humle
som gjør susen
(Humulus lupulus) - ei plante som også
vokser vilt og fritt over store deler av Norge.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/100117/ol-kan-hindre-bryst-og-prostatakreft
Men det er jo alkoholkapitelen som skal
promoteres her. Og, selvsagt, Norges mest
forfyllede yrkesgruppe får nok plastra selv-
bildet sitt av denne typen .. eh .. forskning.
Ola Relling
20. august 2010 - 9:07
Det er omvendt!
Bjørn Andersen
20. august 2010 - 11:33
Vin gjør klok!!??!!
20. august 2010 - 17:06
Ja, der kom enda en
Hvilken IQ?
Frida FREDRIKSEN
23. august 2010 - 16:32
Smart av vin?
Men denne reklamen for vin er jo smart!