
Mange barn blir feildiagnostisert med ADHD
Barn som er blant de yngste og minst utviklede i sine årskull blir oftest feildiagnostisert med ADHD, konkluderer forskerne ved Michigan State University.
Feildiagnostiseringen resulterer i medisinering for mellom 2 og 3 milliarder kroner i året, og av dette betaler det statlige Medicaid rundt en halv milliard.
Langtidsvirkningen ved bruk av legemiddelet Ritalin, ett av de vanligste i forbindelse med ADHD, er også uklare, advarer Todd Elder som har ledet arbeidet med undersøkelsen.
12.000 barn er med i studien som skal presenteres i neste utgave av Journal of Health Economics.
Mange barn blir også gitt ADHD-diagnose etter press fra lærere som sliter med å få de yngste barna til å sitte stille i klasserommet, mener forskerne.
– Men disse symptomene reflekterer kanskje bare følelsesmessig eller intellektuell umodenhet blant de yngste elevene, mener Edler. (©NTB)

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Roar Løchting
18. august 2010 - 7:31
ADHD
Ritalin inneholder blant annet amfetamin (rundt 30-40% hvis jeg ikke husker feil, i Norge bruker vi mindre Amfetamin enn ellers i Europa og har også dårligere resultater)
som ødlegger skjelett og tenner
antall adhd tilfeller har hatt en stor økning
først og fremst fordi skolen ønsker ro i klasserommet
ikke fordi barnet/a nødvendigvis har adhd
det å skylde på at barnet er umodent er også noe jeg syntes er en dårlig fremstilling
barn er barn, men i dag skal barn helst være små voksne fra de er 5-6 år gamle
det virker også som at utgiftene til medisinen veier tyngre enn at dette i utgangspunktet er narkotika på resept gitt til småunger og som barna bruker resten av livet/ i mange år
Willie Holmvik
18. august 2010 - 18:51
Ritalin
Virkestoffet i Ritalin er Metylfenidathydroklorid i følge
http://felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/R/Ritalin...Novartis_563557/index.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0
Beate Devik-Lauritzen
18. august 2010 - 20:33
Ritalin?
18. august 2010 - 7:47
En mote-diagnose.
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 9:52
Helt enig i at sammfunnet ikke lar barn være barn
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 9:52
Forts.
Paul Oskar Rosenquist
18. august 2010 - 8:42
Hva navnet på problemet skal hete,
Hilsen far til 4, som nå er 25- 35 år.
Katarina Olsen
18. august 2010 - 10:36
Enig med Paul Oskar !
Liv Jenny Aune
18. august 2010 - 11:22
ENIG MED DEG, PAUL OSKAR.
Liv Marit Nygård
18. august 2010 - 19:29
Skulle ønske jeg kunne vært enig
Men de fikk da være hjemme og lage lek utav jobben, med familien de var glad i..
Men dagens samfunn er ikke barnevennlig på noen måte. De trenger definitivt ikke å pendle mellom to foreldre som ikke vil ha dem for det ødelegger for "fritiden" demmes.. Det kalles ikke AD/HD, men omsorgssvikt.
Anita Larsen
3. november 2011 - 10:28
Kan ikke være mer enig enn
I dag får ikke barna lov til og være aktive, det passer liksom ikke inn det!
Job
18. august 2010 - 9:08
kan det være?
Ennå sitter den såkalte influensapandemien,og hvordan de klarte å lure hele verden, friskt i minnet
Paul Oskar Rosenquist
18. august 2010 - 9:30
Er nok en annen side av samme sak, ja.
Defor er det dårskap å tro på at leger og legemiddelindustrien virkelig ønsker at folk blir friske! Da stopper jo hele businessen!!
Med mere forskning- flere medisiner- flere leger og mengder av Apotekkjeder, så blir vi liksom bare sykere og sykere!!
Sykehusene blir større og bedre, men det hjelper ikke, vi fyller bare opp til randen og er så forferdelig syke!!
Ha en god dag og tygg piller!! :)
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 9:22
Enig, men
Berit Røhne
18. august 2010 - 9:50
Læreplaner, kunnskapsløftet.
Fem- seksåringer kommer fra lekeplassen i barnehagen til et klasserom der de skal sitte stille med blyanten i hånda størsteparten av dagen. Tror det hadde vært heldig å få mye mer lek og bevegelse inn i læreplanen for de minste igjen. 6-åringene jobber intuitivt masse med å utvikle kroppskontroll, hopper tau, klatrer, sykler osv. Kanskje oss voksne som burde hatt diagnose? Er selv lærer.
Jan Pedersen
18. august 2010 - 17:20
Er overhodet ikke i tvil
Er helt sikker på at du er inne på noe vesentlig her Berit, når du tar opp barns aktivitetnivå i dag. Barn er laget for bevegelse og trenger mange timer beveglse hver dag. Det er en naturlig og opplagt del av opptrening av motorikk, reflekser og sanser i det hele tatt.
Mye av problemet ligger, ved siden av et altfor sukkerbasert kosthold, i at barns passiviseres foran tv-skjermer og skjermbasert underholdning fra de er bare noen måneder gamle. Mange barn går derfor gjennom store deler av barndommen understimulerte på aktivitet og overstimulerte på visuelle og audielle impulser. Tiden barna får til å bearbeide og harmonere disse impulsene (fysisk aktivitet/individbasert interaksjon med andre barn og voksne)er i løpet av døgnet alt for kort for at barna skal finne sin egen balanse og ro. Den tiden barna er tydeligst avsondret fra skjermbaserte impulser er gjerne i barnehage og på skole, og det er derfor ikke unaturlig at barn finner utløp for aktivitetsbehovet i disse fora.
Dette med å diagnosere ADHD til barn er nok et foreldre/legemiddelindustriproblem.
Frida FREDRIKSEN
18. august 2010 - 10:46
Feildiagnose......
Det samme gjelder Fibromyalergi,såkalt fibrositt.Der legen eller spesialisten trykker på noen punkter.Gjør det vondt,ja så har du Fibromyalergi.Hva er dette da? Spør du hva Fibromyalergi er så er svaret: Det er en diagnose kun på symptomer som INGEN vet hva er.Men du går hjem med resept på det meste av piller.Fra smertestillende til nervemedesiner.Så mitt råd er til foreldre med barn som har fått diagnosen ADHD,vent med piller og gi barnet tid og se det an litt før du putter i dem piller ol.Samt gå til flere leger,spesialister.Ikke stopp med første diagnose som blir stilt.Vi må bli mere kritisk til medisiner.Ikke putte innpå alt som tilbys av legestanden.Leger er også bare mennesker,dog med en del kunnskap innen medisin selvsagt.
Beate Devik-Lauritzen
18. august 2010 - 14:22
Feildiagnose.....
ADHD derimot vil jeg påstå er noe mange fagfolk, både innen medisin og pedagogikk, gjemmer seg bak for å slippe å ta skikkelig tak i de problemene enkelte barn sliter med. Behandlingen av urolige barn i dag synes jeg kan minne om hvordan man dopet ned bl.a. psykisk utviklingshemmede i institusjoner tidligere. Dette igjen har nok rot i noe så banalt som kommuneøkonomi, for hvor i all verden skal skolene finne resurser til å ta vare på de barna som detter utenfor dagens feilslåtte skolestruktur når de ikke engang har økonomi til å forsyne ungene med det de trenger av bøker og skrivemateriell???
Frida FREDRIKSEN
23. august 2010 - 14:43
Til Beate D.Lauritzen
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 10:20
Problemet er...
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 10:21
Forts.
Liv Jenny Aune
18. august 2010 - 11:18
ADHD
Det er jo fra fulle folk og barn vi får vite sannheten! Og kanskje det er mange som ikke liker den, og derfor medisinerer den bort? Hilsen 55 år, med ADHD, og XXXX, og ????, og He, he, he, he.
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 11:08
Enig!
Elisabeth Andersen
21. august 2010 - 11:09
Forts.
Berthe Nordby
18. august 2010 - 12:12
Tror jeg fikk ADHD
Jeg kjente hvertfall at jeg ble skikkelig urolig.
Skremmende at det er så enkelt og medisinere uten og kjenne til konsekvensene!
Jan erik Gjertsen
18. august 2010 - 13:32
ADHD ????
Jeg var urolig på skolen, klattret i trær, reiste til sjøss da jeg var femten og et halvt.
Tok høyere utdannelse da jeg ble litt eldre.
På mine eldre dager reiser jeg jorda rundt på ferie to ganger i året.
Hva hadde skjedd viss jeg hadde blitt medisinert til en sombi i barneåra?
Det er jo bare så jeg får frysninger bare ved tanken.
Stakkar barna i dag.