Krigsveteraner leverer medaljer tilbake i protest
– Det har ulmet lenge blant mange av oss som har gjort tjeneste i kriger og konflikter på vegne av Norge. Da jeg leste om at ingen fra regjeringen møtte de sist hjemvendte Afghanistan-soldatene, var det dråpen som fikk det til å flyte over for meg, sier Jan William Steen til VG.
Les også: Ingen statsråder møtte opp for å hedre soldater
Han sliter selv med skader han pådro seg på oppdrag i Libanon og på Balkan. I flere år har han arbeidet som organisasjonssekretær i Norges veteranforening for internasjonale operasjoner, men han understreker at han uttaler seg som privatperson.
Steen sier skadde veteraner i mange tilfeller må kjempe i årevis mot Statens Pensjonskasse for å få erstatningen de mener de har krav på.
Tilbakeleveringen av krigsveteranenes medaljer skal ifølge VG skje 5. juli.
Forsvarsminister Grete Faremo sier til avisa at hun mener regjeringen har gjort mye for å styrke veteranenes rettigheter. (©NTB)



Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
19. juni 2010 - 8:32
Typisk AP
Ola Bog
19. juni 2010 - 8:33
"adlyd eller bli skutt"
kanonføden begynner å
tenke sjøl. Da er det faktisk håp.
Takk.
Christen Krogvig
19. juni 2010 - 8:50
Tradisjon
Kurt Kristoffersen
19. juni 2010 - 8:56
medaljer
Nicolai Myklebust
19. juni 2010 - 11:44
I motsetning til hva enkelte
Roy axel Danielsen
19. juni 2010 - 9:00
Takk til regjeringa.
Forstår godt guttene som ofrer seg leverer inn medaljene.
Og som vanlig er Jens Stoltenberg som sunket i jorden og sier ikke en dritt.
Men ta deg faen på at er det noe åpninger av muslimske skoler eller noe annet som intreserer Ap / SV så står di der og gliser på rekke og rad.
Men og takke sine egne soldater for god innsats, det gidder di meg ikke.
Overlever denne regjeringen en periode til så blir jeg overasket.
Olai marton Jacobsen
19. juni 2010 - 19:57
Nye landsmenn
19. juni 2010 - 9:13
Norge for nordmenn??????????
Du har så rett så rett,kunne ikke sagt det bedre selv.
Ole Å. Langeland
19. juni 2010 - 9:28
Jeg mener at det er
Dette er ikke noe argument for forsatt norsk krig i Afghanistan. Egentlig tvert om!
Ola Bog
19. juni 2010 - 10:48
tvert om
Børge Jørgensen-Dahl
19. juni 2010 - 9:32
En forståelig reaksjon.
19. juni 2010 - 9:38
Og det var?
19. juni 2010 - 9:44
Retur av medaljer
Ikke glem hvem det er som styrer i Norge nå. Det er som vi vet AP og SV.
Har de ikke alltid motarbeidet, trenert og underfinansiert forsvaret. Les venligst historien fra tredveårene da Ap styrte. Sv er desverre mye verre.
Dette vil bedre seg under en ny regjering. Men for en opprydding det skal til. Her må det til ej stor møkkagreip for å rense ut etter dem.
Lorentz Hanssen
19. juni 2010 - 12:09
Yepp..
Ett ord ..."FORFALL"
Dag Halvorsen
19. juni 2010 - 10:29
Politikerne har avslørt seg selv!
Siden siste verdenskrig har heldigvis USA og NATO bidratt, mens andre satt som passifister og bablet i radikal-skjegget sitt. Takket være USA og NATO snakker vi ikke bare russisk her i Europa (eller tysk). Takket være USA og NATO, og våre soldater, ble den etninske rensingen stoppet på Balkan (der EU gjorde ingenting, og sosialistene som vanlig bare ville prate, prate og atter prate; det kalles på finspråket for "dialog"). Takket være USA og NATO og våre soldater så har Irak og Afghanistan en fremtid med stadig bedre menneskerettigheter (selv om det selvfølgelig tar mange år ennå). Det hadde de IKKE før invasjonen! Ikke lys i tunnelen overhodet!! -I Darfur foregår folkemord; EU og FN gjør INGENTING. I Kirgisistan voldtas og drepes hundrevis daglig. EU og FN gjør INGENTING. I Nord-Korea, Burma og noen få andre steder hjernevaskes og ødelegges befolkningen systematisk. EU og FN gjør INGENTING!
Sålenge USA og NATO har hendene fulle med å rydde opp andre steder, får resten av verden seile sin egen sjø. Det er jo ingen andre som bryr seg! De som ikke gjør noe selv, og ikke respekterer de som vil gjøre en innsats (ikke engang de som hjelper til med sitt eget liv som innsats; soldatene), de har en latterlig dobbeltmoral og bør skamme seg grundig!
Ole Å. Langeland
19. juni 2010 - 14:48
Men i Afghanistan,
Derfor: Kutt ut dette krigshisseriet og denne tåpelige retorikken omkring alvorlige spørsmål som gjelder fred og krig.
Krig er en meget alvorlig sak, som Carl v. Clausewitz en gang sa.
Det er riktig å forsvare seg når en blir angrepet, men preventivangrep mot andre land, det må unngåes.
Erling Berge
19. juni 2010 - 10:47
Medaljer, nei takk
Men stopp en halv. Tusentalls nordmenn gjorde stor innsats under 2. verdenskrig. Det ble utført illegalt arbeid av ymse slag; spionasje, sabotasjeaksjoner, informasjonsarbeid osv. Kompani Linge, Mil.org og kommunistenes sabotasjegrupper visste en ting om hva som ville skje dem dersom de ble tatt: - Skutt blir den som...
Like fullt gjorde de sin innsats, i håp om leve i fred, frihet og demokrati. Men de forventet ingen medaljer for jobben. Krigen skulle glemmes, noe som i praksis viste seg å være umulig. Livet skulle gå videre, krigsinnsatsen skulle i minst mulig grad snakkes om. Man gjorde sin selvpålagte plikt - og det var det. Vi snakker om amatører i verdens farligste yrke, mens vi i vår tid prater om lønnede, profesjonelle soldater. Forskjellen er særdeles stor.
Fikk krigsseilerne noen medaljer for det viktigste bidraget til den allierte seieren? Nei, de fikk et spark i rævven, før de tiår senere fikk sin fortjente oppreisning. Men da var de fleste falt fra...
Jan Hübertz
19. juni 2010 - 11:17
medaljer
Lasse Eriksen
19. juni 2010 - 11:20
Enig
Tormod Smeby
19. juni 2010 - 11:08
uffda....
Jeg er bare en vanlig mann i gata, og jeg stoetter dere heller ikke...
At man kan tvinge og lure attenåringer til å leke med kule våpen det kan jeg forstå.. det er sikkert derfor man må vaere så ung når man innkalles til militærtjeneste... men at voksne menn og kvinner velger å fortsette i den bransjen det syns jeg er skikkelig uansvarlig! Lever medaljene deres dere.. jeg syns i alle fall ikke synd på noen som velger å rette en geværmunning mot noen!
Erling Berge
19. juni 2010 - 11:20
Samme regjeringen
Lasse Eriksen
19. juni 2010 - 11:24
Samme regjering ?
Jan Pedersen
19. juni 2010 - 11:42
Og så da?
Forøvrig er mange av de militære som representerer Norge i skarpe konflikter i dag tilhørende sanitets-, transport og forpleiningsenheter.
Tormod Smeby
19. juni 2010 - 12:09
mm..
Dag Halvorsen
19. juni 2010 - 11:24
Historieløs...
Tror du Norges frihet og demokrati ble tilkjempet med sprettert?
Eller gode klemmer?
Om man skal forstå samtid og fremtid, må man forstå historien. Gjør hjemmeleksa og kom ut av drømmeverdenen, før du kaller våre soldater for uansvarlige!
Tormod Smeby
19. juni 2010 - 12:10
ok..
Christopher Fuglesten
19. juni 2010 - 11:35
Unnskyld meg
Den norske regjering har vedtatt ( dette betyr bestemt hvis du ikke visste det) at vi skal ha nordmenn i Afghanistan og de andre plasser som nordmenn har vært. De bestemmer at vi skal sende ut soldater, også støtter de ikke arbeidet som blir gjort når nordmenn velge å svare på anmodningen fra norske myndigheter om å reise ut i uniform.
Det er ingen som tvinger noen å "leke med våpen " som du skriver, er man pasisfist er det fullt mulig å tjenestegjør i siviltjenesten. Verneplikten er noe som skal dekke opp for Norges behov som nasjonalstat, og da er det Forsvaret og sivile tjenester som trenger mest personer.
Jeg er faktisk enig i de som sier det trengs åpenhet og diskusjoner om hva som skjer i spesielt land som Afghanistan. Vi sitter her i Norge og kommenterer innsats og levestandard og tenkemåte på folk som er på andre siden av jorden og har helt andre verdier og levesett enn oss.
De lever i et gjennomsyret korrupt samfunn hvor det som kalles slum er leire hytter uten strøm og vann. Dette mens de rikeste samler opp verdier og lever som konger.
Jeg kan også si at ingen av de norske soldatene velger å rette et gevær mot noen der nede, men de er forberedt på det hvis det trengs for å redde liv.
Jeg har selv tjenestegjort i Afghanistan og støtter disse veteranene som føler seg tilsidesatt av en regjering som bestemte de skulle ut, og snur ryggen til dem når det trengs.
Tormod Smeby
19. juni 2010 - 12:28
Lese meg opp???
Jan Pedersen
19. juni 2010 - 11:51
Ja, du store verden, Tormod
Eller ikke.
Tormod Smeby
19. juni 2010 - 12:04
ja..
Min virkelighetsoppfatning defineres i alle fall ikke av storting og medier.
Og all informasjon jeg trenger for å vaere et godt menneske henter jeg ikke utenfor meg selv.
Man kan da ikke ta med seg et gevær og reise til Afganistan sammen med amerikanerne bare fordi regjeringen sier det! Se på folka på stortinget da! Du store all verden!
Det burde vaere vaere uaktuelt for norske "soldater" å reise i utenlandsoppdrag med våpen i hendene. Hva er det de tror skal skje da liksom? At Taliban gir seg?
Det hele er et maktspill som opprettholdes i det uendelige av maktsyke mennesker. Makten henter de, Taliban, den norske regjering, NATO, alle sammen, gjennom å fiske med seg vanlige folk ved hjelp av en forkvaklet og råtten retotikk som forklarer oss "hvordan verden er" hvordan verden alltid har vaert og hvordan den derfor alltid vil komme til å måtte vaere..
Historiebøkene??? De er bare en del av det verktoeyet de trenger for å forme våres tanker og virkelighet.. Historiebøkene ser i aller hoeyeste grad ut til å fungere som motivasjon og idebank for nye overgrep fra makthavernes side.. ikke noe vi tar i bruk for å ta avstand til tidligere tiders inhumane praksis..
Kan man ikke hjelpe på annet vis enn ved hjelp av våpen tror jeg kanskje at man allerede er for sent ute.. Må man baere våpen for å presse viljen sin igjennom.. ja da... nei det skjoenner jeg meg ikke på..
Det er kanskje mange ting som er verdt å doe for.. men jeg for min del kjenner til lite det er verdt å drepe for..
Sorry.. jeg håper jeg ikke er den eneste.. ;) xxx