Vil gi heroin til tunge misbrukere
MER OM SAKEN
Stoltenberg-utvalget som ble nedsatt i fjor for å vurdere hvordan de mest hjelpetrengende rusavhengige kan få bedre hjelp.
Utvalget har også vurdert om heroinstøttet behandling kan være en del av tilbudet.
Flertallet i utvalget gikk inn for å starte opp et testprosjekt med slik behandling (5 medlemmer var for, 4 var imot).
Per i dag er det syv land i Europa som bruker heroin i behandling av rusmisbrukere.
Utvalget leverte i dag sin rapport til helseminister Anne-Grete Strøm-Eichsen. Den sendes nå ut på høring.
Stoltenberg-utvalgets medlemmer:
Thorvald Stoltenberg (leder)
Forskningssjef Inger Lise Skog Hansen
Biskop emeritus Sigurd Osberg
Leder Gatehospitalet Marit Myklebust
Spesialrådgiver Carl I. Hagen
Prosjektleder Åslaug Haga
Fylkesmann Erling Lae
Statsadvokat Ellen Katrine Hætta
Visepolitimester Roger Andresen
MER OM HEROIN:
Heroin er et opioid.
Opioider er en felles betegnelse på en rekke stoffer som kommer fra opiumsvalmuen (opiater), eller kunstig framstilte stoffer med en tilsvarende virkning.
Opioider er et fellesnavn på stoffer som binder seg til bestemte seter (opioidreseptorer) på celleoverflatene i kroppen. Biologiske prosesser settes i gang når et opioid binder seg til en slik reseptor.
Andre vanlige opioider er morfin, kodein, metadon og oksykodon. I medisinsk behandling benyttes også en rekke andre opioider.
Heroin ble tidligere brukt som smertestillende medikament, men er blitt forbudt til dette formål i de fleste land, også i Norge. Det anvendes således i Norge nå kun som illegalt rusmiddel.
Kilder: Helsedirektoratet, Folkehelseinstiuttet og SNL.no
Et flertall på fem medlemmer i utvalget stemte for å starte et slikt forsøksprosjekt. Fire stemte mot.
– Det har vært en meget harmonisk vurdering og behandling av dette, sa utvalgets leder Thorvald Stoltenberg.
– Flertallet mener det er riktig å åpne for forsøksprosjektet, men med strenge inntakskriterier. Mindretallet mente eksisterende tilbud må styrkes, sa Stoltenberg.
Les også: Må endre loven for å behandle med heroin
– For meg var det ganske viktig det vi så i Sveits. Der traff vi folk som to ganger i døgnet fikk sin heroin av lege. Det er syv land i Europa som har dette, sa Stoltenberg.
Enighet i 21 saker
I de 21 andre forslagene til rusutvalget var det full enighet i utvalget, fortalte utvalgslederen.
Utvalget ble nedsatt i mars 2009 av daværende helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap). Mandatet var å utrede tiltak for de mest hjelpetrengende rusmisbrukere, blant annet bruk av såkalt heroinstøttet behandling.
Dette er svært omstridt faglig og politisk. Det er uenighet innad i regjering og blant opposisjonspartiene. Utvalget er ledet av Thorvald Stoltenberg og blant medlemmene er Carl I. Hagen (Frp), Åslaug Haga (Sp) og Erling Lae (H). Visepolitimester i Oslo, Roger Andresen, sitter også i utvalget.
– Videre vurdering
– Hvem er de tyngste misbrukerne? Vi vurderte alle rusmisbrukere. Det førte til at vi gikk videre enn de fleste hadde ventet seg, sa Stoltenberg.
Oppdraget var å gi anbefalinger og forslag til bedring av hjelpetilbudene til rusmiddelavhengige. Målet er bedre helse, sosial inkludering, økt livsmestring og opplevelse av menneskeverd, heter det.
Forslagene skal også bidra til å redusere kriminalitet og prostitusjon blant rusmisbrukerne.
Sterke reaksjoner
NRK hevdet tidligere i uken at flertallet vil gi legene anledning til å utskrive heroin i en eller annen form. Reaksjonene var raske og sterke.
Politimester Truls Fyhn i Tromsø kalte det vanvittig, og sa at politiet like godt kunne legge ned kampen mot narkotika. KrF-leder Dagfinn Høybråten betegnet det som en sosialpolitisk fallitterklæring. Høyres nestleder Bent Høie tok også avstand fra forslaget.
Venstre er det eneste partiet som har programfestet bruk av heroinassistert behandling. Et flertall av ungdomspartiene støtter også forslaget, og flere går imot sine moderpartier.
- Uverdig
Politiets Fellesforbund er svært negative til forslaget og mener forslaget signaliserer at man gir opp å gi denne gruppen et verdig liv.
– Vi trenger en helthetlig narkotikapolitikk med satsing på rehabilitering og ettervern. I stedet får vi en enda mer uverdig behandling av dem som allerede er nederst på rangstigen, sier forbundsleder Arne Johannessen.
Politiets Fellesforbund mener det nå er på tide å tenke helhet i kriminalpolitikken og ikke bare billige enkelt-løsninger.
– I stedet for å ta et helhetlig grep, med satsing på forebygging, avrusing og rehabilitering, velger man noen enkelt-tiltak. Økonomisk blir det mye billigere, for avrusingprogram for tunge narkomane koster masse penger. Men det gir også signalet om at vi har gitt opp å gi dem et verdig liv. Samfunnet behandler denne gruppen uverdig, sier Johannessen.
(©NTB)


Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Jan Myhre
16. juni 2010 - 14:27
Forebygging må være prio no 1!
Vente til vi har egne, store bydeler, der folk raver rundt hele døgnet?
Idag selges det stoffer "overalt". Tilgangen er enorm. Tar du deg en tur rundt i egen by, garanterer jeg du får kjøpt på under 10min. Det eneste du IKKE ser er politi. Det eneste du ikke ser på grensene er tollere.
Vi, som samfunn, og enkeltpersoner i samfunnet, gir f... i om enkeltmenneskene rundt oss går til grunne eller ei. Noen annen forklaring har jeg ikke på den totale likegyldigheten som rår når det gjelder å stoppe omsetningen.
Det bør være rimelig opplagt at stoppes ikke omsetningen NÅ, vil dette bare øke og øke. Og man vil ALDRI klare å reparere alle som skades. Uansett tiltak. Og antallet overdosedødsfall vil bare gå en vei.
En stopp i tilgangen hadde antakelig reddet Stoltenberg's datter fra å komme borti det også...
16. juni 2010 - 15:05
En marginal "løsning".
Hvis man mener å redusere overdosedødsfallene, er dette neppe rett tiltak. En sprøytenarkoman setter rundt 1.000 nær på dødelige injeksjoner i året. Dersom disse hadde vært satt av det aller best kvalifiserte personellet, under topp forhold på sykehus - ville vi likevel fått en del dødsfall - jfr. oversikten over "feilbehandling" etc. i helsevesenet ("Murphy's law").
Folk som går på heroin, tilfører jevnlig kroppen et farlig giftstoff - og har derfor ikke den helse og motstandskraft de fleste andre av oss har. Hva blir konsekvensene, og de tilhørende presseoppslagene, dersom en narkoman dør, etter å ha fått sin "dose" heroin, satt av lege N.N. på M. sykehus? Vil det i tilfelle bli en "reservasjonsrett" for dette for helsepersonell, på liknende vis som for abortinngrep?
Vemund Skauge
16. juni 2010 - 15:29
Gitt opp....Hmmm
Vet ikke hvor mange år de har prøvd å bekjempe narkotika.. Hvor lang tid trenger de egentlig???? Det er jo verre enn noen gang. Det er vel heller flere og flere som gir opp politet og tollere på dette feltet, samt den totalt feilslåtte politikken som er blitt ført.
Jeg har heller ikke troen på at mer penger vil løse disse problemene ... Har inntrykk av politiet bruker masse ressurser på å jage tungt avhengige og syke mennesker rundt i byene og til å fakke småbrukerene.
På tide å tenke nytt... Kanskje med en politikk som fjerner de kriminelle fra miljøene... Som hjelper de som har havnet utpå og som er motiverte for å få hjelp .. Skolere unge som gamle med fakta og ikke bare med skremsel og gamle myter... På tde å tenke nytt ja!!
Jan Myhre
16. juni 2010 - 19:35
Masse ressurser??
Jeg ser nesten aldri en politi, nesten aldri en toller. Masse ressurser? Da må de i så fall sitte inne på kontorene sine...
Du har rett i at de er værre enn noengang. Og værre vil det bli. For markedet økes med økt tilgang av selgere og produkter. Og om kjeltringene ikke føler at sjansen for å bli tatt er 100 ganger større enn idag, vil de strømme til som bier til honning.
Ja, en må tenke nytt i reparasjonsdelen. Men samtidig må kampen mot kjeltringene trappes betydelig opp. Hvis ikke klarer vi aldri å reparere alle som vil bli ødelagt i nær fremtid.
Per Rosseland
16. juni 2010 - 15:31
Jeg støtter det!
Kjell Dahl
16. juni 2010 - 15:32
Har vi ikke gitt opp for lenge siden da?
Anne Brit Raaen
16. juni 2010 - 15:34
Forsøk på å rette en skade
Noen hevder at vår politikk er vellykket, siden de fleste nordmenn tar avstand fra "narkotika". De viser gjerne til "signaleffekten" og beskyttelsen av "de svakeste" blandt oss.
For meg ser det ut som om de forhutlede narkomane vi ser i enhver norsk by er ment å være skremsler for å understreke budskapet. Hvem disse svakeste som skal beskyttes er, har jeg ikke den minste formening om.
Så har vi de som ikke er fornøyd med nivået krigen føres på, og som ønsker seg en eskalering til tilstander bare sett der USA får dikterere hele politikken. Vi ser jo hvor velykket det har vært i Columbia og nå Mexico.
På den annen side har vi en rekke europeiske land, der de har valgt en helt annen strategi, og det er få levende fugleskremsler å se og generelt en mer gemyttelig tone.
Det er ingen falitterklæring å satse på frivillig behandling og å fokusere straffeforfølgelsen til de som skader andre(gjennom annen kriminell virksomhet).
Problemet er vel at propagandaen har vært altfor vellykket og at "signaleffekten" blir at befolkningen mister troen på "ekspertenes" ufeilbarlighet. Vel, setter en seg på en høy hest, må en være forberedt på falle ned.
Jan Myhre
16. juni 2010 - 19:06
Problemene i Columbia og Mexico skyldes..
Slik har det historisk alltid vært, jfr bl.a. fremveksten av mafiaene rundt omkring.
Og slik vil det bli her, om vi ikke straks tar skikkelig tak.
Tor Løken
16. juni 2010 - 16:07
Oser av inhabilitet
Her har utvalget flyttet grensestener og gitt klare signaler om gratis utdeling av heroin er på vei inn i samfunnet.
Sosialistisk formynderi tilsier at de som ikke tar ansvar for egne handlinger skal staten stille opp for. Det resulterer i unnfallenhet og forfall av samfunnet.
Vemund Skauge
16. juni 2010 - 17:16
"Sosialistisk formynderi
Alkoholisme, spillegalskap, spiseforstyrelser osv... Skal vi bare la alle seile sin egen sjø? Det er svært ofte gode grunner til at det går som det går mr, og det pga et samfunn som sitter på sidenlinjen å glaner eller har på seg skyggelapper. Du er vel en av dem som synes at Carl I. er rette mann i utvalget:-)
Kanskje greit å ha med noen som selv har følt hvordan det er å ha en som de har kjær "som ikke har vært i stand til å ta ansvar for egene handlinger" som du så fint sier, i utvalget.
Tor Løken
17. juni 2010 - 10:08
Ansvar for egne handlinger: JA
17. juni 2010 - 14:31
HEROIN
Nicolai Myklebust
16. juni 2010 - 17:02
Tragisk
Vemund Skauge
16. juni 2010 - 17:51
Men å daue av alkohol er ok?
Forskjellen er vel egententlig ikke så mye større enn at det ene er lovlig og de andre forbudt. Men det er jo altid godt å rakke ned på andre og fortelle hvor dumme de er mens man koser seg i solen med en halvliter eller 10:-)
Du snakker om moral. Det er noe man stort sett lærer i tidlig alder, så det er vel kanskje der svikten stort sett ligger. En økning av rusmisbrukere i verdens beste land er vel et tegn på at barn og unge ikke har det så bra som vi ønsker og tror...
Jan Myhre
16. juni 2010 - 18:57
Å daue av rus er ikke bra, uansett.
Det kommer hundrevis av nye produkter på markedet hvert år. Derfor vil vi om noen år se like store dødsfall av ulike piller, pulvere og flytende "narko" som vi idag ser av alkoholen.
Om ikke noen snart starter krigen mot kjeltringene. Den virkelige krigen.
Nicolai Myklebust
16. juni 2010 - 20:18
Ifølge din logikk bør vi
Vet ikke hvor du henter tallene dine fra og hva du definerer som "å dø av alkohol". Men når det gjelder sykdommer og skader som en direkte følge av alkohol dør ca. 400 mennesker pr. år i Norge av dette.
Argumentet ditt blir imidlertid også litt malplassert da det må sees i sammenheng med hvor utbredt bruken av rusmidlene er. 3 000 000 som bruker alkohol mot 10 000 som bruker heroin. I prosent dør altså årlig 100-200 av 10 000, 1-2% av heroinmisbrukere av overdose, sammenlignet med 400 av 3 000 000, altså 0,013% av alkohol.
De aller fleste nyter også alkohol i kontrollerte former uten å påføre seg selv eller omgivelsene skade. Det samme kan knapt sies om heroin.
Tore Strandberg
16. juni 2010 - 17:26
statlig heroinutdeling.
Gerd Bratli
16. juni 2010 - 18:23
Noen bedre forslag
Det set klinkende klart ut for meg at hvis narkomane får gratis stoff er det ingen som vil smugle det inn i landet, og det hele vil tørke ut av seg selvom noen år.
Forøvrig burde det være livsvarig, og jeg mener livsvarig fengsel for de bakmennene som står for denne trafikken.
Tor Løken
17. juni 2010 - 10:27
Av alle dårlige forslag .....
Gratis utdeling betyr ikke at smugling stopper opp, det betyr at du aliminneliggjør narkotikamisbruk, og gir signal om at det er en legitim levemåte. Forbruket vil kunne komme til å eksplodere. Idag koster rusmisbruket oss ca 30 mrd kroner årlig. Det tilsvarer at hver innbygger i Norge skal bidra med 5.000 kr for at folk som ikke vil ta ansvar for eget liv og egne handlinger skal fortsette praksisen. Er det OK??
Jan Myhre
17. juni 2010 - 11:43
"Ta ansvar for eget liv og handlinger"
First things first: Sett en stopper for innførsel og omsetning!
Kjell Hansen
16. juni 2010 - 18:34
støtte dette her
Henry Hansen
16. juni 2010 - 18:54
Heroin.
Henry Hansen
16. juni 2010 - 18:57
Narkotika.
Henry Hansen
16. juni 2010 - 19:15
Narkotika.
Thovald Stoltenberg rydder opp. Han kan alt om dette!!
Henry Hansen
16. juni 2010 - 19:47
Narkotika.
Det nytter ikke at herr Stoltenberg sitter og forsvarer en bruk, som virker som medisin for noen, når det direkte er en gift som forandrer et menneske. Jeg snakker om erfaring, å da skal ikke Stoltenberg komme å fortelle om virkninger som kan lindre for enkelte, for dette har han ikke det minste greie på.Svik skaper svik herr Stoltenberg!!
Geir Eriksson
16. juni 2010 - 20:22
heroin
Tor Djuve
17. juni 2010 - 21:59
Butikk
Så kan borgere hadde så griseflaks at de fikk en trygg og god oppvekst bare la være å bruke noen som helst form for berusningsmiddel dersom de ønsker. De som ikke fikk det fortjener ikke dødsstraff gjennom kriminalisering og forkommelse før de får fortalt sine historier.
Ta butikken vekk fra internasjonal kriminalitet og legg en grunnstein for formålstjenlig rusmiddelpolitikk.